Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Der trakk Valla seg

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-07, 20:34   #81
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Der trakk Valla seg

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Men slik jeg forstår denne saken, har den ligget og modnet til riktig tid og dermed BAM! Yssen hadde hatt mye større troverdighet om hun hadde tatt opp dette litt tettere opp mot hendelsene, og ikke brukt VG, ikke blitt så tydelig regissert.

Det kan godt hende at det er foretatt noen taktiske grep i denne saken, og jeg skal ikke ta stilling til hva Valla har gjort og ikke gjort, selv om granskningen tydeligvis viser at hun kanskje ikke var historiens mest sympatiske sjef...

Men når en ser hvordan Valla (og LO) taklet kritikken - med å sable ned Yssen i media, totalt uten evne til å ta selvkritikk, så er det for meg grunn god nok til at Valla ikke kunne ha fortsatt som LO-sjef.

Og jeg synes mest synd på henne, for jeg tror rett og slett at hun ikke innser selv at hun har gjort noe galt, og da må det være ekstra vanskelig å bli fratatt all ære på denne måten. Selv etter den massive slakten i rapporten vil hun fremdeles kun beklage om noen har blitt såret av det hun har sagt og gjort, underforstått at det er de som blir såret som har problemer, ikke henne. Det virker som om det er hun som føler seg som offeret her. Og kanskje er hun litt offer også, en skal ikke se bort fra at det er en del som jubler fordi hun er borte. Men det kan jo kanskje også ha litt med hennes lettere despotiske framferd å gjøre?

Og til dem som mener at det blir feil å dra inn det faktum at Yssen og Valla er kvinner inn i saken, så er jeg helt enig. Kjønn er irrelevant.

Gammel 10-03-07, 20:51   #82
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Valentina, her.

Det kan godt hende at det er foretatt noen taktiske grep i denne saken, og jeg skal ikke ta stilling til hva Valla har gjort og ikke gjort, selv om granskningen tydeligvis viser at hun kanskje ikke var historiens mest sympatiske sjef...

Men når en ser hvordan Valla (og LO) taklet kritikken - med å sable ned Yssen i media, totalt uten evne til å ta selvkritikk, så er det for meg grunn god nok til at Valla ikke kunne ha fortsatt som LO-sjef.

Og jeg synes mest synd på henne, for jeg tror rett og slett at hun ikke innser selv at hun har gjort noe galt, og da må det være ekstra vanskelig å bli fratatt all ære på denne måten. Selv etter den massive slakten i rapporten vil hun fremdeles kun beklage om noen har blitt såret av det hun har sagt og gjort, underforstått at det er de som blir såret som har problemer, ikke henne. Det virker som om det er hun som føler seg som offeret her. Og kanskje er hun litt offer også, en skal ikke se bort fra at det er en del som jubler fordi hun er borte. Men det kan jo kanskje også ha litt med hennes lettere despotiske framferd å gjøre?

Og til dem som mener at det blir feil å dra inn det faktum at Yssen og Valla er kvinner inn i saken, så er jeg helt enig. Kjønn er irrelevant.

Jeg er veldig enig i det du skriver. Og LO har sikkert foretatt noen taktiske grep selv i tidens løp. :understatement:

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 20:57   #83
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er ikke kvinnefiendtlig. Men skal jeg heie på Yssen bare fordi hun er kvinne?

Jeg synes det er svært ugreit at hun er blitt trakassert, at hun fikk negative tilbakemeldinger i forbindelse med fødsel og permisjon, at hun fikk kjeft og ble ydmyket for an andre, ble fratatt oppgaver og ansvar osv. At DETTE blir adressert og tatt tak i er selvsagt.

Men slik jeg forstår denne saken, har den ligget og modnet til riktig tid og dermed BAM! Yssen hadde hatt mye større troverdighet om hun hadde tatt opp dette litt tettere opp mot hendelsene, og ikke brukt VG, ikke blitt så tydelig regissert.

Signerer denne.
Kjempefint at hun tar tak i slike ting, men det burde blitt tatt med en gang og ikke gjennom VG. For meg virket det som Yssen var ute etter å "ta" Valla framfor at det skulle gjøres noe med det hun opplevde.
Mange vil nok se på det som samme sak, siden det var Valla Yssen anklagde, men tror at hadde det vært noen annen ville Yssen gått gjennom de riktige kanaler.
Dette er tross alt snakk om to som har vært venner i lang tid og det var Valla som fikk Yssen inn i jobben i LO, tror at det ble litt for personlig og dermed denne utviklingen.

