|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hvilket juleavslutningsopplegg velger du/dere? | |||
| Kirken - alternativt opplegg finnes ikke |
|
9 | 4,71% |
| Kirken - er kristen |
|
27 | 14,14% |
| Kirken - er delvis troende |
|
50 | 26,18% |
| Kirken - er ikke troende |
|
63 | 32,98% |
| Alternativt opplegg - er delvis troende |
|
0 | 0% |
| Alternativt opplegg - er ikke troende |
|
29 | 15,18% |
| Noe helt annet - spesifiser gjerne |
|
13 | 6,81% |
| Deltakere: 191. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Skolejulegudstjeneste?
Hun sier vel ingenting om at noen andre enn henne hadde et slikt behov?
|
|
|
|
#162 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Skolejulegudstjeneste?Jeg tror ikke dette behovet er noe som kjennetegner ateister flest, nei. Nok en gang , jeg snakker ikke på samfunnsnivå her. Jeg oppfattet Sir Limpalots spørsmål som personlig, ikke generelt. Og jeg har svart deretter. Og selv om mine foreldre er ateister, så tenkte jeg nok aldri på meg selv som ateist. Jeg var nok mer "blank", og lite bevisst i forhold til hva jeg trodde/ikke trodde.
Sist redigert av Niobe : 13-12-11 kl 14:13. |
|
|
|
|
|
#163 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Neida, det er ikke Niobe som skriver det. Niobes innlegg var veldig godt skrevet og satt ord på følelsene mine, bare at jeg sitter "på den andre siden av bordet".
|
|
|
#164 |
|
Personlig pessimist
|
Ja, jeg tror skjønner hva du mener. Jeg tror jeg kjenner igjen forventningen om en spesifikk lengsel, fra kristne venninner i ungdomsskoletiden. På dem fikk man gjerne inntrykk av at alle som ikke var troende gikk rundt med et gapende hull inni seg. Jeg var ikke i nærheten av å bli kristnet i den tiden.
|
|
|
|
#165 |
|
ræv med ører
|
|
|
#166 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Østlandet
![]() |
Det er jeg enig i. |
|
|
|
|
|
#167 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Østlandet
![]() |
Sv: Skolejulegudstjeneste?Min 7-åring skal på julegudstjeneste. Er alternativt opplegg på skolen for de som ikke skal. |
|
|
|
|
|
#168 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Fordi kirkeavslutning er bedre enn ingen avslutning. Hvis det er å sitte på skolen og jobbe med en innleveringsoppgave av stort omfang som er alternativet, mens det i kirken er lysprosesjon, elevopptredner osv, er det et moment som er med i avgjørelsen. |
|
|
|
|
|
#169 |
|
Glamorøs
|
Sv: Skolejulegudstjeneste?Selvfølgelig er det vesentlig å vite hva alternativet. Jeg får følelsen av at man mener at man bare kan ha det så godt om man ikke vil være med i kirka når man ikke får vite alternativet. I tråden her er argumenter som høytid, julefølelse, juleglede, tradisjon og kultur dratt fram. Jeg syns ikke de som velger alternativet skal bli avspist med noe mindre. Siden forkynning ikke skal være en del av skolen er ikke kirketuren undervisning. Ergo skal ikke alternativet være ren skole heller.
|
|
|
#170 |
|
ræv med ører
Sv: Skolejulegudstjeneste?Helt enig med bl. a. Tallulah. Det skal være et likeverdig alternativ, og da må man få vite hva det er. Å sitte på skolen og pugge matte er f.eks. ikke likeverdig. Man skal faktisk ikke straffes for at man ikke ønsker å sende barna i kirken. Å bli fratatt en avslutning vil oppleves som straff.
|
|
|
#171 |
|
maler
|
Sv: Skolejulegudstjeneste?Selv om jeg er for at mine får tilbud om julegudstjeneste i regi av skolen synes jeg på ingen måte det passer som juleavslutning. Det er flere grunner til det, men nesten viktigst er det at det ikke er alle som vil være med der. Juleavslutning bør være noe klassen har samlet tenker jeg. Jeg vet ikke hva de har som alternativt opplegg hos oss, men noe er det. Og det er ikke matte, det har noe med jul å gjøre.
|
|
|
#172 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Skolejulegudstjeneste?Julegudstjenesten er ikke avslutning på våre skoler - det er et eget arrangement på en time flere dager før siste skoledag før ferien. |
|
|
|
|
|
#173 |
|
WF: Sausnebbet
|
|
|
|
|
|
|
#174 |
|
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolejulegudstjeneste?Selvfølgelig må det være et likeverdig tilbud, hvis ikke gir man jo signal til barna at det er feil å ikke være med i kirken!
|
|
|
#175 |
|
Audacious
|
Sv: Skolejulegudstjeneste?Jeg har hatt et par runder med skolen på dette med alternativt opplegg, og de hentet seg veldig raskt og pent inn igjen når de ble minnet på lovverk og regelverk. Barnehagen også. Men det er kamper jeg var litt overrasket over å måtte ta, jeg mener, det var jo de samme foreldrene mine kjempet 25 år tidligere!
|
|
|
#177 |
|
Sv: Skolejulegudstjeneste?Oh, don't get me started!
|
|
|
#178 |
|
maler
|
Sv: Skolejulegudstjeneste?Jeg lurer på hva som ville oppfattes som likeverdige alternativer av barn og foreldre. Jeg skjønner at det ikke er helt enkelt å komme opp med noe smart.
|
|
|
#179 |
|
Sv: Skolejulegudstjeneste?Hehe, joda, men å sitte på rektors kontor og løse matteoppgaver er definitivt IKKE fasiten.
|
|
|
#180 |
|
maler
|
Nei, men jeg lurer. Hva skulle man finne på som var likestilt på et vis? Vanlig skole blir jo helt feil, det sier seg selv. Godteri og kos på pulten blir også helt feil. Det bør vel være et litt halvhøytidelig opplegg som har med jul å gjøre kanskje.
|
![]() |
|
|