|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Søt og rar
|
Sv: Fødselstabbe på Ahus
Tja.
|
|
|
#62 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sist redigert av m^2 : 11-12-12 kl 21:21. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Fødselstabbe på AhusDet er nok endel helsepersonell som uten tvil kunne vært bedre på informasjon. Jeg vet ikke hvor mye man har om det under utdanning, men jeg opplevde det egentlig både når jeg fikk storebror og når jeg fikk lillebror. Nå var det ikke så veldig graverende ting, men bl.a ble jeg faktisk ikke informert om at lillebror var innlagt på nyfødt intensiv det første døgnet. Det fikk jeg vite når helsesøster var på hjemmebesøk. Jeg er ikke så veldig spørrende av meg når det gjelder slike ting, så jeg er egentlig litt avhengig av at leger/sykepleiere informerer.
|
|
|
|
#64 |
|
heimføing
|
Men da synes jeg at jeg må få informasjon om hvorfor jeg ikke får noen informasjon, for å si det sånn. Det kan jeg nok slå meg til ro med og dermed la være å løpe til avisene i ventetiden.
Det tror jeg også. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Jeg husker første gangen jeg leste journalen til Lillemann godt og grundig. Ene sykepleieren spurte meg i ettertid om det gjorde vondt å lese den...
|
|
|
#66 |
|
Passiv
|
Sv: Fødselstabbe på AhusJournalen fremstår som ufølsom - det var en god formulering. For eksempel ser vi stadig at folk er forbannet fordi det står i fødselsjournalen "kom inn med fine rier og 4 cm åpning". Men - fødselen er jo ikke i gang før med såpass åpning og rier. Ergo - man kan ha hatt et helvetes lurveleven før dette, men fødsel er det jo ikke. Subjektiv opplevelse vil være at journalen er full av tøv, mens fra fødeteknisk hold kan det jo stemme på en prikk. |
|
|
|
#67 |
|
maler
|
Sv: Fødselstabbe på AhusDet er jo endel psykologiske mekanismer ute og går også når vi snakker om informasjon. Utgangspunktet er at pasient/foreldre har innsynsrett og krav på all informasjon. De blir også informert godt som hovedregel, men informasjon kan aldri bli god nok. Og det hender ganske ofte at det man har informert om er glemt i neste samtale. Det er ikke enkelt å ta innover seg alvorlige beskjeder, og det er et vanlig forsvar å blokkere endel av dette innholdet fra bevisstheten. Vi pleier å være helt åpne med pasienter/foreldre når vi er i tvil og når det har skjedd feil. Det skulle bare mangle. Jeg tror kanskje likevel at endel føler at akkurat det de trenger av informasjon er det ingen som kommer med, nemlig Forklaringen på hvorfor ting er som de er. Den ene faktoren som forklarer hvorfor det ble som det ble og som kunne endret hele hendelsesforløpet. Noen veldig få reagerer også med å skulle stille noen til ansvar uansett. Enkelte mediasaker er slike tilfeller.
|
|
|
#68 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Fødselstabbe på AhusDe legene jeg har møtt, og stolt aller mest på, gjennom de siste seks årene, er de legene som har vært helt åpne på at de ikke aner noe som helst om Lillemann og hvorfor han er som han er - for de har vært så veldig villige til å leite både her og der etter svar, og veldig lyttende overfor oss foreldre som faktisk kjenner ungen, og har et nettverk av foreldre med barn med samme genfeil. Uansett hvilke ville teorier vi har kommet med om "hvorfor Lillemann nekter å senke pulsen under 179 nå, og ser ut til å besvime i stedet for å sovne," etc. har de tatt ytterst seriøst og sjekket ut.
|
|
|
#69 |
|
tradisjonell figur
|
Sv: Fødselstabbe på AhusJeg orker ikke å lese artikkelen. Stakkars foreldre, og stakkars barn
|
|
|
#70 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Fræna
![]() |
Sv: Fødselstabbe på AhusGrusomt dette ja! Leste bloggen hennes jeg også. Sist redigert av minimee : 20-07-11 kl 13:32. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Nøttelitens medhjelper
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Veldig enig
Nei netopp, jeg tror nok at man "ser" tabbene bedre no, er fordi VG har ofret mye av sin tid på å få det frem i lyset.
Ja hun hevder jo at barnet fikk ingen hjelp og det er jo feil, det ser man jo.
Men hva mener du de skal si?
Ja Haukeland har faktisk jeg hørt om folk som er blitt gående overtid på 3uker etter termin.
Hvilke konsekvenser mener du de skal få da?
|
![]() |
|
|