Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Egne klasser for de flinkeste?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-11, 22:38   #141
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egne klasser for de flinkeste?

Men ellers så kan det såklart ha noe med alder å gjøre; det var virkelig aldri noen halv- eller helårlige samtaler med oss da vi gikk på videregående, hverken om nivået på undervisningen eller noe annet. Så ting har sikkert blitt bedre.

Gammel 23-08-11, 22:39   #142
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har dere blitt serriøse når jeg endelig prøver å spøke! :skringrestemme:

Gammel 23-08-11, 22:40   #143
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Har kanskje litt med alderen å gjøre? Jeg var veldig heldig og hadde en ultramoderne lærer med oppgaveark, stasjonsundervisning og "frioppgaver", men det var ikke vanlig.

Ah, jeg er ultramoderne. Alt du beskriver her er ganske vanlig hos lærere på min alder, tror jeg. I vg. er vi ikke så veldig flinke til å samarbeid alltid (en gjeng sære individualister hele gjengen ) så jeg har ikke full oversikt over hva kollegene mine driver med til enhver tid.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 22:40   #144
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Hvordan vil det fungere med mer prosjektbasert læring da? "Du kan ikke brøk? Da er du i gruppa som skal jobbe med brøk denne uka." For eksempel.

Jeg finner det hårreisende at noen i det hele tatt går ut av grunnskolen uten å kunne lese, uten å kunne brøkregning, uten å kunne prosentregning, etc etc etc. Dette er basiskunnskaper man absolutt burde ha lært seg i løpet av tross alt ganske mange år!

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 22:42   #145
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Og Alfa, jeg beklager, jeg betviler ikke at det finnes mye god forskning, men jeg ser veldig få tegn til tilrettelagt opplæring pg det forstår jeg godt. Uten tolærersystem ser jeg simpelthen ikke hvordan det skal la seg gjøre i småskolen.

I og med at eg er i vgs er det stort sett der eg hentar mine erfaringar/forskingsreferansar frå, og eg har stor forståing for at det MÅ større ressursar inn i småskulen for å kunne gjennomføre TPO på ein god måte.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 22:52   #146
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det handler vel ikke bare om å kjede seg heller, men om dårlig utnyttet potensiale? Altså, noen må jo være best i alle klasser, det betyr ikke at man er supergeni. Men for noen kan det da bli det eneste man strekker seg etter. Man jobber akkurat så mye at man blir best, også surfer man resten. Og det er ikke nødvendigvis det som skaper enere og vinnere som utvikler samfunnet.

Kanskje blir man en sånn som jobber supermye og fortfort i perioder, og surfer på FP når det er rolig. For eksempel.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 22:55   #147
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Du skjønte at parentesen med kneggesmileyen i var en spøk, håper jeg - men at avsnittet foran var ment på alvor?

Joda, jeg skjønte det. Prøver du å antyde at jeg er domm? Bare fordi jeg ikke har gått i spesialklasse? :

Ja, det er flere som har mer enn ett løp ser jeg. Dere er jo tvillingsjeler! Dere har i alle fall en delt fan (<- meg, for de mer tungnemte. Altså jeg er ikke fan av de tungnemte, eller? Det ble ganske tvetydig her etterhvert. )

Her, derimot, ble jeg litt forvirret.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Rine: Jeg tror ikke du får noen ungdommer til å takke ja til et tilbud som er såpass stigmatiserende som å bli silt ut som selvopptatt og genierklært og puttet i en gruppe for spesielt begavede barn. Det viktigste er jo tross alt å være lik vennene sine. For det er ikke spesielt kult å være flink heller. Og jeg tror ikke en slik nivådeling blir riktig heller med mindre det er et valg på grunn av interresse mer enn evner og uten å falle utenfor sosialt. Hadde jeg som 12-åring fått muligheten til å velge matematikk og naturfag med et tøffere løp for spesielt interresserte, hadde jeg nok gjort det tror jeg. Rett og slett fordi det var gøy. Hadde jeg fått spørsmål om jeg trodde jeg selv var så god at jeg burde gå i spesialklasse av den grunn, hadde jeg sett sjokkert ut og ristet på hodet. Nå var jeg ikke en elev av den typen Esme sikter til som man kanskje bør skille ut i helt egne talentprogrammer heller, det er mange som meg. Og det synes jeg er litt skremmende. Det er veldig mange elever som sitter og kjeder seg og ikke blir pushet/stimulert til å utnytte sitt eget potensiale. Faktisk oppleves det normalt etterhvert til og med.
.

