Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-11, 19:19   #101
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hvorfor drar man til Syden? Hvilket spørsmål er det, da?

Hun er sikkert bare misunnelig.

Gammel 21-08-11, 19:20   #102
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Har jeg forstått dette riktig når jeg sammenfatter det slik: Hvis du er flink på skolen og har samvittighetsfulle foreldre så har du så klart rett på å få fri utover ordinære skoleferier sånn at du får varmet opp din frosne kropp sammen med familien. Er du ikke flink på skolen så har du ikke godt av ferie i det hele tatt og foreldrene dine bør skjemmes som i det hele tatt tenker på å dra til syden.

Det har ikke JEG sagt ihvertfall. Jeg er bare opptatt av at MINE barn ikke øelegger skolearbeid og fremgang pga en ferie.

De andre får gjøre og vurdere som de vil.

Gammel 21-08-11, 19:33   #103
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hvorfor drar man til Syden? Hvilket spørsmål er det, da?

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Hun er sikkert bare misunnelig.

Jeg stilte spørsmålet fordi noen skrev noe slikt som "nei, nei, vi reiser bare ved spesielle markeringer, det blir jo noe annet." Hvorfor er det flere og flere som feirer store dager i varmere strøk slik at fjorten barnebarn må ta fri fra skolen? Det er utrolig vanlig, altså.
Misunnelig og misunnelig. Hvis bare alle i klassen kunne reist samme uken og ikke fordelt de toltalt unntaksvise reisene sine over 28 uker, skulle jeg holdt godt kjeft jeg.

Har jeg forstått dette riktig når jeg sammenfatter det slik: Hvis du er flink på skolen og har samvittighetsfulle foreldre så har du så klart rett på å få fri utover ordinære skoleferier sånn at du får varmet opp din frosne kropp sammen med familien. Er du ikke flink på skolen så har du ikke godt av ferie i det hele tatt og foreldrene dine bør skjemmes som i det hele tatt tenker på å dra til syden.

Er det mitt innlegg du sikter til? I så fall har du misforstått fullstendig. Jeg synes ingen bør reise i skoleåret, men akkurat i de tilfellene jeg skisserte har vi en rett (og også en plikt) til å fraråde feriereisen på det sterkeste. Eller mener du at vi bør la Per med bare toere reise fordi vi ikke akkurat noen vektig grunn til å nekte Ole med bare femmere å dra?

Det har ikke JEG sagt ihvertfall. Jeg er bare opptatt av at MINE barn ikke øelegger skolearbeid og fremgang pga en ferie.

De andre får gjøre og vurdere som de vil.

Jepp, og sånn tenker alle. Og volia, et holdningsproblem har oppstått.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 19:39   #104
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

Holdningsproblemer? Snakk for deg selv. [QUOTE=rine;2926061]Jeg stilte spørsmålet fordi noen skrev noe slikt som "nei, nei, vi reiser bare ved spesielle markeringer, det blir jo noe annet." Hvorfor er det flere og flere som feirer store dager i varmere strøk slik at fjorten barnebarn må ta fri fra skolen? Det er utrolig vanlig, altså.
Misunnelig og misunnelig. Hvis bare alle i klassen kunne reist samme uken og ikke fordelt de toltalt unntaksvise reisene sine over 28 uker, skulle jeg holdt godt kjeft jeg.

Er det mitt innlegg du sikter til? I så fall har du misforstått fullstendig. Jeg synes ingen bør reise i skoleåret, men akkurat i de tilfellene jeg skisserte har vi en rett (og også en plikt) til å fraråde feriereisen på det sterkeste. Eller mener du at vi bør la Per med bare toere reise fordi vi ikke akkurat noen vektig grunn til å nekte Ole med bare femmere å dra?

