Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jeg vil fortelle dere noe

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-07-11, 16:28   #21
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg vil fortelle dere noe

Leter etter liker og del knappen. Tankevekker skriv og send flere trenger å lese det.

Gammel 26-07-11, 16:31   #22
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Veldig bra at du setter ord på dette, Misteri, og jeg er helt enig med deg. Jeg reagerte veldig på hvordan blant annet Supernytt brukte tankesyk som forklaring. Det er veldig mange barn i Norge som har foreldre som er psykisk syke. Og psykisk syke foreldre blir rådet til å snakke med barna sine om sykdommen sin, og å bruke forklaringer som syk i tankene og følelsene, slik at det skal være mulig å forstå.

Folkehelseinstituttet har gjort beregninger av hvor mange barn som har én eller to foreldre med psykiske lidelser eller som misbruker alkohol. På nettsidene deres står det at:

Rapporten anslår at for 450 000 barn i Norge tilhører minst én av foreldrene den ene eller begge grupper. Av disse har om lag 135 000 barn foreldre med alvorlige lidelser.

Det er mange barn det, som plutselig får i fjeset at denne mannen gjorde dette fordi han er syk på samme eller liknende måte som mamma eller pappa. Jeg synes ikke det er en fin og angstdempende måte å forklare det på. Er vi så redde for å si at noen folk kan gjøre slemme ting, bare fordi de er slemme? Hvordan og hvorfor han er blitt så slem får de heller finne ut av etter hvert, men å skylde på tankesykdom med en gang, fordi man egentlig ikke vil tro på at slemhet og ondskap eksisterer i mennesker i seg selv, blir for dumt. Denne mannen er en slemming. Ungene vet hva slemminger er, og dette er den feigeste, teiteste slemmingen vi vet om.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 16:31   #23
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har hatt elever med psykisk sykdom i nær familie, og har da brukt begrepet "tankesyk", så det skurrer veldig da spesialpedagogen på nrk super brukte samme begrepet i denne forbindelse. Kommer barn til å frykte at nære familiemedlemmer skal begå sånne handlinger når det samme begrepet brukes?

Gammel 26-07-11, 16:34   #24
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner godt at du reagerer på det. Jeg har ikke brukt ordet tankesyk når jeg har forklart min sønn det. Nå ville nok ikke han skjønt det ordet uansett, det er ikke et ord vi bruker.

Veldig bra skrevet

Gammel 26-07-11, 16:40   #25
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tankevekkende innlegg.

Jeg har forklart mine barn at det finnes forskjellige grader av sykdom, både fysisk og psykisk. En kan være litt syk (forkjølelse, vannkopper) eller alvorlig syk. (Hjertesyk, kreft.) Og en kan være litt tankesyk (ha triste tanker, føle angst) eller alvorlig tankesyk (ikke ha kontakt med virkeligheten, gjøre slemme ting fordi en ikke forstår virkeligheten og verden rundt seg og lager egne tanker om hva som er rett og galt.)

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 16:44   #26
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Tankevekkende innlegg.

Jeg har forklart mine barn at det finnes forskjellige grader av sykdom, både fysisk og psykisk. En kan være litt syk (forkjølelse, vannkopper) eller alvorlig syk. (Hjertesyk, kreft.) Og en kan være litt tankesyk (ha triste tanker, føle angst) eller alvorlig tankesyk (ikke ha kontakt med virkeligheten, gjøre slemme ting fordi en ikke forstår virkeligheten og verden rundt seg og lager egne tanker om hva som er rett og galt.)

