|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
flisespikker
|
Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)
Jeg tror hverken det trenger å være kjipere eller mindre sunt å spise brødskiver flere ganger om dagen enn å spise risotto eller bakt potet hver dag. Hvor sunt det er, kommer vel an på hva slags brød og pålegg det er snakk om, og hvor kjipt det er, kommer an på hvor glad man er i brødmat og i pålegget man får. Fireåringen min vil helt klart langt heller ha grovbrød med godt pålegg enn bakt potet med tunfisk og mais, for eksempel. Og jeg tror det er minst like sunt.
|
|
|
#102 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sorry men nytter ikke aa prove aa bortforklare det hun skrev. Jeg vil virkelig ha meg frabedt aa bli beskyldt for det hun gjorde, derfor gleder jeg meg til flere eksempler. Hun skriver om en person som velger aa bo i Norge og vekk fra mann nettopp fordi vi i Norge har det saa utrolig mye bedre hva angaar det meste annet en f.eks mat. Hun sier jeg paastar alt er mye bedre her, da vil jeg ha et par-tre andre eksempler om ting jeg har sagt er mye bedre her annet en kosthold. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
anglofil
Vel da er vi uenige. For meg vil 3 maaltider med brod om dagen alltid vaere og forbli et ensidig og trist kosthold om unger liker det heller ikke. Jeg tror paa et variert kosthold, saerlig for barn og brod er brod uansett hva du har paa det. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
flisespikker
|
Mener du risotto, pasta og bakt potet er sunnere enn grovbrød, eller er det det "triste" ved brød du har noe mot? For jeg skjønner ikke helt hva som er "trist" ved å gi barn mat som de liker og som er sunn. Selv om man eventuelt selv ville synes det var kjedelig å spise den maten.
|
|
|
#105 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Det er jo bare karbohydrater det der, og det vil ikke JEG si er sunnere enn brød. Det ligger vel på samme linja, alt etter hvor grovt man velger av pastaen, risen og brødet. Jeg hører jo om barn som spiser 6-8 brødskiver til lunsj og da tror jeg faktisk noen heller bør tenke på å gi ungene MER proteiner og litt mindre brød, istedetfor å hele tiden øke på mengden skiver. Nordmenn spiser enorme mengder brød, og jeg mener personlig at det ikke er det sunneste man kan gjøre, uten å mene at det er sunnere med fritert søppelmat, selvsagt. |
|
|
|
|
|
#106 |
|
anglofil
Jeg kan bare gjenta om og om igjen, 3 maaltider med samme type mat, les brod er jo skammelig ensidig ... herregud, om det saa er grovt brod og sunt paalegg sa er det jo samme type mat. Min unge hadde aldri spist det men hun er oppvokst med stor variasjon av mat og liker derfor det meste. Vi fikk forskjellig lunsj hver dag og maatte laere oss aa spise det vi fikk, det var et meget variert kosthold. Flott at gutten din liker 3 maaltider med brod om dagen, for all del. Min unge hadde aldri spist det. |
|
|
|
|
|
#107 |
|
anglofil
Men vi fikk alltid med gronnsaker, kjott eller egg Iset og det er det som er den store forskjellen. Paa brod blir det overveldende med karbohydrater og minimalt med proteiner. |
|
|
|
|
|
#108 |
|
Nymotens gammeldags
Ja det er jo akkurat det jeg sier. Jeg er jo helt enig med deg. Det vanlige her er jo tykke brødskiver med tynt lag pålegg på. Jeg mener det bør være helt omvendt. Jeg føler nordmenn har et litt sånn "må ikke sløse med pålegget"-syn. Hehe, svigermor ble helt sjokkert da vesla mi fikk maule pålegg uten brød, hun mente jeg var blitt sinnssyk. |
|
|
|
|
|
#109 |
|
Fortynnet
|
Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)Det er jo mange måter å lage brødskiver på. Tynne brødskiver med f.eks. skinke og salat og agurk, med egg eller fiskepålegg er jo noe annet enn en tykk brødskive med nugatti og gir jo også proteiner. |
|
|
|
|
|
#110 |
|
flisespikker
|
Jeg skjønner at du mener det, så du trenger ikke å gjenta det flere ganger for min del. Det jeg lurte på, var om du kunne fortelle hva som er galt med å spise "samme type mat" flere ganger om dagen - om det er fordi du synes det er usunt med slik ensidighet, eller fordi du synes det høres trist/kjipt/kjedelig ut å spise så mye brød.