Jepp, og sånn tenker alle. Og volia, et holdningsproblem har oppstått.[/quote]

Gammel 21-08-11, 19:41   #105
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Ser ut til at jeg må understreke at jeg ikke siktet til noen spesielt - men til tråden generelt. Det blir litt sånn som livet alltid er - The winner takes it all. Lærerens gunst, venner, karakterer - og så klart; sydenferie midt i skoletida.

Og det er jo selvsagt ingen her som tar ungene sine ut av skolen uten at de klarer å henge med faglig - men i den virkelige verden, den som jeg ferdes i, så er det ikke sånn det fungerer. Og hvis jeg først skal være for at ungene skal få fri til å reise til syden så tror jeg faktisk at den skoleleie slampen på 15 år kan ha minst like stort utbytte av å reise til syden som den skoleflinke. I alle fall så taper han lite på å reise til syden, for han er jo bare på skolen dann og vann, leverer bare oppgaver dann og vann også - en sydentur kan sikkert være en kjærkommen avveksling.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 19:42   #106
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vimsen: Que?

Gammel 21-08-11, 19:42   #107
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

Nå synes jeg dere drar det helt ut av proporsjoner.

La oss starte en realityserie der vi sender "slampene" til syden, så kommer de sikkert tilbake fra tur med ny giv.

Gammel 21-08-11, 19:43   #108
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Vimsen: Que?

Jeg bare kommenterte holdningen DIN. Det er vel greit, regner jeg med.

Gammel 21-08-11, 19:49   #109
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Ser ut til at jeg må understreke at jeg ikke siktet til noen spesielt - men til tråden generelt. Det blir litt sånn som livet alltid er - The winner takes it all. Lærerens gunst, venner, karakterer - og så klart; sydenferie midt i skoletida.

Og det er jo selvsagt ingen her som tar ungene sine ut av skolen uten at de klarer å henge med faglig - men i den virkelige verden, den som jeg ferdes i, så er det ikke sånn det fungerer. Og hvis jeg først skal være for at ungene skal få fri til å reise til syden så tror jeg faktisk at den skoleleie slampen på 15 år kan ha minst like stort utbytte av å reise til syden som den skoleflinke. I alle fall så taper han lite på å reise til syden, for han er jo bare på skolen dann og vann, leverer bare oppgaver dann og vann også - en sydentur kan sikkert være en kjærkommen avveksling.

I teorien er jeg enig. Hvis det går lukt til helvete, kan man likegodt kose seg på veien. Man får likevel et problem hvis den skoleleie slampen og foreldrene plutselig bestemmer seg for at det hadde vært greit å stå likevel (og det gjør de gjerne sånn bortimot slutten av mai...) og de faktisk har skriftlig bevis på at skolen sa at det var greit at gutten tok en sydentur i april.

Jeg bare kommenterte holdningen DIN. Det er vel greit, regner jeg med.

Holdningen min til feriereiser i skoleåret er vel dokumentert gjennom mange tråder her, og er ikke noe jeg skammer meg over i det hele tatt. Jeg kan bare ikke se at det har noe relevans til det vi diskuterer.

Gammel 21-08-11, 19:50   #110
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

I teorien er jeg enig. Hvis det går lukt til helvete, kan man likegodt kose seg på veien. Man får likevel et problem hvis den skoleleie slampen og foreldrene plutselig bestemmer seg for at det hadde vært greit å stå likevel (og det gjør de gjerne sånn bortimot slutten av mai...) og de faktisk har skriftlig bevis på at skolen sa at det var greit at gutten tok en sydentur i april.

Holdningen min til feriereiser i skoleåret er vel dokumentert gjennom mange tråder her, og er ikke noe jeg skammer meg over i det hele tatt. Jeg kan bare ikke se at det har noe relevans til det vi diskuterer.

Dokumentert?
Du trenger ikke skamme deg, men det at flere er enige med deg betyr ikke at det skal skrives inn i Norges Lover.

Gammel 21-08-11, 20:41   #111
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Meningene mine er tydelig understreket i den andre tråden det var linket til her.

