Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det greit å ignorere avdødes ønsker?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-11, 23:06   #41
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Du vet jo faktisk ikke om det var noe i hennes ønsker vedr. begravelsen som gjorde minnestund umulig.

Nei, og det er jo derfor jeg sier de får gjøre som de mener er best, ettersom de kjente henne.

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Men de syntes det, så da får de gjøre som det passer dem. De kjente henne best.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 00:26   #42
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Helt greit. Er man død så er man død. Når jeg dør kan gjerne ungene ta meg med ut i skogen og bruke meg som blink hvis det hjelper på sorgen.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 00:29   #43
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Det eneste jeg er glassklar på er at om det finnes organer som skal redde liv så skal de gjøre det. Da får det bli hvilken komplikasjon det bare vil mtp min begravelse. Det er sekundært det å redde et annet menneskeliv.

Bortsett fra det så bryr det meg ikke så veldig. På samme måte som jeg ikke har sterke meninger om hva og hvordan egne slektninger skal begraves. Det er minnene vi har sammen som er viktige for meg, ikke hvordan de begraves.

Gammel 30-03-11, 01:50   #44
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes det er respektløst å ignorere avdødes ønsker. Forutsatt at avdøde har vært klar på hva som faktisk er ønskene.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 08:30   #45
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg er på linje med smilefjes i denne saken, kjenner jeg.

Gammel 30-03-11, 09:01   #46
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var et ønske, ikke et krav. Jeg synes sønnens følelser og avgjørelser rundt dette bør respekteres.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 09:47   #47
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker også at Wenche Foss har hatt motstridende ønsker i denne saken. Hun har jo hatt ønsker for hvem som skal forrette, og også for musikkinnslag. I tillegg har jo dette blitt en begravelse på statens regning. Jeg tror ikke alt dette lar seg forene med å donere kroppen til medisinsk forskning.

Forøvrig er jeg helt sikker på at hun ville likt løsningen som er valgt; en stor åpen kirke der alle er velkomne, og også at hun har ønsket blomster til dem som ikke får det så ofte.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 10:28   #48
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

I akkurat dette tilfellet synes jeg Fabian har tatt det rette valget, og jeg synes ikke det er å ikke ta hensyn til den avdødes ønsker all den tid Wenche Foss også ønsket en begravelse. Og som det står i artikkelen, så var hun kanskje ikke godt nok informert når det gjaldt hvordan ting foregår når man donerer kroppen til forskning.

Men sånn generelt er jeg veldig for at man skal ta hensyn til avdødes ønsker.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 10:36   #49
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Skjønner ikke helt at Fabian Stang følte det måtte et "kompromiss" til egentlig? Men det er alltids fint å være organdonor da..

Jeg regner ikke med at Fabian Stand har pålagt sin sønn (? Nevø?) å bli organdonor akkurat. Men siden det var en sak som var viktig for Wenche Foss er det jo fint at andre i familien følger hennes kampsak når det ikke har vært mulig for henne. Hva Fabian Stang har følt om akkurat dette, vil jeg ikke uttale meg om, siden det er en sak mellom han og hans familie.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 10:51   #50
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det har jeg ingen problemer med. Hun er død og har ikke følelser rundt det er, han er levende og har følelser. Da tar man hensyn til ham.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg er ikke så opptatt av at levende mennesker skal ofre stort for de dødes skyld på noe plan, nei. Jeg synes hensynet til de som lever er viktigst.

Gammel 30-03-11, 10:58   #51
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det går ikke an å mene så mye om en spesiell sak fordi man vet jo ikke nok om det egentlig. Og her virker det som at avdøde hadde motstridende ønsker så da må jo pårørende prøve å finne en løsning og det er vel neppe noen andre som er mer kompetent til å gjøre det.

Sånn ellers, så synes jeg at til en viss grad så er begravelsen for de etterlatte. Men jeg synes at avdødes ønsker skal respekteres så godt det lar seg gjøre.

Hva om jeg har sterke meninger om å donere legeme til forskning og har gjort det helt klinkende klart at det er det jeg vil. Om jeg hadde hatt få nære etterlatte og et eller annet barnebarn hadde ment at jeg skulle blitt begravet på en kirkegård (som jeg virkelig ikke hadde ønsket) bare fordi hun hadde kommet til å ha det litt lettere med sorgen? Føkk det. Kom over det på egen måte. Det får være måte på å være selvsentrert også.

Jeg er fullstendig enig i at det ikke spiller rolle for den avdøde, men jeg synes etterlatte som går svært på tvers av avdødes ønsker bare for å kunne takle sine følelser på best mulig måte, vel, det er ikke noe særlig ålreit synes jeg.

Gammel 30-03-11, 11:10   #52
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns det er respektløst å sitte som utenforstående og kritisere de valg de pårørende har tatt. Jeg tenker at de har prøvd så godt det lar seg gjøre å oppfylle ønskene hun hadde. Ønskene hennes har helt tydelig vært motstridende, og da er de som stod henne nærmest de mest egnede til å ta avgjørelsen.

Man skal heller ikke glemme at de etterlatte er i sorg, og jeg syns at vi som ikke har noe med dette å gjøre heller kan vise litt raushet overfor dem. Raushet er noe jeg forbinder Wenche Foss med.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 11:11   #53
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er fullstendig enig i at det ikke spiller rolle for den avdøde, men jeg synes etterlatte som går svært på tvers av avdødes ønsker bare for å kunne takle sine følelser på best mulig måte, vel, det er ikke noe særlig ålreit synes jeg.

