|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?Jeg syns prinsipielt at det er en uting. Jeg syns Candy Darling sa det så greit, blant annet at ungene ikke skal venne seg til spesialbehandling. For meg er det i alle fall viktig at mine unger lærer seg å forholde seg til de rammene som er satt opp og som skal gjelde alle. Jeg er ikke urokkelig på dette og ser at det noen ganger er nødvendig, eller i alle fall sterkt forståelig, at ungen blir tatt ut (for å reise på ferie). |
|
|
|
|
|
#63 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?Jeg mener det samme som sist og orker ikke gjenta meg selv, kortversjon: nei, det er ikke greit.
|
|
|
#64 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Sv: Ta UNGENE UT FRA SKOLEN PGA SYDENTUR?
Så vi som er skiftarbeidere på arbeidsplasser som er åpne 24 timer i døgnet 365 dager i året og som på INGEN måte kan velge å ha ferie når det er skoleferie, vi eier ikke arbeidsmoral?.... Jeg kjenner jeg får skikkelig fordommer mot folk som kan ha et så snevert arbeidsmoral-bilde.
|
|
|
#65 |
|
En, av to-tre
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?Elin - i mine øyne så kommer du i kategorien spesielle tilfeller. Det gjelder ikke veldig mange arbeidstakere som ikke får lov til å avvikle ferie i løpet av skoleferien. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?
For meg også.
|
|
|
#67 |
|
En, av to-tre
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?Elin - den ferien din er forøvrig ikke lovlig med mindre du godtar det selv. Du kan kreve tre uker avviklet før 1. september - og da får du i alle fall noen dager sammen med datteren din mens hun har ferie, selv om jeg fortsatt syns du er i en spesiell kategori og forstår at du ønsker å ta barnet ut av skolen for å avvikle ferietur. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?Vi har tatt barna fri en gang, for å reise til Gran Canaria. De gikk da i 1. og 4. klasse. Dette er noe vi normalt ikke gjør, men vi ble invitert med for å ferie svigerfars 60 års dag, så da slo vi til.
|
|
|
#69 |
|
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?I HI sitt tilfelle synes jeg det er åpenbart at det er unødvendig. Én uke i året bare fordi det er billigere da er heller ikke ok. Og tentamens- og eksamenstider er selvfølgelig ikke tidspunktet for sydenferier.
|
|
|
#70 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#71 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?For meg avhenger det av hva slags ferie det er snakk om, og hvilke forberedelser familien og eleven gjør på forhånd av en slik ferie. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Jeg synes slike diskusjoner ofte blir veldig unyanserte.
|
|
|
#73 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?En gang i blant på barneskolen er greit, men på ungdomsskolen bør man tenke seg om, særlig om det blir flere ganger og lengre perioder. En rektor på en skole jeg kjenner til, avslo en søknad om 2 uker fri, foreldrene klaget til fylkesmannen og fikk medhold. Det virker som om skolen ikke har så mye å si.
|
|
|
#74 |
|
Hvor: Akershus
Jo, det gjelder faktisk veldig mange. Ikke veldig mange av de foreldre som ferdes inne på dette forumet kanskje, og tankene og holdningene er vel lett farget av hvilket miljø man oppholder seg.
|
|
|
#75 |
|
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Jeg ser ikke bort i fra at vi kommer til å gjøre det av og til mens juninr går i småskolen iallefall. Stesnuppa bor i Troms og har annen skolerute enn her i Trondheim. Da tenker jeg at noen dager i en og annen høst og vinterferie så ber vi poden fri sånn at de kan ha litt ferie sammen. Det kommer forresten til å bli litt av et puslespill hele ferieopplegget når begge går på skole. Sukk. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Jeg er sikkert veldig farget av at jeg har undervist på en skole hvor det faktisk er et stort problem med elevferier og hvor vi hvert år må etterlyse mange barn både i forbindelse med skolestart og etter ferier. Flere blir skrevet ut av skolen hvert år, men så lenge vi har plass til å ta dem inn igjen får det ingen konsekvenser. Det viktigste virkemiddelet vi har er faktisk å gi beskjed videre slik at barnetrygden blir stoppet. Da kommer de fleste tilbake relativt raskt... Det er ikke de som tar barnet ut av skolen en uke i løpet av barneskolen som for meg er problemet.
|
|
|
#77 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Synes heller ikke at 1.klasse består av så mye lek, |
|
|
|
|
|
#78 |
|
"De"
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?jeg ler og ler. Jeg vet det ikke er slik, men her ser det ut som at du mener at syndenferierende er skikkelig uintelligente mennesker. Dessuten; sim skremmern sitt barn satt også min myr med skolearbeid i ferien. Opptil 2 timer. Nettopp fordi hun også måtte gjennom det de andre gjorde på skolen i tillegg til lekser. Hun var helt up to date da hun kom tilbake og fikk veldig skryt av lærer. Så det går altså an.
|
|
|
#79 |
|
"De"
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?
Jøsses. Det høres ut som en merkelig skole. Slikt har jeg da aldri hørt om her. Her må det søkes fri til rektor. Han sier ja når det er "forsvarlig" men mot at eleven følger opp og er oppdatert etter ferien.
|
|
|
#80 |
|
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?
Det er en skole med rundt 70 % flerkulturelle barn, og veldig mange av feriene går til hjemlandet. De fleste legger disse feriene til skoleferiene, men litt for mange legger dem midt i året, flere ganger i løpet av skoleløpet. Med en av mine elever gikk det så langt at skolen var klar på at dersom eleven ble borte fra undervisningen flere ganger kom barnevernet til å bli koblet inn i familien. Dette fordi eleven mistet mye skolegang. Rektor innvilget fri to uker og eleven var borte i både 5 og 6 uker. Det var veldig vanlig at elevene fikk permisjon i 2 uker og så var borte lenger. Jeg skjønner at det kan være ekstra dyrt å reise til hjemlandet i skoleferier, men disse elevene trenger ofte all den skolegangen de kan få i Norge og blir fort hengende etter, spesielt i norsk.
|
![]() |
|
|