Jeg er helt enig. Men jeg mener man skal legge til at det ikke er all faenskap som er sykdom heller. En som er psykisk syk kan påføre andre stor smerte med sin sykdom - litt avhengig av hva det er snakk om. Men en som påfører andre stor smerte trenger ikke være syk. Noen ganger er folk rendyrkede svin med vilje. De kan sågar være syke til en viss grad - det er lett å se at tanker om egen guddommelighet og andre sider ved ABB vitner om at han har sine symptomer i stor grad. Men det er noe som er der ved siden av det han har gjort. Funksjonsnivået hans tyder på at han ikke er så preget av sykdom at det er sykdom vi ser et utslag av i handlingene hans. Han kan være både til en viss grad forvirret og likevel plenty frisk nok til å ha ansvar for handlingene sine samtidig.

Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 16:45   #27
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Jeg har hatt elever med psykisk sykdom i nær familie, og har da brukt begrepet "tankesyk", så det skurrer veldig da spesialpedagogen på nrk super brukte samme begrepet i denne forbindelse. Kommer barn til å frykte at nære familiemedlemmer skal begå sånne handlinger når det samme begrepet brukes?

Vi har også alvorlig psykisk sykdom i familien og har derfor vært veldig nøye hele veien i dette med å ikke tillegge ABB sykdom - vi har kalt ham en drittstøvel.

Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 17:14   #28
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Funksjonsnivået hans tyder på at han ikke er så preget av sykdom at det er sykdom vi ser et utslag av i handlingene hans.

Det er jeg helt uenig med deg, men min erfaring tilsier at mennesker kan gå rundt tilsynelatende 100% friske og velfungerende, men likevel være alvorlig syke. Det er helt åpenbart at ABB har en helt annen virkelighetsoppfatning enn vi andre har, når han f.eks. oppriktig forventer å bli torturert i et norsk fengsel.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 17:18   #29
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Tankevekkende. Ja, nå fikk jeg en vekker, for dette har jeg ikke reflektert over.
Veldig nyttig, Misteri.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 18:49   #30
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

De to eldste fikk med seg bombinga. I den forbindelse har jeg sagt at mannen var syk i hodet, selv om han nok framstår som beregnende og klar, og ikke psykisk syk. (Ordet tankesyk har jeg aldri hørt eller brukt.) Mannen var syk i hodet, han ble tatt av politiet og er i fengsel. Men jeg har små barn. Eldstemor her vet ikke noe om Utøya (jeg vil ikke høre noe om noe, sa hun og gikk ut), mens lillebror hadde snappet opp noe ute, og fikk bekreftet at "en mann hadde skutt ungdommer". Men da jeg også der poengterte at han var tatt av politiet og ikke kunne gjøre sånt mer, så slo han seg til ro med det.

Hadde barna vært eldre hadde vi nok snakket mye mer om dette, men vi har bevisst holdt dem utenfor det meste. Vi har levd som vanlig, fulgt med på nettet på alt som skjer, men ellers verken deltatt på noe eller markert noe. Men her forstår jeg jo godt at folk ønsker det på ulike måter. Mitt mål var klart: Denne mannen klarte å ødelegge så mye for så mange, at han fan meg ikke skulle få klare å skape frykt i ungene mine i tillegg. Det er nok med det jeg bærer inni meg, om ikke de skulle få det tredd over hodet.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 18:54   #31
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takk for at du deler tankene dine. Tankevekkende ...

Gammel 26-07-11, 19:00   #32
astrid_d
Superduperaktiv

Medlem siden: Oct 2006
astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Jeg har faktisk aldri hørt uttrykket tankesyk. Om dette er et uttrykk som er vanlig å bruke ift barn av psykisk syke for å kunne gi dem en forklaring på foreldrenes sykdom, er det helt riv ruskende feil å bruke dette begrepet om ABB og hans ugjerninger.

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 19:01   #33
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg syns vi skal være ærlige mot barna og kalle en spade for en spade. abb har vært skikkelig slem og stygg, og er heldigvis bak lås og slå - det syns jeg ikke man skal måtte pakke inn i "syk i hodet" eller denslags.

