Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-11, 23:03   #141
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Men kjære vene, her var det mange med vrangbriller på i dag! Det er da INGEN som har skrevet eller engang insinuert noe sånt? Nå himler jeg stort her gitt.

Huh? Skal man ikke sette ting på spissen her? Salt skriver at "Mennesker fra Kaukasus har det alt annet enn enkelt i Russland.". Jeg vil anta at det er et slags innlegg i debatten? Hvis det er en kommentar til Brutus - burde man ikke tiltale ham, da?

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 23:05   #142
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke det er så veldig relevant hva som er konsekvensen av å endre lovverket for de som er i Maria Amelies situasjon. Det er systemet som har store svikt når man kan leve ulovlig i landet i årevis før myndighetene går til aksjon. For det er jo ikke slik at alle disse er veldig vanskelige å finne - snarere heller at det er vanskelig å finne ressurser som kan sørge for hjemsendelse innen rimelig tid. Saken hennes er ikke unik i det hele tatt og det er grovt og direkte inhumant at disse som vokser opp her som et resultat av foreldrenes valg behandles på lik linje som alle andre ulovlige innvandrere, og ikke minst at de prøves på foreldrenes sak og ikke får en egen behandling der det legges til vekt at de er vokst opp her uten at de egentlig har valgt selv å gjøre det.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 23:06   #143
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke det minste overrasket over at hun ble pågrepet og nå skal sendes ut. Hun ba jo mer og mindre om det da hun gikk ut i all offentlighet, når hun faktisk var her på ulovlig grunnlag. Og ja; jeg er vel langt på vei enig i det som nå skjer også. Hvorfor skal hun behandles annerledes enn andre som er her ulovlig, og som pågripes og sendes hjem?
Skal hennes offentlige rolle gjøre opp for det faktum at hun har brutt loven?
Det er nok mange av de som sendes ut som mer enn gjerne skulle gjort mer for å få bli, men de tør ikke ta kampen, og blir sendt ut, kanskje til en meget usikker fremtid.

Det må være likhet for loven, uansett hvor sterk man er, og hvor hardt man tør gå ut.

Men, når det er sagt, så skjønner jeg ikke hvorfor hun ble nektet opphold før hun ble her ulovlig.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 23:50   #144
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Ingen som vil svare på det jeg spurte om over her?

Gammel 13-01-11, 23:55   #145
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Ingen som vil svare på det jeg spurte om over her?

Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønte sammenligningen din om loven som gjelder for alle. Dama i India tok bevisste valg, hun løy - og måtte ta konsekvensen av et klinkende klart lovverk. Jenta vi her snakker om kom til landet som barn, og var offer for foreldre som valgte å bli ulovlig i landet, og et samfunn som ikke fulgte opp vedtaket - og lot dem bli her ulovlig. Familien burde ha blitt utvist for lenge verden siden. Hvis loven skal gjelde for alle, så burde spørsmålet være hvorfor ikke Maria Amelie og hennes familie ble skysset ut av landet for lenge verden siden. Ikke om hvorfor hun befinner seg her nå.

Gammel 13-01-11, 23:57   #146
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Takk, Irma. Nå ble jeg klokere.

Gammel 13-01-11, 23:58   #147
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes i grunn det verste i denne saken er at Norge ikke klarer å få uttransportert de som får avslag (og som det er teknisk mulig å få sendt tilbake) rimelig kjapt. Det er her kjernen til problemet ligger, etter hva jeg kan forstå.

Gammel 14-01-11, 00:08   #148
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg synes i grunn det verste i denne saken er at Norge ikke klarer å få uttransportert de som får avslag (og som det er teknisk mulig å få sendt tilbake) rimelig kjapt. Det er her kjernen til problemet ligger, etter hva jeg kan forstå.

Det er et helvetes apprat som skal i sving når de skal ha ut folk. Og enkelte områder tar simpelthen ikke imot returer. Hadde det vært en smal sak å fått fortgang i dette så hadde man benyttet seg av det. I tillegg kommer alt spetakkelet og styret, selv når folk sitter hjemme i Irak igjen og bedyrer hvor fæle politimennene har vært som tvang dem med på flyet, så er media på plass og skal ha tårene på eteren. Politiet konfiskerer utbetalingsblanketter for trygd og det klikkes mentalt etc. En utakknemlig jobb, på alle nivåer.

