|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Sperret
|
Sv: Hijab - argumenter
Åh, beklager. Jeg trodde du snakket om politi- og militæruniform. Jeg aner ikke reglementet for kabinansatte. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
maler
|
Sv: Hijab - argumenterJeg mener at hvis de skal ha hodeplagg til uniformen, må det jo være en del av uniformsreglementet. Det kan ikke være lov med en hvilken som helst hodepryd/utførelse fordi man ønsker å dekke håret. Jeg tenker at en skaut/sjalvariant som er helt nøytral godt kan være et alternativ som godtas til uniformen. Den burde kunne brukes både av de som dekker håret av religiøse årsaker og der det er behov for å dekke hodet av praktiske årsaker.
|
|
|
#83 |
|
Sperret
|
Det finnes vel flere ulike forklaringer på den hvite kjolens symbolikk. Den ene forklaringen går ut på at hvit kjole symboliserte velstand, ved at man hadde råd til å kjøpe en kjole som bare kunne brukes én gang, og at det på grunn av dette ble en foretrukket farge på brudekjolene for mange. En annen forklaring går på at hvitt rett og slett var en motefarge i Europa på slutten av 1700-tallet, inspirert av de romerske og greske gudeskulpturene. Senere ble det beholdt av mange, på 1900-tallet ofte med begrunnelsen om hvitt som symbolikk på "renhet", men ifølge denne forklaringen ikke som opprinnelig årsak. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Yes, we can!!
|
For eksempel i helsevesenet så må man jo nesten pålegge folk å bruke hodeplagg som kan kokvaskes, og som skal leveres til vask på samme måte som klærne man bruker, må man ikke? Perlebesatte hijaber som må håndvaskes i kaldt vann kan vel ikke være hygienisk? Eller blir det dobbeltmoralsk i forhold til løst hår? Vi krever jo ikke kokvask av det, akkurat.
|
|
|
#85 |
|
maler
|
Løst hår er ikke lov i følge vårt uniformsreglement. Må festes bak. Men et hodeplagg slik de bruker de som jobber sammen med meg er jo ikke i mer kontakt med pasient enn håret nei. De bruker et sjal som sitter tett inntil hodet og som de så har på innsiden av arbeidstøyet. Det gjør særdeles lite utav seg og flagrer ikke. Flagrende hodeplagg måtte ha blitt kokvasket tenker jeg.
|
|
|
#86 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hijab - argumenterEgentlig må jo en stram hijab som går inn under kragen på arbeidstøyet være mer hygienisk enn både løst, kort hår, eller hår i hestehale? Eller? Så i helsevesenet skulle man kanskje påbudt et sånt plagg.
|
|
|
#87 |
|
Shake it out!
|
Sv: Hijab - argumenterJeg er veldig motstander av å forby er klesplagg, kjenner jeg, og ønsker vel heller at det skal bli naturlig (og et akseptert alternativ) å velge bort hijab frivillig. Religionsutøvelse er heller ikke en statisk ting.
Now it's nothing but MY way! ![]() Sist redigert av Milfrid : 08-08-11 kl 16:38. Årsak: Presisering |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi har et uniformsreglement som sier at vi skal ha dag-sminke. Det betyr ikke at man får refs dersom man ikke bruker sminke. De fleste i mitt yrke gjør det, så problemet er ikke veldig tilstede. Sminke er bare en av ganske mange ting som er nevt i uniforms-reglementet vårt.
|
|
|
#89 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Det er lov å ha egne smykker. Veldig vanlig faktisk. Overdrevent mye også innimellom
|
|
|
#90 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Hijab - argumenterÅ forby et klesplagg er det ikke poeng i, men det er noe annet at alle skal godta det inn i sine arbeidsuniformer. Da tenker jeg ikke bare på politi osv, men det er en rekke bedrifter som har uniform eller klesreglement. |
|
|
|
![]() |
|
|