|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hvilket juleavslutningsopplegg velger du/dere? | |||
| Kirken - alternativt opplegg finnes ikke |
|
9 | 4,71% |
| Kirken - er kristen |
|
27 | 14,14% |
| Kirken - er delvis troende |
|
50 | 26,18% |
| Kirken - er ikke troende |
|
63 | 32,98% |
| Alternativt opplegg - er delvis troende |
|
0 | 0% |
| Alternativt opplegg - er ikke troende |
|
29 | 15,18% |
| Noe helt annet - spesifiser gjerne |
|
13 | 6,81% |
| Deltakere: 191. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolejulegudstjeneste?"Alternativt opplegg - er ikke troende", men egentlig burde jeg svart "Noe helt annet - spesifiser gjerne". Ungene velger og har alltid valgt selv. Med et unntak. Her vi bor har alternative opplegg vært vanlig og gode lenge, mens året vi bodde langt uttafor allfarvei så fantes ikke alternativer hverken til jul eller påske. Også da fikk ungene bestemme selv om de ville i kirka eller ikke. Konfirmasjonsundervisningen var en meget spesiell opplevelse det året, de aktuelle barna (alle unntatt vår eldste) fikk fri fra skolen, uke etter uke, for å delta. |
|
|
|
|
|
#182 |
|
Glad
|
Sv: Skolejulegudstjeneste?
Lys og elevopptredener og annet som nevnes i et innlegg over her vil fungere som et alternativt, likeverdig alternativ. Ideer kan for øvrig hentes på www.human.no sine nettsider.
|
|
|
#183 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolejulegudstjeneste?Jeg tar det for gitt at alternativet er likeverdig. Altså noe hyggelig, ikke matteoppgaver på rektors kontor. Er det virkelig vanlig med sånne kjipe opplegg i våre dager, altså? Jeg vet at det var det da jeg gikk på skolen, men mitt inntrykk nå er at skolene lager OK alternative opplegg. |
|
|
|
|
|
#184 |
|
Audacious
|
Sv: Skolejulegudstjeneste?Regelverket sier jo at juleavslutningen ikke skal sammenblandes med et eventuelt kirkebesøk, og det er heller ikke en del av det faglige opplegget i RLE-faget. (Og hva den egentlig har å gjøre der da er jo noe uklart... men den har vi vært gjennom...
|
|
|
#185 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Skolejulegudstjeneste?Jeg sjekker lappen her. |
|
|
|
|
|
#186 |
|
Tittel og tittel....
|
Den alternative samlingen høres jo strengt tatt ut som en samling som alle burde fått med seg.
|
|
|
|
#187 |
|
Snikende tiger
|
Sv: Skolejulegudstjeneste?Vi har ikke fått kirkealternativ på Tigerungens skole, alle skal i gymsalen.
|
|
|
#188 |
|
WF: Sausnebbet
|
Jeg synes dette er vanskelig, særlig fordi en del av dem som velger bort skolegudstjeneste heller ikke skal delta i andre typiske juleaktiviteter. Å lage julepynt og synge ikkekristne julesanger om nissen og dens like blir like feil for dem som å synge Jeg er så glad hver julekveld, for da ble Jesus født. Skal et alternativ også favne disse barna, må vel innholdet i den alternative markeringen gå på helt andre ting enn jul, f. eks. mellommenneskelige verdier som fred, omsorg, ansvar, glede, kjærlighet osv. |
|
|
|
|
|
#189 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Skolejulegudstjeneste?Jeg er kristen, mannen min agnostiker. Eldstemann er opptatt av alle religioner, men tror ikke på Gud. Han vil allikevel gjerne i kirken og skal selvsakt få gå sammen med oss andre, hadde han ikke ønsket det hadde han selv fått bestemme.
|
|
|
#191 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolejulegudstjeneste?Jeg synes denne løsningen er fin. Kirken inviterer til julegudstjeneste for elevene. Skolen fører ikke fravær for de elevene som deltar, men engasjerer seg ellers ikke. Enda bedre synes jeg et arrangement for barn og foreldre på kveldstid, initiert av kirken ville være. Da holdes skolen utenfor, uten at det blir unaturlig. |
|
|
|
|
|
#192 |
|
maler
|
Dette er vel egentlig mer naturlig sånn sett, at det er julegudstjenesten som har påmelding og ikke motsatt. Jeg regner med det er sånn det blir flere steder etterhvert? Jeg så på ukeplanen til eldste igår at "de som ikke skal være med på julegudstjeneste må levere melding" og at det blir et alternativt opplegg på skolen uten at det er spesifisert hva dette er.
|
|
|
#193 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Østlandet
![]() |
Sv: Skolejulegudstjeneste?Vi er ikke troende og vi ønsker ikke at våre barn skal værei kirken uten oss. Dette fordi jeg mener at barn ikke har godt av å bli fortalt at "dette er det eneste rette". Jeg er mere fan av at de blir fortalt et litt mere nyansert budskap, ala "noen tror dette, andre tror det". Jeg mener at den forkynnelsen og bønnen som foregår i kirken er for troende og at man som ikke troende ikke har noe der å gjøre. Men når mine barn er store nok til å velge selv skal jeg selvfølgelig forklare dem dette og gi de valget. Lære om de ulike religionene kan de gjøre i RLE timene på skolen, ikke av en prest. Kirken burde ikke ha noe med skolen å gjøre, dette er noe kirken kunne tilbudt sine medlemmer på kveldstid, ikke skolegudstjeneste men barnegudstjeneste kanskje?
2003-2007-2012 Sist redigert av 2ne : 14-12-11 kl 10:37. |
|
|
|
|
|
#194 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Skolejulegudstjeneste?Jeg vet ikke hva folk legger i "delvis troende" osv, men mange tror jo på Gud, uten å tro at Jesus var hans sønn og døde for våre synder. For eksempel. Dermed er de ikke bekjennede kristne, selv om de tror på Gud.
|
|
|
|
#195 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Skolejulegudstjeneste?Jeg glemte en ting: Jeg har selv stusset på at så mange velger å døpe barna sine, når jeg vet at mange ikke har tenkt å oppdra barnet i kristen tro. Men jeg lar meg ikke provosere av det, og for meg (personlig; bare meg) så jeg setter pris på å få lov til å være med å velsigne barnet, ønske det velkommen til verden, og ønske foreldrene lykke til med oppgaven de har foran seg! Og om det kun er det foreldrene har i tanke med dåp; å feire barnet sitt, så feirer jeg gjerne med dem.
|
|
|
|
#196 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolejulegudstjeneste?Bare fire dåpsbarn, det er ingenting. Prøv seks. Da snakker vi langtekkelig. |
|
|
|
|
|
#197 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
De fleste menigheter i DNK har vel familiegudstjenester? Disse er spesielt tilrettelagt ungene og er riktig så koselige, om man trives i kirken generelt.
Sist vi var i dåp, var det familiegudstjeneste der alle ungene fikk komme frem og de fortalte historien om de fem fiskene og de to brødene, ungene fikk utdelt hver sin lille boks med makrell i tomat (
|
|
|
|
#199 |
|
Ringskrømt
|
Akkurat døpinga tar da ikke spesielt lang tid? Da Pluggen ble døpt, hadde jeg han sovende på fanget mens vi ventet på tur. En SMS tikket inn, og jeg svarte på den med venstrehånda, og da jeg var ferdig var to barn allerede døpt.
|
|
|
#200 |
|
På opplading
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolejulegudstjeneste?Jeg har sendt mail til skolen og bedt om informasjon om hva det alternative tilbudet består av.
|
![]() |
|
|