Gammel 10-03-07, 21:01   #84
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Signerer denne.
Kjempefint at hun tar tak i slike ting, men det burde blitt tatt med en gang og ikke gjennom VG. For meg virket det som Yssen var ute etter å "ta" Valla framfor at det skulle gjøres noe med det hun opplevde.
Mange vil nok se på det som samme sak, siden det var Valla Yssen anklagde, men tror at hadde det vært noen annen ville Yssen gått gjennom de riktige kanaler.
Dette er tross alt snakk om to som har vært venner i lang tid og det var Valla som fikk Yssen inn i jobben i LO, tror at det ble litt for personlig og dermed denne utviklingen.

Nå er det vel ikke bare Yssen som har hevdet at Valla har opptrådt utilbørlig. Hun er i selskap med opptil flere ansatte i LO, samt et enstemmig høringsutvalg.

Gammel 10-03-07, 21:09   #85
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Nå er det vel ikke bare Yssen som har hevdet at Valla har opptrådt utilbørlig. Hun er i selskap med opptil flere ansatte i LO, samt et enstemmig høringsutvalg.

Nemlig!

Og uansett om det kan diskuters om Yssen gjorde riktig da hun gikk til pressen eller ei, så gjorde Valla og LO feil da de kalte inn til pressekonferanse og slaktet Yssen. Valla burde ha sagt det LO ville ha forventet av alle andre bedrifter i tilsvarende situasjon: "Dette er en personalsak, dette diskuterer vi ikke i pressen". Hadde Valla gjort det hadde det aldri blitt en sak av slike dimensjoner ut av det. Kanskje hadde det blitt granskning, kanskje hadde Valla likevel måtte gå. Men da med æren noenlunde i behold, ikke fullstendig ribbet, slik som nå.

Gammel 10-03-07, 21:27   #86
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

For meg virket det som Yssen var ute etter å "ta" Valla framfor at det skulle gjøres noe med det hun opplevde.

Jeg forundrer meg litt over all synsingen, og over tendensen (ikke spesifikt deg, Mams) til å personifisere denne konflikten og tillegge Yssen egenskaper som hevngjerrig, sutrete osv. Akkurat det tror jeg muligens har med kjønn å gjøre.

Gammel 10-03-07, 21:33   #87
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Jeg forundrer meg litt over all synsingen, og over tendensen (ikke spesifikt deg, Mams) til å personifisere denne konflikten og tillegge Yssen egenskaper som hevngjerrig, sutrete osv. Akkurat det tror jeg muligens har med kjønn å gjøre.

Jeg tror ikke hun er hevngjerring og sutrete. Jeg tror hun er brukt i et spill. Det er forresten forskjell på å være idiot og å være en nyttig idiot.

Gammel 10-03-07, 21:35   #88
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Jeg tror ikke hun er hevngjerring og sutrete. Jeg tror hun er brukt i et spill. Det er forresten forskjell på å være idiot og å være en nyttig idiot.

Hva er forskjellen? Den nyttige idioten er enda dumere?

Gammel 10-03-07, 22:33   #89
dutte
fornyet

dutte sin avatar

Hvor: Far out east
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kunne rett og slett ikke se for meg Gerd-Liv Valla som leder av LO etter dette spetakkelet. På tide at hun innså det selv.

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 12:30   #90
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Madam Mim: på et litt generelt grunnlag; det kan jo være at dersom man har blitt mobbet og trakassert på jobben at psyken har fått seg en liten knekk, og at denne må bygges opp igjen før man kan ta å gjøre noe med den som evt. har mobbet og trakassert.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 12:45   #91
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

SKulle likt å se ansiktet til folk når det gikk opp for de hvor viktig det faktisk er med en tøff LO leder.
Hun var med på å stoppe endringene i sykelønnsordningene, og det klarer man ikke som en føyelig pusekatt.

Riktig!! Det er ingen ledere som kommer seg opp og frem ved å føye seg etter andre og ikke stå på kravene. Dessverre er det noen som vil være uenige i avgjørelser/gjøremåte/væremåte. SÅnn er det bare. Ingen sjefer klarer å komme seg til topps og gjennomføre sine mål uten at noen blir skuffet/såret etc.

