Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

[Frp] Rett skal være rett

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-11, 19:04   #61
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Frp] Rett skal være rett

JEG mener at man noen ganger kan fordømme og vise intoleranse ovenfor en del holdninger. Jeg synes rett og slett ikke at det er greit at folk mener alskens. Ikke alle ting kan stå uimotsagt med et skuldertrekk om at det må være greit å være uenig og at folk tross alt må få mene det de vil. Ikke når de ytringene de kommer med gjør at barn ikke føler seg velkommen pga de er muslimer, at jødiske barn ikke tør å gå på skolen, at en del pakistanske damer mister sitt nettverk om de skiller seg, at homofile må flytte fra hjemstedet sitt fordi de ikke føler seg velkomne etc etc.

Jeg får ikke gjort så mye med det kanskje, men jeg kan reagere ovenfor de jeg synes tråkker over noen grenser. Det å stemme og delta i politiske organisasjoner er et annet virkemiddel.

En del profilerte politikere blir ansett som en representant for alt det som er godt/dårlig med partiet og blir dermed brukt som et bilde. Det være seg Jens som bilde på glatte broilere uten "ordentlig " livserfaring og oppvokst i AP-mafiaen eller Siv som bilde på de rasistiske, uutdannede FrPerne. Sak og person er ikke lik enkel å skille og det er en del av gamet. Dessverre kan man kanskje si i en del tilfeller, men det er ganske likt for mange.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 19:11   #62
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sånn her tenker jeg:

Jeg har en del kommentarer om frp som ikke er ekstremt inkluderende på samvittigheten. Angrer jeg på dem? Nei. Kan jeg stå inne for dem, føler jeg? Å, jada.

Men om en eller annen så plutselig tok livet av en gjeng frp-ere og henviste til for eksempel mine holdninger i saken - da hadde jeg virkelig, virkelig blitt knust. Sånn håper jeg at de som er blitt tatt til inntekt for høyreekstreme holdninger tenker i ettertid av det her - og dermed justerer kursen sånn at den passer bedre med hva de faktisk vil tas til inntekt for.

Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 19:17   #63
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Akkurat den der er litt vanskelig å svare på, rett og slett fordi de muslimene jeg kjenner (de fleste er ungdommer) aldri har ytret seg hatefullt på noen som helst måte eller i noen som helst retning. Bortsett fra når det gjelder Saddam Hussein, da, og akkurat han var det litt vanskelig å forsvare.

Uansett, jeg håper folk tenker seg om, spesielt de som i barns nærvær forfekter enkelte holdninger (det gjelder både høyre -og venstresiden).

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 19:21   #64
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Sånn her tenker jeg:

Jeg har en del kommentarer om frp som ikke er ekstremt inkluderende på samvittigheten. Angrer jeg på dem? Nei. Kan jeg stå inne for dem, føler jeg? Å, jada.

Men om en eller annen så plutselig tok livet av en gjeng frp-ere og henviste til for eksempel mine holdninger i saken - da hadde jeg virkelig, virkelig blitt knust. Sånn håper jeg at de som er blitt tatt til inntekt for høyreekstreme holdninger tenker i ettertid av det her - og dermed justerer kursen sånn at den passer bedre med hva de faktisk vil tas til inntekt for.

Det er jeg helt enig i, og jeg hadde gått mange runder med meg selv hvis det var tilfelle. Dog skal det være fair. Vi snakker om en mann som for øyeblikket ønsker regjeringens avgang og kongehuset fjernet (for selv å kunne styre landet). Han krevde dessuten _japanske_ spesialister for å undersøke hans psykiske helse. Anton Børver Bæra deler vel strengt tatt ikke synspunkter med så veldig, veldig mange tross alt, tror jeg. Det er allikevel en tendens til å ta rubbel og bit på høyresida til inntekt for galskapen han sto/står for.

Gammel 02-08-11, 19:26   #65
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Akkurat den der er litt vanskelig å svare på, rett og slett fordi de muslimene jeg kjenner (de fleste er ungdommer) aldri har ytret seg hatefullt på noen som helst måte eller i noen som helst retning. Bortsett fra når det gjelder Saddam Hussein, da, og akkurat han var det litt vanskelig å forsvare.