Ungen din hadde aldri spist det, men du måtte lære deg å spise det du fikk? OK.
Gutten min spiser ikke tre brødmåltider hver dag, det er ikke det - han spiser vanligvis det han får (men naturlig nok mer av det han liker). Men han er veldig glad i brød, og hadde han fått velge, ville han sikkert gjerne valgt bort det varme måltidet i barnehagen til fordel for mer brød. Så han ville ikke syntes det var hverken trist eller kjipt med flere brødmåltider enn han har.
|
|
|
#111 |
|
anglofil
Selvfolgelig men naa var det jeg kommenterte ensidigheten av kostholdet til de barna som spiser 3 stk maaltider per dag bestaaende av brodskiver. Jeg har stor tro paa et variert kosthold, saerlig for barn med tanke paa at de skal laere seg til aa like masse forskjellig ting. Kanskje ikke det beste utgangspunkt hvis spiser kun 15 stk brodmaaltider i bhagen i lopet av uken. |
|
|
|
|
|
#112 |
|
flisespikker
|
Risotto, pastasalat og bakt potet pleier vanligvis å være ganske karbohydratrik mat, det også.
|
|
|
#113 |
|
Nymotens gammeldags
Jeg mener at dersom man følger den norske "tradisjonen" med mye brød og lite pålegg, så fortrenger det andre viktigere næringsstoffer. Derfor ser jeg ikke på det som så veldig sunt med den store mengden brød nordmenn spiser. Om det er snakk om tynne brødskiver med MYE pålegg, derimot, er det jo bedre. Men jeg tror ikke det er vanlig, desverre. |
|
|
|
|
|
#114 |
|
anglofil
Bare helt kort, ja det er ensidigheten jeg mener Skilpadda. At vi gir barna saa mye brod naar det er saa mye annet godt vi kan gi de. Synes barn fortjener mer variasjon i kosthold en kun at det er basert saa mye paa brod! |
|
|
|
|
|
#115 |
|
anglofil
Djeeze, jo pastasalat med kylling, egg og masse gront og poteter med masse tunfisk, mais og gront er maaltider med MYE proteiner Skilpadda. Paa gode skoler i UK faar du god mat, det er en av grunnene til at det koster 10 000 pund i aaret og gaa der. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
flisespikker
|
OK, jeg har sikkert stilt spørsmålet helt feil, siden du ikke har fått med deg hva det var jeg spurte om. Det er ikke så farlig heller.
|
|
|
#117 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)Er vi ikke egentlig ganske enige? Jeg tror vi flisespikker litt her nå. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
flisespikker
|
Ja, nettopp. Og tynne grovbrødskiver med mye variert proteinrikt pålegg og frukt og grønnsaker og melk er sunne og balanserte måltider. Det er jo det jeg mener - man kan ikke si uten videre at "pastasalat er bedre mat enn brødskiver", og ikke omvendt heller, uten vite ordentlig hva slags mat det er snakk om.
|
|
|
#119 |
|
anglofil
Jo jeg tror du har helt rett Iset og jeg kommer sikkert til aa fortsette aa la meg provosere kjenner jeg meg selv rett |
|
|
|
|
|
#120 |
|
anglofil
men skilpadda, jeg mener at det er utrolig ensidig og trist med 3 brodmaaltider om dagen. Samme hva du har paa disse brodmaaltidenen saa er det jo brod? Det mener jeg er ensidig samme hvordan du vrir og vender paa det. Da faar vi bare vaere enige om aa vaere uenige og det er helt greit for min del. |
|
|
|
![]() |
|
|