|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Glamorøs
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJa, jeg snakker også utifra egen erfaring, og jeg er enig i at endel er bortskjemte i forhold til hvor nærme man ønsker en barnehagen. Fra vi dro hjemmefra til vi var på jobb gikk det fort en time, og vi måtte dra fra jobb en halv time før barnehagen stengte. Dette syns jeg er akseptabelt, men mange syns det er alt for mye.
|
|
|
#182 |
|
maler
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerMens her jeg bor har de fleste barnehager åpent fra 0730 til 16, 1615 eller 1630 hvis man har flaks. Parkering er en utfordring og man kjører i kø. Hvis man ikke har barnehageplass enten nær jobb eller nær hjemmet, sliter man.
|
|
|
#183 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringer
Men i din kommune skal vel kommunale bhg ha åpent lenger? Trodde det var 7 - 16.30 eller noe.
|
|
|
#184 |
|
maler
|
Det er mulig endel av de kommunale åpner kl 7, men ikke alle såvidt jeg vet. Og de fleste har krav om at man skal være innenfor døra 1615.
|
|
|
#185 |
|
Impulsiv innimellom
|
Han startet som ufaglært slakter, fikk fagbrev etter noen år og kjørte etterhvert nødslakt i tillegg. Startet vel med 250 i året, og har økt jevnt og trutt. Nå ligger han på mellom 450 og 500, og der blir han nok liggende. Jeg husker jeg fikk litt i arbeidsledighetstrygd en periode, men det varte ikke lenge.
|
|
|
#186 |
|
Impulsiv innimellom
|
Mannen startet som ufaglært slakter med ca.250.000 i lønn, fikk etterhvert fagbrev og kjørte i tillegg nødslakt etter noen år. Lønnen har økt jevnt og trutt og han har i dag mellom 450 og 500 i året. Han har jobbet i sykkelavstand til jobben helt til i fjor sommer, og vært hjemme mellom 15 og 16, så vi har hatt lange ettermiddager sammen som familie. I tillegg til kontantstøtte og barnetrygd fikk jeg en liten periode arbeidsledighetstrygd, har jobbet litt i perioder, men følte at vinninga gikk opp i spinninga.
|
|
|
#187 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerFolk har litt høye forventninger til livsstil, tenker jeg. En kollega av meg har lavinntektsjobb både hun og mannen, men de har da hatt råd til at hun er hjemme likevel. Hun er litt irritert over at folk syter, hun sier det er snakk om en prioritering. De har ikke god råd til andre ting, klær og sånn, og sydenferier er helt uaktuelt, men de prioriterer det. Mange har ganske høy standard på bolig, husk på at de borettslagsleilighetene på 50-70 kvm fra femtitallet - det var bygd som familieboliger, det! Det var ikke noen selvfølge verken at ungene skulle ha eget rom eller for den saks skyld at badet skulle være inne i leiligheten! Jeg har selv bodd i en slik leilighet og vi hadde felles dusj i kjelleren til godt opp på 90-tallet (og noen sikkert lenger også). |
|
|
|
|
|
#188 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Og mens vi er inne på å betale arbeidsføre voksne - hva med reglene for skatteklasse 2? De er ikke engang knyttet til at man har barn, hvis det dreier seg om ektefeller. Man får 12000 i skatterabatt for å forsørge et voksent arbeidsført menneske, som ikke nødvendigvis gjør noe annet enn å vaske hus og lage mat for forsørgeren.
|
|
|
#189 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#191 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jo ikke akkurat slik at om man har vært hjemme med barn noen år, så er man ute av stand til noensinne å få seg arbeid, da. |
|
|
|
|
|
#192 |
|
|
Nei, men det kan ikke stikkes under en stol at man er noen hakk dårligere stilt om man plutselig står uten ektefelles forsørgertjenester ved skilsmisse om man ikke allerede er i jobb. |
|
|
|
|
|
#193 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJeg har litt problemer med denne "betale arbeidsføre for å være hjemme"-greia, jeg. For det er da virkelig ikke det man betaler for. Like lite som barnehagetilskuddene handler om å betale omsorgsfulle folk for å ha noe å drive med om dagen. Hele poenget med begge deler har vel vært at barn trenger god omsorg og at dette også har en verdi. At det er til barna overføringene er ment. Og at det er for å støtte opp om et behov for tilsyn og ivaretakelse som alle barn, med eller uten barnehageplass, har.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 08-09-11 kl 14:23. |
|
|
|
|
|
#194 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerUten at jeg har noen statistikk å vise til, går jeg ut fra at det er flest kvinner som velger å være hjemme med barnet utover foreldrepermisjonen. Det er det jeg synes er problematisk, kvinner er "upopulære" nok i yrkeslivet all den tid vi blir gravide, tar ut permisjon, har ekstra fravær pga syke barn osv. Kontantstøtten bidrar til å undergrave kvinners verdi på arbeidsmarkedet i forhold til menn. Selv om likestilling i Norge har kommet langt, så har den ikke kommet langt nok. Fremdeles er det flest menn i toppstillinger, og fremdeles er det menn som tjener mest. Å fjerne kontantstøtten er fint, det gir flere kvinner mulighet til å prioritere karriere, og for mange er det terskelen for å i det hele tatt komme ut i arbeidslivet og delta i samfunnet utover familien. Jeg tenker da spesielt på kvinner med innvandrerbakgrunn, og som tradisjonelt sett ikke har søkt arbeid utenfor hjemmet. Kanskje er det disse som har mest å vinne på at kontantstøtten forsvinner, på sikt.
|
|
|
|
#195 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerKontantstøtten ble innført med hjelp av KrF og FrPs stemmer i Stortinget. FrP var IKKE på hakket at de ville betale folk for å gå hjemme (nei, det skulle tatt seg ut |
|
|
|
|
|
#197 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJepp, veldig bra, Kie. Får ikke prikket. |
|
|
|
![]() |
|
|