Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Jeg synes ikke likestillinga har gått for langt MEN

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-11, 16:09   #141
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg synes ikke likestillinga har gått for langt MEN

Jeg har også en mann som ikke setter seg før han stuper så lenge det er flere "åpenbare" oppgaver igjen (han har gudsjelov litt skylapper, så han klarer å stoppe før alle to-dos er gjort, for da hadde han jo holdt på et års tid. ), og det er virkelig ikke bra for noen. Det er en viktig grunn til at jeg har tvunget gjennom at vi har mye hjelp, faktisk. For han skal alltid bare gjøre litt til, og det klarer vi da, og pytt-pytt, det går vel fint, det tar vi på et par timer. Og det sliter oss ut begge to.

Gammel 25-10-11, 16:10   #142
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

http://var-dags-rum.blogspot.com/201...s-moa-irl.html

Sitat:

I en mindre lägenhet kan en stor walk in closet även rymma sovrummet, tipsar Moa

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 16:14   #143
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg grubler litt over denne løsningen og hvordan det vil virke i forhold til noen problemstillinger, altså.

For eksempel:
Problem: Mannen stiller for lite opp for barna.
Løsning: Kvinnen skal stille mindre opp for barna.

Er det bare meg som tenker at to negativer ikke alltid blir et positiv. I alle fall ikke for barna?

Kan du gi noen eksempler på at dette skisseres som løsning i diskusjonen?

For min del ser det ut som de fleste som setter opp likestilling som et mål, argumenterer for at dobbeltarbeidende i et parforhold bør ansvarliggjøre den andre parten, slik at begge tar ansvar på hjemmebane.

Gammel 25-10-11, 16:17   #144
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har også en mann som ikke setter seg før han stuper så lenge det er flere "åpenbare" oppgaver igjen (han har gudsjelov litt skylapper, så han klarer å stoppe før alle to-dos er gjort, for da hadde han jo holdt på et års tid. ), og det er virkelig ikke bra for noen. Det er en viktig grunn til at jeg har tvunget gjennom at vi har mye hjelp, faktisk. For han skal alltid bare gjøre litt til, og det klarer vi da, og pytt-pytt, det går vel fint, det tar vi på et par timer. Og det sliter oss ut begge to.

Menn som setter i gang "en liten sjau" midt i tv-kvelden og mener det er det vi bør gjøre da (for "det ser ikke ut her" ), er plagsomme.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 16:27   #145
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Kan du gi noen eksempler på at dette skisseres som løsning i diskusjonen?

Jeg leser i alle fall noen av svarene kvinner som sier de er utslitt (her og ellers) får som det. Det er mulig jeg leser feil, men det skulle ikke forundre meg om også noen i den situasjonen tolker det slik og dermed også forkaster det som en løsning.

Men da kommer vi jo til den andre biten:

dobbeltarbeidende i et parforhold bør ansvarliggjøre den andre parten, slik at begge tar ansvar på hjemmebane.

Jeg tror at det ene ikke nødvendigvis fører til det andre. Man kan forandre seg selv, men det er vel begrenset hvor mye kontroll man har over andre mennesker? Og nettopp i en setting der man maner til mindre "kontrollbehov" blant kvinner, virker det for meg ganske bakvendt å belage løsningen på hennes evne til å kontrollere et annet menneske. Spesielt når det er underforstått at hun har seg selv å takke dersom hun ikke makter denne biten. Man ansvarliggjør kvinnen for mannens manglende deltakelse, og det blir for meg litt ulogisk.

Den eneste man kan kontrollere er vel seg selv? Hvorfor ikke finne løsninger som de som er i en slik situasjon kan leve med og som ikke avhenger av noe som er utenfor deres kontroll?

Eventuelt anerkjenne at dette ikke er så enkelt som det kan se ut som?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 25-10-11, 16:38   #146
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg leser i alle fall noen av svarene kvinner som sier de er utslitt (her og ellers) får som det. Det er mulig jeg leser feil, men det skulle ikke forundre meg om også noen i den situasjonen tolker det slik og dermed også forkaster det som en løsning.