Men elevene har altså 190 dager skole, og da 165 dager uten skole. Det er jevnt over 38 uker skole i et år. Det betyr mye ferie. Jeg forstår jo at ikke alle kan ta ut fri i skoleferiene men virkelig - jeg kjenner da mange folk i mange forskjellige yrker, og de tar ut ferie og avspaserer rimelig fleksibelt spør du meg.

Poenget er fremdeles: elevene er på skolen for å lære, både fag og generelle ferdigheter. Ved å være borte en uke mister de en uke. "Lekser" på ferien er ikke det samme, selv om det hjelper litt. Når dere tenker dere at i en klasse med 28 elever så er det alltid noen borte pga ferier så er det veldig vanskelig å drive en klasse fremover i samme tempo, inkludert en del ekstraarbeid å tilpasse både FØR men ikke minst ETTER når eleven har vært borte når noe nytt har blitt forklart.

Gammel 21-08-11, 20:42   #112
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Eller mener du at vi bør la Per med bare toere reise fordi vi ikke akkurat noen vektig grunn til å nekte Ole med bare femmere å dra?

For å si det slik: På meg kan det da virke som om Per med bare 2-ere slett ikke får den hjelpen han trenger på skolen og at det nesten kan være hipp som happ om han er der. Det er nesten slik at det ville vært viktigere om Ole med 5-ere var der - for kanskje han går glipp av noe i den uka han er fraværende slik at han ikke får en 6-er?

Sånn for å sette det litt på spissen.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 20:47   #113
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke det gjør noe om hovedgrunnen er pris heller. Jeg tenker at man må se på helheten. Mye fravær fra før? Taper barnet på det faglig? Er dette noe som gjøres hvert år? Osv om man gjør det feks en gang i løpet av barneskolen fordi det var da man hadde råd og man hygget seg ved bassengkanten med familien, så synes jeg det er helt greit.

I HI sitt tilfelle, der det er gjort flere ganger før og de nettopp har hatt ferie ville jeg ikke vurdert det slik at dette var noe man burde prioritere foran skole.

Gammel 21-08-11, 21:01   #114
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

På skolen hvor jeg jobber ville barna dine få 1 ordensanmerkning per dag. Det finnes ikke permisjon mer i vårt system - bare gyldig eller ugyldig fravær, og sydentur er absolutt ugyldig fravær. Lyves det om fraværsgrunn, blir det i tillegg en adferdsanmerkning per dag. Eventuelle prøver kan ikke tas senere, og kan danne grunnlag for ikke-vurdering i fag. Lærerne vil ikke være det minste innstillt på å hjelpe eleven med å ta igjen det forsømte. Ved syv anmerkninger i orden eller adferd settes man ned i respektiv karakter, hvilket igjen kan ha konsekvenser for muligheten til å ta et år i utlandet, finne fritidsjobb, o.l.

Så om barna dine hadde gått på min skole, hadde du fått vurdert selv - på dine barns vegne - om du synes at det smaker like mye som det koster. Jeg personlig hadde ikke gjort det, og jeg synes synd på ungene som ofte mot deres vilje blir tatt ut av skolen for å henge på en-eller-annen kårni sydendestinasjon. Desverre kan ikke vi gi foresatte anmerkninger eller nedsatte ordenskarakterer.

Gammel 21-08-11, 21:05   #115
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Meningene mine er tydelig understreket i den andre tråden det var linket til her.

Men elevene har altså 190 dager skole, og da 165 dager uten skole. Det er jevnt over 38 uker skole i et år. Det betyr mye ferie. Jeg forstår jo at ikke alle kan ta ut fri i skoleferiene men virkelig - jeg kjenner da mange folk i mange forskjellige yrker, og de tar ut ferie og avspaserer rimelig fleksibelt spør du meg.

