|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg vil fortelle dere noeLeter etter liker og del knappen. Tankevekker skriv og send flere trenger å lese det.
|
|
|
#22 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: Jeg vil fortelle dere noeVeldig bra at du setter ord på dette, Misteri, og jeg er helt enig med deg. Jeg reagerte veldig på hvordan blant annet Supernytt brukte tankesyk som forklaring. Det er veldig mange barn i Norge som har foreldre som er psykisk syke. Og psykisk syke foreldre blir rådet til å snakke med barna sine om sykdommen sin, og å bruke forklaringer som syk i tankene og følelsene, slik at det skal være mulig å forstå. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Jeg vil fortelle dere noeJeg har hatt elever med psykisk sykdom i nær familie, og har da brukt begrepet "tankesyk", så det skurrer veldig da spesialpedagogen på nrk super brukte samme begrepet i denne forbindelse. Kommer barn til å frykte at nære familiemedlemmer skal begå sånne handlinger når det samme begrepet brukes?
|
|
|
#24 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Jeg vil fortelle dere noeJeg skjønner godt at du reagerer på det. Jeg har ikke brukt ordet tankesyk når jeg har forklart min sønn det. Nå ville nok ikke han skjønt det ordet uansett, det er ikke et ord vi bruker.
|
|
|
|
#25 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Jeg vil fortelle dere noeTankevekkende innlegg. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Passiv
|
Sv: Jeg vil fortelle dere noe
Jeg er helt enig. Men jeg mener man skal legge til at det ikke er all faenskap som er sykdom heller. En som er psykisk syk kan påføre andre stor smerte med sin sykdom - litt avhengig av hva det er snakk om. Men en som påfører andre stor smerte trenger ikke være syk. Noen ganger er folk rendyrkede svin med vilje. De kan sågar være syke til en viss grad - det er lett å se at tanker om egen guddommelighet og andre sider ved ABB vitner om at han har sine symptomer i stor grad. Men det er noe som er der ved siden av det han har gjort. Funksjonsnivået hans tyder på at han ikke er så preget av sykdom at det er sykdom vi ser et utslag av i handlingene hans. Han kan være både til en viss grad forvirret og likevel plenty frisk nok til å ha ansvar for handlingene sine samtidig. |
|
|
|
#27 |
|
Passiv
|
Vi har også alvorlig psykisk sykdom i familien og har derfor vært veldig nøye hele veien i dette med å ikke tillegge ABB sykdom - vi har kalt ham en drittstøvel. |
|
|
|
#28 |
|
|
Det er jeg helt uenig med deg, men min erfaring tilsier at mennesker kan gå rundt tilsynelatende 100% friske og velfungerende, men likevel være alvorlig syke. Det er helt åpenbart at ABB har en helt annen virkelighetsoppfatning enn vi andre har, når han f.eks. oppriktig forventer å bli torturert i et norsk fengsel.
|
|
|
|
#29 |
|
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg vil fortelle dere noeTankevekkende. Ja, nå fikk jeg en vekker, for dette har jeg ikke reflektert over. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg vil fortelle dere noeDe to eldste fikk med seg bombinga. I den forbindelse har jeg sagt at mannen var syk i hodet, selv om han nok framstår som beregnende og klar, og ikke psykisk syk. (Ordet tankesyk har jeg aldri hørt eller brukt.) Mannen var syk i hodet, han ble tatt av politiet og er i fengsel. Men jeg har små barn. Eldstemor her vet ikke noe om Utøya (jeg vil ikke høre noe om noe, sa hun og gikk ut), mens lillebror hadde snappet opp noe ute, og fikk bekreftet at "en mann hadde skutt ungdommer". Men da jeg også der poengterte at han var tatt av politiet og ikke kunne gjøre sånt mer, så slo han seg til ro med det. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg vil fortelle dere noeTakk for at du deler tankene dine. Tankevekkende ...
|
|
|
#32 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg vil fortelle dere noeJeg har faktisk aldri hørt uttrykket tankesyk. Om dette er et uttrykk som er vanlig å bruke ift barn av psykisk syke for å kunne gi dem en forklaring på foreldrenes sykdom, er det helt riv ruskende feil å bruke dette begrepet om ABB og hans ugjerninger. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
tradisjonell figur
|
Sv: Jeg vil fortelle dere noeJeg syns vi skal være ærlige mot barna og kalle en spade for en spade. abb har vært skikkelig slem og stygg, og er heldigvis bak lås og slå - det syns jeg ikke man skal måtte pakke inn i "syk i hodet" eller denslags.
|
|
|
#34 |
|
Metallica!!
|
Sv: Jeg vil fortelle dere noeJeg reagerte og på at begrepet tankesyk ble brukt i denne sammenheng, det må i denne sammenheng være greit å bruke begreper som slem, ond, fæl eller lignende. Denne mannen er ikke syk men rendyrket ond, det å forsøke å gjemme handlingene hans bak sykdom er bare feil!
|
|
|
#35 |
|
Passiv
|
Nei, man kan i all hovedsak IKKE gå rundt 100 % velfungerende og være så alvorlig psykisk syk at man ikke vet rett og galt fra hverandre. |
|
|
|
#36 |
|
|
Du kan ikke bare overse ordet tilsynelatende fordi det passer deg.
Dette kan du selvsagt mene hva du vil om, men min personlige erfaring tilsier at du tar feil. I tillegg må man ta med i betraktningen at ikke alle har nære relasjoner. Selv om han bor med sin mor, behøver ikke dette på noen som helst måte å ha vært noen nær relasjon.
|
|
|
|
#37 |
|
Passiv
|
Jeg tror altså ikke det er mulig å ha normale relasjoner i noenlunde normal mengde til andre mennesker uten at det kommer temmelig tydelig frem dersom man lider av en så alvorlig sinnssykdom at man kan være strafferettslig utilregnelig. |
|
|
|
#38 |
|
|
Jeg har aldri ment eller tenkt noe om hvorvidt han er strafferettslig utilregnelig eller ikke, jeg oppfattet ikke at det var det vi diskuterte her? Ei heller noen spesifik diagnose som f.eks. psykotisk.
|
|
|
|
#39 |
|
Passiv
|
Han kan fint ha opptil flere psykiske sykdommer. Han kan også fint være epileptiker, diabetiker, nærsynt og ha en lang rekke tilstander som jeg mener er svært lite relevant til det han har gjort. Jeg mener absolutt ikke å si at dette er en mann som med selvfølge er frisk. Han kan fint ha en sykdom. |
|
|
|
#40 |
|
Søt og rar
|
Sv: Jeg vil fortelle dere noeJeg tror ikke han er psykotisk. Jeg skal ikke late som jeg er rettspsykiater akkurat.
|
![]() |
|
|