|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#102 |
|
"De"
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?
Det har ikke JEG sagt ihvertfall. Jeg er bare opptatt av at MINE barn ikke øelegger skolearbeid og fremgang pga en ferie.
|
|
|
#103 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg stilte spørsmålet fordi noen skrev noe slikt som "nei, nei, vi reiser bare ved spesielle markeringer, det blir jo noe annet." Hvorfor er det flere og flere som feirer store dager i varmere strøk slik at fjorten barnebarn må ta fri fra skolen? Det er utrolig vanlig, altså.
Er det mitt innlegg du sikter til? I så fall har du misforstått fullstendig. Jeg synes ingen bør reise i skoleåret, men akkurat i de tilfellene jeg skisserte har vi en rett (og også en plikt) til å fraråde feriereisen på det sterkeste. Eller mener du at vi bør la Per med bare toere reise fordi vi ikke akkurat noen vektig grunn til å nekte Ole med bare femmere å dra?
Jepp, og sånn tenker alle. Og volia, et holdningsproblem har oppstått. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
"De"
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Holdningsproblemer? Snakk for deg selv. [QUOTE=rine;2926061]Jeg stilte spørsmålet fordi noen skrev noe slikt som "nei, nei, vi reiser bare ved spesielle markeringer, det blir jo noe annet." Hvorfor er det flere og flere som feirer store dager i varmere strøk slik at fjorten barnebarn må ta fri fra skolen? Det er utrolig vanlig, altså.
|
|
|
#105 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Ser ut til at jeg må understreke at jeg ikke siktet til noen spesielt - men til tråden generelt. Det blir litt sånn som livet alltid er - The winner takes it all. Lærerens gunst, venner, karakterer - og så klart; sydenferie midt i skoletida. |
|
|
|
|
|
#106 |
|
Halloen!
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Vimsen: Que? |
|
|
|
|
|
#107 |
|
"De"
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Nå synes jeg dere drar det helt ut av proporsjoner.
|
|
|
#109 |
|
Halloen!
I teorien er jeg enig. Hvis det går lukt til helvete, kan man likegodt kose seg på veien.
Holdningen min til feriereiser i skoleåret er vel dokumentert gjennom mange tråder her, og er ikke noe jeg skammer meg over i det hele tatt. Jeg kan bare ikke se at det har noe relevans til det vi diskuterer. |
|
|
|
|
|
#110 |
|
"De"
|
Dokumentert?
|
|
|
#111 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Meningene mine er tydelig understreket i den andre tråden det var linket til her.
|
|
|
#112 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
For å si det slik: På meg kan det da virke som om Per med bare 2-ere slett ikke får den hjelpen han trenger på skolen og at det nesten kan være hipp som happ om han er der. Det er nesten slik at det ville vært viktigere om Ole med 5-ere var der - for kanskje han går glipp av noe i den uka han er fraværende slik at han ikke får en 6-er?
|
|
|
#113 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Jeg synes ikke det gjør noe om hovedgrunnen er pris heller. Jeg tenker at man må se på helheten. Mye fravær fra før? Taper barnet på det faglig? Er dette noe som gjøres hvert år? Osv om man gjør det feks en gang i løpet av barneskolen fordi det var da man hadde råd og man hygget seg ved bassengkanten med familien, så synes jeg det er helt greit.
|
|
|
#114 |
|
Trapper opp igjen !
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?På skolen hvor jeg jobber ville barna dine få 1 ordensanmerkning per dag. Det finnes ikke permisjon mer i vårt system - bare gyldig eller ugyldig fravær, og sydentur er absolutt ugyldig fravær. Lyves det om fraværsgrunn, blir det i tillegg en adferdsanmerkning per dag. Eventuelle prøver kan ikke tas senere, og kan danne grunnlag for ikke-vurdering i fag. Lærerne vil ikke være det minste innstillt på å hjelpe eleven med å ta igjen det forsømte. Ved syv anmerkninger i orden eller adferd settes man ned i respektiv karakter, hvilket igjen kan ha konsekvenser for muligheten til å ta et år i utlandet, finne fritidsjobb, o.l.
|
|
|
#115 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
165 dager uten skole. Men alikevel, hvis det er en 60 års dag som skal feires i oktober skulle det bare mangle om ikke poden bør få ekstra fri fra skolen, han er jo så glup alikevel og mister ingen verdens ting men en uke ekstra fri fra skolen.
|
|
|
#116 |
|
Ringskrømt
|
:rister på hodet og gir opp:
|
|
|
#117 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
Nei, ikke i nærheten en gang. Jeg synes det er helt utrolig at så mange tror at det er verdens enkleste sak for foreldre å få fri fra jobb bare fordi det er skoleferie. Er det HELT vanlig at foreldre har både sommer, høst, jul, vinter og påskeferie i skolens ferier? Absolutt ikke.
|
|
|
#118 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
ok? Så da kan man jo bare avspasere når det er skolens ferier da, mener du?
|
|
|
#119 |
|
anglofil
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Elin, de aller aller fleste har mulighet til å ta seg ferie i løpet av disse 165 fridagene i året til barna våres. Ditt tilfelle er annerledes, jeg vet jo hvilke yrke du er i og du kan ikke påstå at det er et omfattende problem at ikke ferien kan legges innefor alle de mnd i året barna har fri.
|
|
|
#120 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Det er ikke alle yrker som er fleksible, nei. Min far jobbet turnus, og de hadde en tredelt ferieavvikling i løpet av sommeren, med rullering. Den tidlige ferien begynte før skoleferien, og den sene sluttet litt etter. Det vil si at omtrent hver 3. år var det mulighet for at vi mistet noen dager, inntil en uke. Uten at det gikk ut over arbeidsmoral, karakterer, osv, osv. Det ble vel heller aldri fremstilt som noen fordel for oss barn, og jeg kan huske at jeg ikke likte å være borte fra skolen. Det var dog verre å være borte i skolestarten, enn på slutten av året.
|
|
![]() |
|
|