|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#62 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vinmonopol, ja eller nei?
All statistikk sier jo det motsatte, nesten samme hva det er. Jo mer tilgjenglig jo høyere forbruk. Og det er jo bare å se på land der du kan stikke innom en off-licence eller en cornershop når du vil på døgnet og handle alkohol. Så den jevne mann og kvinne i gata drikker nok en god del mer en den "jevne nordmann". Det er bare å google alkoholforbruk i Europa så ser man, tross økning i forbruk, at Norge fortsatt ligger nesten nederst på statistikken.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 27-06-11 kl 01:49. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Rockesøster
|
Sv: Vinmonopol, ja eller nei?I utgangspunktet er jeg for, både på grunn av balansen tigjengelighet/konsum, men også på grunn av fagkunnskapen man finner hos de ansatte på vinmonopolet. noe jeg ikke tror man ville funnet på Rema eller Bunnpris (de vet jo søren ikke forskjell på tomatene de selger engang). |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Glamorøs
|
Nå må du huske at du bor i en relativt stor by i USA, det er ikke slik overalt. Der jeg er vant til å være er vinutsalgene på bensinstasjonen, og de som jobber der er unge folk med filla peiling på vin. Slik det hadde blitt utenfor de største byene i Norge også.
|
|
|
#65 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Vinmonopol, ja eller nei?Hver gang jeg skal kjøpe en flaske vin i gave, eller ha middagsgjester priser jeg meg lykkelig over polet. :kan ingenting om vin: |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: Vinmonopol, ja eller nei?Jeg synes ordningen med Vinmonopolet er helt grei, men jeg kjenner det hadde vært litt enkelt hvis det fantes et par sorter å velge imellom i dagligvarehylla også, for oss som ikke bruker vin annet enn til matlaging
|
|
|
|
#67 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Vinmonopol, ja eller nei?Jeg er stor fan av vinmonopolet. De er skikkelig gode på det de driver med, de er en stor aktør og får derfor gode avtaler. Også sikrer de et godt og bredt utvalg for alle, uansett om du bor i Alta eller på Frogner. Jeg er mye i Danmark, og ser at utvalget i dagligvarebutikkene (selv de gode) kan være litt tilfeldig - det går mye på bulkvin. Og de gode/spesielle vinene er ofte ikke mye dyrere på polet enn i andre land.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vinmonopol, ja eller nei?Som forbruker digger jeg polet. De har godt utvalg, flotte oversiktlige lokaler, god service og ansatte med skikkelig fagkunnskap. Er det noe de ikke har i hylla så finnes det meste i bestillingslista, og den er jo tilgjengelig over hele landet via posten, så det krever bare litt planlegging om man ikke bor i tettbygde strøk. Og her er jeg ikke alene skjønner jeg, veldig mange setter pris på dette har jeg inntrykk av. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Vinmonopol, ja eller nei?Jeg er mot vinmonopolordningen. Både prinispielt og praktisk. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
maler
|
Dette er jeg egentlig enig med deg i, vi trenger ikke ha et vinmonopol sånn sett. Det kan godt være åpning for andre aktører så lenge det er en egen-butikk-søke-bevilling-prosess inne i bildet. I utgangspunktet liker jeg nemlig ikke monopolordninger, jeg har bare ikke tatt innover meg denne muligheten.
|
|
|
#71 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Nå ble jeg litt fnisete, hvis jeg forsto deg riktig. Mener du at ingen påvirker farmasøytene? De har besøk av legemiddel- og utstyrsprodusenter en masse. Og kjedene lager avtaler om hvilke produkter som skal eksponeres. Big business.
Akkurat sånn kan det sies, så da kan jeg være lat.
|
![]() |
|
|