|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på amming
Er veldig veldig enig i dette, men føler ofte at det blir misforstått hvis man argumenterer for at barnet står mor nærmest i starten. Så lenge mor og far er klar over at situasjonen er sånn, og ikke "misbruker" det ene eller andre veien, men fordeler ting så godt de kan og far deltar i alt han kan delta i, så virker det som om dette som regel går seg til etter hvert helt naturlig. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Ringskrømt
|
Jeg ser at du tenker i Lysbakkens baner, og det blir litt vel snevert. Jeg tror ikke jeg overdriver hvis jeg sier at MANGE kvinner har jobber som ikke lar seg kombinere med amming og ammefri. Jeg jobber 24-timers-vakter et godt stykke unna der jeg bor. Og vi som ikke jobber 8-4 i en kontorjobb er mange nok til å representere noe.
|
|
|
#43 |
|
I mål
|
Hvis du har 24-timers vakter forstår jeg at det ikke går, men det er faktisk ikke veldig mange som har akkurat det. Og da tenker jeg at det er en av flere rammefaktorer, hvis man har en sånn jobb og vil amme må man være hjemme lenger. Enkelt og greit. Jeg klarer ikke å forstå at staten skal ta ansvar for alt som skal ordnes i livet vårt, noen ting må vi fikse selv på vårt vis. Sist redigert av apan : 24-10-11 kl 14:47. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
I mål
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingNår det er sagt: Jeg har ikke noe imot at det tilrettelegges for at kvinner i jobb skal kunne amme. Dog synes jeg det er tullete med ammefri etter fylte ett år, men det er en annen debatt. Det jeg synes er meningsløst er å koble inn amming i en likestillingsdiskusjon. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Jeg har også opplevd at det er dette som er budskapet til Lysbakken - at det er ok å la være å være hjemme. Og at det han sier om rent vann og amming ikke er budskapet, men har kommet opp fordi kritikere av retten til å velge å la vær å være hjemme bruker amming som rambukk - slik at han bare svarer opp kritikken. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
I mål
|
Det er jeg helt enig i. Da kan man selv velge hvordan permisjonen skal deles, blant annet etter ammeønske/ammemulighet, men også etter andre faktorer. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Jeg er helt uenig i dette, det behøver ikke være sånn. Jeg har aldri følt meg nærmere barna enn mannen min, han har vært like nær, deltagende og omsorgsfull fra fødselen og ungene har ikke vist noe behov for at jeg er førstepri når de var babyer, tross at jeg var hjemme lengst hver gang. De har absolutt søkt like mye, om ikke mer i perioder, til pappaen sin. Er jeg en dårlig mor.
|
|
|
#48 |
|
Passiv
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingJeg protesterer overhodet ikke på at det finnes de som får til å amme etter at de går ut i jobb. Dog er det neppe gjennomførbart for et flertall å amme videre relativt små barn på rundt seks måneder etter at de jobber. Vi er ganske mange som jobber langt hjemmefra, og som er borte lange dager. |
|
|
|
#49 |
|
Ringskrømt
|
Jeg tror du ville blitt overrasket over hvor mange som faktisk jobber i "ugunstige" jobber, for vi trengs, vi også, og mitt argument er jo å beholde ordningen slik den er i dag og ikke øremerke flere uker til far. Staten har jo allerede denne luksusordningen, og de resterende ukene er valgfrie, og jeg føler ikke at jeg forventer eller krever noe ekstra av staten bare fordi jeg ønsker å beholde dagens ordning.
|
|
|
#50 |
|
I mål
|
Vi er helt enige i forhold til dagens ordning. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Passiv
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingLykken, jeg mener ikke at en ettåring alltid vil være mest knyttet til moren altså. Men en baby på tre uker er som en absolutt hovedregel det tror jeg. Så er det en gradvis oppdagelse av verden rundt og da særlig en tilstedeværende pappa. Gradene kan gå sakte, de kan gå fort, men det er ikke intens binding til far fra fødestua allerede. |
|
|
|
#52 |
|
Passiv
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingJeg mener at amming har en klar betydning når man snakker om halvdeling av permisjonen. (og det gjør man om man skal argumentere med likestilling i forhold til arbeidslivet). Da skal mor i full jobb når barnet er 22 uker gammelt og fortsatt fullammes. Det er et greit valg for de som ønsker det slik. Det er overhodet ikke en grei retningslinje å innføre for alle. |
|
|
|
#53 |
|
Tidsklemma
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingJeg kjenner at jeg blir litt matt av hele greia.
|
|
|
|
#54 |
|
I mål
|
Jeg må vel ta tilbake det jeg sa om at amming er irrelevant, for jeg er enig i at det er relevant når man går til slike ekstremiteter. Jeg synes dette forslaget er såpass sprøtt at jeg nærmest ikke har tatt det seriøst. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingMen altså, hvor er disse forslagene om halvdeling av permisjonen? Finnes de? For det intervjuet sier ikke noe om at permisjonen skal halvdeles, altså. At en er for mer likestilling også i forhold til barn og fordeling av permisjon betyr ikke at en mener at permisjonen skal deles i to klin like deler. Likestilling handler ikke om at alt skal være likt, men at en skal ha like muligheter. Da kan noen dele slik at pappaen tar kun fedrekvoten, mens andre kan dele annerledes, og alt er greit. Vis meg hvor det står at permisjonen skal deles i to like deler, da?
|
|
|
|
#56 |
|
Nek er allrighte dyr
Jeg skjønner hva du sier og tror sikkert det kan stemme for mange, men jeg må si selv at jeg ikke har hatt babyer som i nevnverdig grad fra fødsel har virket mest knyttet til meg. De har ikke grått eller virket ubekvemme hos far kontra meg. Men med mine to keisersnitt så er det også far som har hatt de første timene nærkontakt på sykehuset.
|
|
|
#57 |
|
Nek er allrighte dyr
Er det ekstremt å halvdele? Jeg synes ikke det, men det blir ekstremt å tvinge det på foreldre.
|
|
|
#58 |
|
I mål
|
Jeg tenkte hovedsakelig at blir ekstremt å tvinge det på foreldre. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
På samme måte som man ikke er en dårlig mor (eller far) hvis motsatt. Jeg ammet to av ungene vel og lenge, men mistet melken med nr.2 etter hvert. Han samsov jeg da heller ikke like mye med som de andre to, da han sov etter hvert rundt av MME. De to bærtene var derimot veldig "på meg". Det handlet jo ikke om at vi ikke fordelte ting hjemme og at ikke vi begge tok del i ting. Det ville jo nesten vært umulig etter hvert som det kom barn til. Men amminga gjorde nok noe med både følelsen av "avhengighet" begge veier, og kanskje spesielt med minstemor som ikke tok smokk. Så det varierer jo litt ut fra situasjonen. Etter hvert så viskes jo dette ut, og det daglige er det daglige. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Nek er allrighte dyr
Mens jeg tror dette har vel så mye med personlighet på ungene og hvordan mor og far opptrer som at ammingen alltid gjør barnet nærmere mor. Er man veldig innstilt på at babyen skal være (mest) knyttet til deg bevisst eller ubevisst så kan man ha en måte som ekskluderer far (bærer og bærer selv, tar oftest initiativet til bleieskift, er kjappest ute for å trøste, tar barnet fra andre så fort det gir fra seg knyst, kan ikke være borte fra barnet det første året, sitter alltid ved siden av barnet ved måltider istedenfor å slippe til far, besteforeldre, tanter etc). Det er ihvertfall slik jeg oppfatter det med mine eksempler fra RL.
|
![]() |
|
|