Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sier du fra hvis du ser barn som du mener har på for tynn lue?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-11, 00:03   #41
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier du fra hvis du ser barn som du mener har på for tynn lue?

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Det er helt sant, noen av mine beste venner er Bergensere.
Men jeg døde nesten litt første gang jeg leste det, jeg også.

Herlighet, jeg så for meg noen som var skikkelig statisk jeg nå.

Gammel 16-01-11, 00:04   #42
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Nei.

Strømpikk, skrives ikke det med en k?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 00:33   #43
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skriver strømpik med en k og underbukse heter undik. :kan bergensk:

Jeg sier i fra om litt av hvert. Tynn lue ville nok ha gått under radaren, om det ikke var i Østerdalen ved juletider, men jeg gneldrer til damer som koker babyer på senteret, mens de selv henger dunkåpen oppå vognen og voksiposen og jeg sier i fra til foreldre med veldig tynnkledde barn. Det har skjedd.

Gammel 16-01-11, 00:55   #44
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Hadde noen sagt det til meg, ville jeg bare svart at: "Godt at det ikke er du som må være hjemme med henne hvis hun blir sjuk, dah.."
Jeg har ei som alltid har vært varm. Jeg er selv varm. Går med t-skjorte hele vinteren og tar ikke på vinterjakke før det kryper litt under -. Skal jeg liksom kle på meg masse tykkt tøy og dø av varme for å tilfredsstille andre? Og gjøre det samme med barna mine? Pøh!

Jeg hadde nok ikke kommentert det nei. Men hadde jeg overhørt dette svaret så hadde jeg nok tenkt noe.

Gammel 16-01-11, 00:59   #45
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg kommenterer det ikke.

Jeg har selv et barn som tidvis er veldig tynnkledd. Siden hun var 3 har hun selv fått bestemme; mer eller mindre. Da hender det at hun har for lite klær på. Men dette skjer bare hvis vi skal gå korte avstander ellers har jeg med mer tøy. Dette kan jo ikke folk jeg møte vite om, men jeg synes ikke de har noe med det heller. Snuppa er forøvrig aldri syk.

Gammel 16-01-11, 03:46   #46
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke det var noen stor sak at han spurte. Jeg tipper meningen i det han sa var omtrent lik som den mer spissfindige varianten ("Hvordan funker det med slik lue?"). Det er godt mulig jeg hadde reagert over å bli spurt selv ("Hva, kaller du meg en dårlig mor?"), men forhåpentligvis hadde jeg klart å omtolke det til godlynt interesse ganske fort.

Jeg sier fra om potensielt kokvarme babyer. Hvis det blåste i situasjonen HI beskriver kan det godt hende jeg også hadde spurt, og det hadde ikke betydd at jeg mistenkte deg for å være dårlig mor.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 04:54   #47
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Nei, sånt kommenteres ikke.

Gammel 16-01-11, 05:41   #48
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Nei, jeg hadde nok ikke sagt noe. Hender jeg "tenker mitt" når jeg ser dunkledde foreldre hente i barnehage og går ut med unger i bare bomulls-stømpiser og korte skjørt i minus 15. Og tynne bomullsluer. De skal jo bare bort i bilen, da, men det ser kaldt ut.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Samtidig må dette sammenholdes med de trådene vi har hatt ang. påkledningskrig i heimen. Enkelte ting må bare erfares, og avstanden mellom bil og barnehage kan være et greit sted å erfare at man fryser uten jakke.

Noen barn er varmblodige. Min 4 åring kler helst på seg minst mulig når han skal løpe i bilen. Han drar som regel til bilen i ullundertøy, jakke og sko. Jakken kan godt være åpen og. HAn fryser mer eller mindre aldri og han er heller aldri syk. Mora derimot fryser fort og har ofte dunjakke på på tur til bilen. Lue bruker jeg mer eller mindre hele tiden.
Kryper temperaturen under -10 så får gutten beskjed om at luen SKAL på. Er det skikkelig bikkjekaldt så må han på med strikkabuksa eller vinterbuksa også.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 05:51   #49
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må innrømme at jeg kommenterte det da vår 10 år gamle datter fikk besøk av ei venninne. Det var 10 "varme" og surt, og hun hadde rompekort shorts, flipp-flops og boblejakke (kul kombinasjon i grunnen. ). De ville ut på lekeplassen og jeg spurte "du tror ikke du har litt for lite klær på deg?

Men jeg sa ikke noe til moren som leverte henne da.

Litt imponert over at manne faktisk vurderte tykkelsen på lua da. Hadde vært noe annet om ungen ikke hadde lue i det hele tatt.

Gammel 16-01-11, 09:12   #50
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Noen barn er varmblodige. Min 4 åring kler helst på seg minst mulig når han skal løpe i bilen. Han drar som regel til bilen i ullundertøy, jakke og sko. Jakken kan godt være åpen og. HAn fryser mer eller mindre aldri og han er heller aldri syk. Mora derimot fryser fort og har ofte dunjakke på på tur til bilen. Lue bruker jeg mer eller mindre hele tiden.
Kryper temperaturen under -10 så får gutten beskjed om at luen SKAL på. Er det skikkelig bikkjekaldt så må han på med strikkabuksa eller vinterbuksa også.

Ja, men din har jo ull-undertøy, det er forskjell på det og bomull, bomull ER kaldere og jeg er mest bekymra for rumpe-stumpen til disse jentene. Ser ikke helt for meg at de har ull-truse under, heller. Jeg tenker UVI, men varmblodige unger får kanskje ikke sånt?

