Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-07, 00:22   #11
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg er nok ikke så lite oppdatert som du liker å tro...men deg om det

Det at Gordon Ramsey og Jamie Oliver m.fl. har fått øynene opp for sunnere og bedre og mer variert kosthold er flott og bra det, men det fjerner allikevel ikke det faktum at briter er av de usunneste i matveien i hele Europa til tross for det, og til tross for at det er skjedd en forbedring i senere tid.

Moderne mat ja, og trendy restauranter og modern british ja, men det er såååå mange fler enn de av oss som spiser slik mer (tids)riktig mat, Lisa, og det er de vi må "vekke" - ikke slike som deg og meg.

Jeg forstår at dette tydeligvis er et ømt punkt for deg i.o.m at du har forbindelser til og i Storbritannia, men det er ikke deg og moderne kokker jeg kritiserer, men det at mange lever med et kosthold som de gjorde for 60-100 år siden, og at mange barn i Storbritannia fortsatt spiser mye frityrmat, chips og kaker som skolemat (som også var temaet i denne tråden).

Jeg spiser heller ikke på veikroer, Lisa, (jeg skrev forøvrig vertshus, men kunne godt ha brukt betegnelsen B&B også) eller puber i England, men menigmann brite gjør faktisk ofte det, og i tillegg spises det usunt hjemme, på skolen, i lunsjpausen osv. Det er da ikke til å komme vekk fra det, ellers hadde ikke briter vært det tykkeste folkeslaget i Europa heller.

Det er flott og bra at de har godt utvalg økologisk billig mat! Det er å håpe at langt flere får øynene opp for ikke bare sunn, men økologisk mat. Tilbudet av økologisk mat, frukt og grønnsaker er dårlig i Norge. Det har blitt bedre, men i forhold til resten av Europa er det dårlig ja. Det er jeg helt enig med deg.

Ja, og man får selvfølgelig hvitt brød og egg, bacon og bønner overalt. Det vet jeg, men det er et påfallende stort antall som foretrekker den type mat i Storbritannia fremdeles. På et flott hotell utenfor London hvor jeg var for en stund siden hadde de en egen avdeling med økologisk mat, tørket frukt, frisk frukt, kornblandinger, brød for div.allergikere osv. Den avdelingen i frokostsalen stod nærmest urørt, og køen var ved baconet og bønnene....

Nei jeg ble litt overasket over innlegget ditt for du har stort sett rimelig peiling for aa si det slik .....
Men det er saa absolutt en sammenheng i hele greia tror jeg, okte antall gode verdensklasse restauranter, det helt utmerket tilbudet i butikker osv. Jeg tror ikke jeg noen steder har sagt det ikke er mange briter som ikke spiser masse dritt og fried mat hver dag. Det er det saa absolutt og de er jo i flertall. The working class her er et helt unikt fenomen i Europeisk sammenheng. Det er stygt aa si slikt om saa mange mennesker men det er desverre et faktum at mange mennesker her er stokk dumme i hodet sitt for aa si det paa en pen og forsiktig maate. Man skulle nesten ikke tro det var folk som er fodt og oppvokst i et saakalt vestlig informasjonssamfunn. Her sender folk med barna sine RED BULL i lunsjboksen because it keeps them awake in the afternoon INNIT? Trist tragisk men sant.

Uansett, det som provoserer meg er naar folk ser paa fordummende tv norge programmer om uk og tror hele landet er slikt. Det har gaatt sport i aa lage tv programmer om dumme folk. Og dumme folk er generelt sett god tv underholdning om det gjelder mat eller yes I slap my kids and i am proud of it type programmer. Det vet Jamie Oliver utmerket godt ogsaa.
Forovrig pussig hva slags heltestatus han har i Norge? Jamie er ikke noe annet en middelsrang kokk og er ikke rated engang blandt de virkelig gode kokkene i London.
Prosjektet med god skolemat ville ha hatt et ganske saa mye bedre utgangspunkt hvis det hadde blitt innfort UTEN Jamie Oliver. Han er jo ikke noe annet en provoserende og legger ikke akkurat godviljen til men saa er det jo aa lage god tv underholdning han er ute etter. Han staar jo aa snakker nedsettende om folk ved siden av seg og himler med oynene. Hvis det er noe denne type folk ikke liker saa er det den type holdninger.

Er dette et omt punkt for meg? Tja kanskje det? Jeg bor vekselsvis mellom Oslo og London og utvalg av god mat, om det saa er restauranger eller slakterbutikker eller fersk mat saa er det noe som irriterer meg grenseslost at vi har saa daarlig utvalg av i Norge. Samme med kosthold i barnehagen. Jeg grosser naar jeg ser de IKEA boksene fulle av brodskiver som de stakkars barna hjemme sitter og spiser til frokost, lunsj og ettermiddagsmaaltider ... herregud, da snakker man virkelig om ensidig, trist og traurig kosthold.

Vel vel ... jeg tror egentlig ikke du og jeg er saa uenige her men vi kan jo vaere det for diskusjonens skyld

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:22.