Uansett, jeg håper folk tenker seg om, spesielt de som i barns nærvær forfekter enkelte holdninger (det gjelder både høyre -og venstresiden).

Det er jeg enig med deg i. Og uansett så har denne hendelsen gjort at hvertfall jeg reflekterer mer over verdien av demokrati og ytringsfrihet.

Jeg vet ikke helt om jeg nådde inn med mitt budskap om nestekjærlighet, rettstat og demokrati (i en salig, beveget, røre) til mine muslimske bekjente når de snakket om dødsstraff for ABB, men jeg følte det var viktigere enn før, å forklare hvorfor ikke Iransk rettsvesen var noe vi ønsket her i landet

Gammel 02-08-11, 19:30   #66
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Man skal jo ikke lengre kulturmessig unna enn at mange amerikanere ikke forstår at han ikke får dødsstraff.

Gammel 02-08-11, 19:42   #67
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg antar at de aller, aller fleste fordømmer enhver form for terror. Det jeg forundret meg over var det du skrev om du kokte innvendig i forhold til dine bekjente med muslimskeptiske meninger, selv om de nå i etterhånd gir uttrykk for at de er lei seg osv. Jeg bare undret meg over om du ville koke like mye i forhold til f.eks muslimer etter et angrep fra en muslimsk terrororganisasjon? Eller ville du da understreket hvor langt det tross alt er fra ord til handling og ikke lagt _så_ mye betydning i deres meninger som jeg har inntrykk av at nå gjøres med folk på høyresiden i norsk politikk (FrP). Mitt poeng er at det ser ut til å være lett å gi "skylda" til hele høyresiden. Gjør vi tilsvarende ved andre grusomme handlinger drevet av radikalisme og hat for det som er annerledes?

Det å sammenligne høyreekstremistisk terror med ytterliggående muslimsk terror er greit nok. Problemet er at du også sammenlikner mennesker på det ytterste høyre med muslimer. Hadde du sammenliknet med radikale ytterliggående muslimer hadde det vært noe annet.
For å si det slik; min blonde, kristne venninne deler like lite av ABB's tanker som min mørke, muslimske venninne deler Al Quaida's.
Frp representerer ikke hele høyresiden i norsk politikk, heldigvis ikke.
Men de representerer et antimuslimsk og et kulturkonservativt syn som ligger farlig nær en del av det ABB har uttalt at han står for.
Det er dette Siv nå bekymrer seg for, hun vil jo selvsagt ikke assosieres med ABB, hun mener altså at det å gå ut og love å moderere språkbruken vil hjelpe henne med å skape den nødvendige avstanden til ABB og hans hatideologi.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 20:11   #68
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er helt OK at noen synes vi har for mange innvandrere. Det er ikke til å stikke under en stol at det er problematisk hvis det på noen skoler er over over 90% med fremmedspråklig bakgrunn. Ikke minst for den minoriteten med norske barn.

MEN - det må da gå an å diskutere dette på et saklig nivå, uten å smøre alt sammen til en putrende brun suppe, med skremselspropaganda som vi har hørt særlig Tybring-Gjedde spre rundt seg.

Jeg mener ikke at FRP, eller de som stemmer på FRP har skylden for det som skjedde, skal vi dra den så langt så kan vi like gjerne si at venstresida har sin del av skylda, som har latt innvandringa pågå uten å rydde opp i problemer etterhvert. Eller begge disse sammenhengene blir her så søkt at jeg synes ikke en sånn argumentasjon holder - ingen av veiene. Men at det er overraskende for FRP at han har vært medlem der - se det synes jeg er rart, all den tid han MENER det samme som mange av dem. Det er jo i handlingene han skiller seg fra dem (heldigvis).

