Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-08-11, 21:27   #321
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg leser jo her at mange skriver at det er sånn, så det er jo sant, men det er sannelig rart hvor ulik policyen er rundt omkring. Hos oss er den eneste avspaseringen som finner sted spesialtilfeller, hvis man har trådd til ekstra på et prosjekt eller et eller annet, en helt spesiell deal en sjelden gang. Aldri ved for stor stilling, aldri ved vikartimer. Som oslo78 skriver, det går jo bare utover kollegaer eller elever. Hverken jeg, kollegaer eller ledelsen ønsker det sånn.

Dere som kjenner steder hvor dette er utbredt, hvem er vikar for de som er borte igjen da? Kollegaer, slik at igjen de senere må ta seg en ekstra uke? Det blir jo bare en evig runddans.

Det vet jeg ikke. Men jeg kan spørre venninna mi om det neste gang jeg snakker med henne.

Gammel 29-08-11, 22:00   #322
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dere som kjenner steder hvor dette er utbredt, hvem er vikar for de som er borte igjen da? Kollegaer, slik at igjen de senere må ta seg en ekstra uke? Det blir jo bare en evig runddans.

Læreren til Ungen jobber 80% og har fri en dag i uka. De har basisgrupper (vanlige klasser) store deler av uken, men ved sykdom/ferie/stillingsreduksjon har de storgruppe. Da slår de sammen alle 3 klassene og deler de på 2 på de gjenværende lærerne.

Gammel 29-08-11, 22:12   #323
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Når jobber lærere, egentlig?

:dukker og løper og hiksteler:

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 22:16   #324
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pappa jobber på en yrkeslinje, så han underviser MASSE når de har om hans tema og avspasserer når de har om et annet tema enn det han er best på.

Gammel 29-08-11, 22:26   #325
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Hos oss får enten kollegaer vikartimer eller det blir leid inn ekstern vikar. Omtrent 50-50 hva som brukes.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 22:29   #326
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Pappa jobber på en yrkeslinje, så han underviser MASSE når de har om hans tema og avspasserer når de har om et annet tema enn det han er best på.

Ploging.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 22:30   #327
petra
Superaktiv

petra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Vi har tatt ut vår gutt hvert år siden vi startet skolen, han er 4 klassing nå. Han er skole flink, vi tar med skolesaker og lekser. Og vi syns det har vært helt greit

Gammel 29-08-11, 23:22   #328
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Her er det ikke lov å ha mer enn 100 % stilling. Jeg har jobbet i nærmere 20 år og aldri hørt om lærere som avspaserer i den skalaen enkelte skisserer her. Selv ba jeg om fri en dag for omtrent 6 år siden, da tok jeg vikartimer på forhånd for å dekke opp timene. *vill og gal*

Jeg har allerede i år jobbet meg opp 4 vikartimer og 5 plantimer. (Fra 15.30 og utover.) Jeg klarer veldig lett å jobbe megopp til en uke avspasering i mars. I tillegg til 102% stilling.

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Om jeg avspaserer / tar permisjon uten lønn e.l. vil det altså bare gå utover kollegaer som må ta dobbel klasse eller enkeltelever som mister spesiallæreren sin en time. Det er ikke jeg spesielt interessert i og heldigvis ingen andre på skolen heller. Dermed har vi et veldig lavt planlagt fravær.

Vi har kun 6 timer pr uke med spes.lærer i klassen min pr uke, så om jeg er borte må andre kollegaer inn og være vikar. Noe de synes er helt OK, da jobber de seg opp enten betalt overtid eller avspasering.
De tre vikartimene jeg har jobbet hittil i år, er vikar for syk kollega. Jeg har selvsagt meldt meg frivillig til vikar, i og med at jeg ønsker å jobbe meg opp.
Vi er ikke uerstattelig selv om vi er lærere.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 23:25   #329
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Vi er ikke uerstattelig selv om vi er lærere.

Det er jo ikke det som er greia, men hos oss har folk stort sett ikke lyst til å være vikar. Rett og slett. Man gjør det for å gjøre kollegaen en tjeneste, ikke av noen annen grunn, vi har nok å drive med. Vi har mer enn nok å dekke opp for sykdom, og kanskje særlig syke barn, om vi ikke skal dekke for ferier og avspasering også.

Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å jobbe meg opp ukesvis med avspasering hvis jeg hadde kunnet velge det, det flommer med vikartilbud utover året. Men vi får altså betalt isteden, og jeg synes ikke på noen måte at det er verdt det. Hvis man jobber et sted folk nærmest står i kø for å ta vikartimer, ville jeg ærlig talt lurt på om man hadde litt lite å gjøre.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 23:28   #330
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å jobbe meg opp ukesvis med avspasering hvis jeg hadde kunnet velge det, det flommer med vikartilbud utover året. Men vi får altså betalt isteden, og jeg synes ikke på noen måte at det er verdt det. Hvis man jobber et sted folk nærmest står i kø for å ta vikartimer, ville jeg ærlig talt lurt på om man hadde litt lite å gjøre.

Eh, ja...

Gammel 29-08-11, 23:49   #331
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man jobber et sted folk nærmest står i kø for å ta vikartimer, ville jeg ærlig talt lurt på om man hadde litt lite å gjøre.

Eller om de skal avspasere en uke.

Gammel 29-08-11, 23:53   #332
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Eller om de skal avspasere en uke.