Jeg er faktisk helt motsatt. Ikke viktig, på noen plan, hva avdøde ville, det er faktisk de etterlatte som skal leve videre. Den som er død er død og tror han/hun får ønskene sine oppfylt og døde i visshet om det. Om mannens høyeste ønske var å bli spred utover Himmalaia, så hadde vi støttet han på det og gravlagt han på den lokale kirkegården når han var død.
Mulig jeg er kynisk?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 11:13   #54
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Om man velger å gå helt på tvers av avdødes ønsker så vil det uansett bare slå tilbake på en selv. Det er pårørende som skal leve med valget.

I tilfeller hvor avdøde har ønsket kistegrav, men pårørende av en del årsaker tenker at kremasjon er mest praktisk (og ikke minst billigst over tid+ større mulighet til familiegravsted) så tenker jeg at pårørende har gode grunner til å velge kremasjon. Er det snakk om at avdøde har vært livredd for kremasjon fordi man tror at sjelen ikke får fred og sånt så vil jo det bli et hensyn pårørende må ta og det er vel gjerne hos pårørende "plagene" vil bli størst i ettertid om man velger å ikke følge ønsket.

Ønskenes art, praktiske hensyn og pårørendes ønsker må veies opp. Jeg tenker i alle fall slik at avdødes stemme ikke nødvendigvis skal være den styrende, men at man av respekt skal la den stemmen få vekt i totalavgjørelsen.

I forhold til økonomi kan det også ligge hensyn. Avdøde kan ha ønsket seg gravsted på bestemt sted og ønsket seg det ene og det andre av omstendigheter rundt. Hvis det er satt av penger til dette er det OK, men hvis det er pårørende som skal betale for dette må de også få være med å bestemme dette.

Jeg kjenner at jeg synes det er helt greit at pårørende ikke vil bruke masse penger på å følge avdødes ønsker, da får den avdøde sette av penger selv.

Men at jeg ikke har spesielt sansen for "sorgtaklingsargumentet", jeg kjenner at jeg synes det er svært egosentrisk og må tenke litt etter hvorfor jeg reagerer så sterkt på det.

Gammel 30-03-11, 11:15   #55
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt på linje med ElinM her. Jeg synes ikke at hverken jeg eller andre utenforstående har noe som helst grunnlag for å hevde at de pårørende har handlet respektløst. Det er jo de som kjente henne og har best kunnskap om hva hun ønsket seg, og hva som var viktig og viktigst for henne.

Jeg var forøvrig blodfan av Wenche og var så heldig å møte henne
et par ganger. Hun var skikkelig kul og klok og engasjert og veldig, veldig raus. Og skikkelig nydelig vakker.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 11:20   #56
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men at jeg ikke har spesielt sansen for "sorgtaklingsargumentet", jeg kjenner at jeg synes det er svært egosentrisk og må tenke litt etter hvorfor jeg reagerer så sterkt på det.

Jeg reagerer også sterkt på dette argumentet. Jeg synes det blir helt feil om man har tilsynelatende respekt for et menneske fram til vedkommende er død, for så å si "men nå er han jo dau, læll" og så bare ta hensyn til sine egne behov. Hvis noen har sterke ønsker, så synes jeg at de skal få dø i visshet om at disse behovene blir tatt hensyn til og ikke dø i tvil.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 11:21   #57
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Er det snakk om at avdøde har vært livredd for kremasjon fordi man tror at sjelen ikke får fred og sånt så vil jo det bli et hensyn pårørende må ta og det er vel gjerne hos pårørende "plagene" vil bli størst i ettertid om man velger å ikke følge ønsket.

Akkurat det vet vi jo strengt tatt ikke.

Gammel 30-03-11, 11:22   #58
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg er faktisk helt motsatt. Ikke viktig, på noen plan, hva avdøde ville, det er faktisk de etterlatte som skal leve videre. Den som er død er død og tror han/hun får ønskene sine oppfylt og døde i visshet om det. Om mannens høyeste ønske var å bli spred utover Himmalaia, så hadde vi støttet han på det og gravlagt han på den lokale kirkegården når han var død.
Mulig jeg er kynisk?

Altså, jeg synes ikke at det er viktig for den dødes skyld, den døde vet jo ikke noe om det.

Det er fordi jeg synes det er smålig av de etterlatte. Og jeg er ikke ferdigtenkt på det, så dette blir litt spekulering. Men det har noe med at om man er glad i en person så er man det fordi man er glad i den personen som menneske, personens meninger, personens holdning til verden.
Det er en tillitserklæring å få vite hva en som man er glad i ønsker skal skje etter at den er død. Og den tilliten skal man, for seg selv, som rakrygget menneske, ikke tillate seg å bryte.

Så når etterlatte går helt i mot avdødes ønsker, spesielt om avdøde har hatt sterke meninger om noe og det ikke koster de avdøde noe spesielt, så synes jeg ikke at de synder mot den døde. Men jeg synes de synder mot seg selv.

Og, jeg har mistet min egen far, så jeg vet noe om hvordan det er å oppleve stor sorg. Og jeg må si at om det å ha en grav eller en urne eller det ene eller andre hadde hatt stor innvirkning på sorgen, vel, da er det feil fokus på hva tapet og sorgen etter et menneske egentlig er altså. Sorgen er at man ikke har det mennesket mer. Og om noen av søsknene mine hadde laget spetakkel over begravelse vs kremasjon med sorgargumentet i hånda så hadde de fått beskjed om å slutte å mememe seg. Det hadde ikke blitt godtatt.

Gammel 30-03-11, 11:23   #59
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk, Esme. Der satte du ord på det jeg ikke klarte å uttrykke selv.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 11:23   #60
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Akkurat det vet vi jo strengt tatt ikke.

Men det er morsomt å høre akkurat Fnatten hevde det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:28.