Jeg håper at det som kommer ut av dette er at FRP blir marginalisert. Kanskje kommer det et enda mer ytterliggående parti, men det får heller så være, for de kommer (forhåpentligvis) ikke til å bli like store. Alle har rett på meninger, og vi kan ikke undertrykke det, da koker det over. Men jeg tror FRP sin tid som landets nest største eller største parti er over. De er gjennomskuet. Og hvis de ikke skal drive med skitten retorikk så kan det like så godt hende at det går velgere til Høyre, Venstre og Arbeiderpartiet. Det er jo det agnet som veldig mange har bitt på, dessverre.

Gammel 02-08-11, 20:33   #69
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Det å sammenligne høyreekstremistisk terror med ytterliggående muslimsk terror er greit nok. Problemet er at du også sammenlikner mennesker på det ytterste høyre med muslimer. Hadde du sammenliknet med radikale ytterliggående muslimer hadde det vært noe annet.
For å si det slik; min blonde, kristne venninne deler like lite av ABB's tanker som min mørke, muslimske venninne deler Al Quaida's.
Frp representerer ikke hele høyresiden i norsk politikk, heldigvis ikke.
Men de representerer et antimuslimsk og et kulturkonservativt syn som ligger farlig nær en del av det ABB har uttalt at han står for.
Det er dette Siv nå bekymrer seg for, hun vil jo selvsagt ikke assosieres med ABB, hun mener altså at det å gå ut og love å moderere språkbruken vil hjelpe henne med å skape den nødvendige avstanden til ABB og hans hatideologi.

Nei, du misforstår. Jeg mente å sammelikne nordmenn og muslimer med tilsvarende "radikale" synspunkter som nevnt hos Teflonas bekjente (som jeg antar ikke er høyreekstreme). Jeg anser ikke FrPs velgere som det radikale høyre, like lite som jeg tenker at alle muslimer er sånn eller slik FORDI de er muslimer. Blonde norske kontra svartmuskede pakistanere var _ikke_ poenget mitt.

Gammel 02-08-11, 21:19   #70
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Nei, du misforstår. Jeg mente å sammelikne nordmenn og muslimer med tilsvarende "radikale" synspunkter som nevnt hos Teflonas bekjente (som jeg antar ikke er høyreekstreme). Jeg anser ikke FrPs velgere som det radikale høyre, like lite som jeg tenker at alle muslimer er sånn eller slik FORDI de er muslimer. Blonde norske kontra svartmuskede pakistanere var _ikke_ poenget mitt.

Jeg anser Frp som et parti ytterst til høyre. Jeg vil anta at de fleste velgere med uttalt muslimangst og såkalt redsel for å miste den norske kulturarven føler seg hjemme nettopp i Frp.
Dette betyr selvsagt ikke at Frp eller Frp sine velgere støtter terror, men problemet til Frp er jo nå at ABB har skrevet så mye der han utdyper hvorfor han har valgt å begå disse handlingene, og han har skrevet om hva han frykter skjer med Norge og Europa i fremtiden. En del av det han skriver er så nær Frp's ideologi at det er nødvendig for partiet å vise at de tar avstand fra sine tidligere språkbruk, for dermed å unngå å bli forbundet med ABB og dermed også de grusomme handlingene han har begått.
ABB vil for alltid bli forbundet ikke bare med terroren, men også med den retorikken han har presentert i manifestet sitt og i diverse nettdebatter. Dermed blir språket i denne valgkampen særlig viktig, og vil helt klart representere en utfordring for Frp.

Jeg ser et Frp som kjemper for politisk overlevelse i en tid der deres tidligere trumfkort, nemlig fremmedfrykten, er (ihvertfall midlertidig) bedøvet hos deres potensielle velgere, og der muslimfrykt og nedsettende uttalelser om andre kulturer nå med ett assosieres med grusomheter og drap.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 09:27   #71
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror dere forenkler verden veldig hvis dere tror at alle som har uttalt fremmedfrykt stemmer FrP, og at alle som stemmer FrP har uttalt fremmedfrykt. Virkelig.

Ellers er jeg enig med Billa at jeg synes diskusjonene om FrP er uvanlig lite nyanserte her inne for å være FP. Jeg står veldig langt fra FrP politisk, men jeg ser på det som et politisk parti, ikke en organisasjon hvis mål er å spre terror og faenskap.