Psykisk sykdom er ikke noe man vanligvis blir arrestert for. Et sånt ordvalg er bare med på å bekrefte/forsterke det inntrykket mange sitter med: psykisk diagnose = farlig og uberegnelig. det er forferdelig synd. Ikke bare for de barna som har en nær pårørende med en psykisk lidelse, men også for alle de barna som en dag kommer til å få en diagnose selv.

Jeg syns det var klønete, unødvendig og teit ordvalg av NRK Super. Det gikk kanskje litt fort i svingene, men det er ingen unnskyldning.

Gammel 26-07-11, 19:20   #34
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg reagerte og på at begrepet tankesyk ble brukt i denne sammenheng, det må i denne sammenheng være greit å bruke begreper som slem, ond, fæl eller lignende. Denne mannen er ikke syk men rendyrket ond, det å forsøke å gjemme handlingene hans bak sykdom er bare feil!

Gammel 26-07-11, 19:28   #35
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er jeg helt uenig med deg, men min erfaring tilsier at mennesker kan gå rundt tilsynelatende 100% friske og velfungerende, men likevel være alvorlig syke. Det er helt åpenbart at ABB har en helt annen virkelighetsoppfatning enn vi andre har, når han f.eks. oppriktig forventer å bli torturert i et norsk fengsel.

Nei, man kan i all hovedsak IKKE gå rundt 100 % velfungerende og være så alvorlig psykisk syk at man ikke vet rett og galt fra hverandre.

For å si det sånn: Det å være nazist er et bevis på at man har dårlig dømmekraft, dårlig stil og minimal empati med mer. Det er ikke et bevis på noen måte på at man lider av en psykisk sykdom. (Ikke at ABB er nazist - det er et eksempel.)

Man kan være fungerende til en viss grad kombinert med enkelte diagnoser. En med paranoid psykose vil for eksempel kunne fremstå som normal til en viss grad i mange sammenhenger. Men når det blir snakk om nære relasjoner så vil jeg hevde knallhardt at det er umulig å være svært psykisk syk i absolutt og full hemmelighet.

Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 19:35   #36
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, man kan i all hovedsak IKKE gå rundt 100 % velfungerende og være så alvorlig psykisk syk at man ikke vet rett og galt fra hverandre.

Du kan ikke bare overse ordet tilsynelatende fordi det passer deg.

Det er mange ting som er kommet frem ved ABBs oppførsel og liv i årene før dette skjedde, som helt klart viser at han ikke var velfungerende og frisk, men ingen har sett det før nå.

Opprinnelig lagt inn av Smiljefjes

Men når det blir snakk om nære relasjoner så vil jeg hevde knallhardt at det er umulig å være svært psykisk syk i absolutt og full hemmelighet.

Dette kan du selvsagt mene hva du vil om, men min personlige erfaring tilsier at du tar feil. I tillegg må man ta med i betraktningen at ikke alle har nære relasjoner. Selv om han bor med sin mor, behøver ikke dette på noen som helst måte å ha vært noen nær relasjon.

Gammel 26-07-11, 19:40   #37
Slettet bruker
Passiv

Standard

Du kan ikke bare overse ordet tilsynelatende fordi det passer deg.

Det er mange ting som er kommet frem ved ABBs oppførsel og liv i årene før dette skjedde, som helt klart viser at han ikke var velfungerende og frisk, men ingen har sett det før nå.

Jeg tror altså ikke det er mulig å ha normale relasjoner i noenlunde normal mengde til andre mennesker uten at det kommer temmelig tydelig frem dersom man lider av en så alvorlig sinnssykdom at man kan være strafferettslig utilregnelig.

På et eller annet punkt greier man ikke lenger å spille normal om man er såpass syk at sykdom skal kunne forklare handlinger som det her. Se bare på hvor vanskelig det er å gjemme vekk en depresjon eller angst - og det er lette sykdommer. Det å gjemme troverdig vekk en psykose i ni år vil jeg hevde at ikke går.

