|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?
Ja, i de aller fleste tilfeller vil jo dette stemme. De som tar seg av begravelsen er de som sto avdøde nærmest. Jeg har heldigvis ikke opplevd at begravelser som ikke "var i stil" med den døde.
|
|
|
|
#142 |
|
Bedreviter
|
Eller hvor kjekt det er å jo blaffen i sin egen gravferd, alt etter som. :gjerne rock'n'roll for min del: |
|
|
|
|
|
#143 |
|
Leser
|
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?Folk tenker tydeligvis veldig forskjellig på dette. I mitt hode er definitivt begravelsen en sermoni for de etterlatte, og defor synes jeg det er rimelig at det er de som bestemmer. Jeg ser at det er folk som tenker anderledes, men jeg skjønner det ikke helt ettersom de som er døde etter min mening har mistet alt som gjør at jeg ville ha føyd meg for de mens de var i livet?
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 30-03-11 kl 15:18. Årsak: la til: "mens de var" |
|
|
|
|
|
#144 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?Jeg vet at min far har planlagt/lagt føringer for sin begravelse ganske i ganske stor grad, og så lenge han ikke ber oss strø aska over isen til dessert, så skal jeg strekke meg ganske langt og lengre enn langt for å la ønskene hans være føringen for hvordan begravelsen/bisettelsen blir. |
|
|
|
|
|
#145 |
|
Passiv
|
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?Jeg for min del ville ha plagdes om jeg som et siste stikk måtte svime rundt og arrangere ting etter diktat fra noen jeg virkelig ikke er glad i. Hvordan er dette - må man begrave folk man tilfeldigvis er nærmeste pårørende til eller kan man kort og godt bare si at man ikke akter å engasjere seg i noen begravelse også kommer det en eller annen kommuneperson eller noe sånt og overtar? |
|
|
|
#146 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Tror ikke det finnes byråkrater som tar seg av slikt, nei. Men det går fint an å be begravelsesbyrået ordnet rubbel og bit. De er ganske gode på slikt.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#147 |
|
Passiv
|
For min del er "ønsker kiste og blomster" igrunnen godt over min grense for velvillig engasjement. Jeg tror ikke jeg vil lage den rosa sangen eller noen takketale eller noe sånt heller. Man kan jo ikke få en prest til å stå og si at "gamla var ikke helt god, men med flaska i hånda fant hu jo ro - sa brura" heller. |
|
|
|
#148 |
|
|
Jeg føler meg som et ondt menneske som hikstet av latter nå. |
|
|
|
|
|
#149 |
|
Borte
|
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?Jeg kan ikke se at man skylder noe engasjement etter døden til noen man ikke har noe godt forhold til. Det ville være merkelig å forvente at de etterlatte skal ta hensyn om man ikke selv har tatt hensyn til dem i levende live.
|
|
|
#150 |
|
can-jur
|
Så det er et kvaltitetsforkjell her altså?
Men du har jo allerede her tatt forbehold om at disse ønskene utføres, så sant de ikke krysser dine grenser?
|
|
|
|
#151 |
|
Passiv
|
Ja. Sånn er det jo stort sett alltid og i alle sammenhenger der ting er regulert av sosiale regler og ikke lovverk. De som er greie og hyggelige oppnår stort sett alltid mer enn de folkevonde svinepelsene. |
|
|
|
#152 |
|
Bedreviter
|
Jeg synes ikke det er så veldig kontroversielt å hevde at respekt er noe man primært må gjøre seg fortjent til. Heller ikke å innrømme at man behandler hyggelige mennesker man liker bedre enn slemme mennesker man misliker. |
|
|
|
|
|
#153 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?Jeg kjenner at jeg er glad for at ikke Floksa er den som skal styre med min begravelse. Ser for meg Floksa stappe legemet mitt oppi noe stusselig og falleferdig hun snublet over på søppeldynga, for så å slepe meg ned til nærmeste havn hvor hun dytter meg utfor kanten med et påfølgende "lykke til på reisa!".
2003 2007 2009 2011 Sist redigert av Skremmern : 30-03-11 kl 18:44. |
|
|
|
|
|
#154 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?Jeg kjenner at jeg egentlig er ganske glad for at jeg kommer fra en familie der ingen bryr seg stort om hvordan man skal begraves. |
|
|
|
|
|
#155 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#156 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?Alle i Norge har rett på en begravelse, og dersom det ikke finnes noen etterlatte (og det kan likegjerne være at ingen vil regnes som etterlatte, for det er ingen plikt) blir begravelsen ordnet av kommunen, ja. Man får da en enkel kiste og presten sier noen ord, jeg er dog usikker på om man får eget gravsted eller havner på minnelund.
|
|
|
|
#157 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Tja, jeg vil nå tro at hvis man kjenner hverandre en smule mer enn "litt" så vil vedkommende som ber om opp-ned-begravelsen lukta lunta når mor jublende bifaller akkurat det valget. Hvorfor i all verden skal man ikke kunne si at "nå er du på bærtur, det der gjør jeg ikke"? Det er da ikke noe _mer_ lykkelig å dø med følelsen av at de rundt lyver til deg? Evt. kan man jo foreslå at kompis Kåre heller står for akkurat gjennomføringen.
Hehe, det minner meg om faren min, som nettopp døde. Mamma og jeg satt og skulle velge gravstein og slikt, og da vi kom til siden i katalogen med fredsduepynten som satt på en gravstein med "vi sees igjen på den andre siden" elns brast vi begge i latter |
|
|
|
|
|
#158 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Det var vel heller ment som et bilde på at jeg kommer til å strekke meg ganske så langt for å oppfylle ønsker til avdøde. |
|
|
|
|
|
#159 |
|
heimføing
|
Såvidt jeg vet er det lover og regler for hvordan man håndterer en død person, så ingen av disse scenarioene er mulig pr. idag. Askespredning skal være søkt om på forhånd som hovedregel, ihvertfall skal det være gjort gode forberedelser.
Her kan noen få seg en overraskelse, dersom det er uenigheter mellom f.eks. samboer og foreldre/barn til avdøde. De som har juridisk rett til å ta avgjørelser da er foreldre/barn og ikke samboer, dersom det ikke foreligger et juridisk bindende dokument om at samboer skal ha denne "råderetten". Her ligger en stor forskjell mellom ekteskap og samboerskap.
Som de andre sier, så er ikke riter og ritualer alltid religiøse greier, nei. |
|
|
|
|
|
#160 |
|
heimføing
|
|
|
|
|
![]() |
|
|