Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-11, 10:28   #341
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Svar på hvordan vi organiserer når en lærer er borte:
På skolen vår har alle ansatte satt av en prosent i stillinga si som er merka vikartimer. Det gjør at vi i hver vikarperiode (som er på 8 uker) har en del prosent undervisning som kan settes inn når noen er borte.
I tillegg opererer vi med timesbank, der vi setter inn timer vi ikke bruker. Har f.eks mellomtrinnet korøvelse, trenger det ikke være 4 lærere til stede. De som da blir frigjort setter de timene i banken, også kan teamleder bruke de timene til vikarbehov senere.
Jeg har noen t-timer, og dersom mine elever har fravær det er gitt beskjed om på forhånd (dvs. før den dagen de er borte) så settes disse timene mine inn i banken, også må jeg jobbe dem inn senere.

Dette løser i alle fall vikarbehovet ved vår skolen.
Vi er en liten skole, der alle kjenner alle, så elevene vil aldri ha lærere de ikke vet hvem er.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 20:04   #342
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Lærere har rimelig mye avspasering som det er, og jeg skjønner at folk reagerer når læreren er borte en uke i september etter å ha avspasert i seks-syv uker om sommeren. Har folk noe med det? Nei. Har de lov å stille spørsmålstegn ved at det er mulig å ha så mye avspasering. Ja. Mener jeg.

Vi avspaserer da vitterlig ikke seks-syv uker om sommeren. Vi har 4 uker og 1 dag ferie, resten er avspasering. Det vil si to-tre uker.

(Bare presisering, ellers er det vel noen som lurer på om vi bare har avspasering og aldri ferie).

Gammel 30-08-11, 22:53   #343
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pluss høst, vinter, påske og juleferie.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 23:04   #344
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Er det avspassering eller undervisningsfrie perioder? Jeg har alltid brukt de periodene for å få unna rettingsarbeid.

Gammel 30-08-11, 23:24   #345
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Er det avspassering eller undervisningsfrie perioder? Jeg har alltid brukt de periodene for å få unna rettingsarbeid.

Jeg også. Og jeg vet ikke hva det er. Jeg kaller det f.eks høstferie, selv om jeg jobber halvparten av den. Det er mer oppmuntrende, liksom.

Gammel 30-08-11, 23:28   #346
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg også. Og jeg vet ikke hva det er. Jeg kaller det f.eks høstferie, selv om jeg jobber halvparten av den. Det er mer oppmuntrende, liksom.

Det er jo avspasering. Jeg kaller det høstferie. Jeg retter også mye da, men alternativt måtte jeg jo rettet det om kvelden (det er jo det jeg får avspasering for).

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 08:40   #347
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Har fnist godt for meg selv mens denne tråden har versert.

Her har jeg i mellomtiden søkt Mazungen fri i Oslo skolenes høstferie (som i år ikke samenfaller med vår). Mazungen har fått fri hun. Reiser på sjakkskole sammen vennene sine, er strålede fornøyd.

Skolearbeidet tar vi glatt igjenn, og hun lærer vel kanskje vel så mye av de beste sjakkpedagogene i landet. Viktigst hun får være med vennene sine.

Ansvarsløs mor? Sikkert. Dårlig samvittighet? Nei.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 09:29   #348
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Bare vent til hun går på videregående og det "viktigste er å være sammen med vennene sine" for "skolearbeidet tar hun glatt igjen".

(...det er mange av dem her, for å si det sånn. Ganske mange av dem klager på karakteren for de har "alltid" vært best i klassen. Men det går ikke på ansiennitet. )

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 07:00   #349
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Bare vent til hun går på videregående og det "viktigste er å være sammen med vennene sine" for "skolearbeidet tar hun glatt igjen".

(...det er mange av dem her, for å si det sånn. Ganske mange av dem klager på karakteren for de har "alltid" vært best i klassen. Men det går ikke på ansiennitet. )

Det er ikke hennes argument at det er det viktigste. Det er MIN bedømmelse.

Dette er et akademisk opplegg. Har du mange elever som har vært borte for denne typen trening? Når du har en slik hobby, så er samvær med venner som også liker å lære viktigere enn å fargelegge ting rosa og lilla.