Som i at man ikke sitter etterpå og tenker "jammen, det var jo litt rart når jeg tenker over det nå etterpå," men mer som at man skjønner der og da at her er det noe som er helt og fullstendig galt.

De mest spesielle psykosene er de paranoide fordi vrangforestillingene kan være svært avgrenset og man kan fremstå som normal ellers. Men også disse vil slite i normale relasjoner over tid.

Min bakgrunn for å uttale meg er da å ha vokst opp tett på et menneske med en slik diagnose og vært med på å forsøke å få alt til å se normalt ut. Jeg er ikke fagperson.

Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 19:50   #38
Input

Input sin avatar

Standard

Jeg tror altså ikke det er mulig å ha normale relasjoner i noenlunde normal mengde til andre mennesker uten at det kommer temmelig tydelig frem dersom man lider av en så alvorlig sinnssykdom at man kan være strafferettslig utilregnelig.

Jeg har aldri ment eller tenkt noe om hvorvidt han er strafferettslig utilregnelig eller ikke, jeg oppfattet ikke at det var det vi diskuterte her? Ei heller noen spesifik diagnose som f.eks. psykotisk.

Min oppfatning, basert på de opplysningene jeg har og de erfaringene jeg har, er at han sannsynligvis er psykisk syk og jeg synes det må være lov å si dette uten at andre psykisk syke skal føle seg støtt av det (selv om jeg uten problemer forstår at det er vanskelig å forklare forskjellene for f.eks. barn). Men jeg uttaler meg heller ikke som fagperson. Jeg lever derimot tett på et menneske med en alvorlig psykisk diagnose og har gjort det hele mitt liv (dog en annen diagnose og et annet menneske tidligere).

Gammel 26-07-11, 19:56   #39
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har aldri ment eller tenkt noe om hvorvidt han er strafferettslig utilregnelig eller ikke, jeg oppfattet ikke at det var det vi diskuterte her? Ei heller noen spesifik diagnose som f.eks. psykotisk.

Min oppfatning, basert på de opplysningene jeg har og de erfaringene jeg har, er at han sannsynligvis er psykisk syk og jeg synes det må være lov å si dette uten at andre psykisk syke skal føle seg støtt av det (selv om jeg uten problemer forstår at det er vanskelig å forklare forskjellene for f.eks. barn). Men jeg uttaler meg heller ikke som fagperson. Jeg lever derimot tett på et menneske med en alvorlig psykisk diagnose og har gjort det hele mitt liv (dog en annen diagnose og et annet menneske tidligere).

Han kan fint ha opptil flere psykiske sykdommer. Han kan også fint være epileptiker, diabetiker, nærsynt og ha en lang rekke tilstander som jeg mener er svært lite relevant til det han har gjort. Jeg mener absolutt ikke å si at dette er en mann som med selvfølge er frisk. Han kan fint ha en sykdom.

Men i de tilfellene vi gir en sykdom ansvaret for handlinger, slik det for eksempel var under legedrapet i Oslo, så er det snakk om så alvorlig sykdom at det ikke lar seg kombinere med et høyt funksjonsnivå. Jeg tar det som en selvfølge at vi diskuterere frisk/syk hos ABB utelukkende fordi det kan ha interesse i forhold til hva han har valgt å gjøre. Om han feiler ett eller annet psykisk ellers kan godt hende, men det er ikke av like stor interesse i akkurat denne sammenhengen mener jeg.

Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 20:16   #40
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror ikke han er psykotisk. Jeg skal ikke late som jeg er rettspsykiater akkurat.
Skal jeg tippe har han den typiske sammensetningen av ekstrem mannlig alvorlig personlighetsforstyrrelse, med sterke elementer av psykopatiske, narsissistiske og paranoide trekk. I kombinasjon med ekstreme meninger og verdier fullstendig på bærtur har det fått fatale konsekvenser.

Sånn. Nå har jeg også tippet, og løper ut igjen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:28.