Jeg tror også det er veldig lite nyttig i samfunnsdebatten å forsøke å smitte FrP med holdningene til ABBs like.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 10:59   #72
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Verdt å lese av politisk redaktør Sjur Holsen i Bergens Tidende: http://www.bt.no/meninger/kommentar/...r-2548665.html

Sitat:

Dermed skal vi også være forsiktig med å klistre Andres Behring Breivik til navngitte politiske inspiratorer, organisasjoner og miljøer her hjemme. Joda, Breivik var med i Fremskrittspartiets ungdom frem til 2007, et valg som ikke er spesielt oppsiktsvekkende for en ung mann som famler rundt på ytterste høyre fløy.
Men han fant snart ut at Frp var for tynn te, og kom til å se partiet som en del av de kreftene han ønsker å bekjempe. Det fremstår som logisk, for det er selve tanken på et fritt, åpent samfunn hvor de politiske ideene brytes i fredelig debatt som er Breiviks fiende. Han hater parlamentarismen, som Frp er en bekjennende del av

Sitat:

Men det hører med til bildet at Frp i europeisk sammenheng er et moderat høyrepopulistisk parti, og at det fortsatt må være fullstendig legitimt å ha kritiske synspunkter på innvandring og integrering i Norge. Vi kommer ingen vei med å stemple Fremskrittspartiet som fremmedfiendtlig eller det som verre er, noe som innebærer en fornærmelse av rundt regnet hver femte norske velger. Det er neppe veien til større nasjonal harmoni, som de fleste synes å ønske seg nå.

Sitat:

Men jeg ser veldig mange rundt meg, ikke minst på de sosiale mediene, som nå er mest opptatt av å avsløre ekstremister, å kategorisere ideer som farlige eller skadelige, å sette grensene for hva offentligheten tåler å høre, og så videre. Det selvoppnevnte norske meningspolitiet har sjeldent travle dager.

Gammel 03-08-11, 16:53   #73
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Standard

http://www.dagbladet.no/2011/08/03/k...ivik/17536843/

Tankevekkende om språkbruk.

Gammel 03-08-11, 19:21   #74
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Jeg anser Frp som et parti ytterst til høyre. Jeg vil anta at de fleste velgere med uttalt muslimangst og såkalt redsel for å miste den norske kulturarven føler seg hjemme nettopp i Frp.
Dette betyr selvsagt ikke at Frp eller Frp sine velgere støtter terror, men problemet til Frp er jo nå at ABB har skrevet så mye der han utdyper hvorfor han har valgt å begå disse handlingene, og han har skrevet om hva han frykter skjer med Norge og Europa i fremtiden. En del av det han skriver er så nær Frp's ideologi at det er nødvendig for partiet å vise at de tar avstand fra sine tidligere språkbruk, for dermed å unngå å bli forbundet med ABB og dermed også de grusomme handlingene han har begått.
ABB vil for alltid bli forbundet ikke bare med terroren, men også med den retorikken han har presentert i manifestet sitt og i diverse nettdebatter. Dermed blir språket i denne valgkampen særlig viktig, og vil helt klart representere en utfordring for Frp.

Jeg ser et Frp som kjemper for politisk overlevelse i en tid der deres tidligere trumfkort, nemlig fremmedfrykten, er (ihvertfall midlertidig) bedøvet hos deres potensielle velgere, og der muslimfrykt og nedsettende uttalelser om andre kulturer nå med ett assosieres med grusomheter og drap.

