Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Selunge vs. sel

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-11, 18:44   #61
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selunge vs. sel

Så bra! Vi tar en ny runde med skilpadde.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 19:06   #62
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.430
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Selunge vs. sel

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Da er vi i gang. Sammenlignet med forrige kursarrangør så var dette en mer militær stil. Åtte barn på selungekurset og den unge mannen er yngstemann. Fem instruktører pluss en kursleder som administrerte tre forskjellige kurs fra bassengkanten. Første kursdag gikk veldig bra.

Kan du tipse meg om hvor dette er? Jeg tror Junior hadde hatt godt av litt militærstil.

Og grattis med sel!

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 19:25   #63
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.071
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selunge vs. sel

Snuppa fikk godkjent på alle kravene til skilpaddemerke og er klar for pingvinkurs til høsten. Og best av alt; de tar inn 4-åringer på hvalkurs (og hadde god erfaring med det) så fra runde to i høst får jeg samkjørt svømmekurs for ungene mine.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 20:02   #64
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.430
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Selunge vs. sel

Minsten skal få begynne på kurs til høsten, men det blir mest vanntilvenning. Junior begynner å bli såpass komfortabel i vannet, at han bør knekke svømmekoden på neste kurs.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 20:37   #65
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.071
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selunge vs. sel

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Minsten skal få begynne på kurs til høsten, men det blir mest vanntilvenning. Junior begynner å bli såpass komfortabel i vannet, at han bør knekke svømmekoden på neste kurs.

Har han gått på slike kurs tidligere?

Jeg trodde også at snuppa skulle lære å svømme på første kurs. Hun er som en fisk i vannet og kan svømme langt, men bare under vann. Vi har forsøkt å lære henne å svømme på ordentlig, men vi har ikke klart det og sendte henne derfor på kurs. Men på kurs har de fokus på helt andre ting. Så på skilpaddekurset har hun lært å flyte; på mage, rygg, veksle mellom dette, ligge som en pil osv. Dette var ting jeg egentlig trodde at hun kunne, men hun kunne det visst bare i rolige omgivelser og sammen med oss voksne. Nå klarer hun det helt alene. Neste kurs for henne er pingvin. Der har jeg sett at de lærer å svømme på rygg, men tradisjonell svømming tror jeg ikke skjer før på selunge.

Jeg meldte egentlig snuppa på pingvinkurs, men jeg ser at hun har hatt god nytte av skilpaddekurset også.

Knerten har gått på vanntilvenningskurs i over ett år nå, og har blitt flink til å være i vann og kan nesten flyte alene. For ham blir den største utfordringen å være i vannet alene. Men de sa altså at de hadde god erfaring med 4-åringer på kurs.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 22:19   #66
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.876
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Selunge vs. sel

Så flinke barn dere har, de tar jo snart igjen min 9åring som skal over på Delfin etter sommeren.
Han storkoser seg og liker godt denne type trening, svømming er det eneste han har villet prøve - med stort hell.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 22:21   #67
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Selunge vs. sel

Nå er 8,5 åringen ferdig med sel og går over på Sjøløve, to ganger i uka.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 22:27   #68
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.430
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Selunge vs. sel

@Tjorven: Vi har vært på 3 kurs nå, men jeg syns de har vært litt rotete opplagt og lite oppfølgning av hvert enkelt barn. Det Junior ikke kunne etter dette kurset var å flyte på mage og rygg (min 15 sek og reise seg opp selv), han greide 10 -12 sek. Men han stuper, dykker og svømmer med crawlbenspark under vann. Han glir gjennom vannet, både på rygg og mage. Og snur fra rygg til mage 3 ganger på rad, så det er merkelig at han ikke greier flytingen. Så jeg må nesten høre med svømmeklubben, hvilket kurs de mener han bør starte på.

Minsten har bare vært på babysvømming før han ble 1 år, men er kjempeglad i å være i bassenget. Grunnen til at han ikke har vært på kurs i vinter er at han har en del eksem, så jeg turte ikke. Så jeg ser det ann mot høsten. Han er i hvertfall veldig giret på å bade.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 22:38   #69
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.590
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Selunge vs. sel

Frøkna gikk på Hval i vinter, omtrent aldri vært i basseng før. Hun elsket det. Etterpå gikk hun på et helt vanlig svømmekurs (het bare det), 12 ganger. Veldig usikker på hva jeg skal melde henne på nå i høst, fortsette med vanlig kurs eller noen av de andre og i så fall hva? Frykter det til ta enormt lang tid å lære seg å svømme om hun må gå alle kursene, så lurer på om vanlig svømmekurs er bedre? Hva tror dere?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 22:42   #70
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selunge vs. sel

Du trenger ikke å fortsette med skilpadde hvis hun etter "svømmekurs" behersker kravene til skilpadde. Vi gikk på en annen type svømmekurs først (2 kurs) før vi begynte på selungekurset. (Og er veldig kry over at vi har gått fra vannskrekk i fjor sommer til klar for sel nå! )

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 22:50   #71
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.590
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Selunge vs. sel

Hva er kravene til Skilpadde?

