Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Medisiner og skole

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-11, 18:32   #1
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Medisiner og skole

Er det riktig at det er de pedagogisk ansatte på skolen som skal kunne gi all slags mulige medisiner til barn?
Eller burde man ha utvidet skolehelsetjenesten, slik at elever som stod på faste medisiner hadde blitt tildelt disse av for eksempel helsesøster?

Sist redigert av annemede : 28-01-11 kl 18:39. Årsak: Utrolig dårlig formulert
annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 18:37   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: medisiner og skole

Det der er et godt spørsmål, det er etterhvert ganske mange unger som må ha medisiner på skolen, eller som burde hatt det. Og en ting er faste medisiner, en annen ting er medisiner de er avhengig av, men som krever vurdering før de gis. Jeg mener i hvertfall at det må finnes et opplegg på skolen for å gi medisiner, det går ikke an at skolen setter det på lista over ting som er "noen andres" eller foreldrenes ansvar og som skolen dermed ikke trenger ta i.

Gammel 28-01-11, 18:44   #3
goldnugget
fornøyd

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: medisiner og skole

Det beste hadde vært at Helsesøter gjorde dette, men det kommer aldri til å skje. Læreren til datteren vår gir medisiner når vi gir beskjed.
Jeg føler at læreren er på linje med foreldrene når det gjelder dette. Ved behov bør læreren få opplæring på lik linje med foreldrene.

Gammel 28-01-11, 18:50   #4
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Medisiner og skole

De ansatte gir ikke medisiner på noen av skolene her.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 19:36   #5
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Hadde jo vert best å ha helsepersonell som gjorde det, men tror det er vanskelig å gjennomføre. Samme gjelder jo i barnehage og det er mange flere barnehager rund om kring enn skole. Vi krever opplæring fra helsepersonell om det er spesielle ting vi skal ta hånd om, men ellers må vi gjøre alt selv.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 19:37   #6
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

De ansatte gir ikke medisiner på noen av skolene her.

Men hva med barn som MÅ ha medikamenter i løpet av dagen?? Er det slik at f.eks. en 1.klassing med diabetes må være i stand til å sjekke blodsukker, dosere rett dose insulin og injisere det selv i en alder av 6 år?!?? Det er ganske mye å pålegge et lite barn å huske det flere ganger hver dag!

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 19:57   #7
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I utgangspunktet er jeg helt på linje med helsetilsynet her. Å gi faste medikamenter burde være uproblematisk for en lærer å gi. Dersom man har rutinene i orden, får opplæring på det spesielle medikamentet til den spesielle eleven vil man inneha både den kunnskap og vurderingsevne som er nødvendig.
Jeg tror det gir en større trygghet for eleven å få medikamentet udelt av lærer enn hjemmetjenesten. I hjemmetjenesten vil jeg tro det er vanskeligere å ha faste tidspunkt å levere medisin, samt en mye større personalgruppe som eleven da må forholde seg til.
De aller fleste kommunene har tydelige retningslinjer for utdeling av medikamenter, der det skal gis opplæring, rutiner skal nedskrives, lege skal gi skriftlig instruksjon om hvisomatte og alle parter skal signere.
Så lenge alle slike rutiner er på plass ser jeg ikke problemer med dette.

I en ideell verden hadde det selvfølgelig vært best om helsesøster eller annen sykepleier kunne vært fast tilstede og gjørt dette, men jeg tror det er utopi å skulle få dette til i dag.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 20:03   #8
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan bare sammenligne med her i USA der vi bor. Barna får ikke lov å ha medisin i skolen, all medisin skal oppbevares hos school nurse.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 20:09   #9
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes medisinene bør gis av en med med helsefaglig bakgrunn. Jeg har ingen utdannelse som tilsier at jeg skal kunne slike ting. En ting er at jeg selvfølgelig hadde klart det, på lik linje med en hvilkensomhelst forelder, men jeg ville også blitt sittende igjen med det fulle ansvaret hvis noe gikk galt. (Glemt medisinen, gitt for mye, for lite osv.) Et annet argument er at det slett ikke er satt av tid til å gjøre slike ting i en travel lærerhverdag. Lærere på barneskolen har ofte bare ti/fem minutters pause mellom timene (hvis de ikke skal gå inspeksjon, noe de gjør i mange friminutt, eller hjelper barna på med klær slik at de kommer seg ut) og jeg kan tenke meg at det blir slitsomt å sette sprøyter/poppe piller i de få minuttene der man faktisk har for seg selv i løpet av en dag. Joda, vi har mye avspasering, men det er fordi arbeidsåret ellers er veldig konsentrert, og med mindre man kan samle opp medisin og gi alt i juli, er iallfall ikke det et argument. :kommer smartingene i forkjøpet:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 20:12   #10
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg synes medisinene bør gis av en med med helsefaglig bakgrunn. Jeg har ingen utdannelse som tilsier at jeg skal kunne slike ting. En ting er at jeg selvfølgelig hadde klart det, på lik linje med en hvilkensomhelst forelder, men jeg ville også blitt sittende igjen med det fulle ansvaret hvis noe gikk galt. (Glemt medisinen, gitt for mye, for lite osv.) Et annet argument er at det slett ikke er satt av tid til å gjøre slike ting i en travel lærerhverdag. Lærere på barneskolen har ofte bare ti/fem minutters pause mellom timene (hvis de ikke skal gå inspeksjon, noe de gjør i mange friminutt, eller hjelper barna på med klær slik at de kommer seg ut) og jeg kan tenke meg at det blir slitsomt å sette sprøyter/poppe piller i de få minuttene der man faktisk har for seg selv i løpet av en dag. Joda, vi har mye avspasering, men det er fordi arbeidsåret ellers er veldig konsentrert, og med mindre man kan samle opp medisin og gi alt i juli, er iallfall ikke det et argument. :kommer smartingene i forkjøpet:

