Sv: Gerd Liv Valla
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Angående lekkasjer til pressen: det syns jeg ikke er noe dramatisk i denne saken. Det var da ikke annet enn en konflikt, dette, ikke akkurat forretningshemmeligheter eller viktige ting for rikets sikkerhet.
I utgangspunktet syns jeg det var tåpelig at de forsøkte å hemmelighetsstemple rapporten. De burde ha visst at det økte pressens interesse for rapporten, og at den uansett ville nå mediene før eller senere.
Mediene betaler godt for "tips", og mange tipser gjerne. Det gir oss innsyn i sakene - og i DENNE saken syns jeg vi FORTJENER å vite hva som har foregått bak kulissene. LO er tross alt landets største arbeidstakerorganisasjon, og definitivt en av landets mektigste organisasjoner også. Så jo, dette bør helt klart være i offentlighetens lys.
Lekkasjene er ikke overraskende, selvsagt. Alle vet jo at inne organisasjonsliv og politikk så lekkes det over en lav sko. Derfor var det idiotisk å prøve å hemmeligholde den i første omgang.
Jeg syns likevel det er tankevekkende at folk som jobber i en tillitsorganisasjon er verdt så liten tillit...
(Angående lønnsoppgjør så ble det lekket over en lav sko der også før, den gang det virkelig var storm og baluba. De siste årene har jo lønnsoppgjørene vært mer solgangsbriser, og lekkasjer har vært både mindre interessante og mindre brukt)