|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Nøttelitens medhjelper
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Litt holdninger til voldtekt
Hæ? Har jeg sagt at du er tøff på avstand?
|
|
|
#42 |
|
Ringskrømt
|
Hvis de har tid og evne til å hoie og klappe, og filme, så har man også muligheten til å sjekke? Ettersom sex på åpen gate ikke er "normalt" og spesielt mtp alle overfallsvoldtektene i det siste. Som politikeren sier bør vi alle gå i oss selv og kjenne etter vårt ansvar i en sånn situasjon. Forståelsen din kan bedre brukes på andre ting.
|
|
|
#43 |
|
Nøttelitens medhjelper
Tror vi bare får være enige om å være uenige.
|
|
|
#44 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Litt holdninger til voldtektDet er ikke en agurksak nei, og det er betenkelig at ingen grep inn dersom det virkelig var tydelig at dette dreide seg om et overgrep.
|
|
|
|
#46 |
|
Nøttelitens medhjelper
Og da mener du?
|
|
|
#47 |
|
Leser
|
Sv: Litt holdninger til voldtektJeg er enig med Sneglo her. Det at folk flest gikk forbi, lo og filmet tror jeg er et utslag av at de trodde de så frivillig sex ikke en voldtekt. Og hvis folk ikke tror det er en voldtekt så er det ikke så rart å agere som om det ikke er voldtekt.
|
|
|
#48 |
|
Bedreviter
|
Sv: Litt holdninger til voldtektJeg skjønner også hvor Sneglo vil hen, tror jeg. Jeg skal ikke garantere at jeg ikke kunne gått forbi noen som hadde samleie på gaten, himlet med øynene og tenkt "Jøss!?". Sjansen er stor for at jeg ville stoppet opp, sett etter litt ekstra for å sjekke at dette faktisk var helt frivillig, og kanskje ville jeg uansett ringt politiet, men jeg er ikke 100 % sikker på at jeg ville skjønt det var en voldtekt, hvis det ikke var noen tegn på motstand hos offeret og det ikke var opplagt at hun var bevisstløs. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Nøttelitens medhjelper
|
|
|
#50 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Litt holdninger til voldtektJeg tror ikke folk flest ler når de ser at noen blir voldtatt, jeg tar derfor for gitt at dette var noe de ikke oppfattet da de gikk forbi. Det er en annen tråd her på FP der folk forteller hvor og hvordan de har hatt sex - det er åpenbart ikke helt uvanlig å ha sex på offentlig sted heller. Særlig ikke på natta med noe promille innabords. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Passiv
|
Sv: Litt holdninger til voldtektMen dagen etter - når man sitter der med en filmsnutt på mobilen og er edru igjen og det oppfordres i alle landets aviser at man som vitne melder seg - da finnes det faktisk ingen unnskyldning for ikke å ringe umiddelbart altså. |
|
|
|
#52 |
|
Bedreviter
|
Sv: Litt holdninger til voldtektSmilefjes: Jeg er selvsagt 100 % enig. Og jeg er også helt overbevist om at jeg ville ha forsøkt å gripe inn på ett eller annet vis, hadde jeg sett en voldtekt og tatt det for det det var. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Passiv
|
Sv: Litt holdninger til voldtektJeg prøver å se for meg at jeg snubler over noen som boller seg midt på Karl Johan som åpenbart synes dette er helt kult. Jeg tror dundre meg jeg hadde vært i stand til å si fra at det ikke er greit da også jeg. Sånn bare fordi jeg har tenåringsunger og dermed er snerpete rett og slett. Kombinert med et visst talent for å kjefte litt. |
|
|
|
#54 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Litt holdninger til voldtektSneglo: Jeg skriver: Som politikeren sier bør vi alle gå i oss selv og kjenne etter vårt ansvar i en sånn situasjon. Forståelsen din kan bedre brukes på andre ting. Og du svarer at vi får være enige om å være uenige, derfor lurer jeg på om du er uenig i påstanden om å gå i seg selv, at det kan være lurt. Du skriver at du vil vise sympati for de som gikk forbi uten at jeg helt forstår hvorfor, skjønner ikke at filming og heiarop kan være greit helt uavhengig om man oppfatter alvoret eller ikke, men min erfaring er at de som forsvarer noe eller noen med nebb og klør sjelden lærer noe av situasjonen, og jeg synes det er trist at din sympati ser ut til å være hos de som altså gikk forbi, men ikke tok ansvar.
|
|
|
#55 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Litt holdninger til voldtektAgurknyheten var at Stortingsansatte ikke løp ut og stoppet det som hendte, men heller ringte politiet og deretter gikk ut og pekte ut gjerningsmannen når politiet kom til stedet.
|
|
|
#57 |
|
Passiv
|
Jeg greier ikke å se hvor Sneglo skal møtes med forståelse her altså. Og heller ikke at det er så skrekkelig uhøflig å møte den holdningen her med beskjed om å roe fnisingen. |
|
|
|
#58 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Litt holdninger til voldtektEnig med Billa. Den sammenligningen med en bilulykke blir jo ikke det samme. Jeg kunne jo fnist om jeg kom over et par som hadde seg en sen natt. Jeg hadde ikke filmet eller hoiet, men heller ikke blandet meg inn om jeg
|
|
|
#59 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Jeg skjønte hvertfall godt hva hun mente, og jeg ser ingen grunn til å ikke si meg enig i hennes innlegg selvom _du_ ikke er enig.
Igjen, jeg er ikke enig med deg. Jeg leste papirutgaven av artikkelen, og var aldri i tvil om HVA sikkerhetssjefen mente - faktisk. Om det er til ettertanke at arbeidsinstruksene på Stortinget synes å være i overkant lite fleksible med tanke på når ansatte skal gripe inn, er en annen (men relevant) sak.
Nøkkelen her er vel at du OPPFATTER situasjonen som kritisk, og det er ytre tegn (skade på bil/passasjerer) som tilsier at du bør gripe inn eller hjelpe. Dette var ikke en god sammenlikning.
Dette er det såvidt meg bekjent INGEN som er uenig med deg i, ikke i denne tråden hvertfall.
|
|
|
#60 |
|
fri
|
Sv: Litt holdninger til voldtektDet viser seg at Dagbladets fremstilling av saken ikke helt holder mål. Les denne artikkelen i Journalisten. |
|
|
|
![]() |
|
|