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 09:26   #51
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Ja, men din har jo ull-undertøy, det er forskjell på det og bomull, bomull ER kaldere og jeg er mest bekymra for rumpe-stumpen til disse jentene. Ser ikke helt for meg at de har ull-truse under, heller. Jeg tenker UVI, men varmblodige unger får kanskje ikke sånt?

Tror ikke ullundertøy i seg selv er varmere enn bomull, ikke når man løper ute i bare det. Det er jo løst vevd og det blåser rett igjennom. Men, under abdre klær er det varmere.

Forøvrig løper min gutt stadig i ullundetøy og dunjakke uten at det gjør noe. Man blir ikke nødvendigvis syk av det.

Gammel 16-01-11, 09:42   #52
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Vi skriver strømpik med en k og underbukse heter undik. :kan bergensk:

:vet hvordan Harriet låter:

Jeg sier fra når unger kommer uten sokker i støvlene til oss i tyve minus. Jeg kunne ikke finne på i halvsøvne å kommentere luetykkelse.

apan - du kommenterte selvsagt dekkene på bilen hans i retur? Sånn "Litt gamle dekk? Du vet at de hardner og mister egenskaper selvom de ikke er nedslitte eller?"

Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 09:54   #53
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei, jeg ville ikke sagt noe.

Dette minner meg om den gangen jeg lot poden som snart var tre løpe ut i barnehagen i bar overkropp 6-7 kalde grader. Det skulle liksom være et pedagogisk grep og han skulle umiddelbart skjønne at han jo måtte ha klær på når det var så kaldt. I stedet begynte han å leke i snøen og løpe rundt - strålende fornøyd. Jeg følte meg ganske teit der jeg sto med genseren hans og ventet (midt i hentetida med mange foreldre rundt) på den halvnakne gutten som ikke ville komme. Heldigvis så det ut til at de fleste skjønte hva som foregikk. Da han til slutt kom og ville kle på seg, var det fordi han var kald på hendene.

Gammel 16-01-11, 09:58   #54
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei, det gjør jeg ikke. Det er stor forskjell fra barn til barn hvor mye klær de trenger og jeg regner med foreldrene kjenner til sitt barns behov. Jeg er nok en mor som kunne blitt "tilsnakket" i en slik situasjon!

Gammel 16-01-11, 10:26   #55
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Strømpikk og undikk, ja. Ka e problemet?

Jeg hadde ikke sagt fra. På samme måte som jeg heller ikke opplyser naboer som sitter og ser på at ungen sykler uten hjelm om at de bør ta på han en. Eller opplyser om at light-saft er skadelig. Eller spør om mor er "klar over hvor mye sukker det er i brunost." Jeg hadde altså ikke sagt fra, og kan tilføye at jeg misliker STERKT personer som holder på med sånt.

Klar omsorgssvikt er noe helt annet, og der hadde jeg ikke nødvendigvis gått til foreldrene heller, fordi jeg ville ansett dem som en rimelig lost case hvis ungen til stadighet løp rundt i snøen i badebukse.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 10:50   #56
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nei, jeg ville ikke kommentert. Jeg regner med at folk tenker sitt når jeg og Minsteturbo går til bilen og han kun er iført innebukse, vintersko, genser og lue. I ti minusgrader. Ingen votter, dress eller vinterjakke. Men han er en ekstremt varm unge, og blir søkksvett om han skal sitte i bilen iført vinterdress.

Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 11:55   #57
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Nei, jeg hadde ikke sagt noe.
Men; jeg var i London før jul og der lå/satt babyer i vogn uten pose, teppe, lue, votter eller sko og det var iskaldt. Jeg hadde mer enn en gang lyst til å spørre de dunjakkekledde foreldrene om de manglet noe i toppen.

Jeg vet! Jeg har bodd et år i UK og det største kultursjokket var at ungene har så lite klær på seg, selv små babyer. Jeg hadde mange ganger lyst til å si noe, men samtidig så innså jeg jo at jeg var den fremmede der og ungene overlevde jo merkelig nok der også...

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 11:59   #58
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 12:00   #59
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Strømpikk er begensdialekt og betyr stømpebukse.

Men det da staves med én k? Og undik også.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 12:08   #60
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg vet! Jeg har bodd et år i UK og det største kultursjokket var at ungene har så lite klær på seg, selv små babyer.

Og de overlever jo helt fint, ikke sant, og har I-landshelse de også. Jeg synes ofte at foreldre her i Norge undervurderer hva ungene tåler, og er überhysteriske når det gjelder ungenes påkledning.

Ungene mine har havnet på skolen helt uten lue i minusgrader, de, fordi de har glemt lue. Og de har aldri dævvet av det, ikke engang ørebetennelser har blusset opp. (Ikke så rart, siden det ikke er noen klar årsakssammenheng mellom fenomenene.) Det betyr ikke at jeg ikke prøver å lære dem å kle seg fornuftig, og jeg blir forbanna på dem (og SFO-personalet) når jeg har kommet for hente dem om høsten og de flyr ute i bare T-skjorter i fire-fem grader. Men de flyr jo, ikke sant... og er faktisk gode og varme til tross for sommerbekledningen. Men de får kjeft for å avvike instruksene, da.

Jeg har et vennepar som altså styrer sånn med påkledning at jeg må fnise av og til. Alt må på, hver gang, parkdress og hals og votter og lue - selv om de bare skal bæres ut i bilen og kjører rett hjem til garasjen. Ungene hyler, men vottene SKAL på! For det er VIKTIG og vinterklær skal på om vinteren vet BRA FORELDRE.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:03.