Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Opplys meg om Riga

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-07-11, 09:08   #1
Maysen
Nyter et nytt liv

Maysen sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Opplys meg om Riga

En jentetur i oktober står for tur, Riga er 1 av 3 alternativer vi har for reisen.
Har du vært der? Fortell meg gjerne alt du kan om Riga.Både positivt og negativt, hva kan man gjøre, hva bør man fø med seg, hotellanbefalinger ol.
Tusen takk.

Gammel 13-07-11, 09:51   #2
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Opplys meg om Riga

Det sterkeste minne derfra er tiggerne. Vi var bare innom og tuslet rundt. Min sarte sjel på daværende tidspunkt ønsket meg ikke dit igjen. Ingen andre sterke minner derfra , så personlig ville jeg dratt en annen plass. Mye arkitektur da.

Gammel 13-07-11, 10:08   #3
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

+ Mye arkitektur
+Gode spaanlegg
+ Rimelig og god mat

- Lite shoppingmuligheter, jeg handlet veldig lite der borte, var ikke mye jeg likte.

Sist redigert av Chablis : 13-07-11 kl 10:29.
Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-11, 10:28   #4
Pippa
Aktiv

Pippa sin avatar

Medlem siden: May 2011
Pippa er litt kulPippa er litt kul
Standard

Jeg var på jentetur i Riga for noen år siden. Byen er liten, men trivelig. Shoppingmessig er den ikke bra. Vi fant et par ok spisesteder og var på spa litt utenfor byen. Om jeg kommer til å reiser tilbake? Neeei. Tror ikke det.

Storesøster 2007 * Lillesøster 2009
Pippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-11, 13:02   #5
Veritas
Det norske

Veritas sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi bodde på hotel latvija (regal?), det som er høyest ruvende i byen med Sky Bar på toppen (verd en tur å se på utsikten!). Det var et veldig bra hotell. Er Spa der også, men det har ikke jeg testet. Mine kollegaer skrøt, dog.
Shopping er det dårlig med. Cili Pica er en kjede med mat som finnes mange steder i byen. Greit sted å spise lunsj, ta en kaffe ellerno sånt. Ellers er det vel ikke så voldsomt mye spennende i Riga, syntes jeg. Å ha vært der en gang er nok, jeg reiser neppe tilbake.

Gammel 13-07-11, 15:03   #6
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Ja jeg husker en ting til. Det var utrolig mye hull i gatene. En gang så vi en dame gående. Svoooop så var hun borte. Så så vi et hode som stakk opp av et hull.

Gammel 13-07-11, 15:17   #7
Chablis
Drømmer

Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Tiggere så ikke vi så mye til heller.

Gammel 13-07-11, 17:51   #8
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veritas, her.

Vi bodde på hotel latvija (regal?), det som er høyest ruvende i byen med Sky Bar på toppen (verd en tur å se på utsikten!). Det var et veldig bra hotell. Er Spa der også, men det har ikke jeg testet. Mine kollegaer skrøt, dog.
Shopping er det dårlig med. Cili Pica er en kjede med mat som finnes mange steder i byen. Greit sted å spise lunsj, ta en kaffe ellerno sånt. Ellers er det vel ikke så voldsomt mye spennende i Riga, syntes jeg. Å ha vært der en gang er nok, jeg reiser neppe tilbake.

Jeg kan egentlig bare signere på denne. På alt egentlig (var du sammen med meg?)

Jeg likte de der basarene i de gamle lagerhallene, men eller var byen rent middelmådig. Jeg likte Budapest mye bedre.

Gammel 13-07-11, 20:00   #9
Maysen
Nyter et nytt liv

Maysen sin avatar

Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Riga kan ikke sammenlignes med store byer som Budapest og Praha nei. Det er en liten by. Det er billig og SPA er bra og billig. Skal man ha virkelig storbyliv må man velge noe annet , men da får man ikke så billig SPA.

Dette er akkurat derfor Riga er ett av alternativene til sted å reise. Vi ønsker ingen storby ferie.

Tusen takk for at dere vil dele med meg. Det er veldig interesant å se hvor forskjellige opplevelser man har av samme sted. Noe som er naturlig....

Gammel 13-07-11, 20:10   #10
Veritas
Det norske

Veritas sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg kan egentlig bare signere på denne. På alt egentlig (var du sammen med meg?)

Hvis du var der 1. mai helga i fjor, så.

Gammel 14-07-11, 00:46   #11
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veritas, her.

Hvis du var der 1. mai helga i fjor, så.

Nå måtte jeg tenke hardt og lenge men mener faktisk det var 16-mai helga jeg var der. Så nesten!