Gammel 14-01-11, 00:14   #149
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Og enkelte områder tar simpelthen ikke imot returer.

Som jeg skrev, "og som det er teknisk mulig å sende tilbake". Jeg tror ikke alle 18 000 eller hva det nå var med ulovlig opphold i landet er såkalte MUFere?

Uansett hvor stor jobben med å uttransportere folk med tvang måtte være, så synes jeg det må være mest humant mot de det gjelder å få gjort det så fort som mulig. Det å bli i landet i årevis med den usikkerheten det medfører tror jeg er et større overgrep enn å tvangssende tilbake så raskt som overhode mulig. Av samme grunn er det helt uforståelig for meg at folk får lov til å sitte i kirkeasyl i årevis (kanskje også med unger som lider under de usikre forholdene) ene og alene fordi det er et kors på taket.

Gammel 14-01-11, 00:21   #150
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Som jeg skrev, "og som det er teknisk mulig å sende tilbake". Jeg tror ikke alle 18 000 eller hva det nå var med ulovlig opphold i landet er såkalte MUFere?

Uansett hvor stor jobben med å uttransportere folk med tvang måtte være, så synes jeg det må være mest humant mot de det gjelder å få gjort det så fort som mulig. Det å bli i landet i årevis med den usikkerheten det medfører tror jeg er et større overgrep enn å tvangssende tilbake så raskt som overhode mulig. Av samme grunn er det helt uforståelig for meg at folk får lov til å sitte i kirkeasyl i årevis (kanskje også med unger som lider under de usikre forholdene) ene og alene fordi det er et kors på taket.

Jeg tror ikke noen er uenige i det der. Men regjeringen hadde vel valget da asylstrømmen avtok litt her i fjor å kjøre videre med samme antall saksbehandlere for å få unna bunkene. Men valgte å redusere bemanningen istedet. Har ikke kilden på det, men det var oppslag om det. Og slik går det videre, tror ikke det er noe uttalt mål at de bunkene skal vekk, heller motsatt at de innbiller seg at folk skal reise hjem av seg selv bare de sitter lenge nok på asylmottaket

Gammel 14-01-11, 00:59   #151
Frost

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg undrer meg litt. Hvordan kan mennesker som oppholder seg ulovlig i Norge ta lange utdannelser?

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 07:47   #152
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det prinsipielle spørsmålet her er vel om regelverket burde endres slik at folk som har hatt illegalt opphold fra mindreårig alder skal behandles annerledes enn myndige med illegalt opphold. Det kan jo være gode argumenter for det, men samtidig kan det jo være at dette ville føre til mange flere familier som ligger i dekning for at barna skal få opphold når de bare blir myndige.

Jeg mener dette er essensen i denne saken. Jeg ser selvsagt faren med at konsekvensen kan bli at noen utnytter denne muligheten, men jeg ser egentlig heller ikke det store problemet i å få en generasjon integrerte innvandrere. Vi vil fortsette å ha behov for arbeidskraft også i årene fremover, for eksempel.

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Jeg undrer meg litt. Hvordan kan mennesker som oppholder seg ulovlig i Norge ta lange utdannelser?

Falskt navn, antar jeg?

Gammel 14-01-11, 07:53   #153
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at en oppvekst i dekning er ekstremt uheldig for de fleste, og at denne jenta må være en ressursperson uten like som har kommet gjennom det på denne måten.

Jeg er for en friere innvandrings- og asylpolitikk, jeg, altså, men det er et forferdelig komplisert felt, og man bestrebe seg på å få til løsninger som minimerer antall folk som sitter lenge i uvissa. Jeg tror ikke nødvendigvis en klausul om at folk som har vokst opp i dekning, skal få bli, er en slik løsning.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 08:47   #154
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Er han anklaget og dømt for dette - påståtte - forholdet?

Det er vel ikke noen tvil om at Krekar ikke oppfyller en eneste grunn til å bli i Norge og burde stille opp i den rettssaken hans nærvær er ønsket i - problemet er bare at de akter å kverke han etterpå og da ble det plutselig svarteper til Norge. Men hvorfor han skal bo og agere på norske skattepenger kan jeg ikke forstå.

