Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-07-11, 00:06   #61
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?

Jeg er faktisk langt mer tolerant overfor tro enda min overbevisning der også er sterk. Jeg tenker at tro i de fleste normale tilfeller tross alt er et uttrykk for en positiv ting i tilværelsen (takk til Fnatt for fine forklaringer og god ateistoppdragelse). Om de velger eller føler riktig noe annet enn min overbevisning der så er det helt greit.

Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 00:09   #62
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?

Med tro er jeg også ganske lik, jeg håper jo at jeg greier å overføre noe til ungene, og jeg er nok mer tydelig der enn med politikk. Likevel ville det være greit for meg at barna valgte noe annet enn det jeg står for, men også der er det et unntak for ytterliggående sektvirksomhet. Det håper jeg vi unngår på samme måte som ytterste høyre fløy i politikken. De tinga går jo ikke helt sjelden hånd i hånd heller.

Gammel 25-07-11, 00:12   #63
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Der er jeg helt motsatt. Jeg må nok gå mange, mange fler runder med meg selv hvis en av ungene ender opp som troende enn hvis han/hun ender opp som Høyre- eller Venstrevelger. Rundene vil selvfølgelig bli gått, men det vil ikke være lett. Når vi snakker om religion gjør jeg likevel alt jeg kan for å å være mest mulig generøs, men igjen - når de spør hvorfor jeg ikke tror på Gud svarer jeg alderstilpasset-ærlig.

Gammel 25-07-11, 00:13   #64
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg håper inderlig ikke at dette forandrer landet vårt. Vi skal ha demokratiet, vi skal fortsette å bry oss om hverandre. Noe denne helgen har vist på sitt beste.
Kanskje vi kan bli enda flinkere til å bry oss om hverandre, vise hverandre at det er plass for alle i vårt samfunn. Ikke la en gal mann som vil forandre vårt samfunn tro at han kan klare det. Jeg håper vi skremmer bort alle med samme tanker med samholdet vårt.
Jeg tror ikke jeg vil forandre meg så mye, kanskje jeg blir flinkere til å vise min omtanke og kjærlighet for medmenneskene. Jeg vil fortsette å engasjere meg, både i hverdagsliv og politisk. Jeg vil fortsette å skrive leserinnlegg og engasjere meg lokalt på debattforumet.
Men aldri vil jeg glemme datoen 22.07.2011 da denne friheten var truet en liten stund, jeg vil huske omtanken for de forulykkede og deres pårørende og at det fikk delta i den omtanken. Jeg vil heller aldri glemme den omtanken kongehuset, politikerer, offentlige personer og privat personer har vist for pårørende, involverte og landets befolkning.Ikke en person har jeg lest, sett eller møtt som ikke har vist sine vonde følelser denne helgen. det er utrolig.Vi bor i et fantastisk land.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 00:14   #65
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En liten del av meg får lyst til å stemme AP ved neste valg fordi det gir en litt motsatt effekt enn hva gjerningsmannen ønsker. Stemmer jo rødt allerede, så det ville ikke vært en altfor radikal forandring, men innser jo at det er en smule teit begrunnelse. Syntes dog Jens har gjort en flott figur igjennom dette.

Jeg er Miss Paranoia fra før av, så jeg har jo tenkt på at bombing av Oslo ikke er en umulighet for mange år siden. Jeg har sett på Stortinget, regjeringskvartalet, Oslo City og Oslo S som mulige mål, og jeg har konstantert at jeg jobber like ved alle destinasjoner. Jeg lar ikke frykten ta overhånd, men konstanterer nok en gang at man alltids skal ha flaks for å komme hel igjennom et langt liv.... Jeg husker når det var 9/11, at jeg tenkte det ville være fælt å sette barn til en verden som dette. Den følelsen har jeg fått litt igjen, men jeg vet det går over.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 00:21   #66
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Der er jeg helt motsatt. Jeg må nok gå mange, mange fler runder med meg selv hvis en av ungene ender opp som troende enn hvis han/hun ender opp som Høyre- eller Venstrevelger. Rundene vil selvfølgelig bli gått, men det vil ikke være lett. Når vi snakker om religion gjør jeg likevel alt jeg kan for å å være mest mulig generøs, men igjen - når de spør hvorfor jeg ikke tror på Gud svarer jeg alderstilpasset-ærlig.

Jeg svarer at noen tror på Gud, noen tror på Allah, noen tror på det gode i alle mennesker og noen tror det blir en fin sommer, men jeg er gammel nok til å ikke ha illusjoner mer.

Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 01:50   #67
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg skjønner hva du mener, Appelsin, og jeg lurer på om det var sånn en del som opplevde krigen kjente det. Og så har følelsen forvitret i bortskjemthet, matleihet og overflod i "verdens rikeste land", der alle bare skal ha, skal ha og bare snakker om hva de har krav på, ikke hva de kan gjøre for andre.

Plutselig er alle diktene vi leste på skolen brennaktuelle, vi har vært utsatt for angrep. Våre verdier, det Norge som er bygd på åpenhet, toleranse, frihet og tillit har vært under angrep.
Det Norge som i hvertfall jeg er stolt av, det Norge der Kongen står i kø for å få tenne lys i domkirken, det Norge der man kan sykle forbi huset til statsministeren eller ta en kaffe på kafé med stortingsrepresentanter uten å ha sikkerhetsfolk rundt bordet - det Norge koster. Det koster bevissthet, kunnskap og ydmykhet.

Jeg synes feil krefter har fått hevd på å elske Norge. Vi som dyrker de ekte norske grunnfjellsverdiene om frihet, åpenhet, toleranse og tillit må ta tilbake fedrelandskjærligheten.

hadde du skrevet dette uten den tragedien vi har opplevd de senere døgna?

Gammel 25-07-11, 09:16   #68
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Jeg skjønner ikke hva du mener her Brutus?
Dette er en tråd om hvordan det som har skjedd har forandret Norge og deg som person.

Jeg hadde aldri trodd at etterkrigens sanger og dikt skulle bli høyst aktuelle den dag i dag.
Hvordan hendelsen har forandret meg vet jeg ikke enda. Men jeg tror jeg vil engasjere meg mer, si i fra, diskutere, bruke mer tid sammen med de nærmeste.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 09:22   #69
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det hadde hun nok ikke da anledningen til å vurdere dette kraftig ikke hadde kommet akkurat nå.

Hva med deg?
Har du tenkt noe over hvordan den propagandaen du er så rask til å kaste deg over kan ha blitt brukt til å hente støtte fra av denne fyren? Har du revurdert den islamske faren du har kampanjet så kraftig mot eller blitt mer kritisk til ekstrem høyrevridd politikk?

Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 10:29   #70
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror faktisk ikke dette blir å forandre Norge. Jeg tror fremdeles vi kommer til å være en nasjon hvor både de kongelige og medlemmer i regjeringen kan bevege seg friere enn i mange andre land. Jeg håper virkelig at "folk flest" (et noe vagt, men forhåpentligvis dekkende begrep) også tenker slik.

Dette er i mine øyne en engangsepisode. Jeg ser det er diskutert i andre tråden om idologien til Breivik, om hvor intelligent han er, om meningene hans. Andre steder har jeg sett referanser til wow spillingen hans. Og at internett har skylden fordi det er der grumset møtes. Alt dette er på mange måter irrelevant - det er mange, mange, mange som kan tenke ut bedre og mer spetakulære plot (det er bare å lese en kriminalroman hvis man tviler), og man trenger bare å lese på VG sine "diskusjonssider" hvis man vil lete etter folk som har en ko-ko oppfatning av virkeligheten. Og intelligensen på mannen kan være alt mulig, det er ingen sammenheng mellom inteligens og om man blir et bra eller dårlig menneske. Intelligente folk er akkurat som alle andre. Noen ekstremt bra, noen ekstremt dårlige og de fleste på midten.

Men selv om det finnes folk som lever av å tenke ut måter man kan ta livet av andre på, eller slenger alle mulige vanvittige meninger på document.no - så er den så og si INGEN som ville ha gjort noe slikt. Det at Breivik kunne skyte ned mennekser en etter en på Utøya, har ingenting med idologien hans å gjøre. Han kunne ha vært fasinert av den gamle gudetroen om så.

Dette er ikke religionen.
Dette er ikke intelligensen.
Dette er ikke wow spillingen.
Dette er ikke internett.
Dette er ikke idologien.
Dette er ikke den den manglende kontakten med faren.

Dette er en mann. Feilen ligger i ham. Den kom med ham, og den vil forsvinne med ham.

Gammel 25-07-11, 10:31   #71
Slettet bruker
Passiv

Standard

him -

Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 11:45   #72
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tragedien var selvsagt utløsende, men tankene har jeg hatt hele tiden, Brutus. Ytterste høyre har forsøkt å angripe den politiske venstresiden i alle år, et godt eksempel er angrepet på Faglig Fronts 1. maitog i 1979.