Gammel 12-03-07, 12:55   #92
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

Riktig!! Det er ingen ledere som kommer seg opp og frem ved å føye seg etter andre og ikke stå på kravene. Dessverre er det noen som vil være uenige i avgjørelser/gjøremåte/væremåte. SÅnn er det bare. Ingen sjefer klarer å komme seg til topps og gjennomføre sine mål uten at noen blir skuffet/såret etc.

Er det da også greit for næringslivsledere å mobbe og trakassere sine ansatte også, hvis det er for å oppnå resultater? Eller gjelder det bare LO-ledere?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 13:00   #93
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har tro på at det er mulig å komme seg til topps uten å være ufin. Men det kan være vanskelig å bli sittende på toppen uten å ta avgjørelser som sårer andre.

Nå er det jo individuelt hva som oppfattes som ufint, men jeg har en (naiv?) drøm og tro på at det er mulig.

Gammel 12-03-07, 13:00   #94
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Er det da også greit for næringslivsledere å mobbe og trakassere sine ansatte også, hvis det er for å oppnå resultater? Eller gjelder det bare LO-ledere?

Skrev ikke noe om at akkurat det var greit nei. Men slike reaksjoner som du fikk der er lett å få når man har lyst å vinkle noe inn slik man selv oppfatter det.
Som en normal oppadgående person synes jeg IKKE mobbing er OK i noen grad, verken av deg, meg eller ledere.

Gammel 12-03-07, 13:06   #95
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skrev ikke noe om at akkurat det var greit nei. Men slike reaksjoner som du fikk der er lett å få når man har lyst å vinkle noe inn slik man selv oppfatter det.
Som en normal oppadgående person synes jeg IKKE mobbing er OK i noen grad, verken av deg, meg eller ledere.

I Valla-saken trekkes det ofte fram at hun ikke er en pusekatt, at man er nødt til å være en tøff leder for å oppnå resultater, tenk på at alt hun har oppnådd osv. Men det er jo ikke det at Valla er en sterk leder hun får flengende kritikk for, det er metodene hennes. Derfor skjønner jeg ikke relevansen av å si at hun ikke er en pusekatt. Det kan få en til å tro at dere mener at det gjelder andre regler for LO-lederen enn for næringslivstopper.

En annen ting:

Hva mener dere om fallskjermen til Valla? Er det greit siden det er LO-lederen vi snakker om?

Gammel 12-03-07, 13:15   #96
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Standard

I Derfor skjønner jeg ikke relevansen av å si at hun ikke er en pusekatt. Det kan få en til å tro at dere mener at det gjelder andre regler for LO-lederen enn for næringslivstopper.

Dere? Jeg og mams?

Gammel 12-03-07, 13:25   #97
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Det var kanskje ikke overraskende akkurat, men jeg har ikke tenkt over at det muligens var en fallskjerm med i bildet. Er det sagt noe om den?

Gammel 12-03-07, 13:27   #98
Pope
Fraværende...til tider.

Pope sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er enig med det at det er mange som får lov til å fortsette som leder med en slik oppførsel. Men ikke etter et slik medieoppstyr som det har vært mot LO i denne saken og hvordan Valla har provosert med sine krasse uttalelser og arrogante væremåte.

Men jeg er ikke enig med deg om at det ikke finnes ledere som kommer frem med god takt og tone. Selvfølgelig vil det alltid være noen som ikke er enig om "avgjørelser/gjøremåte/væremåte" men slik er det da i resten av verden også. Jeg har venninner som jeg kan være uenige med og som har skuffet meg, men vi er fortsatt gode venninner for det. Det handler vel mer om respekt for at man er uenige og måten man behandler de man er uenige med.

Gammel 12-03-07, 13:31   #99
Pope
Fraværende...til tider.

Pope sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

En annen ting:

Hva mener dere om fallskjermen til Valla? Er det greit siden det er LO-lederen vi snakker om?

Fallskjerm har jeg ikke fått lest om enda, men det er jo noe som avtales i ansettelsesprosessen og som er godkjent av styret.

Men generelt så liker ikke jeg fallskjermer. Når ledere må gå så burde de bli tilbudt en sluttpakke på samme måte som andre ansatte. Det å gå på dagen uten fremtidig lønn frem til neste betalte jobb unner jeg ikke noen.

Sist redigert av Pope : 12-03-07 kl 13:40.
Pope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 13:31   #100
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Standard

Dere? Jeg og mams?

Mener generelt de som støtter Valla i denne saken.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:53.