Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Vinmonopol, ja eller nei?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-11, 01:22   #61
Mani
Helt vanlig

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vinmonopol, ja eller nei?

Jeg er for, men så bor jeg bare fem minutter unna polet også.

Gammel 27-06-11, 01:40   #62
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Det er jo steder i Norge som forsatt har ordningen med ølutsalg. Altså at øl ikke er i salg i vanlige butikker. Og jeg tror ikke de har noe mindre fyll og alkoholmisbruk på de stedene.

Det som vel skjer er at folk kjøper inn i store mengder når de først handler, og dermed har de det tilgjengelig hjemme i langt større grad. Og har man et hjemme så er det jo lett å ta seg en...

Jeg tror faktisk ikke den jevne Nordmann drikker noe mer når ting blir lettere tilgjengelig. De som vil drikke masse, de drikker masse åkke som, og de som er mer måteholdende, de fortsetter å være det.

All statistikk sier jo det motsatte, nesten samme hva det er. Jo mer tilgjenglig jo høyere forbruk. Og det er jo bare å se på land der du kan stikke innom en off-licence eller en cornershop når du vil på døgnet og handle alkohol. Så den jevne mann og kvinne i gata drikker nok en god del mer en den "jevne nordmann". Det er bare å google alkoholforbruk i Europa så ser man, tross økning i forbruk, at Norge fortsatt ligger nesten nederst på statistikken.

Sist redigert av Lisa : 27-06-11 kl 01:49.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 01:45   #63
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I utgangspunktet er jeg for, både på grunn av balansen tigjengelighet/konsum, men også på grunn av fagkunnskapen man finner hos de ansatte på vinmonopolet. noe jeg ikke tror man ville funnet på Rema eller Bunnpris (de vet jo søren ikke forskjell på tomatene de selger engang).
I sympati med de som bor langt unna pol kunne jeg likevel tenkt meg en løsning som ivaretok disse bygdestakkarenes vintilgang litt bedre.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 09:05   #64
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Det var i grunnen mitt fremste argument for Polet. Men jeg ser jo at i USA, hvor man har vin i butikkene har man også ekspertise. Og så har man også butikker som Specs, som spesialiserer seg på vin (og sprit).

Forøvrig selges ikke sprit i butikker og på bensinstasjoner, men på egne butikker, selv i USA

Nå må du huske at du bor i en relativt stor by i USA, det er ikke slik overalt. Der jeg er vant til å være er vinutsalgene på bensinstasjonen, og de som jobber der er unge folk med filla peiling på vin. Slik det hadde blitt utenfor de største byene i Norge også.

Angående reklamere for polet, jeg syns det er helt greit. De som jobber med innkjøp der har god ekspertise, og man får faktisk tak i champagne som regnes som sjelden og dyr andre steder i Europa, til en billig penge på de fleste pol i Norge.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 10:37   #65
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Hver gang jeg skal kjøpe en flaske vin i gave, eller ha middagsgjester priser jeg meg lykkelig over polet. :kan ingenting om vin:

Hvis de solgte vin på rema tror jeg ikke jeg kunne gått inn og sagt "Vi skal ha elg til middag, jeg vil maks bruke xx kr pr flaske, hva skal jeg kjøpe?". Og når det gjelder tilgjengelighet, polet har jo etterhvert fått ganske så liberale åpningstider, det er jo åpent helt til klokka 6 , så jeg syns ikke det er vanskelig å få tak i akkurat. I "gamle" dager var det ett pol (og milelange køer) innenfor rimelig kjøretid fra huset mitt (maks 15 minutter), nå er det 4 tror jeg.

Jeg er absolutt for polet. Selvom det var deilig å kunne gå innom butikken og kjøpe en flaske vin til 20 kr til middagsgryta når jeg bodde i England, men jeg savner alkohol i vanlige butikker mye mindre enn jeg trodde jeg kom til å gjøre.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 10:49   #66
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes ordningen med Vinmonopolet er helt grei, men jeg kjenner det hadde vært litt enkelt hvis det fantes et par sorter å velge imellom i dagligvarehylla også, for oss som ikke bruker vin annet enn til matlaging Jeg tenker da spesielt på mirin (japansk risvin), italiensk marsala og den slags.

Gammel 27-06-11, 11:28   #67
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er stor fan av vinmonopolet. De er skikkelig gode på det de driver med, de er en stor aktør og får derfor gode avtaler. Også sikrer de et godt og bredt utvalg for alle, uansett om du bor i Alta eller på Frogner. Jeg er mye i Danmark, og ser at utvalget i dagligvarebutikkene (selv de gode) kan være litt tilfeldig - det går mye på bulkvin. Og de gode/spesielle vinene er ofte ikke mye dyrere på polet enn i andre land.