Eh ok, men helt ærlig synes jeg det fremstår som en veldig dårlig løsning for elevene at lærerne står i kø for å ta vikartimer for folk som avspaserer, slik at de igjen kan avspasere og folk kan ta vikartimer for dem? Vi jobber i team og har god "trygghet" ved sykdom og annet gjennom felles planer etc, men det er svært sjelden at vikarbruk ikke går ut over undervisningen på en eller annen måte. Hos oss er vi igrunnen opptatt av å være tilstede mest mulig for å følge opp undervisningen selv, og jeg innrømmer at jeg tror det er best for eleven i de aller fleste tillfeller.

Gammel 30-08-11, 00:02   #333
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Jeg er så optimistisk at jeg tror ikke elevene mine lider så stor nød om jeg er borte en uke. Jeg kommer til å planlegge hver time, de har kjente lærere som vikar og jeg kommer også til å bytte timer innbyrdes med kollegaen min, som jeg deler klasse med. Jeg tror det går fin-fint.
Vi har i alle fall ingen problemer med denne løsningen på vår skole, vi dekker opp 60+ ukene på samme måte. Kanskje fordi vi er en liten skole der alle lærerene kjenner alle elevene og der elevene alltid vet hvem som har ansvaret om kontaktlæreren er borte.
Selv om vi har "tvunget" avspasering, så ser ikke jeg (og kollefaene mine + ledelsen) på det som et problem at en lærer sparer opp vikartimer i løpet av et år og tar det ut samlet i avspasering. Ikke så lenge man planlegger godt og forbereder både elever og vikarer.

Gammel 30-08-11, 00:06   #334
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Jeg ser at skolestørrelse og generell skolesituasjon kan ha en del å si, 007. Hos oss er generelt vikarbruk utfordrende fordi det er relativt store klasser, veldig mange svake og en del atferdsutfordringer, mange urolige og mye ymse. Sist jeg hadde vikar, det var 3 timer i mars fordi jeg hadde omgangssyke, hadde vi en superstram tidsplan som måtte følges, men da hadde elevene sagt til vikaren at de ikke hadde skjønt det siste (fordi de selvsagt ikke hadde gjort noe på egenhånd) så da hadde han droppet å gå videre og hele planen raknet.

Gammel 30-08-11, 00:08   #335
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke noen tjener på at opplegget er så rigid at det er umulig å få tatt ut avspasering eller ferie utenom sommerferien. Selvfølgelig, kunne man hatt en gnistrende engasjert lærer som ikke ville annet enn å stå i klasserommet hadde det jo vært det beste, men de fleste blir litt frustrerte når man er for mye bundet opp og ikke kan få fri til ting man opplever som meningsfylte over hodet. Det bør jo ikke skje ofte selvfølgelig, men jeg tror som 007 at med god organisering går det an å få til dette uten at det blir noen krise for elevene.

Gammel 30-08-11, 00:10   #336
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det bør jo ikke skje ofte selvfølgelig, men jeg tror som 007 at med god organisering går det an å få til dette uten at det blir noen krise for elevene.

Neppe krise, men jeg synes det høres uheldig ut. Det er mulig det er fordi tanken altså er veldig fremmed for meg, og tydeligvis også for flere andre lærere i tråden, så det er tydelig at dette er veldig "absolutt uaktuelt" på mange skoler mens andre praktiserer det jevnt.

Gammel 30-08-11, 00:10   #337
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

men de fleste blir litt frustrerte når man er for mye bundet opp og ikke kan få fri til ting man opplever som meningsfylte over hodet.

Gjør de? Jeg trodde alle tenkte det var i premissene for å være lærer. Det er jo mange andre fordeler.

Gammel 30-08-11, 00:13   #338
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer vel litt an på hva slags aldersgruppe vi snakker om også. På barnetrinnet blir det usikkerhet og rutinebrudd når faste lærere er borte, mens på videregående går det helt sikkert bra om kollegaer byttelåner emner for å få seg ei langhelg.

Gammel 30-08-11, 00:22   #339
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Jeg ser at skolestørrelse og generell skolesituasjon kan ha en del å si, 007. Hos oss er generelt vikarbruk utfordrende fordi det er relativt store klasser, veldig mange svake og en del atferdsutfordringer, mange urolige og mye ymse. Sist jeg hadde vikar, det var 3 timer i mars fordi jeg hadde omgangssyke, hadde vi en superstram tidsplan som måtte følges, men da hadde elevene sagt til vikaren at de ikke hadde skjønt det siste (fordi de selvsagt ikke hadde gjort noe på egenhånd) så da hadde han droppet å gå videre og hele planen raknet.

Ja, det krever god organisering og at det er kultur for slikt på arbeidsplassen. Vi tar sjelden inn eksterne vikarer, vi dekker opp for hverandre og tar vikartimer ut i lønn eller avspasering. Hos oss fungerer det veldig greit.
To av dagen jeg skal avspasere har elevene tentamen i fag jeg ikke underviser i, og dette er greie dager å avspasere. Men som sagt: De krever planlegging og at man er villig til å jobbe overtid for å jobbe seg opp. Noe som medfører mye jobbing og lange dager, men som man altså "får igjen" seinere.

Gammel 30-08-11, 09:50   #340
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Lærere har rimelig mye avspasering som det er, og jeg skjønner at folk reagerer når læreren er borte en uke i september etter å ha avspasert i seks-syv uker om sommeren. Har folk noe med det? Nei. Har de lov å stille spørsmålstegn ved at det er mulig å ha så mye avspasering. Ja. Mener jeg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:39.