Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Egne klasser for de flinkeste?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-11, 11:21   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egne klasser for de flinkeste?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Nå skjønner jeg ikke hva du mener i det hele tatt.

Det er ikke så lett når man har litt tungt for det. : dukker og løper i høye hæler:

Jeg snakker seff ikke om meg selv, jeg har jo en Viktig&Livsforlengende jobb som redder samfunnet. No, wait. Det var visst ikke meg.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 12:15   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er ikke så lett når man har litt tungt for det. : dukker og løper i høye hæler:

Jeg snakker seff ikke om meg selv, jeg har jo en Viktig&Livsforlengende jobb som redder samfunnet. No, wait. Det var visst ikke meg.

Fnis.

Hvis jeg ikke hadde hatt en deadlinefokusert jobb hadde jeg aldri gjort en damned shit.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 12:52   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg ikke hadde hatt en deadlinefokusert jobb hadde jeg aldri gjort en damned shit.

Du er jammen rar.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 13:29   #4
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Fnis.

Jeg har det, og klarer det uten å gjøre noe.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 22:01   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vært med på en sånn samtale med en lærer en gang på videregående. Det må ha vært nyskapende, dengang da... ikke at det egentlig satte noe sterkt preg på meg, jeg husker ikke helt hvilket fag, hvilken lærer, jeg mener egentlig det antakelig var vår meget dedikerte og engasjerte regnskapslærer, men hva vi konkluderte med husker jeg ikke. Dette må ha vært andre året da, for tredje året hadde han mye permisjon, så da hadde vi ikke lærer. Lekser gjorde vi i timene, ja i regnskasptimene gjorde jeg lekser for både regnskap og bed.øk (det var jo delvis overlappende oppgaver) og gjerne til andre fag også. Hva annet skulel vi gjøre, liksom? En lærer kom opp på klasserommet og skrev opp hvilke oppgaver vi skulle gjøre, denne timen og resten som lekse. Var jo somregel kommet lenger uansett, så... da kunne man jo skrive den norsk-stilen... Så hva vi snakket om i den "elevsamtalen" er for meg litt uvisst... det kan ha vært en annen lærer, et annet år?

Gammel 23-08-11, 22:13   #6
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Her, derimot, ble jeg litt forvirret.

Ble det uklart altså? ... Ehe, hva var det som var uklart? Hvorfor jeg mente at dere var tvillingsjeler? Eller at jeg er fan? (som i tilhenger, så klart)

Opprinnelig lagt inn av rine

Jeg tror nok det. Dette med samtalene var jo for en tid tilbake et av de brennheite temaene på læreværelset. En av mine litt tilårskomne kolleger presterte til og med å si "Hva, må vi snakke med elevene også, nå!"

Eller som de sa i "Kongens tale": "Før rakk det [for en konge] å se kjekk ut og ikke ramle ned av hesten".

Gammel 23-08-11, 23:07   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ble det uklart altså? ... Ehe, hva var det som var uklart? Hvorfor jeg mente at dere var tvillingsjeler? Eller at jeg er fan? (som i tilhenger, så klart)
Eller som de sa i "Kongens tale": "Før rakk det [for en konge] å se kjekk ut og ikke ramle ned av hesten".

til siste setning. Til den første: Tvillingsjeler fordi vi postet nesten likt, eller fordi jeg svarte på det Skilpadda spurte om før hun spurte? :har lest nøyere: At du er fan av oss er bare hyggelig, men jeg kan bare snakke for meg selv.

En kommentar til at veldig flinke elever er er sosialt mistilpassede. Hender av og til, men ikke oftere enn at veldig svake elever er det. (Har ikke statistikk, snakker på bakgrunn av erfaring.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 23:20   #8
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

til siste setning. Til den første: Tvillingsjeler fordi vi postet nesten likt, eller fordi jeg svarte på det Skilpadda spurte om før hun spurte? :har lest nøyere: At du er fan av oss er bare hyggelig, men jeg kan bare snakke for meg selv.

Tvillingsjeler fordi dere begge kjørte dobble løp, du i matte (selvrapportering), hun har det i diskusjonen (hun hadde to alternative forklaringer). Men heeeeeelt seriøs var jeg vel ikke ...

.. Ehe sorry. Det var den med "meg, for de mer tungnemte"? Jeg mente egentlig å bare skrive at det var jeg som var fan, men så kunne det jo leses som at jeg var: "fan for de som ikke var oppvakte nok til å skjønne at de burde være det"? (Eller kanskje det ikke kunne leses slik, det så bare litt rart ut, og veldig morsomt. I alle fall et lite øyeblikk. Husker den gamle læreren vår sa at: "Den lureste plassen å gjemme jukselappen på er inne i hodet for der kan ingen se den". I dette tilfelle kan kanskje sitatet omskrives til: "Den lureste plassen å fortelle vitser på er inne i hodet, for der er det noen som ler". Nei, nå bør jeg definitivt gå til sengs.)

Men seriøst: Om dette med spesielt flinke elever som er sosialt mistilpasset. Jeg er enig med deg at det er jevnt fordelt, men jeg synes i tillegg at de som er sosialt mistilpasset og flinke er mer synlige.

Sist redigert av him : 23-08-11 kl 23:26.
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 23:32   #9
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

-Tilpasset opplæring eksisterer bare som valgløfter og i festtaler hvis det ikke er enkeltvedtak på ungen og DET får bare de som har diagnoser av noe slag. Enkeltvedtak deles ikke ut til de flinke som får konkurranseinstinktet maltraktert og lærelysten drept.

-Det kommer ikke Nobelprisvinnere ut av enhetsskolen.

