Sv: [Frp] Rett skal være rett
Opprinnelig lagt inn av Billa, her.
Jeg antar at de aller, aller fleste fordømmer enhver form for terror. Det jeg forundret meg over var det du skrev om du kokte innvendig i forhold til dine bekjente med muslimskeptiske meninger, selv om de nå i etterhånd gir uttrykk for at de er lei seg osv. Jeg bare undret meg over om du ville koke like mye i forhold til f.eks muslimer etter et angrep fra en muslimsk terrororganisasjon? Eller ville du da understreket hvor langt det tross alt er fra ord til handling og ikke lagt _så_ mye betydning i deres meninger som jeg har inntrykk av at nå gjøres med folk på høyresiden i norsk politikk (FrP). Mitt poeng er at det ser ut til å være lett å gi "skylda" til hele høyresiden. Gjør vi tilsvarende ved andre grusomme handlinger drevet av radikalisme og hat for det som er annerledes?
Det å sammenligne høyreekstremistisk terror med ytterliggående muslimsk terror er greit nok. Problemet er at du også sammenlikner mennesker på det ytterste høyre med muslimer. Hadde du sammenliknet med radikale ytterliggående muslimer hadde det vært noe annet.
For å si det slik; min blonde, kristne venninne deler like lite av ABB's tanker som min mørke, muslimske venninne deler Al Quaida's.
Frp representerer ikke hele høyresiden i norsk politikk, heldigvis ikke.
Men de representerer et antimuslimsk og et kulturkonservativt syn som ligger farlig nær en del av det ABB har uttalt at han står for.
Det er dette Siv nå bekymrer seg for, hun vil jo selvsagt ikke assosieres med ABB, hun mener altså at det å gå ut og love å moderere språkbruken vil hjelpe henne med å skape den nødvendige avstanden til ABB og hans hatideologi.
|