Gammel 14-07-11, 08:53   #12
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Var der på nyttårsaften og noen helligdager i år, så mye var desverre stengt...

vi koste oss med endel shoppingsenter - flere av disse. Så var vi mye på hotellet og trente, svømte og spiste god mat. Kino var vi også på
Koselig by egentlig men desverre fikk vi ikke gått på museum og slikt

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:32   #13
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Flere som har konkrete hotelltips og spa-tips? Vil gjerne bo veldig bra

Gammel 14-07-11, 23:36   #14
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes Riga var nitrist.
Hvis dere skal til en baltisk by, ville jeg mye heller valgt enten Vilnius eller Tallin. Minst like billig, like kort flyreise, like kort avstand fra flyplass til by men ellers mye bedre enn Riga. Riga var Narvesen og Dressmann, lite shopping, kjedelig mat og lite å se.
Vilnius er best av de tre byene, synes jeg. Der er det veldig bra og billig spa, mange ok hotell og mye shopping.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 00:19   #15
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Flere som har konkrete hotelltips og spa-tips? Vil gjerne bo veldig bra

Hotel Bergs. Jeg har ikke bodd der, men de har en storartet restaurant, og alt tyder på at de kan drive hotell også. (Det eneste aberet er at det ikke ligger i gamlebyen. Hotel Neiburgs ligger i gamlebyen, i et aldeles nydelig art noveau-hus, jeg tenker det er storfint også. (Har igjen bare vært på restauranten, men den er ikke like bra som Bergs. Ah, Bergs! )

Jeg forstår heller ikke i hvilket univers Riga er nitrist. Jeg blir litt bekymret for folk som ikke finner noe glede i å tusle i gamlebyen og i det nydelige jugendstilområdet. Dessuten burde man gå i operaen/balletten, for det er virkelig verdt pengene.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 00:20   #16
Maysen
Nyter et nytt liv

Maysen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Når jeg leser at Riga var nitrist lurer jeg på om vi har vært i samme by. Jeg koste meg jo glugg i hjel, spiste masse deilig mat, besøkte vakre bygninger og jammen handlet vi også. Dressmann og Cubus oppsøkte vi ikke.

Jeg hadde valgt Riga framfor Oslo any time.

Har vært inne å lest litt, og kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig å shoppe i Riga jeg. Men nå er vel jeg kanskje like enkel sjel som deg, og ikke noen store forventninger til hva som skal finnes av butikker.

Og om man gjør litt forarbeid på å sette seg inn i hva som finnes, kan jeg ikke skjønne at man blir overrasket over hvordan det er der.
For meg høres Riga ut som akkurat den plassen vi skal dra til.
Og jeg forelsket meg i hotellet du linket til , Hattifnatten

Opprinnelig lagt inn av Toffskji

Hotel Bergs. Jeg har ikke bodd der, men de har en storartet restaurant, og alt tyder på at de kan drive hotell også.

Jeg forstår heller ikke i hvilket univers Riga er nitrist. Jeg blir litt bekymret for folk som ikke finner noe glede i å tusle i gamlebyen og i det nydelige jugendstilområdet. Dessuten burde man gå i operaen/balletten, for det er virkelig verdt pengene. (Det eneste aberet er at det ikke ligger i gamlebyen. Hotel Neiburgs ligger i gamlebyen, i et aldeles nydelig art noveau-hus, jeg tenker det er storfint også. (Har igjen bare vært på restauranten, men den er ikke like bra som Bergs. Ah, Bergs! )

takk for anbefalingen. Må sjekke ut dette.

Gammel 15-07-11, 00:24   #17
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men for all del, Vilnius og Tallinn er også fine. Vilnius er den roligste og minste av dem, og den mest østeuropeiske. Tallinn er kanskje vakrest, og har mest turister og opplegg. Og Riga er størst og mest kosmopolittisk, mest sammensatt.

Gammel 15-07-11, 00:28   #18
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

For oppdaterte anbefalinger på spisesteder og hoteller kan jeg varmt anbefale Riga in Your Pocket. Det er jo idiotisk å leve utelukkende på Čili Pica når man kan gå på Bergs eller Kaļķu vārti i stedet. Research, folkens! :engasjert:

Gammel 15-07-11, 00:58   #19
Chablis
Drømmer

Standard

Her sov vi.
http://www.booking.com/hotel/lv/tallink-riga.no.html

Gammel 15-07-11, 10:09   #20
Pippa
Aktiv

Pippa sin avatar

Medlem siden: May 2011
Pippa er litt kulPippa er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maysen, her.

Har vært inne å lest litt, og kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig å shoppe i Riga jeg. Men nå er vel jeg kanskje like enkel sjel som deg, og ikke noen store forventninger til hva som skal finnes av butikker.

For ordens skyld: det er ikke vanskelig å finne noe å shoppe der. Det er mange butikker og stort kjøpesenter. Problemet er at merkevarer er dyrt - samme pris som hjemme. Mer lokale klesbutikker hadde et litt 'tacky' preg. Men det jeg faktisk kjøpte der var en stor flott glassvase i farget glass - og den kostet veldig lite. Var en butikk med slikt i gamlebyen - den anbefales på det varmeste!

Vi hadde en veldig fin tur, og når jeg skriver at jeg neppe hadde reist tilbake så er det fordi jeg føler jeg fikk opplevd det (lille) som var å oppleve der. Det er mange andre steder som ikke nødvendigvis er så mye dyrere som har gitt meg mye større opplevelser, og hvor jeg har veldig lyst å reise tilbake.

Storesøster 2007 * Lillesøster 2009
Pippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:49.