Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Levergryte på tradisjonelt vis - oppskrift?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-11, 20:21   #1
Left
Passiv

Standard

Levergryte på tradisjonelt vis - oppskrift?

Hvordan lager jeg god, gammeldags levergryte uten champignon og timian og annet som ikke skal være i?

Jeg spiser det ikke, men sambo har ikke spist det på flere år, og har så lyst på, så som den gode kjæresten jeg er, så kan jeg jo godt lage det.

Får man kjøpt storfelever man bare kan kutte opp? Altså at man slipper å skjære ut ganger og hinner og annet snacks?

Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 21:19   #2
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Levergryte på tradisjonelt vis - oppskrift?

Jeg kjente jeg fikk skikkelig nestentraumer her nå etter å ha fått en svær lever klaska i bordet på skolen som vi måtte flå og rense og you name it før vi lagde levergryte og leverpostei

Det står sikker oppskrift i Cappelens kokebok og lever får du kjøpt sikkert hvor som helst.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 21:34   #3
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Jeg kjente jeg fikk skikkelig nestentraumer her nå etter å ha fått en svær lever klaska i bordet på skolen som vi måtte flå og rense og you name it før vi lagde levergryte og leverpostei

Det står sikker oppskrift i Cappelens kokebok og lever får du kjøpt sikkert hvor som helst.

Der er jeg også.

Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 21:37   #4
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Jeg er mer der at jeg virkelig ønsker meg en levermiddag, men jeg nekter å lage den.
Ikke har jeg en lever-lagende-kjæreste heller.

Når kan jeg komme på middag Sjuggerpløm?

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 21:40   #5
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Jeg er mer der at jeg virkelig ønsker meg en levermiddag, men jeg nekter å lage den.
Ikke har jeg en lever-lagende-kjæreste heller.

Når kan jeg komme på middag Sjuggerpløm?

Når jeg har funnet ut hvordan jeg skal gjøre det

Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 18:48   #6
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg foreslår at du lar han lage den selv og rømmer huset til den er spist opp.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 18:50   #7
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Skikkelig levergryte er jo nydelig! Har ikke oppskrift selv, da må jeg spørre pappa. Han lager nydelig levergryte!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 18:52   #8
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Re: Levergryte på tradisjonelt vis - oppskrift?

Jeg skal definitivt ikke komme på middag hos deg i dag, Sjugger

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 19:04   #9
Kaktus
St(r)ikkeplante

Kaktus sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg slo opp i Cappelens store kokebok og oppskriften der er:

400 g lever, storfe
1/2 ss smør eller margarin
200 g gulrøtter
200 g kålrot
200 g løk
1 pk dypfryste bønner
ca 1/2 ts pepper
ca 4 dl vann eller buljong
ca 1 ts salt
2 ts hvetemel (kan sløyfes)
1 bunt persille

Skyll og tørk leveren, skjær den i ikke for små biter. Brun den i smør.

Skrell grønnsakene og skjær dem i terninger, legg dem i gryte eller kjele, Kok ut pannen etter leverstekingen med vann eller buljong og sil sjyen over grønnsakene. Dryss på salt og pepper og kok det opp. La det koke 3-4 minutter.

Tilsett leverbitene og jevning av mel og vann hvis det trengs. La det koke til grønnsakene er såvidt møre. Leveren blir tørr hvis den koker for lenge.

Smak retten til og server med klippet persille over, og kokte poteter.

Gammel 09-02-11, 19:30   #10
Left
Passiv

Standard

Sv: Re: Levergryte på tradisjonelt vis - oppskrift?

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Jeg skal definitivt ikke komme på middag hos deg i dag, Sjugger

Nei, du og jeg kan gå på Jordbærpikene vi Jeg har ikke tenkt å spise det må du tro.

Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 19:40   #11
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Jeg foreslår at du lar han lage den selv og rømmer huset til den er spist opp.

God ide

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 00:59   #12
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Re: Sv: Re: Levergryte på tradisjonelt vis - oppskrift?

Høres bedre ut det, ja

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Nei, du og jeg kan gå på Jordbærpikene vi Jeg har ikke tenkt å spise det må du tro.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 10:08   #13
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Levergryte på tradisjonelt vis - oppskrift?

Skyll leveren lenge og godt i kaldt vann. Da blir det ikke den metall/jern/transmaken. Iflg. ei venninne av meg som prøver å få meg til å spise levergryte igjen, som hun sier er noe av det beste ungene hennes vet.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 12:43   #14
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaktus, her.

Jeg slo opp i Cappelens store kokebok og oppskriften der er:

400 g lever, storfe
1/2 ss smør eller margarin
200 g gulrøtter
200 g kålrot
200 g løk
1 pk dypfryste bønner
ca 1/2 ts pepper
ca 4 dl vann eller buljong
ca 1 ts salt
2 ts hvetemel (kan sløyfes)
1 bunt persille

Skyll og tørk leveren, skjær den i ikke for små biter. Brun den i smør.

Skrell grønnsakene og skjær dem i terninger, legg dem i gryte eller kjele, Kok ut pannen etter leverstekingen med vann eller buljong og sil sjyen over grønnsakene. Dryss på salt og pepper og kok det opp. La det koke 3-4 minutter.

Tilsett leverbitene og jevning av mel og vann hvis det trengs. La det koke til grønnsakene er såvidt møre. Leveren blir tørr hvis den koker for lenge.

Smak retten til og server med klippet persille over, og kokte poteter.

Takk for oppskrift.
Jeg trodde det skulle være fløte i levergrytesausen??

Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 10:34   #15
Kaktus
St(r)ikkeplante

Kaktus sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg mener at når mamma lagde lever i fløtesaus i hine hårde dager, så stete hun lever og løk, og helte på fløte og lot det surre sammen til fløten tyknet litt. Det er mulig det er mer sånn levergryte han husker? Vi spiste det sammen med poteter.

(Og vi spiste det ofte i en lang periode, søsteren min fikk fullstendig dilla på lever og det måtte mamma utnytte, lever var jo billig mat. :urk: )

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:17.