Sv: Om du fikk velge bort mann og/eller barn ...
Opprinnelig lagt inn av Ine, her.
Jeg ville ikke byttet bort samboeren min, og ikke byttet bort det å ikke ha barn. Jeg føler det sånn at det er svært få menn der ute som passer like godt sammen med meg som han. Hadde jeg valgt anderledes i fortiden hadde jeg sikkert ikke møtt han heller, så jeg er glad for at det ble som det ble, selv om jeg kanskje undervegs var usikker på om jeg valgte riktig ift menn/utdanning osv.
Jeg kjenner meg heller ikke igjen i det at noen tror de ville vært mindre egoistisk uten barn. Ja, kanskje det med at man ikke har så mye tid til seg selv med barn, men altså, at barn hadde gjort meg mindre egoistisk i forhold til andre, nei. Dessuten kjenner jeg meg selv så godt at jeg vet jeg ikke hadde vært lykkelig med barn og bekymringer som følger.
Noe annet er spørsmålet om jeg hadde hatt en annen personlighet og dermed andre ønsker ift barn om jeg hadde hatt andre foreldre/annen oppvekts/barneoppdragelse, men det er jo ting man ikke kan endre. Jeg er den jeg er, og føler at oppgaven med å oppdra/veilede et annet menneske er for stor for meg/oss, jeg/vi har det bedre og vi tror vi er lykkeligere/får et bedre liv uten barn, da velger vi bort det. Best både for oss og de eventuelle barna.
Noe jeg "angrer" på i ettertid er at jeg valgte å ha en jobb der jeg ble utsatt for et arbeidsmiljø som ga meg kroniske plager, men det kunne jeg jo ikke vite da, og virket helt rasjonelt den gang. Uflaks. Men sånn er livet, man kan ikke kontrollere alt, og da gjelder det å gjøre det beste ut av det.
Jeg er litt nysgjerrig, så jeg lurer på hvorfor du engasjerer deg i på et foreldreforum når du ikke har barn? Jeg spør ikke for å være ekkel, bare fordi jeg lurer. Fordi jeg vet med meg selv at dersom jeg ikke hadde planer om å få barn så hadde jeg ikke vært på et foreldreforum.