Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolejulegudstjeneste?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilket juleavslutningsopplegg velger du/dere?
Kirken - alternativt opplegg finnes ikke 9 4,71%
Kirken - er kristen 27 14,14%
Kirken - er delvis troende 50 26,18%
Kirken - er ikke troende 63 32,98%
Alternativt opplegg - er delvis troende 0 0%
Alternativt opplegg - er ikke troende 29 15,18%
Noe helt annet - spesifiser gjerne 13 6,81%
Deltakere: 191. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-11, 13:58   #161
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolejulegudstjeneste?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det du skriver her er noe av det som "plager" meg som ateist, at veldig mange ser ut til å mene at ikke-kristne har et slikt behov som må dekkes på andre måter.

Hun sier vel ingenting om at noen andre enn henne hadde et slikt behov?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 14:01   #162
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke dette behovet er noe som kjennetegner ateister flest, nei. Nok en gang , jeg snakker ikke på samfunnsnivå her. Jeg oppfattet Sir Limpalots spørsmål som personlig, ikke generelt. Og jeg har svart deretter. Og selv om mine foreldre er ateister, så tenkte jeg nok aldri på meg selv som ateist. Jeg var nok mer "blank", og lite bevisst i forhold til hva jeg trodde/ikke trodde.

Sist redigert av Niobe : 13-12-11 kl 14:13.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 14:12   #163
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hun sier vel ingenting om at noen andre enn henne hadde et slikt behov?

Neida, det er ikke Niobe som skriver det. Niobes innlegg var veldig godt skrevet og satt ord på følelsene mine, bare at jeg sitter "på den andre siden av bordet".

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 14:15   #164
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Neida, det er ikke Niobe som skriver det. Niobes innlegg var veldig godt skrevet og satt ord på følelsene mine, bare at jeg sitter "på den andre siden av bordet".

Ja, jeg tror skjønner hva du mener. Jeg tror jeg kjenner igjen forventningen om en spesifikk lengsel, fra kristne venninner i ungdomsskoletiden. På dem fikk man gjerne inntrykk av at alle som ikke var troende gikk rundt med et gapende hull inni seg. Jeg var ikke i nærheten av å bli kristnet i den tiden.

Gammel 13-12-11, 14:42   #165
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ja, jeg tror skjønner hva du mener. Jeg tror jeg kjenner igjen forventningen om en spesifikk lengsel, fra kristne venninner i ungdomsskoletiden. På dem fikk man gjerne inntrykk av at alle som ikke var troende gikk rundt med et gapende hull inni seg. Jeg var ikke i nærheten av å bli kristnet i den tiden.

Vi hadde en sånn episode når storesøster gikk siste året i barnehagen, når de snakket om Gud og Jesus i forbindelse med påske. Storesøster buste ut med at vi ikke trodde på Gud. Barnehagetanta svarte noe sånt som: "da tror dere vel på en annen gud, da" og begynte å ramse opp andre religioner. Storesøster blånektet, men ble vel litt ettertenksom, for når hun kom hjem igjen spurte hun helt oppgitt: "Mamma, hva er det egentlig vi tror på?!"

Gammel 13-12-11, 15:48   #166
Nutte
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Østlandet
Nutte har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvorfor må ungene vite hva det alternative opplegget er? Enten vil de (eller foreldrene) i kirka eller så vil de det ikke. Det bør vel ikke være skolens tilbud det står og faller på? Skolen må selvsagt se hvor mange som kommer før planlegger det alternative opplegget. 30 elever igjen på skolen krever andre planer og ressurser enn 3.

Det er jeg enig i.

Nutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 15:50   #167
Nutte
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Østlandet
Nutte har et hav av muligheter foran seg
Standard

Min 7-åring skal på julegudstjeneste. Er alternativt opplegg på skolen for de som ikke skal.

Nutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 19:53   #168
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Hvorfor må ungene vite hva det alternative opplegget er? Enten vil de (eller foreldrene) i kirka eller så vil de det ikke. Det bør vel ikke være skolens tilbud det står og faller på? Skolen må selvsagt se hvor mange som kommer før planlegger det alternative opplegget. 30 elever igjen på skolen krever andre planer og ressurser enn 3.

