|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Glamorøs
|
Sv: Er norske barn friskere?
Jeg er 74-modell, har fulgt vaksineprogrammet, men ble ikke vaksinert mot røde hunder og kusma. Jeg hadde begge deler før skolealder.
|
|
|
#62 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
75-modell kan melde om det samme.
|
|
|
#63 |
|
Borte
|
Sv: Er norske barn friskere?Jeg hadde kusma og kikhoste, men kan man ikke få sykdommene i en mild, ufarlig grad selv om man er vaksinert mot dem? Jeg fulgte vanlig vaksineprogram og er født i 77. Hadde begge sykdommene da jeg var ganske stor.
|
|
|
#64 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Er norske barn friskere?69-modell her. Jeg har hatt kusma og røde hunder, så jeg ble neppe vaksinert mot det.
|
|
|
#65 |
|
Glamorøs
|
Jo, man kan få sykdommene til tross for vaksinasjon, men jeg vet altså at jeg ikke er vaksinert mot røde hunder og kusma. I hvertfall ikke før i skolealder.
|
|
|
#66 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Er norske barn friskere?Her er en oversikt over nåværende og tidligere vaksinasjonsprogram.
|
|
|
#67 |
|
Bedreviter
|
Jeg ble i alle fall vaksinert mot røde hunder i ungdomsskolen. (Da hadde jeg hatt det også som barn.) Denne oversikten viser også at man vaksinerte mot meslinger på små barn fra 1969 (ikke 50-tallet, som jeg trodde). |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Glamorøs
|
Ja, jeg fikk det vel da i den vaksinen alle fikk som 13-åringer, den som man fikk arr etter. Men jeg ble altså ikke vaksinert som barn.
|
|
|
#69 |
|
Passiv
|
Sv: Er norske barn friskere?Kusma er den ene barnesykdommen jeg faktisk fikk. Den kommer jeg til å huske, kjenner jeg. |
|
|
|
#70 |
|
Glamorøs
|
|
|
|
#71 |
|
Passiv
|
Sv: Er norske barn friskere?Jeg er 71-modell og husker godt den der vaksinen der som alle gruet seg til. Det var en eller annen prikketest først, de med utslag der skulle ikke ha den. |
|
|
|
#72 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det høres ut som BCG-vaksinen, mot tuberkulose. Da tok man først "rip", to risp på armen som ble dryppet med noe virusmateriale som skulle trigge antistoffene. Dersom man fikk utslag over en viss størrelse, var man fortsatt beskyttet av en tidligere vaksine (eller hadde i hvert fall antistoffene i kroppen av en eller annen grunn). Hvis ikke måtte man ta BCG-sprøyten, og fikk et pent arr på overarmen. Og ja, vi gruet oss. Sjikkelig! Vi fikk den i sjette klasse. (Jeg er 1977-modell.)
|
|
|
#73 |
|
Bedreviter
|
Jeg har to arr på overarmen: det ene er ganske stort og utflytende, og det er koppevaksinen som jeg fikk som baby. I tillegg har jeg et mindre arr, som ikke er utflytende, men mer som et lite "hull" eller krater. Det er BCG-vaksinen, tror jeg ganske sikkert. Denne vaksinen husker jeg godt at vi fikk på skolen, og jeg mener bestemt det var den vi fikk i etterkant av den skrekkelig skumle pirké-testen (to risp på underarmen). |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Introvert optimist
|
I min hjemkommune ble MMR-vaksinen innført i 6. klasse fra og med 1971-generasjonen. Jeg som er -68-modell fikk bare vaksine mot røde hunder etter det gamle opplegget, men jeg var tilstede på barneskolen den dagen 6. klassen fikk sine vaksiner så jeg snek meg til å få den jeg også, for å unngå kusma og meslinger.
|
![]() |
|
|