Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?
Det har skjedd lite på tråden den siste uken, så våger meg på å plukke opp på ting som ble rettet min vei.
Opprinnelig lagt inn av Darth, her.
@sinobell
Hva som er anerkjent avhenger vel hovedsaklig av hvilke kretser man beveger seg i. Jeg har all min utdannelse fra samfunnsvitenskapelige og humanistiske fag, og jeg er ikke enig i at det ikke har anerkjennelse.
- Og jeg har min fra psykfak og HF. Som betyr at på jobbintervju blir jeg mer enn en gang blitt spurt om jeg har tatt noen studiepoeng i noe "skikkelig", som for det meste betyr matematikk i en eller annen form.
Opprinnelig lagt inn av Darth, her.
Jeg skal ikke en gang spørre hva du tenker om elevene mine - som hovedsaklig er faglig svake jenter på helse og sosial. Jepp - her dro jeg fram kjønnsvariabelen igjen gitt, og koblet den i tillegg opp mot karakterer. I motsetning til deg så mener jeg at de fortjener masse anerkjennelse. De kommer til å jobbe i barnehager og på sykehjem - og den som ikke anerkjenner den jobben de gjør, den burde gå hjem og skamme seg dypt og inderlig!
Jeg tenker lite om elevene dine, jeg tenkte mest på det du sa. Og så tenkte jeg på det som Cuyjahoga sier. "Men blir det flere jenter på realfag ved å late som de ikke er i mindretall per i dag, altså? "
Og så vil jeg spørre motsatt: Blir det flere jenter på realfagene ved å påpeke hvor få de er?
Jeg har begynt å tro at i diskusjonen om den ujevne kjønnsfordelingen er i ferd med å skremme jenter bort igjen. Fordi ved å påpeke hvor få de er, så blir det også klart hvor anneledes de er som velger det er.
I tilegg forsøkes det å gi hylles til de som hylles bør, av kvinner som har i lang tid deltatt i mannsdominerte yrker, ved å fortelle dem hvor forferdelig urettferdig de hadde det. Men jeg er redd det er mislykket, fordi istede for å nevne hvor hyggelig å arbeide der, blir en sånn "husk at det var værre før(vær takknemlig for det du har)". Jeg leste i boken som jernbaneverket gav til sine kvinnelige nyansatte nylig. Det var trist lesing. Er dette forbildene? Jeg vet ikke om jeg vill ha et forbilde som ble utsatt for urettferdighet til hun ble pensjonert.
Og til sist tenker jeg på Esme sier. Om drifting. Jeg tror drifting er omtrent definisjonen på hvordan unge mennesker med mange valg velger seg 'noe'. Og så frykter jeg at unge kvinner med potensiale til å bli gode, eller helt middels ingenører, drifter bort fra realfagene, fordi de ikke ser for seg at de har lyst å drive med kjønnskamp og statuere eksempel.
Tror jeg at det blir flere jenter som velger realfag ved å tie om hvor få de er? Ja og nei. Nei for uten å diskutere det, blir vi ikke å finne ut hvorfor der er forskjeller, slik at de kan evt gjøres noe med. Og ja, om vi kan unngå å skremme potensielle kanidater bort, med den uoverkommelige oppgaven det er å fikse noe som er galt.
Så mine godt utdannede, ûberopphøyede, flinke medmennesker med humor: ble det noe klarere?
|