Fordi kirkeavslutning er bedre enn ingen avslutning. Hvis det er å sitte på skolen og jobbe med en innleveringsoppgave av stort omfang som er alternativet, mens det i kirken er lysprosesjon, elevopptredner osv, er det et moment som er med i avgjørelsen.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 20:17   #169
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig er det vesentlig å vite hva alternativet. Jeg får følelsen av at man mener at man bare kan ha det så godt om man ikke vil være med i kirka når man ikke får vite alternativet. I tråden her er argumenter som høytid, julefølelse, juleglede, tradisjon og kultur dratt fram. Jeg syns ikke de som velger alternativet skal bli avspist med noe mindre. Siden forkynning ikke skal være en del av skolen er ikke kirketuren undervisning. Ergo skal ikke alternativet være ren skole heller.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 20:25   #170
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Helt enig med bl. a. Tallulah. Det skal være et likeverdig alternativ, og da må man få vite hva det er. Å sitte på skolen og pugge matte er f.eks. ikke likeverdig. Man skal faktisk ikke straffes for at man ikke ønsker å sende barna i kirken. Å bli fratatt en avslutning vil oppleves som straff.

Gammel 13-12-11, 20:27   #171
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv om jeg er for at mine får tilbud om julegudstjeneste i regi av skolen synes jeg på ingen måte det passer som juleavslutning. Det er flere grunner til det, men nesten viktigst er det at det ikke er alle som vil være med der. Juleavslutning bør være noe klassen har samlet tenker jeg. Jeg vet ikke hva de har som alternativt opplegg hos oss, men noe er det. Og det er ikke matte, det har noe med jul å gjøre.

Gammel 13-12-11, 20:29   #172
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Julegudstjenesten er ikke avslutning på våre skoler - det er et eget arrangement på en time flere dager før siste skoledag før ferien.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 20:39   #173
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Skolenes alternative opplegg er ofte lite gjennomtenkte, de har lite pedagogisk innhold, og i noen tilfeller kan de oppleves som en form for straff for at man ikke velger å delta i "fellesskapet". Eks. måtte et barn jeg vet om sitte på rektors kontor og gjøre matteoppgaver mens resten var i kirka. Når klassen kom tilbake fikk han kjeft fordi han ikke hadde jobbet flittig nok. Lærere jeg har diskutert dette med har vært opptatt av at alternativet ikke må være så veldig hyggelig, for da kan det jo hende at det er mange som vil velge det i stedet for gudstjenesten... Hvor blir likeverdigheten av da, hvis det er så inmari viktig å pushe flest mulig med i gudstjenesten, og holde så mange som mulig borte fra alternativ markering? Jeg mener en infrmasjon i forkant om begge tilbudene vil funger som en kvalitetssikring av det alternative tilbudet. Det gir barna og foreldrene muligheten til å gjøre opplyste valg, og det avmystifiserer det å være "fritatt".

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 21:19   #174
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Selvfølgelig må det være et likeverdig tilbud, hvis ikke gir man jo signal til barna at det er feil å ikke være med i kirken!
Hvis det ikke er et likeverdig tilbud når dette er aktuelt neste år blir vesla tatt fri den dagen det er snakk om, da får hun være med meg på jobb og spille 3DS og spise godteri i stedet.
Da snakker vi likeverdig tilbud da, tenker jeg.

Gammel 13-12-11, 21:25   #175
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hatt et par runder med skolen på dette med alternativt opplegg, og de hentet seg veldig raskt og pent inn igjen når de ble minnet på lovverk og regelverk. Barnehagen også. Men det er kamper jeg var litt overrasket over å måtte ta, jeg mener, det var jo de samme foreldrene mine kjempet 25 år tidligere!

Gammel 13-12-11, 21:26   #176
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så føler jeg en spinoff komme, om behovet for "noe".

Gammel 13-12-11, 21:29   #177
Sir Limpalot

Sir Limpalot sin avatar

Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Oh, don't get me started!

Gammel 13-12-11, 21:30   #178
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på hva som ville oppfattes som likeverdige alternativer av barn og foreldre. Jeg skjønner at det ikke er helt enkelt å komme opp med noe smart.

Gammel 13-12-11, 21:46   #179
Sir Limpalot

Sir Limpalot sin avatar

Standard

Hehe, joda, men å sitte på rektors kontor og løse matteoppgaver er definitivt IKKE fasiten.
Skal ikke mye fantasi til å finne på noe bedre enn det.

Gammel 13-12-11, 21:50   #180
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Hehe, joda, men å sitte på rektors kontor og løse matteoppgaver er definitivt IKKE fasiten.
Skal ikke mye fantasi til å finne på noe bedre enn det.

Nei, men jeg lurer. Hva skulle man finne på som var likestilt på et vis? Vanlig skole blir jo helt feil, det sier seg selv. Godteri og kos på pulten blir også helt feil. Det bør vel være et litt halvhøytidelig opplegg som har med jul å gjøre kanskje.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:55.