Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-11, 10:22   #11
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Smilefjes: Grunnen til at man ikke gjør det sånn på skoler og i barnehager som du skisserer, er at arbeidsgiver ville tape utrolig mye på det. Ved å ha ubunden arbeidstid har man lagt ansvaret for at jobben blir gjort over på arbeidstaker. Vi har ingen mulighet til å si at vi ikke rakk ditt eller datt, for det er vårt eget ansvar å få det gjort i vår ubundne tid. Hvis vi skulle ført alle timene og fått utbetalt det som var over årsverket i overtid ville det på vår skole ført til

enten en uhorvelig utbetaling av overtid som det ikke finnes penger til

eller en uhorvelig dårlig utført jobb med dertil tilhørende klager fra elever og foreldre.

Dette er fordi samtlige lærere på vår skole jobber mer enn det vil skal. Det er ikke fordi planleggingen av selve undervisningen tar så utrolig mye tid (og dermed er det mindre forskjell enn du tror mellom en som har jobbet 2 år og en som har jobbet 10 år), men det fordi det er STORE kontaktlærergrupper (jeg pleier å ha 30 elever jeg skal følge opp) med mange individuelle planer, ansvarsgruppemøter, mailer til foreldre, telefonsamtaler med foreldre, møter med PPT, møter med BUP, utviklingssamtaler, osv. Tiden strekker rett og slett ikke til, men det er på en måte mitt ansvar siden jeg har ubunden tid. Ved å ta bort denne delen av arbeidsavtalen får arbeidsgiver (kommunene) et stort problem. Samtidig er det en fordel ved læreryrket at man kan velge en del med hensyn til når man jobber - og veldig mange lærere vil derfor heller ikke bytte bort systemet med den ubundne tiden.

Regner med at det er tilsvarende i en barnehage.

Emneord
klassiker, planleggingsdag

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:58.