|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Ser lyst på livet
|
Medisiner og skoleEr det riktig at det er de pedagogisk ansatte på skolen som skal kunne gi all slags mulige medisiner til barn? Sist redigert av annemede : 28-01-11 kl 18:39. Årsak: Utrolig dårlig formulert |
|
|
|
|
|
#2 |
|
maler
|
Sv: medisiner og skoleDet der er et godt spørsmål, det er etterhvert ganske mange unger som må ha medisiner på skolen, eller som burde hatt det. Og en ting er faste medisiner, en annen ting er medisiner de er avhengig av, men som krever vurdering før de gis. Jeg mener i hvertfall at det må finnes et opplegg på skolen for å gi medisiner, det går ikke an at skolen setter det på lista over ting som er "noen andres" eller foreldrenes ansvar og som skolen dermed ikke trenger ta i.
|
|
|
#3 |
|
fornøyd
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: medisiner og skoleDet beste hadde vært at Helsesøter gjorde dette, men det kommer aldri til å skje. Læreren til datteren vår gir medisiner når vi gir beskjed.
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Medisiner og skoleDe ansatte gir ikke medisiner på noen av skolene her. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Medisiner og skoleHadde jo vert best å ha helsepersonell som gjorde det, men tror det er vanskelig å gjennomføre. Samme gjelder jo i barnehage og det er mange flere barnehager rund om kring enn skole. Vi krever opplæring fra helsepersonell om det er spesielle ting vi skal ta hånd om, men ellers må vi gjøre alt selv. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Born to run
Medlem siden: Nov 2009
Sv: Medisiner og skole
Men hva med barn som MÅ ha medikamenter i løpet av dagen?? Er det slik at f.eks. en 1.klassing med diabetes må være i stand til å sjekke blodsukker, dosere rett dose insulin og injisere det selv i en alder av 6 år?!?? Det er ganske mye å pålegge et lite barn å huske det flere ganger hver dag!
|
|
|
#7 |
|
Rockesøster
|
Sv: Medisiner og skoleI utgangspunktet er jeg helt på linje med helsetilsynet her. Å gi faste medikamenter burde være uproblematisk for en lærer å gi. Dersom man har rutinene i orden, får opplæring på det spesielle medikamentet til den spesielle eleven vil man inneha både den kunnskap og vurderingsevne som er nødvendig. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Medisiner og skoleJeg synes medisinene bør gis av en med med helsefaglig bakgrunn. Jeg har ingen utdannelse som tilsier at jeg skal kunne slike ting. En ting er at jeg selvfølgelig hadde klart det, på lik linje med en hvilkensomhelst forelder, men jeg ville også blitt sittende igjen med det fulle ansvaret hvis noe gikk galt. (Glemt medisinen, gitt for mye, for lite osv.) Et annet argument er at det slett ikke er satt av tid til å gjøre slike ting i en travel lærerhverdag. Lærere på barneskolen har ofte bare ti/fem minutters pause mellom timene (hvis de ikke skal gå inspeksjon, noe de gjør i mange friminutt, eller hjelper barna på med klær slik at de kommer seg ut) og jeg kan tenke meg at det blir slitsomt å sette sprøyter/poppe piller i de få minuttene der man faktisk har for seg selv i løpet av en dag. Joda, vi har mye avspasering, men det er fordi arbeidsåret ellers er veldig konsentrert, og med mindre man kan samle opp medisin og gi alt i juli, er iallfall ikke det et argument. :kommer smartingene i forkjøpet: |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Rockesøster
|
Jeg kjenner at jeg reagere veldig på uttrykket å poppe piller i denne sammenhengen. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vet ikke hvordan det vil ordnes hvis det skulle bli behov for det, det har det ikke vært på de siste 6 årene i allefall. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Halloen!
Gi piller, da. (Jeg mente ikke at unger som får medisin på skolen egentlig er narkomane. : presiserer: ) |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Medisiner og skoleJeg ønsker heller ikke å ha noe medisinsk ansvar i jobben min. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
maler
|
Faste medisiner trenger ikke være piller eller øyedråper 2 ganger om dagen, det løses stort sett av foreldre før og etter skoletid. Det dreier seg oftere om barn med epilepsi som kan få anfall og må ha stesolid eller tilsvarende, barn med diabetes som må ha insulin til måltider og barn med astma som kan trenge medisiner før aktivitet og ellers jevnlig i løpet av dagen eller til anfall. Og barn med heftige allergier som må ha epi-penn liggende i tilfelle det kommer et kraftig anfall. Man kan ikke ha en helsesøster gående per klasse (man har vel knapt en per skole), altså er det ikke så mange alternativer til at noen som er i klasserommet allerede tar denne jobben, enten lærer eller en assistent.
|
|
|
#15 |
|
Halloen!
Jeg vet alt dette, men jeg liker det likevel ikke. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Øyboer
Sv: Medisiner og skoleJeg har 2 barn med astma på avdelingen. Er ikke mange månedene siden vi fikk så sterkt anfall at en ble hentet med ambulanse. Men hva skal man gjøre da? Holde alle barn med astma hjemme. Alle barnehager kan ikke ha en sykepleier/helsesøster. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
maler
|
Jeg skjønner godt du ikke liker det, men hva er alternativet? Selvfølgelig, i en utopisk verden har man personer på skolen som er ansatt for å ta seg av medisinske saker, det hadde absolutt vært på sin plass. Men når man ikke har det og læreren ikke skal ha noe med det å gjøre, skal disse barna ikke være på skolen eller skal foreldrene være der sammen med dem? Å ikke gi medisiner i skoletiden er ikke noe alternativ.
|
|
|
#19 |
|
Halloen!
Nei, og det er jo slett ikke behov for det heller så lenge vi som jobber med barn er greie og sier ja til å gjøre jobber som vi verken er utdannet til, eller står i vår arbeidsinstruks. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Halloen!
Helt enig! |