Vi er over gjennomsnittlig opptatt av vin her i huset, så vi pleier å gå igjennom pollistene og vinanmeldelser og slikt og bestille vin levert på døren noen ganger i året. Denne tjenesten er tilgjengelig for alle, ikke bare de som bor i polløse kommuner.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 11:32   #68
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Som forbruker digger jeg polet. De har godt utvalg, flotte oversiktlige lokaler, god service og ansatte med skikkelig fagkunnskap. Er det noe de ikke har i hylla så finnes det meste i bestillingslista, og den er jo tilgjengelig over hele landet via posten, så det krever bare litt planlegging om man ikke bor i tettbygde strøk. Og her er jeg ikke alene skjønner jeg, veldig mange setter pris på dette har jeg inntrykk av.

Noe som ikke nevnes så ofte er at de ansatte på vinmonopolet er dyktige å alderskontroll. Ikke perfekte selvfølgelig, jeg har selv fått kjøpe sprit da jeg var for ung, men jeg føler meg langt tryggere på at det er vanskelig å få handla uten å være gammel nok på polet enn på matbutikken. Se bare på salget av øl/cider og tobakk. Det er jo årlige aksjoner fra Juvente og liknende der for unge mennesker får kjøpt det de ønsker uten problemer omtrent på samtlige butikker de prøver seg på. Og selv om man virkelig har fokus på dette, så er det jo tross alt mye deltidsansatte studenter i kassene på matbutikker, mens det på polet er langt høyere andel av fast ansatte voksne mennesker, så det er klart det er lettere å få til god kontroll.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 13:10   #69
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er mot vinmonopolordningen. Både prinispielt og praktisk.

Et totalt frislipp der dagligvarebutikker og bensinstasjoner får selge sprit er naturligvis ikke det eneste alternativet til ordningen vi har i dag, og jeg mener det ville være et dårlig alternativ. Jeg er for et system som ligner på det britiske, og mener at man for å selge alkohol godt kan kreve en egen adskilt butikk. Det kan også med fordel være strenge bevillingskrav for å få drive alkoholsalg. Dette burde kunne ivareta både alkoholpolitiske hensyn og distriktshensyn – vi har for eksempel ikke noe vinutsalg der jeg bor (ok; det er ikke veldig langt til næsrmeste utsalg, men jeg skulle gjerne hatt et på det lokale «senteret»). Kvaliteten og kunnskapen som stadig fremheves som et argument for dagens ordning ville neppe forsvinne, tvert i mot; «Vinmonopolet» kunne fortsette omtrent som nå. De burde kanskje ha nytt navn, men de måtte ikke nødvendigvis ha ny eier (selv om det også ville være greit). I tillegg kunne vi noen steder fått spesialforretninger med enda bedre kvalitet på vareutvalget.

Ben "village drunk" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 13:27   #70
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Et totalt frislipp der dagligvarebutikker og bensinstasjoner får selge sprit er naturligvis ikke det eneste alternativet til ordningen vi har i dag, og jeg mener det ville være et dårlig alternativ. Jeg er for et system som ligner på det britiske, og mener at man for å selge alkohol godt kan kreve en egen adskilt butikk. Det kan også med fordel være strenge bevillingskrav for å få drive alkoholsalg. Dette burde kunne ivareta både alkoholpolitiske hensyn og distriktshensyn – vi har for eksempel ikke noe vinutsalg der jeg bor (ok; det er ikke veldig langt til næsrmeste utsalg, men jeg skulle gjerne hatt et på det lokale «senteret»). Kvaliteten og kunnskapen som stadig fremheves som et argument for dagens ordning ville neppe forsvinne, tvert i mot; «Vinmonopolet» kunne fortsette omtrent som nå. De burde kanskje ha nytt navn, men de måtte ikke nødvendigvis ha ny eier (selv om det også ville være greit). I tillegg kunne vi noen steder fått spesialforretninger med enda bedre kvalitet på vareutvalget.

Dette er jeg egentlig enig med deg i, vi trenger ikke ha et vinmonopol sånn sett. Det kan godt være åpning for andre aktører så lenge det er en egen-butikk-søke-bevilling-prosess inne i bildet. I utgangspunktet liker jeg nemlig ikke monopolordninger, jeg har bare ikke tatt innover meg denne muligheten.

Gammel 27-06-11, 13:49   #71
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Akkurat det liker jeg, polet og farmasøyter selger fortsatt på denne måten. Altså uten påvirkning. Utfallet kan selvsagt være det samme, men tanken om salg på denne måten er ganske spesiell. Polets utsalg har blitt mye bedre de siste 10 årene. Inndelt etter produserende land og pen selgende innredning. Før det var vinene eksponert etter varenummer, hvis interiør designeren snakker sant.

Nå ble jeg litt fnisete, hvis jeg forsto deg riktig. Mener du at ingen påvirker farmasøytene? De har besøk av legemiddel- og utstyrsprodusenter en masse. Og kjedene lager avtaler om hvilke produkter som skal eksponeres. Big business.

Eller mente du at farmasøyter ikke prøver på mersalg? Det er i hvert fall helt klart strategien fra kjedene at man skal forsøke å selge midler mot munntørrhet til diabetikere, kleenex til allergikere and then some.

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Akkurat sånn kan det sies, så da kan jeg være lat.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 14:06   #72
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er for pol.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:35.