Jeg kjenner at jeg reagere veldig på uttrykket å poppe piller i denne sammenhengen.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 20:15   #11
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Synnemor, her.

Men hva med barn som MÅ ha medikamenter i løpet av dagen?? Er det slik at f.eks. en 1.klassing med diabetes må være i stand til å sjekke blodsukker, dosere rett dose insulin og injisere det selv i en alder av 6 år?!?? Det er ganske mye å pålegge et lite barn å huske det flere ganger hver dag!

Jeg vet ikke hvordan det vil ordnes hvis det skulle bli behov for det, det har det ikke vært på de siste 6 årene i allefall.
Men her er det ikke helsesøster daglig uansett, hun er kun innom en gang i uken.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 20:18   #12
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg kjenner at jeg reagere veldig på uttrykket å poppe piller i denne sammenhengen.

Gi piller, da. (Jeg mente ikke at unger som får medisin på skolen egentlig er narkomane. : presiserer: )

Gammel 28-01-11, 20:20   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ønsker heller ikke å ha noe medisinsk ansvar i jobben min.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 20:20   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Faste medisiner trenger ikke være piller eller øyedråper 2 ganger om dagen, det løses stort sett av foreldre før og etter skoletid. Det dreier seg oftere om barn med epilepsi som kan få anfall og må ha stesolid eller tilsvarende, barn med diabetes som må ha insulin til måltider og barn med astma som kan trenge medisiner før aktivitet og ellers jevnlig i løpet av dagen eller til anfall. Og barn med heftige allergier som må ha epi-penn liggende i tilfelle det kommer et kraftig anfall. Man kan ikke ha en helsesøster gående per klasse (man har vel knapt en per skole), altså er det ikke så mange alternativer til at noen som er i klasserommet allerede tar denne jobben, enten lærer eller en assistent.

Gammel 28-01-11, 20:23   #15
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Faste medisiner trenger ikke være piller eller øyedråper 2 ganger om dagen, det løses stort sett av foreldre før og etter skoletid. Det dreier seg oftere om barn med epilepsi som kan få anfall og må ha stesolid eller tilsvarende, barn med diabetes som må ha insulin til måltider og barn med astma som kan trenge medisiner før aktivitet og ellers jevnlig i løpet av dagen eller til anfall. Og barn med heftige allergier som må ha epi-penn liggende i tilfelle det kommer et kraftig anfall. Man kan ikke ha en helsesøster gående per klasse (man har vel knapt en per skole), altså er det ikke så mange alternativer til at noen som er i klasserommet allerede tar denne jobben, enten lærer eller en assistent.

Jeg vet alt dette, men jeg liker det likevel ikke.

Gammel 28-01-11, 20:25   #16
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg har 2 barn med astma på avdelingen. Er ikke mange månedene siden vi fikk så sterkt anfall at en ble hentet med ambulanse. Men hva skal man gjøre da? Holde alle barn med astma hjemme. Alle barnehager kan ikke ha en sykepleier/helsesøster.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 20:25   #17
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg vet alt dette, men jeg liker det likevel ikke.

Jeg skjønner godt du ikke liker det, men hva er alternativet? Selvfølgelig, i en utopisk verden har man personer på skolen som er ansatt for å ta seg av medisinske saker, det hadde absolutt vært på sin plass. Men når man ikke har det og læreren ikke skal ha noe med det å gjøre, skal disse barna ikke være på skolen eller skal foreldrene være der sammen med dem? Å ikke gi medisiner i skoletiden er ikke noe alternativ.

Gammel 28-01-11, 20:28   #18
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Ideelt sett en helsesøster pr skole som er tilstede store deler av dagen som også har en slags sosiallærerrolle som er med og bygger gode relasjoner og motvirker mobbing.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 20:28   #19
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg har 2 barn med astma på avdelingen. Er ikke mange månedene siden vi fikk så sterkt anfall at en ble hentet med ambulanse. Men hva skal man gjøre da? Holde alle barn med astma hjemme. Alle barnehager kan ikke ha en sykepleier/helsesøster.

Nei, og det er jo slett ikke behov for det heller så lenge vi som jobber med barn er greie og sier ja til å gjøre jobber som vi verken er utdannet til, eller står i vår arbeidsinstruks.

Gammel 28-01-11, 20:29   #20
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Ideelt sett en helsesøster pr skole som er tilstede store deler av dagen som også har en slags sosiallærerrolle som er med og bygger gode relasjoner og motvirker mobbing.

Helt enig!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:28.