Jeg kjenner at jeg blir både forbanna og provosert av det du skriver.
Jeg er tidligere frp'er og kjenner tilfeldigvis både ideologien og programmet veldig godt, samt organisasjonen. ABB har jeg og ved anledninger møtt, og det å si at det han skriver er nært frp's ideologi er på lik linje som å si at Jens er ansvarlig for at ABB gjorde det han gjorde. Du uttaler deg helt tydelig på grunnlag av det idioter i partiet har uttalt, men ikke på grunnlag av det som partiet faktisk står for i sitt prinsipp og handlingsprogram.
Jeg synes det er veldig spesielt å forfekte forståelse og medmenneskelighet samtidig som man lirer utav seg noe sånt.
Nå er jeg ikke medlem av partiet lengre, og har forsåvidt ikke behov for å forsvare dem på noen som helst måte, men jeg blir eitrande forbanna over denne nedrakkingen som blant annet du driver med overfor en stor gruppe mennesker som faktisk er som meg, ideologiske liberalister og så langt fra rasister som man kommer. Dessverre så er det ikke på alle dem fokuset havner på når det snakkes om frp, det er på de ekstreme tullingene som (dessverre) fremdeles har en alt for stor plass i partiet, og som er en av grunnene til at jeg ikke kunne stå inne for å være medlem lengre.
Og ja, det er ikke til å stikke under en stol at frp tiltrekker seg mange mennesker med ekstreme meninger og holdninger, og at disse igjen spiller på folks fremmedfrykt (og jah de nører dessverre mer og mer opp under den fremmedfrykten ser jeg), men jeg vil alikevel hevde at brorparten av de som driver politikk for frp ute i landet jobber for et mer liberalistisk samfunn, ikke et samfunn fullt av fremmedfrykt og rasisme. Når det er sagt så kjenner jeg best til mine kolleger her på denne kanten av landet, og jeg lar meg hver dag sjokkere av uttalelser som kommer fra diverse lokalpolitikere rundt om i det ganske land, så kanskje er det bare rogaland frp som er relativt oppegående og har farget mitt syn?
Uansett, jeg synes virkelig at det må gå an å se gleden i et politisk mangfold, en god politisk debatt og gode argumenter, fremfor å hele tiden føle at man må rakke ned på hverandre eller enkelte partier som er en del av den norske partiflora. Ja med hederlige unntak som akp, demokratene og deres like.

Gammel 03-08-11, 19:30   #75
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er fint at du nyanserer debatten, Interference. Jeg synes det er kjempeinteressant å høre fra folk med erfaring fra FrP innad. For min del synes jeg FrP sine liberalister har vært svært lite synlige (for meg, iallefall), og de som er tomsete og intolerante er ganske synlige. Inkludert Siv. Jeg husker jo at liberalistgjengen tok sin hatt på nittitallet, utgjør de noe særlig av partiet fortsatt? Jeg er isåfall fascinert av at man holder ut, for det som gjerne kommer fram utad fra FrP framstår for meg som lite liberalistisk. F.eks den store motstanden mot minoriteter av ymse art, kulturelle forskjeller og innvandring.

Gammel 03-08-11, 19:42   #76
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Jeg kjenner at jeg blir både forbanna og provosert av det du skriver.
Jeg er tidligere frp'er og kjenner tilfeldigvis både ideologien og programmet veldig godt, samt organisasjonen. ABB har jeg og ved anledninger møtt, og det å si at det han skriver er nært frp's ideologi er på lik linje som å si at Jens er ansvarlig for at ABB gjorde det han gjorde. Du uttaler deg helt tydelig på grunnlag av det idioter i partiet har uttalt, men ikke på grunnlag av det som partiet faktisk står for i sitt prinsipp og handlingsprogram.
Jeg synes det er veldig spesielt å forfekte forståelse og medmenneskelighet samtidig som man lirer utav seg noe sånt.
Nå er jeg ikke medlem av partiet lengre, og har forsåvidt ikke behov for å forsvare dem på noen som helst måte, men jeg blir eitrande forbanna over denne nedrakkingen som blant annet du driver med overfor en stor gruppe mennesker som faktisk er som meg, ideologiske liberalister og så langt fra rasister som man kommer. Dessverre så er det ikke på alle dem fokuset havner på når det snakkes om frp, det er på de ekstreme tullingene som (dessverre) fremdeles har en alt for stor plass i partiet, og som er en av grunnene til at jeg ikke kunne stå inne for å være medlem lengre.
Og ja, det er ikke til å stikke under en stol at frp tiltrekker seg mange mennesker med ekstreme meninger og holdninger, og at disse igjen spiller på folks fremmedfrykt (og jah de nører dessverre mer og mer opp under den fremmedfrykten ser jeg), men jeg vil alikevel hevde at brorparten av de som driver politikk for frp ute i landet jobber for et mer liberalistisk samfunn, ikke et samfunn fullt av fremmedfrykt og rasisme. Når det er sagt så kjenner jeg best til mine kolleger her på denne kanten av landet, og jeg lar meg hver dag sjokkere av uttalelser som kommer fra diverse lokalpolitikere rundt om i det ganske land, så kanskje er det bare rogaland frp som er relativt oppegående og har farget mitt syn?
Uansett, jeg synes virkelig at det må gå an å se gleden i et politisk mangfold, en god politisk debatt og gode argumenter, fremfor å hele tiden føle at man må rakke ned på hverandre eller enkelte partier som er en del av den norske partiflora. Ja med hederlige unntak som akp, demokratene og deres like.

