Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-11, 23:18   #381
Dalila
New in here

Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Mjøsa
Dalila har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Så dere bare drar uten å si ifra? Konaktlærer har ikke lov til å gi så mange dager fri.

Vi må selvfølgelig si fra, men vi trenger ikke å søke. Bare gi beskjed. Jeg har aldri gjort det, men flere jeg kjenner gjør dette, og det er helt vanlig.

Dalila er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 23:19   #382
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dalila, her.

Vi må selvfølgelig si fra, men vi trenger ikke å søke. Bare gi beskjed. Jeg har aldri gjort det, men flere jeg kjenner gjør dette, og det er helt vanlig.

Da er det en utrolig sløv ledelse på den skolen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 23:20   #383
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Så dere bare drar uten å si ifra? Konaktlærer har ikke lov til å gi så mange dager fri.

På vår skole kan kontaktlærer innvilge inntil 5 dager fri og rektor kan innvilge 14 dager fri. Permisjon utover dette avgjøres på rådmannsnivå.

Gammel 14-09-11, 23:20   #384
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Likevel skjønner jeg godt at de gjør det sånn. Får noen nei? Dette sparer dem for endel jobb vil jeg anta.

Gammel 14-09-11, 23:21   #385
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

På skolen våres får vi beskjed om at vi ikke trenger å søke om det er "bare en ukes sydentur". Mulig holdningene mine er feil, men skolen gir ingen signaler om at jeg må endre meg.

Kjære vene, hva er det for slags skole? Klart man skal søke, og begrunne søknaden skal man også. Rektor KAN innvilge fri, men MÅ ikke. Fullstendig sjokkert over holdningene her.

Da snakker vi forbi hverandre. Gutten min er 8 år... Og jeg tenker 5 dagers fravær.

5 dagers fravær er lett 5-6 norsktimer og omtrent samme antall mattetimer. Jeg blir utrolig opgitt over at foreldre ikke tror det er noen big deal å ta ungene ut av småskoletrinnet fordi pensum der er så enkelt. Ferierende 2.-3.- klassinger står som like store spørsmålstegn som eldre elever når de har gått glipp av gjennomgangene av ett eller flere emner. Det oppstår lett grunnleggende misforståelser som følger eleven en stund, dersom de har mistet en del timer i faget. Det hjelper lite på matteforståelsen at de vet hva hovedstaden og valutaen i Tyrkia er, dersom de har gått glipp av f. eks subtraksjon med låning og veksling.

Skal man ta ungen ut av skolen får man som et minimum sørge for å følge opp arbeidet med det pensumet eleven skulle ha vært gjennom. Det betyr mer enn å gjøre leksene på ukeplanen. Foreldrene må se hva som er målene, og sørge for at barnet lærer seg fagstoffet på en eller annen måte. Dårlig oppfulgte turister stjeler ofte mye undervisningstid fra resten av klassen, de tar fokus fra det læreren og klassen egentlig skulle ha jobbet med, og det er i tillegg utrolig leit for turisten når den sitter i klasserommet og ikke skjønner et plukk av det klassen jobber med, fordi de ikke har vært med på gjennomgang og trening i fagstoffet.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 23:22   #386
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

På vår skole kan kontaktlærer innvilge inntil 5 dager fri og rektor kan innvilge 14 dager fri. Permisjon utover dette avgjøres på rådmannsnivå.

10 dager er vel max selv for en rektor?

Gammel 14-09-11, 23:24   #387
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Det står 14 dager i permisjonsreglementet, men jeg vil tro at det da menes 2 uker, altså 10 skoledager.

Gammel 14-09-11, 23:27   #388
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Kjære vene, hva er det for slags skole? Klart man skal søke, og begrunne søknaden skal man også. Rektor KAN innvilge fri, men MÅ ikke. Fullstendig sjokkert over holdningene her.

5 dagers fravær er lett 5-6 norsktimer og omtrent samme antall mattetimer. Jeg blir utrolig opgitt over at foreldre ikke tror det er noen big deal å ta ungene ut av småskoletrinnet fordi pensum der er så enkelt. Ferierende 2.-3.- klassinger står som like store spørsmålstegn som eldre elever når de har gått glipp av gjennomgangene av ett eller flere emner. Det oppstår lett grunnleggende misforståelser som følger eleven en stund, dersom de har mistet en del timer i faget. Det hjelper lite på matteforståelsen at de vet hva hovedstaden og valutaen i Tyrkia er, dersom de har gått glipp av f. eks subtraksjon med låning og veksling.