Men da kommer vi jo til den andre biten:

Jeg tror at det ene ikke nødvendigvis fører til det andre. Man kan forandre seg selv, men det er vel begrenset hvor mye kontroll man har over andre mennesker? Og nettopp i en setting der man maner til mindre "kontrollbehov" blant kvinner, virker det for meg ganske bakvendt å belage løsningen på hennes evne til å kontrollere et annet menneske. Spesielt når det er underforstått at hun har seg selv å takke dersom hun ikke makter denne biten. Man ansvarliggjør kvinnen for mannens manglende deltakelse, og det blir for meg litt ulogisk.

Den eneste man kan kontrollere er vel seg selv? Hvorfor ikke finne løsninger som de som er i en slik situasjon kan leve med og som ikke avhenger av noe som er utenfor deres kontroll?

Eventuelt anerkjenne at dette ikke er så enkelt som det kan se ut som?

Man er i alle fall selv ansvarlig for hva og hvor mye man vil finne seg i. Og hvem man er gift med.

Gammel 25-10-11, 16:44   #147
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Man er i alle fall selv ansvarlig for hva og hvor mye man vil finne seg i. Og hvem man er gift med.

Nettopp

Jeg tenker som så at ja, man får kanskje ett barn med en mann som viser seg som en som ikke gidder å bidra noe særlig på hjemmebane. Men om man så velger å få to barn til med samme mann, som ikke viser noen vilje til forbedring, ja da er det kanskje litt sent å klage på at man er utslitt?

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 17:11   #148
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Nettopp

Jeg tenker som så at ja, man får kanskje ett barn med en mann som viser seg som en som ikke gidder å bidra noe særlig på hjemmebane. Men om man så velger å få to barn til med samme mann, som ikke viser noen vilje til forbedring, ja da er det kanskje litt sent å klage på at man er utslitt?

Det er så fint når alle vanskeligheter kan forklares på sånne enkle og greie måter.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 17:15   #149
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Det er så fint når alle vanskeligheter kan forklares på sånne enkle og greie måter.

Gammel 25-10-11, 17:18   #150
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Selvsagt. Men dette har vel aldri vært et unyansert forum der man roper om skilsmisse så fort noen lufter et problem, så jeg regner med at vi tenker litt større på problematikken enn bare å be den enkelte om å skille seg. Det ville i alle fall gitt meg pinlige-flashback.

Den enkelte er ansvarlig for seg selv. Samtidig tenker jeg at når man ser at noenlunde lik problematikk hos veldig mange flere så er det ikke kun et individuelt problem. Og da må man kanskje kunne snakke om både hva den enkelte skal gjøre, men også om hva vi som samfunn kan endre på slik at fremtidige generasjoner ikke bare fortsetter i samme spor.

Min personlige mening er at vi ofte er så opptatt av at kvinner skal være sterke, selvstendige og ta ansvar for eget liv osv. at nesten hele ansvarliggjøringen for en uheldig situasjon rettes mot henne. Det er opp til henne å finne riktig mann. Det er opp til henne å få mannen til å..., det er opp til henne å fikse problemet osv. Jeg er ikke uenig i at kvinner må ta ansvar for eget liv, men jeg tror ensidig fokusering på den biten i den offentlige debatten kan gi et noe misforstått signal til mennene i samfunnet. Jeg savner ansvarliggjøring av mennene.

For å ta det ned på personlig plan igjen. Mannen min er et rotehode, men han er definitivt best på husarbeid, skogsturer med barna, matlaging osv. Da vi ble enige om en arbeidsfordeling der jeg var mye ute (jobb og studier) og han var bakkemannskap, rotet han litt i forhold til klær og utstyr i barnehagen. Kort fortalt: regntøy. Vi tok med regntøy hjem og han glemte å ta det med tilbake, han sjekket ikke godt nok at det var helt og riktig størrelse osv. Altså skjedde det at barnet manglet regntøy, hadde regntøyet til yngre søsken hengende der eller at det skitne regntøyet ikke var tatt med hjem og vasket osv.

