Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-11, 23:27   #201
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Men du Skremmern, du har jo pusset opp så fint i det huset ditt, du kan jo ikke flytte fra det!

Gammel 27-08-11, 23:30   #202
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Har du funnet det ut ennå, Skremmern? Er det Oslo eller er det Bergen som er best?

På plussiden har Oslo opera, er nærmere det store ytlandet og harryhandel, de er de eneste i hele Norge som ikke snakker dialekt og man klarer ikke å gå gjennom sentrum på 10 minutter. På minussiden har de absurde mengder snø.

Bergen har fjell, natur, sjarme og fisketorg. På minussiden har de absurde mengder rein..

Gammel 27-08-11, 23:33   #203
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Bergen har fjell, natur, sjarme og fisketorg. På minussiden har de absurde mengder rein..

Vi kaller det hjort da, men ja, vi har absurde mengder. Så en i dag tidlig!

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 23:33   #204
Skjevo
Erfaren

Skjevo sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Milde vintre gjør i hvert fall huden min mer fornøyd. Begynner å klø og få eksem når gradestokken viser minusgrader.

Gammel 27-08-11, 23:33   #205
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

...tenkte på bauner om de skulle brenne...

Arg, hvorfor gikk jeg inn igjen i denne tråden? Men det er en fin sang da!

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Men du Skremmern, du har jo pusset opp så fint i det huset ditt, du kan jo ikke flytte fra det!

Ja, det tenkte jeg også. All den opppussingen forgjeves? Kanskje du kan komme hit og pusse litt opp hos meg også? :håpe:

Gammel 27-08-11, 23:33   #206
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvor mye luner snøen i sentrum av Oslo? Snø som luker er dyp snø rundt hus. Det må også være kaldt for at luning skal merkes. Ved fillete fem minus har de ingen ting å si. Slaps og regn er så greit for da trengs ingen luning i utgangspunktet. Da er det jo varmt. Stavangerklima vinterstid er perfekt. Oslo har bra sommervær.

Jeg synes rett og slett det tørre klimaet virker varmere på kroppen enn det fuktige vestlandsklimaet. Men det er slik min kropp funker og det er helt sikkert individuelt. Jeg fryser mye mindre i Oslo enn da jeg bodde i Bergen. Nesten litt morsomt at du nevner Stavanger, jeg var der på jobbtur en gang det var uvanlig kaldt der, det var minus 6 og skikkelig vind. Jeg har aldri noensinne vært så kald.

Gammel 27-08-11, 23:38   #207
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hvor mye luner snøen i sentrum av Oslo? Snø som luker er dyp snø rundt hus. Det må også være kaldt for at luning skal merkes. Ved fillete fem minus har de ingen ting å si. Slaps og regn er så greit for da trengs ingen luning i utgangspunktet. Da er det jo varmt. Stavangerklima vinterstid er perfekt. Oslo har bra sommervær.

Men nå bor det jo EKSTREMT mange mennesker utenfor sentrum i Oslo da, absurd mange i hus, rekkehus, tomannsboliger, stooore Villaer etc faktisk. For ikke å snakke om kommunene rundt.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 23:45   #208
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

På plussiden har Oslo opera, er nærmere det store ytlandet og harryhandel, de er de eneste i hele Norge som ikke snakker dialekt og man klarer ikke å gå gjennom sentrum på 10 minutter. På minussiden har de absurde mengder snø.

Ke?? Det er da dialekt i Oslo? Alle har jo ein dialekt, enten det er bodø, bergen eller oslo dei kjem frå...

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 23:48   #209
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan får man snøen til å luke? Slik snø vil jeg også ha.

Men Stavanger er jo alltid kaldt og surt? Mens Oslo... tja, litt surt om vinteren, ja, men resten av året er det jo finfint.

Gammel 27-08-11, 23:50   #210
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hvordan får man snøen til å luke? Slik snø vil jeg også ha.

Hvis de faktisk har sånt i Oslo, er det det det beste pro-argumentet i dag.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 23:56   #211
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Buekorps er fint, men helst på litt avstand *stril* Å bu på Skansen var ikkje det luraste me gjorde mtp buekorpsene.
Sjølv trivest eg best utanfor Bergen. Treng litt plass rundt meg. Og som stril så ville eg tilbake til strilalandet. Men Bergen er ein nydelig fin by.