Skal man ta ungen ut av skolen får man som et minimum sørge for å følge opp arbeidet med det pensumet eleven skulle ha vært gjennom. Det betyr mer enn å gjøre leksene på ukeplanen. Foreldrene må se hva som er målene, og sørge for at barnet lærer seg fagstoffet på en eller annen måte. Dårlig oppfulgte turister stjeler ofte mye undervisningstid fra resten av klassen, de tar fokus fra det læreren og klassen egentlig skulle ha jobbet med, og det er i tillegg utrolig leit for turisten når den sitter i klasserommet og ikke skjønner et plukk av det klassen jobber med, fordi de ikke har vært med på gjennomgang og trening i fagstoffet.

Jeg tenker at det er en selvfølge at man følger opp det som står på læreplanen mens man er borte uansett grunn til fraværet. Men det er mulig jeg er naiv? Gjør ikke folk det? Hvor omfattende det blir avhenger både av elev, klassetrinn og hvilken uke det er snakk om. Da jeg var borte med mine to tre dager i mai var det ikke store jobben, mens jeg hadde ikke påtatt meg det de driver med nå tror jeg. Ikke fordi jeg ikke kunne lært dem det, men fordi det ikke hadde blitt mye til ferie. Akkurat nå er det innlæring av ganske mye nytt for begge to i flere fag, og det er spesielt for eldstemann nye læringsmetoder (må lære å sette opp mattestykker selv, disponere tekst, gjenfortelle tekst på en annen måte, begreper som anførselstegn og sitatstrek og hva disse innebærer... en hel del for en niåring).

Gammel 14-09-11, 23:27   #389
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Fra og med 11. dag skrives barna ut av skolen.

Kaija; min erfaring er at skolearbeidet ikke følges opp slik du beskriver. Leksene blir stort sett gjort + en "feriebok" blir skrevet (type dagbok, lime inn minner, fortelle og vise klassen).

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 23:30   #390
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

).

Ja det var det jeg mente og.

Gammel 14-09-11, 23:34   #391
Kaija

Kaija sin avatar

Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg tenker at det er en selvfølge at man følger opp det som står på læreplanen mens man er borte uansett grunn til fraværet. Men det er mulig jeg er naiv? Gjør ikke folk det? Hvor omfattende det blir avhenger både av elev, klassetrinn og hvilken uke det er snakk om. Da jeg var borte med mine to tre dager i mai var det ikke store jobben, mens jeg hadde ikke påtatt meg det de driver med nå tror jeg. Ikke fordi jeg ikke kunne lært dem det, men fordi det ikke hadde blitt mye til ferie. Akkurat nå er det innlæring av ganske mye nytt for begge to i flere fag, og det er spesielt for eldstemann nye læringsmetoder (må lære å sette opp mattestykker selv, disponere tekst, gjenfortelle tekst på en annen måte, begreper som anførselstegn og sitatstrek og hva disse innebærer... en hel del for en niåring).

Nei, det er visst ingen selvfølge at skolearbeidet blir gjort, og målene fulgt opp. Og hva gjør man, når man står med en unge i klassen som ikke har fått med seg noe som helst av oppstilt subtraksjon, eller divisjon, fordi det var så viktig å få den billige sydenturen? For mange tar slikt både tid, forklaring, konkretisering og grundig oppfølging å få på plass, og har eleven mistet de 4-5 mattetimene akkurat den uka det skulle læres inn, har mange store problemer med å ta det inn igjen.

Gammel 14-09-11, 23:36   #392
Kaija

Kaija sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Kaija; min erfaring er at skolearbeidet ikke følges opp slik du beskriver. Leksene blir stort sett gjort + en "feriebok" blir skrevet (type dagbok, lime inn minner, fortelle og vise klassen).

Ja, en del gjør leksene + feriebok, men alt det andre blir ofte glemt.

Gammel 14-09-11, 23:56   #393
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Nei, det er visst ingen selvfølge at skolearbeidet blir gjort, og målene fulgt opp. Og hva gjør man, når man står med en unge i klassen som ikke har fått med seg noe som helst av oppstilt subtraksjon, eller divisjon, fordi det var så viktig å få den billige sydenturen? For mange tar slikt både tid, forklaring, konkretisering og grundig oppfølging å få på plass, og har eleven mistet de 4-5 mattetimene akkurat den uka det skulle læres inn, har mange store problemer med å ta det inn igjen.