Det jeg har understreket synes jeg var en drøy sammenligning. Dessuten er det ikke bare Drømmedama og andre her inne som har pekt på endel av det som har kommet fra Frp-ere når det gjelder tanker om innvandring og fremmedfrykt osv. Her f.eks: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/t...mark/1.7736555

Dersom det finnes en stor gruppe liberale igjen i FrP, ja, da har de sannelig latt seg overkjøre, men kanskje de har gjort som deg: meldt seg ut.

Gammel 03-08-11, 19:50   #77
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Vi ble mindre og mindre synlige etter bolkesjø, dessverre. Det at Wara og Skjervengen og den gjengen der forsvant var et stort tap for alle liberalister.
Du har helt rett i det med synligehten, det er jo sånne tullinger som Per Sandberg, Siv Jensen og Tybring Gjedde som av en eller annen grunn blir synlige, mens blant annet jeg var mer opptatt av å jobbe med politikken, skape tverrpolitiske samarbeid, få til noe i byene, engasjere unge og så videre. Jeg har aldri vært interessert i å snakke med journalister, jeg ville jobbe med politikk, og det er vel kanskje der mye av forskjellene ligger? Vi var/er mange her i rogaland som er liberalister, og kun det, som gremmes hver gang Sandberg åpner kjeften, og som helst har lyst å gjemme oss når noen står på en talerstol og tordner "forby Hijab"...
Det går en stund, men til slutt er man så lei av å bli møtt med fordommer, spørsmål om rasisme, fremmedfrykt konfrontasjoner eller lignende at man bare gir opp. Jeg var drittlei av å måtte forsvare folk oppe i systemet som nok en gang hadde tråkket i salaten, istedenfor å kunne jobbe med politikken. I min tidligere kommune startet vi et tverrpolitisk ungdomsteam som sammen fikk dratt i gang engasjement i ungdommen og resultatet ble en super ungdomskafe som drives av og for ungdom, sånne ting liker jeg, sånne ting gjør meg stolt. Det å forsvare voksne folk som sier teite ting fremfor å heller si noe om politikken de liksom skal drive, not so much.
Så konklusjonen må vel bli at liberalistene forsvinner mer og mer, og partiet heller mer og mer i en retning ingen liberalist kan stå inne for.

Gammel 03-08-11, 19:59   #78
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Det jeg har understreket synes jeg var en drøy sammenligning. Dessuten er det ikke bare Drømmedama og andre her inne som har pekt på endel av det som har kommet fra Frp-ere når det gjelder tanker om innvandring og fremmedfrykt osv. Her f.eks: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/t...mark/1.7736555

Dersom det finnes en stor gruppe liberale igjen i FrP, ja, da har de sannelig latt seg overkjøre, men kanskje de har gjort som deg: meldt seg ut.

Igjen, det er forskjell på enkeltes tanker og syn og på partiets prinsipp og handlingsprogram som jeg alltid har forholdt meg til når jeg jobbet med politikk. Jeg nekter å stå til rette for hva enkeltmennesker måtte ha sagt eller ment som kan tolkes som lik ideologi som ABB. Jeg var en del av en organisasjon som hadde en liberalistisk ideologi som var tuftet på likhetstanker, men hver gang jeg leser en debatt der frp blir nevnt her inne, så føler jeg meg som et monster, et utskudd, et ondt menneske og ikke minst en idiot, fordi jeg har vært medlem. Det vil jeg ikke være med på lengre, derfor sier jeg nå i fra om at dette synes jeg ikke er greit, og påpeker derfor at det er langt mellom ideologien som ligger/lå (?) til grunn i prinsipp og handlingsprogrammet og det enkeltpersoner uttaler i media.

