|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?
Første gangen jeg leser det, ble overrasket. Som oftest på venstresiden handler det om dårlig samvittighet for egen kulturhistorie og via klassekamp-perspektivet et ønske om å viske ut og dekostruere det bestående til en internasjonal verdensorden uten nasjoner. Stryk kristenkorset av ditt flagg og heis det rødt og rent. etc. Kanskje Arne Paasche Aasen forener oss i sin nasjonale sosialisme-retorikk ? (Kilde: youtube.com)
|
|
|
#82 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Jeg har aldri følt at Grieg er særlig høyre-ekstremistisk. Det er det latterligste jeg har hørt. Om det da er tiden for å le.
|
|
|
#83 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?
At det var? |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Jeg tror at i den grad Norge forandrer seg, så er det i motsatt retning av hva massemorderen ønsket. Jeg har aldri vært så stolt av landet mitt, det norske og det flerkulturelle, som jeg har følt i kjølvannet av denne tragedien.
|
|
|
#85 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Hårene reiser seg i kveld. Abid Raja og Siv Jensen står på rådhusbalkongen med hver sin rose. Jens og Håkon Magnus og unge Eskil viser stor statsmannskraft fra talerstolen. 100.000 har møtt opp. Vårt lille land!
|
|
|
#86 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Brutus: jeg tror ikke du helt skjønner at det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Man kan være glad i folket sitt og landet sitt, samtidig som man er glad i resten av verden, og ønsker større internasjonalt samarbeid. Det er ingen motsetning mellom oss og dem, det er bare lille oss og store oss. Oss i Norge, og oss i verden. Selv om jeg elsker min mann, betyr ikke det at jeg hater deg.
|
|
|
#87 |
|
awesom
|
Jeg hadde en ganske spennende diskusjon med mine barn i forrige uke, der konklusjonen ble at 5 åringen erklærte seg troende (veldig influert av sin 1 år eldre bestevenn som har gått mye i kirken og vært med i kirken sin 4 årsklubb og nå 6 årsklubb). Storebror på 7 år konkuderte med at han var ikke troende, han kunne til nød tro på guden Odin, for de hadde jo tross alt samme navn. Jeg forklarte at jeg var ikke troende, og sa litt om hva jeg tenkte rundt religion. Vi var alle enige om at når det kommer til tro, så må man respektere andres valg og at det var helt greit for lillebror å tro på Gud, selv om resten av familien ikke er troende. På samme måte som at man må respektere at venner fra barnehagen er muslimer og har sin tro (barna gikk tidligere i en flerkulturellbarnehage og har mye kunnskap om islam).
|
|
|
#89 |
|
En Som Trener
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Dette har helt klart påvirket meg. Jeg har en lang historie fra Framfylkingen og AUF, dog ikke som et veldig aktivt medlem, men som en med mange gode minner og verdier i ryggsekken.
|
|
|
#90 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Jeg gruer meg til backlashen, jeg. Når den første kommentatoren skal "bryte tabuer" og ta opp "det som det har blitt umulig å snakke om etter Utøyaterroren, men som vi likevel må tørre å diskutere. Hvordan skal vi møte trusselen fra en stadig økende islamisering av Europa og Norge? Hvordan skal vi bekjempe de middelalderens holdningene de bringer inn i landet vårt?"
|
|
|
#91 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Høyre-ekstremist, faktisk... Det ville nok kommunisten Grieg vært lite fornøyd med å bli kalt. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Epikur
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Høyre-ekstremist? Nordahl Grieg?
|
|
|
#93 |
|
By the Sea
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Etter at jeg begynte å jobbe med ungdommer for noen år siden, har jeg slitt veldig med først vantro, så sinne og uendelig tristhet over nær karikerte Frp-holdninger i mer eller mindre brune varianter hos sjokkernde mange av særlig guttene på enkelte linjer. Jeg har jevnlig måttet prate med kolleger og mannen min om dette for å klare å forholde meg til det. Jeg jevnlig benyttet sjansen til å diskutere alle varianter av menneskeverd, omsorg og toleranse og jeg har slitt følelsesmessig med at ungdommer jeg er glad i har holdninger jeg finner avskyelige.
|
|
|
#94 |
|
Dig for victory!
|
Ja. Og derfor må vi som jobber i skolen si ifra. Selv i de klassene der vi bare får motstand. Den generelle delen av læreplanen har ikke akkurat vært veldig i fokus etter K-06, men i følge den har vi et ansvar for å lære elevene verdier og holdninger mot rasisme og intoleranse. Man skal selvsagt ikke gå inn for å overbevise elevene om at ens eget standpunkt er riktig, uansett hva det nå enn er, men som samfunnsfaglærer tenker jeg i alle fall at det er min plikt å utfordre dem på standpunktene deres, hjelpe dem til å finne ut hvorfor de mener som de gjør, og generelt hjelpe alle elever til å finne sin stemme og tørre å mene noe, tørre å si imot. I det minste kan jeg sette igang en tankeprosess, og om man ikke får endret holdningene til de som roper høyest om "de jævla innvandrerne og homsene" i en klasse, så er det kanskje andre der som tør å ta til motmæle en gang. Om ikke annet, så etter at de har forlatt klassen. Det blir litt som hagearbeid, uten sammenlikning for øvrig - man kan alltids luke litt ugress, og noe ugress må man godta (det finnes jo dem som liker løvetann også), men man kan ikke slutte å så frø, selv om man kanskje ikke ser noen vekst så lenge man selv er i hagen.
|
|
|
|
#95 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Jeg er dessverre enig med Polyanna. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Sviiisj!!
|
Ja, jeg trodde det var Edvard Grieg han snakket om, jeg. Og jeg har spilt så mye Grieg i alle slags sammenhenger (dog aldri høyre-ekstremistiske), og hørt Grieg i Hollywoodfilmer og på TV. Noe av det aller mest nasjonalromantiske fra Grieg kommer jo fra Peer Gynt, et stykke som ikke akkurat er helt ukritisk til det norske. Derfor overrasket det meg. Eller, ingenting overrasker vel egentlig.
|
|
|
#97 |
|
Epikur
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Det er lite høyreekstremt over nasjonalromantiske skildringer av fjord og fjell, er det vel? Da blir det høyreekstremt å ha på seg bunad, synge bånsuller med folketonerøtter og lage gomme eller raspeball også, tenker jeg.
|
|
|
#99 |
|
Sviiisj!!
|
Det er en viktig "advarsel" du kommer med her, men jeg tror ikke det kommer til å bli særlig fremtredende. Vi ser jo allerede i kommentarfeltene i Dagbladet og VG at enkelte rir på den bølgen der, og det fremstår som veldig veldig smakløst. Jeg tror det blir en mer sober debatt om innvandringspolitikken.
|
|
|
#100 |
|
maler
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Det kan ikke bli sånn at alt som er typisk norsk, enten det er kulturhistorie, flagg eller nasjonalromantikk blir forbundet med høyreekstremisme. Vi har hatt en epoke med nasjonalromantikk i likhet med mange andre land. Det har kommet mye flott kunst og musikk ut av den epoken. Jeg synes på en måte vi har tapt hvis vi blir så opptatt av å ta avstand fra nasjonalisme at vi blir skeptisk til å bruke norske nasjonalsymboler og klassisk norsk musikk, kunst og kultur.
|
![]() |
|
|