|
|
#681 |
|
Søt og rar
|
Sv: PannekakerNip:
|
|
#682 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Pannekaker
Jeg har vel heller ikke ment at de kun får brus og godteri hjemme, men jeg synes uansett ikke det har noe i hverdagen å gjøre. Det er sånn når man handler om morgningen så går ungdommen å kjøper seg usunn frokost/lunsj. Jeg synes ikke det burde være sånn og tror det skaper altfor stort inntak av sukker og usunn mat. |
|
|
|
|
#683 |
|
Jeg har aldri sagt eller snakket som jeg er en ekspert, jeg hverken tror det eller ønsker å fremstå som det - jeg kan ikke så mye om alt, men kosthold er noe jeg bruker masse tid på å lære og lese om, så jeg føler jeg kan endel. |
|
|
|
|
#684 |
|
|
|
|
|
|
#685 |
|
maler
|
Det har du helt rett i altså, det er mye usunt som konsumeres i hverdagen av tenåringer. Og det er et problem for ungdom med sykdommer som gjør at de faktisk ikke kan være med på det kjøret, konformitetskravet i tenårene gjør at de virkelig setter egen helse på spill for å gjøre som alle andre. Så lenge du ikke tror at det sitter foreldre hjemme og applauderer dette, eller det er et resultat av dårlig kosthold hjemmefra i oppveksten, er jeg helt enig med deg. Dette er et problem. Ideelt sett burde det være sånn at de ikke hadde tilgang på denne typen matvarer i skolehverdagen. Når de skal på dataparty må de imidlertid få lov til litt å erklære festmeny.
|
|
#686 |
|
Whatever, never mind
|
Nei. Men jeg ville bare få fram at dette ikke er noe "nytt" ungdom finner på. Det er ikke alltid like mye fornuft å spore hos tenåringer. Noe må man jo opponere mot så da kan det hos noen bli usunne ting på hverdager. Fordi man endelig kan. |
|
|
|
|
#687 |
|
Helt konge
|
Problemet som oppstår når folk kommuniserer budskapet sitt på en måte som gjør at mottakerene ikke orker å ta det i mot er at det som kunne ha vært et fornuftig innspill bare møter motstand og noen ganger direkte sinne. Kari J klarer det ofte, og da har jo både hun og de som hun eventuelt kunne gitt et fornuftig innspill "tapt". Slik jeg ser det oppnår du mye av det samme. Det som kunne ha vært gode innspill om kost og helse blir til noe nedlatende og selvgodt og som igjen kun fører til iritasjon hos leseren. Det gagner jo ingen. |
|
|
|
|
#688 |
|
Crazy Cat Lady
|
Men det er sånn jeg oppfatter deg på i denne tråden, måten du presenterer dine synspunkter og diskuterer dem på gjør at jeg oppfatter deg som arrogant og bedrevitende. Hvis du ikke ønsker å framstå slik, burde du kanskje ta litt innover deg den kritikken du har fått, både når det gjelder faktakunnskaper og diskusjonsteknikk. Jeg er litt enig med Vianne Rocher som sammenlignet det å diskutere med deg som å diskutere med en sterkt troende, dere hevder begge å ha det eneste riktige svaret, alle innvendinger andre måtte ha preller av som vann på gåsa.
|
|
|
#689 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: PannekakerProblemet ditt er at du leser litteratur og skaffer deg kunnskap på ett veldig smalt felt innenfor kosthold. I tillegg er ikke nødvendigvis denne litteraturen skrevet av fagfolk, men av andre som har levd etter dette kostholdet og sett lyset. Din kunnskap rundt mat er ikke basert på velfundert forskning, den er fundert rundt kostholdstankegang og "ideologi" om man kan kalle det det, og strengt tatt egner det seg dårlig for Folk Flest og barn, i mine øyne.
|
|
#690 |
|
Søt og rar
|
Jeg er på mange måter enig. Presentasjonsformen din gjør at også jeg opplever deg som bedrevitende og arrogant, Nip. Nå har jeg lest for min sønn på senga, og du presenterer holdninger som minner meg veldig om følgende:
|
|
#691 |
|
Smalt felt innenfor kosthold, hva mener du med det? |
|
|
|
|
#692 |
|
Den sangen er skrevet tidligere i tråden. Mulig det får det til å virke sånn, det betyr nå fortsatt ikke at det er sånn. Jeg snakker som regel om en helhet, vi (jeg) er også endel av samfunnet. |
|
|
|
|
#693 |
|
Søt og rar
|
Å ups, beklager, det visste jeg ikke, hadde tydeligvis ikke lest hele tråden
|
|
#694 |
|
rakkarpus
|
Men hva gjør du med det selv da, for å prøve å endre noe?
|
|
#695 |
|
Kamerat Pære
Det er naivt fordi de fleste nok har med egen matpakke hjemmefra, men det betyr ikke at den blir spist
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean. 2008 2013 2015 Sist redigert av Vianne Rocher : 28-04-11 kl 22:19. |
|
|
|
|
#696 |
|
Kamerat Pære
Her synes jeg du er ute å hopper rett på læresetningen din om andres kosthold igjen jeg. Du antar at dette er noe de gjør hver gang de er i slalombakken og at dette er symptomatisk for kostholdet til de du har observert. Fordi du har sett at noen spiser vaffler hver gang DU er der. For alt du vet kunne dette vært den ene turen hele familien er samlet i alpintbakken på hele året og at de skulle kose seg med noe ekstra etc. Det ser jeg faktisk ingenting galt med. Med andre ord har du lite å bygge antagelsene dine på, men det passer godt å klemme dem inn i ditt forutintatte syn: "ingen andre kan noe om kosthold, se de bare stapper i seg brus og vaffler hele tiden *sukk* Om bare alle kunne gjøre som meg".
|
|
#697 |
|
Jeg føler jeg gjør endel jeg, bruker enormt mye tid og energi på kosthold og trening. Jeg prøver å gjøre det jeg kan med å servere barnet mitt og andre som er på besøk sunn mat, frukt og grønt, være med å spille fotball i hagen for at de ikke skal sette seg ned å spille Wii som de ofte foreslår men heldigvis er fotball morsommere når jeg er med. |
|
|
|
|
#698 |
|
Jeg er fortsatt ikke naiv, jeg har ikke sagt at de ikke får med matpakke, jeg er fullt klar over at matpakker ofte blir kastet. |
|
|
|
|
#699 |
|
Sier ikke at akkurat de samme gjør det hver gang de er i bakken, men jeg er i bakken endel og har aldri sett noe annet, så det må jo helt klart ligge noe i det, samme gjelder for lekeland, parker, stranda osv, skjønner jo at ungdommen er blandt verstingene - men det betyr ikke at det må være sånn, men det har blitt sånn, desverre. |
|
|
|
|
#700 |
|
Kamerat Pære
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean. 2008 2013 2015 Sist redigert av Vianne Rocher : 28-04-11 kl 22:41. |
|
|
![]() |
| Emneord |
| ugler |
|
|