|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Pauset
|
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?
Nei, og det er jo derfor jeg sier de får gjøre som de mener er best, ettersom de kjente henne.
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?Helt greit. Er man død så er man død. Når jeg dør kan gjerne ungene ta meg med ut i skogen og bruke meg som blink hvis det hjelper på sorgen. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Off the map.
|
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?Det eneste jeg er glassklar på er at om det finnes organer som skal redde liv så skal de gjøre det. Da får det bli hvilken komplikasjon det bare vil mtp min begravelse. Det er sekundært det å redde et annet menneskeliv.
|
|
|
#44 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?Jeg synes det er respektløst å ignorere avdødes ønsker. Forutsatt at avdøde har vært klar på hva som faktisk er ønskene. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?Det var et ønske, ikke et krav. Jeg synes sønnens følelser og avgjørelser rundt dette bør respekteres. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
I mål
|
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?Jeg tenker også at Wenche Foss har hatt motstridende ønsker i denne saken. Hun har jo hatt ønsker for hvem som skal forrette, og også for musikkinnslag. I tillegg har jo dette blitt en begravelse på statens regning. Jeg tror ikke alt dette lar seg forene med å donere kroppen til medisinsk forskning. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?I akkurat dette tilfellet synes jeg Fabian har tatt det rette valget, og jeg synes ikke det er å ikke ta hensyn til den avdødes ønsker all den tid Wenche Foss også ønsket en begravelse. Og som det står i artikkelen, så var hun kanskje ikke godt nok informert når det gjaldt hvordan ting foregår når man donerer kroppen til forskning. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Glamorøs
|
Jeg regner ikke med at Fabian Stand har pålagt sin sønn (? Nevø?) å bli organdonor akkurat. Men siden det var en sak som var viktig for Wenche Foss er det jo fint at andre i familien følger hennes kampsak når det ikke har vært mulig for henne. Hva Fabian Stang har følt om akkurat dette, vil jeg ikke uttale meg om, siden det er en sak mellom han og hans familie.
|
|
|
#50 |
|
ctrl+z
|
|
|
|
#51 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?Det går ikke an å mene så mye om en spesiell sak fordi man vet jo ikke nok om det egentlig. Og her virker det som at avdøde hadde motstridende ønsker så da må jo pårørende prøve å finne en løsning og det er vel neppe noen andre som er mer kompetent til å gjøre det.
|
|
|
#52 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?Jeg syns det er respektløst å sitte som utenforstående og kritisere de valg de pårørende har tatt. Jeg tenker at de har prøvd så godt det lar seg gjøre å oppfylle ønskene hun hadde. Ønskene hennes har helt tydelig vært motstridende, og da er de som stod henne nærmest de mest egnede til å ta avgjørelsen. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#54 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg kjenner at jeg synes det er helt greit at pårørende ikke vil bruke masse penger på å følge avdødes ønsker, da får den avdøde sette av penger selv.
|
|
|
#55 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?Jeg er helt på linje med ElinM her. Jeg synes ikke at hverken jeg eller andre utenforstående har noe som helst grunnlag for å hevde at de pårørende har handlet respektløst. Det er jo de som kjente henne og har best kunnskap om hva hun ønsket seg, og hva som var viktig og viktigst for henne.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Textrovert
|
Jeg reagerer også sterkt på dette argumentet. Jeg synes det blir helt feil om man har tilsynelatende respekt for et menneske fram til vedkommende er død, for så å si "men nå er han jo dau, læll" og så bare ta hensyn til sine egne behov. Hvis noen har sterke ønsker, så synes jeg at de skal få dø i visshet om at disse behovene blir tatt hensyn til og ikke dø i tvil.
|
|
|
#57 |
|
flisespikker
|
Akkurat det vet vi jo strengt tatt ikke.
|
|
|
#58 |
|
Mother of Dragons
|
Altså, jeg synes ikke at det er viktig for den dødes skyld, den døde vet jo ikke noe om det.
|
![]() |
|
|