|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#261 |
|
Ekvilist
|
Sv: Et likestilt brølJeg synes også det meste Katta skriver er fornuftig. Jeg har aldri vært for at fedre skal forbeholdes 70% av permisjonen eller noe sånt, hvis jeg skaper et slikt inntrykk. Jeg har aldri tenkt at far bør forbeholdes så mye at den perioden hvor de fleste babyer fullammes eller tilnærmet fullammes berøres. Det jeg reagerer på er at man ikke skal kunne diskutere ekvilisme eller likestilling i forbindelse med foreldrepermisjon og barns behov, jeg kan liksom ikke tenke meg en mer passende anledning. Også for barnas skyld. Jeg reagerer også på argumentasjonen om at fedre ikke skal tildeles så stor andel av foreldrepermisjonen fordi han har en viktig og uunnværlig jobb. (Skulle man argumentert på samme måte for kvinner, så ville man jo ikke kunne produsert barn.) Jeg tror ærlig og oppriktig at de aller fleste mødre og fedre har anledning til å ta ut minimumsdelen av foreldrepermisjon dersom de legger godviljen til, f.eks med uttak av 20% permisjon over tid, eller andre tilrettelegginger. Og er det slik at det er teknisk ugjennomførbart, så er det dessverre slik at alle ordninger ikke slår ut like godt for alle. For meg veier fordelene med å forbeholde en god del av permisjonen til far opp for ulempene ved at denne ordningen ikke kan benyttes av noen få. Det er jo ikke akkurat tvangspermisjon man snakker om.
|
|
|
#263 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Et likestilt brøl
Jeg syns egentlig ikke syk mor i barseltiden, pendleravstand til jobb, dårlig økonomi, jobb uten kontorarbeid eller andre ting på listen min kvalifiserer til "ekstremsituqsjoner".
|
|
|
#264 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Et likestilt brølJeg tror faktisk ikke det er så uvanlig at kvinner som driver for seg selv velge ordninger som minner om den jeg skrev om tidligere, der de begynner å jobbe svært tidlig, men fleksibelt og gjerne med far og baby på slep.
|
|
|
#265 |
|
Passiv
|
Det er da heller ikke alle kvinner som kan velge å få barn medmindre de legger ned firmaet sitt for eksempel? |
|
|
|
#266 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Et likestilt brølJeg har full forståelse for at noen ikke vil at nedkomstpermisjoner skal brukes som likestillingshjelpemiddel, fordi det er for barnas skyld at men er hjemme. Men jeg tror allikevel at realitetene fortsatt er annerledes. Jeg tror at noen ledere fortsatt forventer at kvinner er borte mer enn menn når de får barn, og at dette i mange tilfeller gjør at unge kvinner har et handicap på arbeidsmarkedet. Så derfor tenker jeg som Irma; at permisjoner rundt barnefødsler er en arena der man kan og bør jobbe aktivt for å oppnå likeverd.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#267 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#269 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Et likestilt brølDet er jo synd at det må tvang til for å få familiene til å prioritere permisjon til far, for det beste hadde jo vært om familiene valgte dette av seg selv. Men det har vært nødvendig med press fra myndighetenes side for å få økt antall uker far tar permisjon. Det var i ganske mange år 4 ukers permisjon forbeholdt far, det var ikke så store andelen menn som tok ut noe særlig mer enn de 4 ukene. Og ofte så man at permisjonen ble lagt sammen med mors ferie.
|
|
|
#270 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg er helt enig med deg i at arbeidsgivernes holdning må endres. Og jeg mener heller ikke at kvinner og menn kan bli eller skal være like, og skjønner ikke helt hva du mener med den kommentaren om at kvinner som har vært sykemeldte skal avstå fra permisjon? Hvis jeg har skrevet noe slik, må jeg tilbake og korrigere - for det er veldig langt fra hva jeg mener.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#271 |
|
Shake it out!
|
Selvfølgelig. Det er alltid best at pappa (eller mamma for den saks skyld) tar permisjon, alltid, koste hva det koste vil. Det man mister om man ikke er hjemmen 12 uker sammenhengende med ungen får man aldri tilbake.
|
|
|
#272 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Et likestilt brølAt permisjonen ikke skal være et verktøy for økt likestilling er jo feil. Det er jo nettopp grunnen til at vi har en så god ordning i Norge; at kvinner skal kunne kombinere det å få barn med det å være yrkesaktiv. Det er allerede et likestillingsverktøy. I Italia ser en for eksempel at det fødes veldig få barn fordi kvinner må velge og mange foretrekker karriere.
|
|
|
#273 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Et likestilt brølEr ikke egentlig de fleste enige her? At permisjonsordningen fungerer etter hensikten nå, med hensyn til likestilling, familieliv og babyens/mors velferd, og at dersom ytterligere uker skal øremerkes far, bør permisjonstiden utvides tilsvarende.
|
|
|
#274 |
|
Shake it out!
|
Vi har en veldig god ordning her i Norge, men den er ikke gratis. Noen (les du og jeg, over skatteseddelen, betaler for det). På et eller annet tidspunkt bør i kanskje spørre oss hva vi er ute etter å oppnå med permisjonen, og hvor lang det er hensiktsmessig at den. Fordeler veid opp mot kostnader. Og hvor mye Staten skal bestemme. Det er kanskje tydelig at jeg politisk sett er der jeg mener at de ikke skal bestemme for mye detaljer.