Vi har jo ikke spesialklasser, så et veldig "stigmatiserende" tilbud er det jo uansett ikke snakk om. En annen arbeidsplan, mer krevende oppgaver osv. Nå scroller jeg gjennom de flinkeste elevene mine i hodet mens jeg skriver, og jeg ser ikke bort fra at du kan ha rett i noen av tilfellene. Noen er kanskje redde for å skille seg ut, (selv om det i noen klasser fremdeles er kult å være flink, heldigvis) andre har ikke så store ambisjoner i akkurat mitt fag, og foretrekker å chille (som de sier ) med sekseren sin fordi de vet at andre fag krever mer jobbing.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men ellers så kan det såklart ha noe med alder å gjøre; det var virkelig aldri noen halv- eller helårlige samtaler med oss da vi gikk på videregående, hverken om nivået på undervisningen eller noe annet. Så ting har sikkert blitt bedre.

Jeg tror nok det. Dette med samtalene var jo for en tid tilbake et av de brennheite temaene på læreværelset. En av mine litt tilårskomne kolleger presterte til og med å si "Hva, må vi snakke med elevene også, nå!"

Gammel 23-08-11, 23:01   #148
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vært med på en sånn samtale med en lærer en gang på videregående. Det må ha vært nyskapende, dengang da... ikke at det egentlig satte noe sterkt preg på meg, jeg husker ikke helt hvilket fag, hvilken lærer, jeg mener egentlig det antakelig var vår meget dedikerte og engasjerte regnskapslærer, men hva vi konkluderte med husker jeg ikke. Dette må ha vært andre året da, for tredje året hadde han mye permisjon, så da hadde vi ikke lærer. Lekser gjorde vi i timene, ja i regnskasptimene gjorde jeg lekser for både regnskap og bed.øk (det var jo delvis overlappende oppgaver) og gjerne til andre fag også. Hva annet skulel vi gjøre, liksom? En lærer kom opp på klasserommet og skrev opp hvilke oppgaver vi skulle gjøre, denne timen og resten som lekse. Var jo somregel kommet lenger uansett, så... da kunne man jo skrive den norsk-stilen... Så hva vi snakket om i den "elevsamtalen" er for meg litt uvisst... det kan ha vært en annen lærer, et annet år?

Gammel 23-08-11, 23:13   #149
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har erfaring fra nivåinndelte klasser på ungdomsskolen og videregående (sekstrinns skole), fra et annet land. Seks parallellklasser, som ble re-inndelt en gang i året, hvor elever ble flyttet opp og ned basert på årets resultater og eksamener. "Hvis du ikke skjerper deg i matte så får du ikke gå sammen med vennene dine neste år!". Problemet med dette, i tillegg til stress, press og kjipe konsekvenser for vennskap og sosialt samspill, var at de færreste er flinke i alle fag. Om strålende karakterer i engelsk og historie jekker deg opp til 9B, så er du kanskje på nivå med D-klassen i matte. Mens i 9B kommer du med de som er på A-nivå i matte, men blir dratt ned av at de er på D-nivå i engelsk. Jeg er ekstremt skeptisk til nivådeling som går ut over et enkelt fag. På enkeltfagnivå kan det være lurt å samle elever i nivådelte grupper, men å basere klasser - eller hele skoler - på dette ser jeg mange både praktiske og sosiale problemer med.

Jeg har jobbet aktivt med prosjektet hvor vgs-elever får "tyvstarte" på UiO og vært ansvarlig for språkfag-delen av dette, og erfaringene er svært blandet fra et UiO-perspektiv, men hvis man kan kvitte seg med en del praktiske utfordringer er jeg positiv til denne typen prosjekter og faglige utfordringer - igjen, innen enkeltfag.

Gammel 23-08-11, 23:13   #150
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Her, derimot, ble jeg litt forvirret.

Ble det uklart altså? ... Ehe, hva var det som var uklart? Hvorfor jeg mente at dere var tvillingsjeler? Eller at jeg er fan? (som i tilhenger, så klart)

Opprinnelig lagt inn av rine

Jeg tror nok det. Dette med samtalene var jo for en tid tilbake et av de brennheite temaene på læreværelset. En av mine litt tilårskomne kolleger presterte til og med å si "Hva, må vi snakke med elevene også, nå!"

Eller som de sa i "Kongens tale": "Før rakk det [for en konge] å se kjekk ut og ikke ramle ned av hesten".