Gammel 03-08-11, 20:07   #79
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men litt av problemet slik jeg oppfatter det Interference, er dette at det er de med makta i partiet som uttaler seg på en måte som jeg synes er veldig ugrei - ikke bare tullinger fra ytre bygdestrøk som vil ha forbud mot homofile på strendene. At man da sitter med et inntrykk av at dette er noe de fleste i partiet står for, og at det er en del av den praktiske politikken uavhenig av prinsipp- og handlingsprogram måtte tilsi synes jeg egentlig ikke er så rart. Nå har jeg lest en del fra FrP sitt program, og en del tolkninger av hva partiprogrammet betyr i praksis, så for min del er det tydelig at jeg verdimessig befinner meg milevis fra FrP også når det gjelder programmet.

Når det gjelder å nå ut med sitt budskap til befolkningen, så tror jeg utspill i offentlig debatt og til media er viktigere en handlingsprogram.

Gammel 03-08-11, 20:19   #80
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Men litt av problemet slik jeg oppfatter det Interference, er dette at det er de med makta i partiet som uttaler seg på en måte som jeg synes er veldig ugrei - ikke bare tullinger fra ytre bygdestrøk som vil ha forbud mot homofile på strendene. At man da sitter med et inntrykk av at dette er noe de fleste i partiet står for, og at det er en del av den praktiske politikken uavhenig av prinsipp- og handlingsprogram måtte tilsi synes jeg egentlig ikke er så rart. Nå har jeg lest en del fra FrP sitt program, og en del tolkninger av hva partiprogrammet betyr i praksis, så for min del er det tydelig at jeg verdimessig befinner meg milevis fra FrP også når det gjelder programmet.

Når det gjelder å nå ut med sitt budskap til befolkningen, så tror jeg utspill i offentlig debatt og til media er viktigere en handlingsprogram.

Jeg vet det, og det er jo som sagt en av grunnene til å melde seg ut.
Nå er det en stund siden jeg var medlem, og enda lengre siden jeg leste programmet så ting kan ha endret seg, men i min tid var liberalismen det viktigste, men det drukner dessverre i helt andre ting.
Og ja, det at det er ledelsen som uttaler seg er jo noe av det som er med på å gjøre hele partiet uspiselig (ref mine kommentarer om Sandberg), det blir jo umulig å drive konstruktivt når man hele tiden skal forsvare det ledelsen sier, som veldig ofte ikke er forankret andre steder enn hos dem selv.

Nå er det som sagt veldig lenge siden jeg leste programmet, men jeg tror ikke det er så mye jeg står inne for lengre. Det er lenge siden de frontet en liberalistisk tanke. Det som er synd er jo at vi mangler et ordentlig liberalistisk parti i Norge, for veldig mange som meg melder seg inn i frp fordi det er "det eneste" liberalistiske partiet, eller var, problemet er jo at om man får endret en ting i riktig retning, så er det alltids en sandberg som har endret 4 ting i sin retning, og da faller jo plutselig hele smørja sammen.
Jeg skulle virkelig ønske at det fantes et skikkelig alternativ, og for første gang i livet mitt er jeg skikkelig usikker på hva jeg skal stemme, jeg vurderer til og med AP, selv om det er veldig langt fra meg politisk sett, på grunn av Stoltenbergs måte å håndtere de siste ukene på, han er en fantastisk lederskikkelse og jeg beundrer virkelig den måten han har opptrådt på disse ukene, samtidig så er jeg skitflau over å faktisk ha tilhørt Frp når jeg ser hvordan ledelsen der har håndtert ting. Men jeg synes ikke dermed at det er greit at alle som har stemt/stemmer frp blir stemplet som onde, rasistiske idioter.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:56.