Denne så jeg ikke før nå: Det siste vet vi jo lite om ennå...
Og det første stemmer ikke i det hele tatt. Spesialundervisning trenger man enkeltvedtak for å få. Tilpasset opplæring finner sted hele tiden, i større eller mindre grad. Jeg tror lærere som bare har ett kort å spille på begynner å bli en utdøende rase i norsk skole. Det er jo ikke akkurat som om vi får dø i synden heller hvis vi unnlater å gi tilpasset opplæring til de som trenger det, med det mener jeg at selv de som ikke gidder eller ikke ser poenget mer og mer blir tvunget til å gjøre det.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men seriøst: Om dette med spesielt flinke elever som er sosialt mistilpasset. Jeg er enig med deg at det er jevnt fordelt, men jeg synes i tillegg at de som er sosialt mistilpasset og flinke er mer synlige.

Hvordan det?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 08:33   #10
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men uansett er det vel ikke idrettsskoler fra 5.klasse?
Jeg synes ikke tanken om spesialisering i seg selv er så ille, men jeg synes barneskolen er tidlig å (evt) sende de vekk fra venner for å gå på eliteskoler.

En familie jeg kjenner valgte privat skole for sine barn i fjor, blant annet fordi de følte at jenta, som lå noen hakk foran de andre i sin klasse (tror det var 2.), ikke fikk den oppfølgingen og utfordringen hun trengte. I år var de tilbake til den kommunale nærskolen igjen, mye fordi barna savnet vennene, og fordi reiseveien ble ganske lang. Og så har de en avtale på at hun skal følge pensum til klassen over i de fagene som hun ligger foran tror jeg.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 11:43   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forfordelt betyr det motsatte av det det høres ut som, ja, at man får mindre enn man burde fått på et vis.

Gammel 24-08-11, 11:44   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg prøvde å være morsom.

:går og setter meg i furtekroken sammen med Mavis:

- No. 4 -
Gammel 24-08-11, 11:53   #13
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg prøvde å være morsom.

:går og setter meg i furtekroken sammen med Mavis:

Jeg syntes du var kjempemorsom, jeg. Og jeg har et sånt forhold til sånne ord som jeg vet at jeg har lest om i spalten til Per-Egil Hegge, men som jeg plutselig blir usikker på fasiten på. Litt sånn som Mythbusters: jeg husker at jeg så et program om en eller annen myte, men så husker jeg nesten aldri resultatet.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 11:46   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Eller var det ikke her vi snakket om ord som alltid brukes feil? Nei?

Jeg følger med på for mange tråder. Og jobber for lite. I min superviktige jobb.

- No. 4 -
Gammel 24-08-11, 11:49   #15
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg følger med på for mange tråder. Og jobber for lite. I min superviktige jobb.

ITYM at du jobber for mye. Ellers hadde det jo ikke vært "for mange" tråder.

Gammel 24-08-11, 12:01   #16
Manitoba
Passiv

Standard

Han siste norske nobelprisvinneren har vel sitt bosted og virke i USA nå. Husker godt intervjuet med moren hans som mente han ikke hadde utmerket seg noe spesielt på skolen - noe han selv måtte avkrefte senere i artikkelen.

Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 13:42   #17
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er veldig for at elevene skal få individuell undervisning tilpasset deres nivå slik at de får utfordringer som kan gi dem større utbytte av skolegang enn den gjerne gjør for dem som trenger ekstra utfordringer. Jeg synes derfor det blir mer riktig å dele elevene inn etter evner snarere enn årstall fordi de får større utbytte, både faglig og på mestringsplan, av de andre elevenes deltakelse i klassen, slik jeg ser det, om de er innenfor noenlunde samme skala. Det betyr jo ikke nødvendigvis at man gir opp de svakest stilte elevene, men at disse får opplæring som er bedre rettet mot deres læringsnivå i akkurat dette faget. Jeg synes det er viktig at elevene oppnår visse kunnskaper om de ulike emnene, men ser ikke hverken nytten eller poenget med at alle skal kunne mye om alle fag, og derfor synes jeg det er viktigere å sørge for at de mestrer minimumskravene enn å pushe dem på et nivå som kanskje ikke er reellt for dem (og da snakker jeg om i de ulike fagene; de fleste elevene har jo ett eller flere fag de har større interesse for og dermed gjerne også større læringspotensiale).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 16:48   #18
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Det er vel egentlig slik allerede ved at folk selektivt velger seg boområde og eventuelle private skoler ut fra forutinntatt kunnskap om skolenivå og nærmiljøkvalitet? Samler alt fra premie-innvandrere til resten av det kamuflerte borgerskapet.

Gammel 24-08-11, 17:32   #19
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Det er vel egentlig slik allerede ved at folk selektivt velger seg boområde og eventuelle private skoler ut fra forutinntatt kunnskap om skolenivå og nærmiljøkvalitet? Samler alt fra premie-innvandrere til resten av det kamuflerte borgerskapet.

I USA velger man bosted ut fra skolekvalitet i alle fall, og her er det ikke snakk om å være forutinntatt, all den tid skolene rates og resultatene legges ut på nettet til allmen forlystelse. Vi valgte skole først, og fant deretter hus i skolekretsen.

Gammel 24-08-11, 17:35   #20
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

I USA velger man bosted ut fra skolekvalitet i alle fall, og her er det ikke snakk om å være forutinntatt, all den tid skolene rates og resultatene legges ut på nettet til allmen forlystelse. Vi valgte skole først, og fant deretter hus i skolekretsen.

Er det ikke vanlig å kjøpe en knøttliten minileilighet i skolekretsen også hvis man ikke har råd til skikkelig hus der?

Vi vektla også skolekrets og oppvekstmiljø da vi plasserte oss i byen her. Det er sikkert mange som hadde fungert bra, men vi forhørte oss før vi flyttet hit ja.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:35.