Gammel 23-08-11, 23:18   #151
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det handler vel ikke bare om å kjede seg heller, men om dårlig utnyttet potensiale? Altså, noen må jo være best i alle klasser, det betyr ikke at man er supergeni. Men for noen kan det da bli det eneste man strekker seg etter. Man jobber akkurat så mye at man blir best, også surfer man resten. Og det er ikke nødvendigvis det som skaper enere og vinnere som utvikler samfunnet.

Kanskje blir man en sånn som jobber supermye og fortfort i perioder, og surfer på FP når det er rolig. For eksempel.

Jeg kjedet meg gjennom hele barne- og ungdomsskolen, og da jeg kom på videregående gjorde jeg akkurat nok til å kunne komme inn på alle linjene på NTH, men ikke mer enn det. Hvorfor skulle jeg liksom gjøre det? Jeg hadde jo plenty med andre ting jeg kunne bruke tiden på, og jeg va allerede klassens flinkeste.

Min store frykt er at ungene mine skal oppleve det samme, spesielt storebror, for han har arvet min smarte, men makelig anlagte hjerne, lillesøster er mye mer indre drevet. Håpet er jo at skolen er flinkere til å tilpasse, men enn så lenge er jeg ikke spesielt imponert, og det er en jobb av en annen verden å motivere storebror til å gjøre lekser han kunne gjort med øynene igjen og likevel fått alt riktig.

Så jatakk til mer nivådeling i skolen, og mye mer samarbeid på tvers av klasser og klassetrinn.

Gammel 24-08-11, 00:07   #152
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Ble det uklart altså? ... Ehe, hva var det som var uklart? Hvorfor jeg mente at dere var tvillingsjeler? Eller at jeg er fan? (som i tilhenger, så klart)
Eller som de sa i "Kongens tale": "Før rakk det [for en konge] å se kjekk ut og ikke ramle ned av hesten".

til siste setning. Til den første: Tvillingsjeler fordi vi postet nesten likt, eller fordi jeg svarte på det Skilpadda spurte om før hun spurte? :har lest nøyere: At du er fan av oss er bare hyggelig, men jeg kan bare snakke for meg selv.

En kommentar til at veldig flinke elever er er sosialt mistilpassede. Hender av og til, men ikke oftere enn at veldig svake elever er det. (Har ikke statistikk, snakker på bakgrunn av erfaring.)

Gammel 24-08-11, 00:20   #153
him
Leser

him sin avatar

Standard

til siste setning. Til den første: Tvillingsjeler fordi vi postet nesten likt, eller fordi jeg svarte på det Skilpadda spurte om før hun spurte? :har lest nøyere: At du er fan av oss er bare hyggelig, men jeg kan bare snakke for meg selv.

Tvillingsjeler fordi dere begge kjørte dobble løp, du i matte (selvrapportering), hun har det i diskusjonen (hun hadde to alternative forklaringer). Men heeeeeelt seriøs var jeg vel ikke ...

.. Ehe sorry. Det var den med "meg, for de mer tungnemte"? Jeg mente egentlig å bare skrive at det var jeg som var fan, men så kunne det jo leses som at jeg var: "fan for de som ikke var oppvakte nok til å skjønne at de burde være det"? (Eller kanskje det ikke kunne leses slik, det så bare litt rart ut, og veldig morsomt. I alle fall et lite øyeblikk. Husker den gamle læreren vår sa at: "Den lureste plassen å gjemme jukselappen på er inne i hodet for der kan ingen se den". I dette tilfelle kan kanskje sitatet omskrives til: "Den lureste plassen å fortelle vitser på er inne i hodet, for der er det noen som ler". Nei, nå bør jeg definitivt gå til sengs.)

Men seriøst: Om dette med spesielt flinke elever som er sosialt mistilpasset. Jeg er enig med deg at det er jevnt fordelt, men jeg synes i tillegg at de som er sosialt mistilpasset og flinke er mer synlige.

Sist redigert av him : 24-08-11 kl 00:26.
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 00:32   #154
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

-Tilpasset opplæring eksisterer bare som valgløfter og i festtaler hvis det ikke er enkeltvedtak på ungen og DET får bare de som har diagnoser av noe slag. Enkeltvedtak deles ikke ut til de flinke som får konkurranseinstinktet maltraktert og lærelysten drept.

-Det kommer ikke Nobelprisvinnere ut av enhetsskolen.