Sjakkungdommen jeg har blitt kjent med har en del fravær pga internasjonale turneringer, men har stort sett utelukkende toppkarakterer.

Magnus Carlsen er ingen sinke. Søsteren hans studerer medisin ( og er vel nordisk mester for kvinner), tror ikke fraværet på vidregående var lite der heller gitt.

Heldigvis er rektor og lærere enig i at en uke med skole på et høyere nivå ikke er av det vonde. Med den konsentrasjonsevnen de ungene har så er læring lettere.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 11:32   #350
Dalila
New in here

Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Mjøsa
Dalila har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg har aldri tenkt på det som uetisk å ta med meg ungen min til syden midt i skoleåret. Har forøvrig aldri gjort det, men skal det nå i år, og jeg kan gjerne gjøre det til en årlig greie.

Når det er sagt, vil jeg legge vekt på at vi skal gjøre skolearbeid selv om vi er på ferie. Jeg har hørt om andre barn som har fått med seg lekser + ekstraoppgaver som er relatert til det stedet de skal til. Sånn sett tror jeg barna ser at selv om man er hjemmefra, kan man ha arbeidsmoral.

Dalila er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 12:00   #351
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror også det er helt greit å la barn være med på fritidsaktiviteter som av og til medføre at de må tas ut av skolen. Det gjelder idrett, det gjelder musikk og det gjelder aktiviteter som sjakk. Bonusen er at ungdom som har noe de brenner for ofte prioriterer det fremfor andre ting man helst ikke ønsker at de skal bruke så mye tid på.

Maz, jeg skjønner godt at du prioriterer som du gjør. Hvorfor ikke sjakk når det er helt stuerent mhp idrett?

Gammel 14-09-11, 12:38   #352
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dalila, her.

Jeg har aldri tenkt på det som uetisk å ta med meg ungen min til syden midt i skoleåret. Har forøvrig aldri gjort det, men skal det nå i år, og jeg kan gjerne gjøre det til en årlig greie.

Når det er sagt, vil jeg legge vekt på at vi skal gjøre skolearbeid selv om vi er på ferie. Jeg har hørt om andre barn som har fått med seg lekser + ekstraoppgaver som er relatert til det stedet de skal til. Sånn sett tror jeg barna ser at selv om man er hjemmefra, kan man ha arbeidsmoral.

Da går jeg ut fra at du selv ordner dette skolearbeidet? Slik at det ikke blir en ekstraoppgave for læreren? For det er temmelig mye jobb å tilrettelegge for elever som skal ut og reise, ikke minst når de kommer tilbake og ikke har fått med seg gjennomgang av nytt stoff. Fra mellomtrinnet av lærer de som regel noe nytt f.eks. i matematikk hver eneste uke.

1 elev på reise i løpet av året er null problem. Men når det er sånn at 15 av klassens 28 elever er på tur en eller to uker i skoleåret, blir det faktisk veldig mye ekstraarbeid.

Gammel 14-09-11, 13:29   #353
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Det er ikke hennes argument at det er det viktigste. Det er MIN bedømmelse.

...jeg skjønte at det var din bedømmelse. Nå. Bare poengterer at man som forelder ikke skal bli overrasket om det om noen år er barnets bedømmelse. På et helt annet grunnlag. Som foreldrene ikke nødvendigvis er enig i.

Men uansett grunn til at man tar ut barn for feriepregede aktiviteter, så er det noe som går ut over den tiden lærerne har til rådighet for klassen. Fordi de både må koble eleven "fra" ved å tilrettelegge fravær, og koble dem "på" når de kommer tilbake. Derfor er det noe som angår hele klassen.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 13:33   #354
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

I følge det nye ordensreglementet for vg. skole har rektor ikke lenger lov til å gi permisjoner til feriereiser. Helt greit, synes jeg.

Gammel 14-09-11, 14:36   #355
Dalila
New in here

Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Mjøsa
Dalila har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Da går jeg ut fra at du selv ordner dette skolearbeidet? Slik at det ikke blir en ekstraoppgave for læreren? For det er temmelig mye jobb å tilrettelegge for elever som skal ut og reise, ikke minst når de kommer tilbake og ikke har fått med seg gjennomgang av nytt stoff. Fra mellomtrinnet av lærer de som regel noe nytt f.eks. i matematikk hver eneste uke.