Opprinnelig lagt inn av Fryd, her.

Og hva har det med saken å gjøre, Brutus? Du kan sikkert også få et herlig liv i Russland, betyr det at du har lyst? Hvis hun ikke har bodd der siden hun var 12, så har hun vel ikke spesielt mye tilknytning til landet lenger.

En av grunnene til at hun ikke har bodd i Russland på så mange år er altså et ulovlig opphold i Norge. Det er ikke sånn at hun har hatt lovlig opphold her inntil nå. Du kan da ikke mene at om man gjør noe ulovlig og slipper unna med det lenge nok så får man fripass? Hun tar med seg en fin utdannelse og en fin mulighet til å klare seg godt. Det er utrolig vanskelig for henne, det er ikke det minste vanskelig å føle sympati, jeg er glad det ikke er meg - men det finnes skjebner som er uendelig mye verre enn denne som man heller burde engasjere seg i.

Jeg er litt deppa over at av alle saker så er det denne som får folk til å protestere, kjenner jeg.

Opprinnelig lagt inn av Fryd, her.

Nei, men han kom med en kommentar om at Amelie nok kom til å få det kjempefett i Russland. Det er så way off i denne diskusjonen som det går an. Synes jeg.

Vi sender ofre for menneskehandel tilbake til hjemlandene sine regelmessig. Den skjebnen disse der møter er ikke mye hyggelig. Jeg kjenner at det er lettere å tenke på at MA får en start i Russland hvor hun har alle forutsetninger for å klare seg godt. Jeg skjønner at dette er en vanskelig situasjon for henne og virkelig ikke ideelt, men jeg synes det er andre utsendelser Norge gjør som volder meg langt mer vondt i magen enn dette.

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Jeg har aldri blitt avkrevet noe bevis på at jeg er norsk eller hører hjemme her i forbindelse med utdanning. Hun har jo hatt norsk personnummer fra hun var mindre. Det er helt unaturlig om registere for skoler skal samkjøre med stryklistene fra UDI.

Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 08:48   #155
Slettet bruker
Passiv

Standard

Og hadde denne saken sett annerledes ut om man kastet henne ut sammen med foreldrene? Vi sender jo ut unger sammen med foreldre i ett kjør. Disse er ikke engang voksne med god utdannelse. De er bare unger.

Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 09:18   #156
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har aldri blitt avkrevet noe bevis på at jeg er norsk eller hører hjemme her i forbindelse med utdanning. Hun har jo hatt norsk personnummer fra hun var mindre. Det er helt unaturlig om registere for skoler skal samkjøre med stryklistene fra UDI.

Bare sånn at det blir rett, norsk personnr får man ikke før man har fått innvilget opphold, så det har hun nok ikke hatt. De som kommer hit får et midlertidig nr som kan brukes, men det ligner ikke på det norske personnr i det hele tatt.

Gammel 14-01-11, 09:31   #157
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Og hadde denne saken sett annerledes ut om man kastet henne ut sammen med foreldrene? Vi sender jo ut unger sammen med foreldre i ett kjør. Disse er ikke engang voksne med god utdannelse. De er bare unger.

Jeg for min del påstår ikke at det er noe bedre.

Gammel 14-01-11, 09:54   #158
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nå er det et massivt kjør i media, fakkeltog Norge rundt, press på politikere. Det kan bli interessant å se hva utfallet blir av dette. Og hvis hun nå får bli i Norge allikevel, hva da med alle de andre i tilsvarende situasjon, som ikke har venner til å arrangere demonstrasjonstog for seg?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 10:23   #159
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Bare sånn at det blir rett, norsk personnr får man ikke før man har fått innvilget opphold, så det har hun nok ikke hatt. De som kommer hit får et midlertidig nr som kan brukes, men det ligner ikke på det norske personnr i det hele tatt.

Tenker du på D-nummer? Man kommer langt med de.

Jeg synes hele saken er trist. Håper det blir som Brutus sier jeg, at hun får en bra jobb i Russland med forbindelser til Norge. Og at hun klarer seg bra.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 10:30   #160
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det trenger jo ikke ligne på norsk personnummer. Det holder lenge at det er lov å søke skoler med det.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:11.