Denne så jeg ikke før nå: Det siste vet vi jo lite om ennå...
Og det første stemmer ikke i det hele tatt. Spesialundervisning trenger man enkeltvedtak for å få. Tilpasset opplæring finner sted hele tiden, i større eller mindre grad. Jeg tror lærere som bare har ett kort å spille på begynner å bli en utdøende rase i norsk skole. Det er jo ikke akkurat som om vi får dø i synden heller hvis vi unnlater å gi tilpasset opplæring til de som trenger det, med det mener jeg at selv de som ikke gidder eller ikke ser poenget mer og mer blir tvunget til å gjøre det.

Men seriøst: Om dette med spesielt flinke elever som er sosialt mistilpasset. Jeg er enig med deg at det er jevnt fordelt, men jeg synes i tillegg at de som er sosialt mistilpasset og flinke er mer synlige.

Hvordan det?

Gammel 24-08-11, 09:26   #155
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne så jeg ikke før nå: Det siste vet vi jo lite om ennå...

Nevn i fleng alle de vi har hatt til nå da. Denne skoleformen har vi jo hatt i tiår nå.

Og det første stemmer ikke i det hele tatt. Spesialundervisning trenger man enkeltvedtak for å få. Tilpasset opplæring finner sted hele tiden, i større eller mindre grad.

Jeg vet at det skulle være sånn, så i teorien har du rett, i praksis er det sånn som jeg sier.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 09:33   #156
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men uansett er det vel ikke idrettsskoler fra 5.klasse?
Jeg synes ikke tanken om spesialisering i seg selv er så ille, men jeg synes barneskolen er tidlig å (evt) sende de vekk fra venner for å gå på eliteskoler.

En familie jeg kjenner valgte privat skole for sine barn i fjor, blant annet fordi de følte at jenta, som lå noen hakk foran de andre i sin klasse (tror det var 2.), ikke fikk den oppfølgingen og utfordringen hun trengte. I år var de tilbake til den kommunale nærskolen igjen, mye fordi barna savnet vennene, og fordi reiseveien ble ganske lang. Og så har de en avtale på at hun skal følge pensum til klassen over i de fagene som hun ligger foran tror jeg.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 11:04   #157
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Nevn i fleng alle de vi har hatt til nå da. Denne skoleformen har vi jo hatt i tiår nå.

Å nevne i fleng vil nok være litt urimelig - siden vi nordmenn bare utgjør knapt en prosent av EUs befolkning og ditto enda mindre av verdens befolkning - det blir vel knapt en promille vil jeg tro, uten at jeg har regnet. Vi må jo anta at det finnes flinke folk som skaffer seg Nobelpriser i andre land også... Men - for å svare på spørsmålet ditt. Sist gang en nordmann vant en Nobelpris var i 2004. Totalt sett har nordmenn vunnet 1,3 prosent av alle nobelprisene som har blitt delt ut - og det er egentlig ganske bra - når vi tenker på hvor få vi er - vi er i grunn overrepresentert som mottakere av Nobelpriser sett i forhold til folketall - både når vi sammenligner med hele verden, og når vi sammenligner med den vestlige verden.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 11:54   #158
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Nå skjønner jeg ikke hva du mener i det hele tatt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 12:20   #159
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Å nevne i fleng vil nok være litt urimelig - siden vi nordmenn bare utgjør knapt en prosent av EUs befolkning og ditto enda mindre av verdens befolkning - det blir vel knapt en promille vil jeg tro, uten at jeg har regnet. Vi må jo anta at det finnes flinke folk som skaffer seg Nobelpriser i andre land også... Men - for å svare på spørsmålet ditt. Sist gang en nordmann vant en Nobelpris var i 2004. Totalt sett har nordmenn vunnet 1,3 prosent av alle nobelprisene som har blitt delt ut - og det er egentlig ganske bra - når vi tenker på hvor få vi er - vi er i grunn overrepresentert som mottakere av Nobelpriser sett i forhold til folketall - både når vi sammenligner med hele verden, og når vi sammenligner med den vestlige verden.

Skandinavere spesielt og vesteuroperere generelt er vel alle overrepresentert i nobelvinnersegmentet?

- No. 4 -
Gammel 24-08-11, 12:21   #160
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Nå skjønner jeg ikke hva du mener i det hele tatt.

Det er ikke så lett når man har litt tungt for det. : dukker og løper i høye hæler:

Jeg snakker seff ikke om meg selv, jeg har jo en Viktig&Livsforlengende jobb som redder samfunnet. No, wait. Det var visst ikke meg.

- No. 4 -
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:30.