|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
flisespikker
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Men ellers så kan det såklart ha noe med alder å gjøre; det var virkelig aldri noen halv- eller helårlige samtaler med oss da vi gikk på videregående, hverken om nivået på undervisningen eller noe annet. Så ting har sikkert blitt bedre.
|
|
|
#142 |
|
Leser
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Har dere blitt serriøse når jeg endelig prøver å spøke! :skringrestemme:
|
|
|
#143 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Egne klasser for de flinkeste?
Ah, jeg er ultramoderne. |
|
|
|
|
|
#144 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Hvordan vil det fungere med mer prosjektbasert læring da? "Du kan ikke brøk? Da er du i gruppa som skal jobbe med brøk denne uka." For eksempel.
|
|
|
#145 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
I og med at eg er i vgs er det stort sett der eg hentar mine erfaringar/forskingsreferansar frå, og eg har stor forståing for at det MÅ større ressursar inn i småskulen for å kunne gjennomføre TPO på ein god måte. |
|
|
|
|
|
#146 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Det handler vel ikke bare om å kjede seg heller, men om dårlig utnyttet potensiale? Altså, noen må jo være best i alle klasser, det betyr ikke at man er supergeni. Men for noen kan det da bli det eneste man strekker seg etter. Man jobber akkurat så mye at man blir best, også surfer man resten. Og det er ikke nødvendigvis det som skaper enere og vinnere som utvikler samfunnet.
|
|
|
#147 |
|
Halloen!
Joda, jeg skjønte det. Prøver du å antyde at jeg er domm? Bare fordi jeg ikke har gått i spesialklasse? :
Her, derimot, ble jeg litt forvirret.
Vi har jo ikke spesialklasser, så et veldig "stigmatiserende" tilbud er det jo uansett ikke snakk om. En annen arbeidsplan, mer krevende oppgaver osv. Nå scroller jeg gjennom de flinkeste elevene mine i hodet mens jeg skriver, og jeg ser ikke bort fra at du kan ha rett i noen av tilfellene. Noen er kanskje redde for å skille seg ut, (selv om det i noen klasser fremdeles er kult å være flink, heldigvis) andre har ikke så store ambisjoner i akkurat mitt fag, og foretrekker å chille (som de sier
Jeg tror nok det. Dette med samtalene var jo for en tid tilbake et av de brennheite temaene på læreværelset. En av mine litt tilårskomne kolleger presterte til og med å si "Hva, må vi snakke med elevene også, nå!" |
|
|
|
|
|
#148 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg har vært med på en sånn samtale med en lærer en gang på videregående. Det må ha vært nyskapende, dengang da... ikke at det egentlig satte noe sterkt preg på meg, jeg husker ikke helt hvilket fag, hvilken lærer, jeg mener egentlig det antakelig var vår meget dedikerte og engasjerte regnskapslærer, men hva vi konkluderte med husker jeg ikke. Dette må ha vært andre året da, for tredje året hadde han mye permisjon, så da hadde vi ikke lærer. Lekser gjorde vi i timene, ja i regnskasptimene gjorde jeg lekser for både regnskap og bed.øk (det var jo delvis overlappende oppgaver) og gjerne til andre fag også. Hva annet skulel vi gjøre, liksom? En lærer kom opp på klasserommet og skrev opp hvilke oppgaver vi skulle gjøre, denne timen og resten som lekse. Var jo somregel kommet lenger uansett, så... da kunne man jo skrive den norsk-stilen... Så hva vi snakket om i den "elevsamtalen" er for meg litt uvisst... det kan ha vært en annen lærer, et annet år?
|
|
|
#149 |
|
Audacious
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg har erfaring fra nivåinndelte klasser på ungdomsskolen og videregående (sekstrinns skole), fra et annet land. Seks parallellklasser, som ble re-inndelt en gang i året, hvor elever ble flyttet opp og ned basert på årets resultater og eksamener. "Hvis du ikke skjerper deg i matte så får du ikke gå sammen med vennene dine neste år!". Problemet med dette, i tillegg til stress, press og kjipe konsekvenser for vennskap og sosialt samspill, var at de færreste er flinke i alle fag. Om strålende karakterer i engelsk og historie jekker deg opp til 9B, så er du kanskje på nivå med D-klassen i matte. Mens i 9B kommer du med de som er på A-nivå i matte, men blir dratt ned av at de er på D-nivå i engelsk.
|
|
|
#150 |
|
Leser
|
Ble det uklart altså? ... Ehe, hva var det som var uklart? Hvorfor jeg mente at dere var tvillingsjeler? Eller at jeg er fan? (som i tilhenger, så klart)
Eller som de sa i "Kongens tale": "Før rakk det [for en konge] å se kjekk ut og ikke ramle ned av hesten".
|
|
|
#151 |
|
Hertuginne
|
|
|
|
#152 |
|
Halloen!
|
|
|
|
|
|
#153 |
|
Leser
|
Tvillingsjeler fordi dere begge kjørte dobble løp, du i matte (selvrapportering), hun har det i diskusjonen (hun hadde to alternative forklaringer). Men heeeeeelt seriøs var jeg vel ikke ...
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 24-08-11 kl 00:26. |
|
|
|
|
|
#154 |
|
Halloen!
Denne så jeg ikke før nå: Det siste vet vi jo lite om ennå...
Hvordan det? |
|
|
|
|
|
#155 |
|
Introvert optimist
|
Nevn i fleng alle de vi har hatt til nå da. Denne skoleformen har vi jo hatt i tiår nå.
Jeg vet at det skulle være sånn, så i teorien har du rett, i praksis er det sånn som jeg sier.
|
|
|
#156 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Men uansett er det vel ikke idrettsskoler fra 5.klasse?
|
|
|
#157 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Å nevne i fleng vil nok være litt urimelig - siden vi nordmenn bare utgjør knapt en prosent av EUs befolkning og ditto enda mindre av verdens befolkning - det blir vel knapt en promille vil jeg tro, uten at jeg har regnet. Vi må jo anta at det finnes flinke folk som skaffer seg Nobelpriser i andre land også... Men - for å svare på spørsmålet ditt. Sist gang en nordmann vant en Nobelpris var i 2004. Totalt sett har nordmenn vunnet 1,3 prosent av alle nobelprisene som har blitt delt ut - og det er egentlig ganske bra - når vi tenker på hvor få vi er - vi er i grunn overrepresentert som mottakere av Nobelpriser sett i forhold til folketall - både når vi sammenligner med hele verden, og når vi sammenligner med den vestlige verden. |
|
|
|
|
|
#158 |
|
|
Nå skjønner jeg ikke hva du mener i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#159 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Skandinavere spesielt og vesteuroperere generelt er vel alle overrepresentert i nobelvinnersegmentet?
|
|
|
#160 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Det er ikke så lett når man har litt tungt for det.
|
![]() |
|
|