Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?
Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.
Man MÅ bruke denne tiden. Det er jobben vår. Man får betalt for det. Nei, man må ikke gjøre rede for det, men er det så rart at man har en del arbeidstid som kan gjøres f.eks. hjemme? Det er jo hjemmekontor, som mange andre har også. Jeg synes det er helt merkelig å si noe sånt som "men om man ikke bruker denne tiden", for det er det samme som at jeg skulle stilt spørsmål om DU bruker hele arbeidstiden din.
Om jeg på en hjemmekontordag jobber seks timer istedenfor det jeg skal så må jeg avspasere 1,5 time. Om jeg jobber ni timer så får jeg overtid. Jeg har ikke ubunden tid og jeg tror ikke det er vanlig å ha slikt heller for andre enn lærere og førskolelærere. Om jeg blir sittende og tenke over neste dags jobbaktiviteter så er dette ting jeg gjør uten at det lønnes med et øre ekstra til tross for at det er jobbrelatert og skjer på fritiden.
Jeg tror det er sånne tillitsordninger som det ser ut til å florere av som er med på å gi lærer- og førskolelærere et rykte om å være bortskjemt. For folk flest er det sånn at man ikke får ekstra betalt om man ikke faktisk jobber flere timer enn man skal. Man har ikke krav på å være borte fra jobb under tillit om at man gjør noe jobbrelatert uten at man må redegjøre for tiden sin, og det finnes normalt ikke ordninger av typen "om det blir litt lite den ene uka, så blir det sikkert bra i snitt likevel." Man avregner timene slik de er jobbet. Dersom det stemmer at lærere og førskolelærere jobber de timene de sier at de gjør (jeg ser ikke noen grunn til å anta noe annet) så kan jeg ikke skjønne annet enn at det vil lønne seg for dem å få dette inn i langt mer ordnede forhold. Samt å få orden på overtidsbruk. Man har lovfestet krav på overtidskompensasjon. Det er en ukultur at man tuller rundt og irriterer seg over så himla mange timer man jobber gratis mens ingen er noe fornøyde. Og når man så begynner å snakke om det så dukker det opp den ene merkelige ordningen etter den andre som har til felles at de bygger på tillit til at alle i dette yrket er spesielt samvittighetsfulle. Så krasjer denne generelle sannheten sammen med kunnskapen mange har om at så ikke er tilfelle - all den tid det selvsagt også finnes både lærere og førskolelærere som gir generelt mer beng enn andre. Og svosj - så har man en gruppe såre arbeidstagere og en gruppe uforstående utenforstående som synes denne gjengen syter fælt.
Jeg tror det trengs litt mer ordnede forhold jeg altså. Virkelig. Og jeg kan ikke skjønne annet enn at for alle lærere og førskolelærere med god samvittighet så må de da være helt enige. Ikke minst fordi de da vil få de godene de har krav på om de må jobbe mer enn de skulle. Jeg er lei av å høre om lærere som jobber seg ihjel gratis og at jeg er utakknemlig om jeg ikke tilber dem alle sammen. Jeg vil at lærere skal ha de godene de har krav på sånn at man kan stille de krav til dem som er rimelige uten å få slengt tilbake at man er utakknemlig fordi det gjøres så mye mer enn de burde.
Sist redigert av Slettet bruker : 03-02-11 kl 09:04.
|