|
|
|
#275 |
|
Passiv
|
Jeg for min del krangler videre om at jeg synes det virker som om det er mange som vil ha permisjonen delt på midten, og at man mener det er et godt likestillingsargument. Jeg mener at det ikke er det - for en arbeidsgiver blir det ikke hipp som happ å ansette menn eller kvinner i denne sammenhengen før ting virkelig er helt likt. Og det vil da si at vordende fedre må være noe mas å ha som ansatte i likhet med gravide kvinner og at de må ha eksakt like lange permisjoner. |
|
|
|
#276 |
|
Ekvilist
|
Sv: Et likestilt brølJeg skjønner ikke hvor en eventuell tredeling blir til millimetermåling og todeling. En av partene kan jo fortsatt ta 2/3 av permisjonen? Jeg har ikke tatt stilling til hvor smertegrensa bør gå sånn helt nøyaktig, men akkurat dette med at ting må deles likt ifht. en tredeling forstår jeg ikke.
Selvsagt! Og da må jo i såfall kvinnen ta et verdivalg? Jeg skjønner ikke helt hva dette var et argument for eller i mot. *litt surrete*
Hvor i tråden skrev jeg at alle bare kan ta seg fri, om jeg tør spørre? Det jeg har skrevet er at jeg tror mange menn kan benyttes seg av foreldrepermisjonsukene, selv om de argumenterer med at det er vanskelig eller umulig. Det kan jo være noen som rett og slett ikke vil også, og det er jo greit? Ergo må ukene ofres. Jeg tror at det kan oppleves mer vanskelig enn det behøver å være av flere årsaker, det kunne jeg sikkert ha skrevet et langt innlegg om. Det får bli senere. Jeg kan si såpass at jeg tror at den oppdragelsen man har hatt selv i oppveksten, erfaringer og kultur, kjønnsforvetninger, hovedforsørgerrollen og følelsen av å være uunnværlig kan påvirke på en slik måte at man konkluderer med at det er best at kvinnen har mest mulig permisjon, og mannen minst mulig. Og at disse følelsene og vurderingene kan være litt ubevisste.
|
|
|
#277 |
|
Passiv
|
Sv: Et likestilt brølIrma - mener du at man skal påtvinges å ta et verdivalg mellom å feks drive firmaet sitt og å få barn dersom det med en noe mer smidig ordning er uproblematisk å få til begge deler? |
|
|
|
#278 |
|
Shake it out!
|
Smilet sier i grunnen det jeg tenker.
|
|
|
#279 |
|
maler
|
Dette er mitt poeng også. Jeg synes ikke det er noen krise om vi får max 7 måneder hjemme med babyer, det skal verre forhold til for å kalle det en krise. Men jeg skjønner ikke hvorfor man skal gjøre det så rigid. Dagens ordning med 12 ukers fedrekvote er fint, og selv om dette også er i overkant lite fleksibelt og skaper frustrasjon for endel familier har det vært nødvendig med en egen kvote for far for å øke andelen fedre hjemme. Jeg skjønner bare ikke hvorfor man skal ha en tredeling og gjøre det enda mer rigid, og jeg synes faktisk hensynet til barnet går over hensynet til likestilling. Og jeg tror barnet drar nytte av at foreldrene får velge et opplegg som passer familien og gir minst mulig stress. Og nei, jeg snakker ikke om ekstremsituasjoner. Jeg snakker om at veldig mange familier har et eller annet som avviker fra en A4-situasjon hvor det passer å kommer hjem fra sykehuset, være i bra form etter 6 uker, klar for fast føde ved 6 mnd alder, dette går fint med både flaske og mat, far overtar og mor har ammefri på jobb og alle er tilknyttet og klar når barnehageplassen selvfølgelig venter på ettårsdagen. Jeg har beskrevet noen slike situasjoner, poenget er egentlig at det er mange familier som har noe som gjør at en tredelingsmodell ikke vil være det optimale. Og derfor ser jeg ikke poenget med å skulle detaljstyre det i så stor grad.
Jeg tror ikke det er mulig å oppnå dette ved hjelp av permisjon, dessverre. Fordi det er kvinner som er gravide og sykmeldes i graviditeten, det er kvinner som vil ha ammefri etter permisjonen. Litt kan man oppnå, men jeg tror det skal noe til å oppnå det målet uten å sørge for at fedre er like mye borte som mødre både før og etter fødsel.
|
|
|
#280 |
|
Ekvilist
|
Nå har i grunn Mindy skrevet mye av det samme som jeg tenker, selv om vi ikke er enig i alt. I lys av at vi har 56 permisjonsuker ved 80% utbetaling, og 46 uker med full utbetaling - og at permisjonstiden kan disponeres fram til barnet blir tre år - så synes jeg diskusjonen vedrørende at firmaer går konkurs på grunn av mors ni tildelte uker og fars ti tildelte uker blir litt helt merkelig. Vi har en vanvittig bra foreldrepermisjonsordning, selv uten mors eller fars tildelte frivillige uker.
|
![]() |
|
|