Gjett hvem barnehagen tok det opp med? Og fortsatte å insistere på å ta det opp med selv om de ble henvist videre til mannen? Han som de jo tross alt pratet med daglig i garderoben? Istedet ble jeg mer eller mindre presset til å "sørge for at han". Fordi man til syvende og sist så på meg som den egentlige omsorgspersonen for barna.

Dette var ikke noen big deal (regntøyproblemet ble løst rimelig raskt), men det er en del av et mønster. Uansett hvor tilstede og deltakende mannen min er, så er det så godt som alltid jeg som blir kontaktet når det er noe. Ringer BUP eller PPT hit og mannen tar telefonen, ber de alltid om å snakke med meg. Er det noe som ikke funker i forhold til barnet med spesielle behov kan du vedde for at det er jeg som får høre det, uansett om skolen klart og tydelig har sett at dette er mannens ansvarsområde. Eller når et av barna er sykt og må hentes. De vet at jeg ikke har sertifikat (har vært tema på ansvarsgruppemøte), de vet at mannen henter og bringer og jeg er på jobb. Allikevel blir jeg oppringt på jobben med beskjed om at x er syk og må hentes.

Slike ting er kanskje ikke så innmari slitsomt i seg selv, men det å oppleve at man burde vært to steder på en gang, at man er ansvarlig for noe man ikke har kontroll over eller vet går etter planen der og da osv. gir en opplevelse av ekstra press. Og selv om det slett ikke løser alt, så tenker jeg at det er i alle fall noe vi som samfunn kan være litt bevisst på for å komme nærmere dit vi vil være? En bevisstgjøring omkring akkurat dette med ansvarliggjøringen og hvordan man kanskje anerkjenner menn og kvinner forskjellig som omsorgspersoner i det daglige?

Jeg vet i alle fall at det at man insisterer på å forholde seg til kun meg når det gjelder barna og at jeg måtte fjernstyre hjemmesituasjonen fra jobb dersom det var noe, hadde noe å si for at jeg til slutt kapitulerte og overtok mer hjemme. Selv om vi i utgangspunktet var jobbdamen og husfaren.

Gammel 25-10-11, 17:19   #151
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Gammel 25-10-11, 17:52   #152
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Hvis det er kvinnen som har problemet, så er det selvsagt at det er hun som må ta initiativ, og ofte også ansvaret, for å finne en løsning på problemet.

Jeg for min del har aldri hatt et problem med at barnehagen ikke henvender seg til mannen, noe som trolig skyldes at han bruker mer tid der enn jeg gjør, og at han er åpenbart kompetent nok til å kunne snakkes til.

Gammel 25-10-11, 17:59   #153
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Ingen har vel sagt at det er enkelt? Jeg tenker bare at veldig mye er snakk om valg og prioriteringer. Noe kan man forholdsvis enkelt velge seg bort fra, andre ting er vanskeligere. Men akkurat her var det snakk om menn/fedre som ikke bidrar på hjemmebane og dersom mannen hverken er villig til å forandre seg, eller være med på andre løsninger (vaskehjelp, au-pair e.l) som kan avhjelpe, ja da har man dessverre ikke så mange andre valg enn enten å leve med det eller å slutte å finne seg i det.

Gammel 25-10-11, 18:02   #154
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Standard

Hvis det er kvinnen som har problemet, så er det selvsagt at det er hun som må ta initiativ, og ofte også ansvaret, for å finne en løsning på problemet.

Jeg for min del har aldri hatt et problem med at barnehagen ikke henvender seg til mannen, noe som trolig skyldes at han bruker mer tid der enn jeg gjør, og at han er åpenbart kompetent nok til å kunne snakkes til.

Veldig enig i dette. Jeg har heller ikke opplevd at skolen/barnehagen ikke henvender seg til LøveMannen. Det har nok fordelt seg ganske likt.

Uheldigvis tror jeg nok ofte det er slik at det kvinnen opplever som et problem, ikke er et problem for mannen (Og nei, det gjelder selvsagt ikke alle).

Gammel 25-10-11, 18:08   #155
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Jeg håper ikke dette var ment som et stikk i min retning?

Vi hadde samme situasjon. Det vil si; mannen var der mer enn meg. Om han var "kompetent nok til å kunne snakkes til" hadde de lite grunnlag for å mene noe om all den tid de aldri tok opp noe med ham i utgangspunktet. Hadde de gjort det ville de kanskje blitt positivt overrasket.