Jeg er politisk aktiv på venstresiden OG veldig glad i 17. mai, flagget og fedrelandet. Jeg har ingen problemer med å forene de to, men jeg har mange politiske meningsfeller som sliter med å heise eller bære flagg, som blir superstresset av 17 mai, landskamper eller avsynging av fedrelandssanger.

Tilfeldigvis diskuteres patriotisme og fedrelandskjærlighet med positivt og sivilisert uttrykk i de bøkene jeg leser om dagen (men da i Skottland), så dette har jeg reflektert over hele sommeren, faktisk. (Isabel Dalhousie-serien til Alexander McCall Smith.

Gammel 25-07-11, 12:35   #73
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så ... spesielt irrelevant dette var, Brutus. Mener du å si at våre meninger kun er ekte om de oppstod før terrorhandlingene?

Jeg er helt enig med Harriet. Det gjør meg oppgitt å tenke på at man skal føle seg brydd av 17. mai eller norske flagg, fordi det er nasjonalistisk. Det samme reagerte jeg på her inne da folk ikke likte bruk av flagg som bilde på facebook. Det er VI som eier flagget! Ikke nazistene, rasistene og disse andre hatgruppene som jeg ikke har navn for. Vi skal være KJEMPESTOLTE av de norske verdiene, som vi nå må forsvare ekstra, som demokrati og åpenhet. Fedrelandskjærlighet er ikke Norge for nordmenn. Og jeg synes vi skal slutte å tillate det synet.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 12:49   #74
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vurderer å bli aktiv innenfor Røde Kors.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 13:49   #75
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Så ... spesielt irrelevant dette var, Brutus. Mener du å si at våre meninger kun er ekte om de oppstod før terrorhandlingene?

Jeg er helt enig med Harriet. Det gjør meg oppgitt å tenke på at man skal føle seg brydd av 17. mai eller norske flagg, fordi det er nasjonalistisk. Det samme reagerte jeg på her inne da folk ikke likte bruk av flagg som bilde på facebook. Det er VI som eier flagget! Ikke nazistene, rasistene og disse andre hatgruppene som jeg ikke har navn for. Vi skal være KJEMPESTOLTE av de norske verdiene, som vi nå må forsvare ekstra, som demokrati og åpenhet. Fedrelandskjærlighet er ikke Norge for nordmenn. Og jeg synes vi skal slutte å tillate det synet.

Helt enig.
Det er trist at vi har kommet til et punkt der mange forbinder flagget med nasjonalisme.
Jeg finner meg ikke i det, det er mitt flagg, mitt land og det at så mange mennesker mistet livet fordi vi "er blitt for tolerante", får meg bare til å bli mer tolerant.
Norge er fortsatt et av verdens tryggeste land, og her er plass til mange flere.

Gammel 25-07-11, 13:52   #76
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er så enig, Pepper Lemon og Ru.

Gammel 25-07-11, 14:17   #77
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært AP-medlem i flere år, men først i det siste har jeg begynt så smått å engasjere meg. Dette gir meg ikke mindre lyst til å engasjere meg videre politisk, og som mange andre her, så vil jeg ikke lenger være stum og la være å ta til motmæle mot mennesker med skrudde meninger.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 14:35   #78
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har alltid hatt veldig stor respekt for flagget vårt. Hver 17. mai bruker jeg tid på å lære gutta at flagget skal opp, at det ikke er et sverd osv. Jeg får vondt langt inn i sjelen når jeg ser på TV at noen brenner flagget vårt, eller andres.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 17:52   #79
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det hadde hun nok ikke da anledningen til å vurdere dette kraftig ikke hadde kommet akkurat nå.

Hva med deg?
Har du tenkt noe over hvordan den propagandaen du er så rask til å kaste deg over kan ha blitt brukt til å hente støtte fra av denne fyren? Har du revurdert den islamske faren du har kampanjet så kraftig mot eller blitt mer kritisk til ekstrem høyrevridd politikk?

Nei, men det var unektelig rart å lese inlegget, samt at NRK har spredd "velsignelse" de siste nettene med Grieg på repeat frem til klokka 8. I en annen setting, høyre-ekstremisme av værste slag.

Gammel 25-07-11, 17:57   #80
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, men det var unektelig rart å lese inlegget, samt at NRK har spredd "velsignelse" de siste nettene med Grieg på repeat frem til klokka 8. I en annen setting, høyre-ekstremisme av værste slag.

Nei, nå må du gi deg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:40.