Ser ut som de forskjellige svømmeklubbene har har ulike system, vanskelig å orientere seg i synes jeg. Madla svømmeklubb har www.tryggivann.no, mens det ser ut som Stavanger Svømmeklubb har et litt annet system... Må inn og lese litt skjønner jeg. De to lokale svømmeklubbene har bare svømmekurs, rett og slett. Er det noen fordeler med det ene fremfor det andre?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 22:56   #72
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selunge vs. sel

Jeg svømte i Madla i gode, gamle dager.

Klubben vår har også tryggivann.no, men disse er jo forankret i Norges svømmeforbunds krav. Forskjellen TROR jeg er at disse kravene også inkluderer livredning - dvs. at man skal kunne redde både seg selv og andre. Kravene er beskrevet på nettsidene til Norges svømmeforbund: svomming.no

Altså: tryggivann.no er "Norges svømmeskole" - en del av Norges svømmeforbund.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 22:57   #73
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.071
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selunge vs. sel

Der vi har gått på kurs så har de alle nivåene i bassenget samtidig, men fysisk atskilt. Jeg meldte Snuppa på "feil" kurs og hun ble enkelt flyttet til riktig gruppe. Første gang tester de ut ferdighetene, og justerer de som trengs.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 23:00   #74
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.091
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selunge vs. sel

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Der vi har gått på kurs så har de alle nivåene i bassenget samtidig, men fysisk atskilt. Jeg meldte Snuppa på "feil" kurs og hun ble enkelt flyttet til riktig gruppe. Første gang tester de ut ferdighetene, og justerer de som trengs.

Dette avhenger nok litt av hvor stort bassenget er. Hos oss har kun Pingvin gått sammen med Hval.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 23:01   #75
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.590
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Selunge vs. sel

Veronal: Takk! Madla er jo godt kjent, ja.

Vært inne og lest litt på tryggivann nå og blir litt forvirret. Vet at ei venninne sitt barn har gått på kurs nå i vår i Stavanger, aller første kurs, vært lite i basseng før. Nå skal hun gå selungen, Stavanger svømmeklubb.

Jeg sendte mail til hun som er ansvarlig for kursene i Madla, var der vi gikk på Hval i vinter. Hun anbefalte pingvin eller skilpadde. Hva velger vi da tro? Jeg må innrømme at jeg synes det er vanskelig å vite hva hun kan, rett og slett. Kan hun klare selungen kurs i Stavanger svømmeklubb? Er alle kursene like fra sted til sted eller kan de variere tror du?

På Hval her var det kun hval, var et bittelite basseng på en skole. På det som bare het vanlig svømmekurs delte de opp i grupper etter ferdigheter og delte bassenget inn deretter. Det var i stor svømmehall. Vi kan få fortsette på tilsvarende til høsten, men jeg er usikker på om det er noen fordel eller om hun heller skal gå kurs med navn. De var forresten rundt 18 barn og 4-5 voksne på sistnevnte kurs, og jeg synes de lærte litt lite rett og slett pga de var så mange barn.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 21:15   #76
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.590
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Selunge vs. sel

Da er hun påmeldt svømmekurs, samme sted som forrige gang. Da fortsetter de der hun slapp. Er vi ikke fornøyde med det så går vi annet kurs etter jul.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 21:22   #77
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selunge vs. sel

Jeg har et spørsmål eller to. Mine gutter har gått på et annet svømmeopplegg, men jeg tenker at de begge skal få et kurs eller to til, og da må de inn i dette opplegget. Spørsmålet er hvor jeg skal melde dem inn.

Når jeg ser på selungekravet, er jo det å svømme på mage og rygg med "riktig pusteteknikk", flyte i vann på mage og rygg. Hvilket begge gjør. Men spesielt toern roter litt med pusten innimellom og har vel ikke helt dette med rytmisk pusting inne. Han stopper plutselig opp i vannet og kaver et par sekunder før han svømmer videre. Selv om det går bra innimellom. Jeg tror ikke han kan flyte så lenge som et halvt minutt uten å flytte på seg heller, og han er litt ustø i ryggsvømming. Spørsmålet er egentlig om han høres ut som en selunge eller om han bør på nivået under?

Eldstemann må på sel om det skal være noe poeng i det tror jeg, men jeg skal teste han i et langt basseng for å være sikker. Han svømmer i grunnen både crawl, bryst og rygg helt greit, men har litt å gå på på pusteteknikk for å få opp farten.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no