Gammel 25-10-11, 18:11   #156
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Ingen har vel sagt at det er enkelt? Jeg tenker bare at veldig mye er snakk om valg og prioriteringer. Noe kan man forholdsvis enkelt velge seg bort fra, andre ting er vanskeligere. Men akkurat her var det snakk om menn/fedre som ikke bidrar på hjemmebane og dersom mannen hverken er villig til å forandre seg, eller være med på andre løsninger (vaskehjelp, au-pair e.l) som kan avhjelpe, ja da har man dessverre ikke så mange andre valg enn enten å leve med det eller å slutte å finne seg i det.

Joda. Det er kvinnens del av ansvaret. Men hvor er ansvarliggjøringen av fedrene selv? Er det kun kvinnene de er gift med som skal stå for den? Vi er jo så flinke til å ansvarliggjøre høyt og tydelig hva kvinnene angår, så hvorfor ikke mennene? Hvorfor slipper de så billig unna i slike debatter?

Gammel 25-10-11, 18:18   #157
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Standard

Joda. Det er kvinnens del av ansvaret. Men hvor er ansvarliggjøringen av fedrene selv? Er det kun kvinnene de er gift med som skal stå for den? Vi er jo så flinke til å ansvarliggjøre høyt og tydelig hva kvinnene angår, så hvorfor ikke mennene? Hvorfor slipper de så billig unna i slike debatter?

Jeg ser at jeg kanskje har uttrykt meg litt feil. Jeg mener selvsagt ikke på noen som helst måte at mennene ikke skal ansvarliggjøres. De skal, i utgangspunktet, selvsagt bidra like mye som kvinnene. Men siden denne diskusjonen, virket til å ha fokus fra et kvinneperspektiv, svarte jeg utifra det. Svaret mitt ville vært det samme om det var en mann som slet med at kona ikke bidro på hjemmebane.

Gammel 25-10-11, 18:22   #158
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Tja, kjøkken og bad gir meg raskere puls bare ved å se på bildene.

Men det er jo et problem du eier helt og holdent selv?
Om du blir sliten når dine egene krav er for høye, så er det dine krav det er noe galt med.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 18:23   #159
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Evt at dere har barnehagepersonale og en foreldregruppe som er bevisst.

Vi har heller ikke opplevd forskjellsbehandling i barnehagen, men har opplevd det noen ganger i andre sammenhenger. For eksempel ved at det er jeg som blir spurt om kakebaking.

Jepp. Jeg tror du har rett. Det handler om holdninger og bevissthet. Kanskje har jeg også merket det mer siden jeg har barn det også har vært en del med. (Årene før autismediagnosen var ... eh interessante.)

Jeg tror man kan ha litt å hente på en bevisstgjøring blant de foreldre i dag deler ansvaret for barna med. Altså deler i den forstand at de er involvert i forhold til helse, undervisning osv. De har jo også litt å si for definisjonen av kravene og hva som skal til for å være god nok som mor/forelder og dermed også i forhold til hva man strekker seg etter.

Når man da har en situasjon der flere mødre sier at de opplever at de blir forstrukket i livet sitt så må man kanskje se på ting i en litt videre forstand enn kun kvinnens valg. Eller i alle fall ha litt nysgjerrighet i forhold til hvorfor såpass mange i samme livssituasjon forteller det samme og hvordan man kan endre det. Jeg tror i alle fall det ville ha løftet debatten opp fra synsenivå og kanskje gjort den mer konstruktiv, men det er mulig jeg tar feil.

Gammel 25-10-11, 18:35   #160
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nettopp

Jeg ser at dette innlegget blir latterliggjort fordi det er for enkelt, og jeg er enig i at "du kan da bare skille deg- løsningen kanskje blir litt lettvint. Likevel må det gå an å undre seg over at kvinner velger å få både to og tre barn med en mann når de klager høylydt over at han er ubrukelig allerede etter det første barnet. Er det prevensjonsundervisningen de har gått glipp av, eller hva er det for noe?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:13.