Poenget er fremdeles: elevene er på skolen for å lære, både fag og generelle ferdigheter. Ved å være borte en uke mister de en uke. "Lekser" på ferien er ikke det samme, selv om det hjelper litt. Når dere tenker dere at i en klasse med 28 elever så er det alltid noen borte pga ferier så er det veldig vanskelig å drive en klasse fremover i samme tempo, inkludert en del ekstraarbeid å tilpasse både FØR men ikke minst ETTER når eleven har vært borte når noe nytt har blitt forklart.

165 dager uten skole. Men alikevel, hvis det er en 60 års dag som skal feires i oktober skulle det bare mangle om ikke poden bør få ekstra fri fra skolen, han er jo så glup alikevel og mister ingen verdens ting men en uke ekstra fri fra skolen.

Det er så jævla bra holdinger der ute å går blandt vår foreldregenerasjon, skikkelig imponerende

Gammel 21-08-11, 21:13   #116
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:rister på hodet og gir opp:

Gammel 21-08-11, 21:15   #117
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Og så trenger vi ikke å late som om grunnen til at folk reiser 25. august og ikke 15. august er lite fleksibel ferie, vi vet alle at det er penger det handler om i 99 % av tilfellene.

Nei, ikke i nærheten en gang. Jeg synes det er helt utrolig at så mange tror at det er verdens enkleste sak for foreldre å få fri fra jobb bare fordi det er skoleferie. Er det HELT vanlig at foreldre har både sommer, høst, jul, vinter og påskeferie i skolens ferier? Absolutt ikke.

Dette ligner litt diskusjonen om barnehagens åpningstider og hvor enkelte hevdet at det ikke er behov for barnehager med utvidet/fleksibel åpningstid.

Det er en ganske naiv holdning til arbeidsliv og synet på hvem som har riktig arbeidsmoral å bare anta at det ikke er det minste nødvendig å være på ferie annet enn i skolens ferier.

Gammel 21-08-11, 21:29   #118
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

- jeg kjenner da mange folk i mange forskjellige yrker, og de tar ut ferie og avspaserer rimelig fleksibelt spør du meg.

.

ok? Så da kan man jo bare avspasere når det er skolens ferier da, mener du?
Du kjenner mange med fleksi-tid da, antar jeg? Eller selvstendig næringsdrivende?
Jeg har høstferie i november i år, jeg har ikke juleferie, jeg har vinterferie i mai og jeg har sommerferie i slutten av august i 2012... ok, da kan jeg sikkert bare avspasere litt i skolens ferier da. Not.

Gammel 21-08-11, 21:32   #119
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Elin, de aller aller fleste har mulighet til å ta seg ferie i løpet av disse 165 fridagene i året til barna våres. Ditt tilfelle er annerledes, jeg vet jo hvilke yrke du er i og du kan ikke påstå at det er et omfattende problem at ikke ferien kan legges innefor alle de mnd i året barna har fri.

På skolen vår er det ganske utbredt at barn har fri første to ukene i juni og desember, da er det mye billigere å reise til syden. Her er det overhode ikke snakk om noe annet en penger, og det er en skamfull mangel på respekt for skolen og bare forvente 2 uker ekstra fri tidlig juni for så at barnet går ut i 9 uker ferie rett etterpå. Da snakker vi om dårlige signaleffekter.

Gammel 21-08-11, 21:35   #120
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke alle yrker som er fleksible, nei. Min far jobbet turnus, og de hadde en tredelt ferieavvikling i løpet av sommeren, med rullering. Den tidlige ferien begynte før skoleferien, og den sene sluttet litt etter. Det vil si at omtrent hver 3. år var det mulighet for at vi mistet noen dager, inntil en uke. Uten at det gikk ut over arbeidsmoral, karakterer, osv, osv. Det ble vel heller aldri fremstilt som noen fordel for oss barn, og jeg kan huske at jeg ikke likte å være borte fra skolen. Det var dog verre å være borte i skolestarten, enn på slutten av året.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:31.