Gammel 28-08-11, 00:21   #212
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg bodde i Tromsø den store snøvinteren, og flere snøvintre etterpå, og bor nå på Østlandet. Du tar feil.

Etter den snøvinteren emigrerte jeg - naturlig nok - til Oslo. Jeg har kommentert påstanden om absurde mengder snø i Oslo. Jeg tar ikke feil! Dog har du rett i at det de siste vintrene har vært mer snø enn de foregående årene.

Til slutt blir det aburde mengder.

A(h) - burde du egentlig skrive det der?

At det faller så mye snø på en gang at vi blir sendt hjem fra jobb har jeg aldri opplevd hverken her eller der.

Hm. Fikk du det virkelig ikke med deg? Jeg mener det var i 15-16-tiden en hverdag. Vi fikk i alle fall beskjed om at brøytemannskapene ikke klarte å holde veiene åpne. Men det er klart - kanskje de bare gav ut slik viktig informasjon til VIP-mennesker? /

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 00:23   #213
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil forresten heller ha det isende kaldt enn regn. Jeg seriøst hater regn. Det er mulig det til tider er isende kaldt i Oslo, men jeg kan kle på meg flere lag, jeg. Går så fint, så.

Gammel 28-08-11, 00:23   #214
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Ja, det tenkte jeg også. All den opppussingen forgjeves?

Det blir forhåpentligvis litt inntjening i form av økt boligverdi.

Gammel 28-08-11, 00:29   #215
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

15 kalde med snø er jo nada problem. 5 kalde og barfrost og vind derimot er pyton.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 00:33   #216
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Det er mye snø i Oslo. Jeg trillet barnevogn fra 2007 til 2010 og blir svett bare av tenke på det. Og som Mei sier, den ligger der i evigheter.

Problemet med Oslo sentrum er jo at man i stor grad ikke brøyter. Man salter. Og så brøyter og skraper man litt når det blir for ille, og sørger dermed for at småveiene blir smalere og smalere. For man fjerner jo "aldri" snø som havner på fortauene. Jeg tror de fjernet snø én gang i vår gate forrige sesong. De burde ha gjort det mange flere ganger.

Men det er uansett tusen ganger bedre enn regnet i Bergen.

Gammel 28-08-11, 00:46   #217
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gi meg absurede mengder snø, 15 kalde fra november til mars, men fri meg fra sidelengs regn 300 dager i året.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 02:06   #218
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir forhåpentligvis litt inntjening i form av økt boligverdi.

Jeg tenkte på oppussingen deres også. Zebraen og sånt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 02:08   #219
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg vil forresten heller ha det isende kaldt enn regn. Jeg seriøst hater regn. Det er mulig det til tider er isende kaldt i Oslo, men jeg kan kle på meg flere lag, jeg. Går så fint, så.

Etter at jeg kjøpte meg dunjakke i vinter kan jeg ta nesten hva det måtte være av kalde. Bakdelen er at bilen min ikke liker så mye mer enn 20 kalde.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 10:47   #220
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bodde i kollektiv i nabohuset til det huset hvor Jean Krohn var født. Det burde ikke bety noe som helst, men for de som kjenner byen blant fjellene, så vet de jo at Jean Krohn var sjef i Nordnes Bataljon da det kjente slaget mellom buekorpsene fra Nygård og Nordnes sto på slutten av 1800-tallet. Nordnes bataljon hyller Jean Krohns minne ved å stå utenfor huset i Sliberget tidlig om morgenen 3. mai og 17 mai og tromme og tromme og tromme og tromme og tromme.

I ettertid er det sjarmerende, men mens det sto på var det bittelitt bråkete.

Men altså, jeg har bodd flere år i sentrum og studert enda flere år i sentrum, og det er temmelig overdrevet at buekorps er så utrolig bråkete og grusomt. Byggestøy, som stort sett forfølger alle mine arbeidsplasser, er MYE verre.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:27.