1 elev på reise i løpet av året er null problem. Men når det er sånn at 15 av klassens 28 elever er på tur en eller to uker i skoleåret, blir det faktisk veldig mye ekstraarbeid.

De oppgavene er det læreren selv som sender med, og jeg har ikke hørt at det har vært noe problem for dem jeg kjenner som tok med barna på ferie midt i året. Bare hyggelige tilbakemeldinger og lykkeønskninger har det vært fra den kanten

Jeg fikk også spørsmål om hvorfor jeg ikke kunne forholde meg til skolens ferie. Det er ene og alene pga økonomi. En reise i skoleferien koster 10 000,- for meg og gutten, mens jeg kan få det for 3000,- i den perioden vi har tenkt å reise.

Dalila er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 16:42   #356
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

De oppgavene er det læreren selv som sender med, og jeg har ikke hørt at det har vært noe problem for dem jeg kjenner som tok med barna på ferie midt i året. Bare hyggelige tilbakemeldinger og lykkeønskninger har det vært fra den kanten

Jeg fikk også spørsmål om hvorfor jeg ikke kunne forholde meg til skolens ferie. Det er ene og alene pga økonomi. En reise i skoleferien koster 10 000,- for meg og gutten, mens jeg kan få det for 3000,- i den perioden vi har tenkt å reise.

Jeg sier også bare god reise og smiler hyggelig! Men jeg får mye ekstraarbeid av det likevel. Så om man absolutt må reise (forstår det), foreslår jeg faktisk at man selv tar ansvar for å lage arbeidet som skal gjøres i perioden man er borte.

Gammel 14-09-11, 16:44   #357
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvor mye engasjerer lærere seg i at ungene skal være borte da? Jeg ser det jo som en selvfølge at å ta igjen eventuell undervisning er mitt problem og ikke deres. De lager jo ukeplan med læringsmål til hele klassen, og da tenker jeg det er mitt ansvar å sørge for at også mine barn har fått med seg læringsmålene den uken de er borte enten det er pga sykdom, reise eller noe annet.

Gammel 14-09-11, 19:14   #358
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Det er nettopp her problemet ligger synes jeg. At det i økende grad ser ut til at folk synes det er greit å ta ungene ut av skolen fordi de kan få billigere ferier.

Og JA, selvfølgelig finnes det unntak og det finnes familier som sårt trenger ferie, men det virker på meg som om mange mener de har fullt rett på en fin ferie hvert år som koster x antall kroner og som de kan spare mye på ved å reise utenom skoleferien. Hva hvis alle skulle tenke i slike baner?
Jeg mener økonomi alene, isolert sett, ikke burde være gyldig grunn til ferie med unntak av spesielle tilfeller der det foreligger særskille behov. Hvis det er snakk om en etterlenget og nødvendig ferie man tar seg hvert 3-4 år så er det selvfølgelig noe annet en om man bare rett og slett må til "syden" hvert eneste år og da konsekvent reiser utenom ferier for å få en billigere reise. Da bør man vel heller reise når man har råd og kanskje ikke så ofte?

Jeg er veldig frustert over dyre priser i ferier og det er faktisk hovedgrunnen til at vi ikke reiser bort i høstferien i år. Skulle gjerne men det er dyrt, akkurat som i vinterferien har jeg nettopp funnet ut, så da blir det ikke noe Anfi del Mar på vesla til vinters. Skulle ikke falle meg inn å spørre etter fri en alternativ uke for å spare penger og dermed få råd til å reise.

Sist redigert av Lisa : 14-09-11 kl 19:32.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 19:20   #359
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg irriterer meg noe så grenseløst over mange av holdningene i denne tråden men orker ikke gjenta meg selv. Måtte bare si det.

Ps: fri pga sport, hobby e.l er noe annet.

Gammel 14-09-11, 19:36   #360
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Det er stor forskjell på å prioritere vekk skole pga billige sydenreiser enn en organisert aktivitet sm har et opplegg som ikke kan flyttes, at ikke alle ser det er ubegripelig.

Og hvor ofte en slik aktivitet havner i skoletiden er nok ikke særlig ofte. Kanskje en sjelden gang i bevegelige ferier.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:59.