Jeg sliter med å se at det skal bli så store langtidsfølger av en uke borte, men det er klart at barna mine har ingen problemer med å henge på slik det er idag, og vi følger opp. Men klart, hvis eldstemann hadde vært borte akkurat nå, hadde det medført langtidsproblemer av den typen som jeg hadde hatt problemer med å unngå ved å følge opp. Det er for mye nytt i for mange fag og nye måter å lære på. Og slik blir det nok mer og mer fremover seg jeg for meg.

Gammel 15-09-11, 00:15   #394
Kaija

Kaija sin avatar

Standard

Jeg sliter med å se at det skal bli så store langtidsfølger av en uke borte, men det er klart at barna mine har ingen problemer med å henge på slik det er idag, og vi følger opp. Men klart, hvis eldstemann hadde vært borte akkurat nå, hadde det medført langtidsproblemer av den typen som jeg hadde hatt problemer med å unngå ved å følge opp. Det er for mye nytt i for mange fag og nye måter å lære på. Og slik blir det nok mer og mer fremover seg jeg for meg.

Jeg skriver ut i fra det jeg har erfart. Enkelte emner er vanskelige å lære inn, også på småskolen. Og fravær gir konsekvenser for forståelsen hos mange elever.

Gammel 15-09-11, 09:34   #395
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Noen jeg kjenner har nå fått femten dager, elleve skoledager uten problem.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 09:43   #396
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Likevel skjønner jeg godt at de gjør det sånn. Får noen nei? Dette sparer dem for endel jobb vil jeg anta.

Det hender at folk får nei på vg. (grunnet stort farvær fra før/fare å ikke få bestått i enkelte fag) men de reiser jo likevel. Turen er jo (i 99 % av tilfellene) bestilt før de søker permisjon. Altså, folk får bare stryke hvis det er det de vil, men kom søren ikke til meg og forlang ny prøve i slutten av mai når du utelukkende har deg selv å takke for en kjip situasjon.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 10:18   #397
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at det er en selvfølge at man følger opp det som står på læreplanen mens man er borte uansett grunn til fraværet. Men det er mulig jeg er naiv? .

Ja, du er naiv. Folk gjør ikke det. Med "folk" mener jeg 99,9% av de som drar. I mine tilfeller 100%, men siden det står her at noen gjør det, så finnes det vel noen som gjør det.

Jeg hadde faktisk ikke gjort det selv, hvis det var jeg som hadde reist. For er man på ferie er det umulig å gå gjennom samtlige kompetansemål, delmål og emner man er innom i løpet av en hel skoleuke.

De aller fleste gjør ingenting. Noen kjøper en bok på tur og forteller om ferien.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 10:22   #398
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Og der har en av mine elever fått fri de siste to ukene før jul og mister dermed samtlige tentamner før jul. Og jeg må kjøre oppsamling for eleven slik at jeg får vurderingsgrunnlag... Det er snakk om de 4 viktigste prøvene dette halvåret. Hvordan foreldrene skal kunne følge opp vet jeg ikke.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 10:23   #399
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Og der har en av mine elever fått fri de siste to ukene før jul og mister dermed samtlige tentamner før jul. Og jeg må kjøre oppsamling for eleven slik at jeg får vurderingsgrunnlag... Det er snakk om de 4 viktigste prøvene dette halvåret. Hvordan foreldrene skal kunne følge opp vet jeg ikke.

Jeg håper du har gitt beskjed om dette.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 10:23   #400
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det er nettopp her problemet ligger synes jeg. At det i økende grad ser ut til at folk synes det er greit å ta ungene ut av skolen fordi de kan få billigere ferier.

Jeg er enig, men som Rine har jeg gitt opp å irritere meg eller engasjere meg. Jeg synes bare det er hårreisende, rett og slett. Det er ingen menneskerett å dra til syden. Unntak er selvsagt der det er spesielle helsemessige hensyn.

Vi var i Thailand i november ifjor (for ordens skyld, storebror gikk da i barnehagen og jeg var i permisjon med lillesøster) og da så jeg veldig mange norske og svenske barn i skolealder. For å si det sånn; det var ikke mye av dagen som gikk med til skolearbeid der. Og det var barn opp i 12-13 årsalderen, som da egentlig jeg ville tenkt at skulle jobbet med skole 5-6 timer daglig. Jeg tror det begrenset seg hva de lærte av å ligge ved svømmebassenget (bortsett fra muligens å bli bedre til å svømme).

Jeg synes forøvrig moderat mengde fri ifm idrett/sjakk er noe helt annet, blant annet fordi dette i mye større grad støtter opp under læreplanmål i skolen. Forstår deg godt, Maz, noe sånt synes jeg er helt greit - særlig når det faktisk skyldes ikke-sammenfallende høstferier i landet vårt.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:27.