Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Du tar saa totalt feil i det du sier her at det nesten blir morsomt :-) jo det faktum at de har faatt alle disse michelin restaurantene henger absolutt sammen med en okt bevissthet paa godt kosthold. Min mann jobber med Gordon og Gordon er jo kjent for sin modern british cuisine. St John er ogsaa modern British, de aller fleste topp resaurantene her i byen er nettopp modern british so hate to say it men du er nok ikke helt oppdatert Elin.
Veikroer og puber? Der spiser jeg selvfolgelig ikke. Men vi har nettopp faatt en ny gastro pub ned i gata, fantastisk god og sunn modern british food. Gasto puber kommer opp overalt naa, prov det neste gang du i stedet for en veikro.
Og hvorfor er supermarkedene her stappfulle av billig okologisk mat? Jo fordi det har, de siste 3 aarene vaert en enorm stor ettersporsel, folk har forlangt aa faa bedre tilbud av matvarer. Og derfor er ethvert supermarket her, selv langt ut paa landsbygda i Hampshire saa utrolig mye bedre en det drittet vi har hjemme. herregud, vi har jo et saa elendig utvalg at det ikke er til aa tro men det er jo ogsaa mye takket vaere norsk landbrukspolitikk og proteksjonisme.
Du sier du faar hvitt brod og bacon paa hoteller her? Ja selvfolgelig, gjor du ikke det i norge ogsaa? Her har de da i det minste godt bacon og ikke bacon fullt av vann og salt som det hjemme.
Jeg er nok ikke så lite oppdatert som du liker å tro...men deg om det
Det at Gordon Ramsey og Jamie Oliver m.fl. har fått øynene opp for sunnere og bedre og mer variert kosthold er flott og bra det, men det fjerner allikevel ikke det faktum at briter er av de usunneste i matveien i hele Europa til tross for det, og til tross for at det er skjedd en forbedring i senere tid.
Moderne mat ja, og trendy restauranter og modern british ja, men det er såååå mange fler enn de av oss som spiser slik mer (tids)riktig mat, Lisa, og det er de vi må "vekke" - ikke slike som deg og meg.
Jeg forstår at dette tydeligvis er et ømt punkt for deg i.o.m at du har forbindelser til og i Storbritannia, men det er ikke deg og moderne kokker jeg kritiserer, men det at mange lever med et kosthold som de gjorde for 60-100 år siden, og at mange barn i Storbritannia fortsatt spiser mye frityrmat, chips og kaker som skolemat (som også var temaet i denne tråden).
Jeg spiser heller ikke på veikroer, Lisa, (jeg skrev forøvrig vertshus, men kunne godt ha brukt betegnelsen B&B også) eller puber i England, men menigmann brite gjør faktisk ofte det, og i tillegg spises det usunt hjemme, på skolen, i lunsjpausen osv. Det er da ikke til å komme vekk fra det, ellers hadde ikke briter vært det tykkeste folkeslaget i Europa heller.
Det er flott og bra at de har godt utvalg økologisk billig mat! Det er å håpe at langt flere får øynene opp for ikke bare sunn, men økologisk mat. Tilbudet av økologisk mat, frukt og grønnsaker er dårlig i Norge. Det har blitt bedre, men i forhold til resten av Europa er det dårlig ja. Det er jeg helt enig med deg.
Ja, og man får selvfølgelig hvitt brød og egg, bacon og bønner overalt. Det vet jeg, men det er et påfallende stort antall som foretrekker den type mat i Storbritannia fremdeles. På et flott hotell utenfor London hvor jeg var for en stund siden hadde de en egen avdeling med økologisk mat, tørket frukt, frisk frukt, kornblandinger, brød for div.allergikere osv. Den avdelingen i frokostsalen stod nærmest urørt, og køen var ved baconet og bønnene....