Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Poll: Hva er du villig til å ofre for miljøet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: velg 3 av 9
Villig til å redusere bilbruk med minst 1/3 24 28,92%
Ikke villig til å redusere bilbruk så mye 25 30,12%
Har allerede redusert bilbruk så mye 29 34,94%
Villig til å spise minst 1/3 mindre kjøtt 46 55,42%
Ikke villig til å spise så mye mindre kjøtt 17 20,48%
Spiser allerede så mye mindre kjøtt eller er vegetarianer 22 26,51%
Villig til å betale mer for varer fra fattige land 61 73,49%
Ikke villig til å betale mer for varer fra fattige land 6 7,23%
Betaler allerede mer for varer fra fattige land 15 18,07%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 83. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-07, 19:35   #21
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Poll: Hva er du villig til å ofre for miljøet?

Opprinnelig lagt inn av linka-mor, her.

Vi kjører så og si aldri bil så der har jeg god samvittighet. Her er ingen kollektivtrafikk Kjøtt kan jeg, og burde jeg kutte ned på, især med tanke på att vi har fri tilgang til fisk og spiser det alt for sjeldent. Importvarer er umulig å få tak i her i ødelandet.

Bor du på en øy?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 19:39   #22
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Bil bruker jeg fint lite. Kun de dagene armen eller været er elending. Klarer ikke gå med vogn da.

Kjøtt spiser vi mest hvite produkter. Er flink å spise fisk også. Varer fra fattige land kunne jeg godt betalt litt mere for.

Gammel 22-03-07, 19:52   #23
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kunne godt tenkt meg å betale mer for varer fra fattige land, jeg, men det kommer an på hvem denne økte pengesummen går til da? Går den til de fattige som bor og jobber der, eller går den til de rike folka fra Vesten, som styrer helt greia?

Gammel 22-03-07, 20:19   #24
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

kjører aldri. Kjører Kollektivt. Spiser lite kjøtt. Kan gjerne betale mere for GODE varer fra fattige land. Gjør også annet som å sortere papir/papp fra søppel og kaster glass i konteinere.. Gjør det jeg føler jeg klarer.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 20:29   #25
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg gjør andre ting for miljøet enn det som er nevnt her foreløpig, og det er at jeg prøve å unngå å bli med på bruk-og-kast-opplegget.
Hvorfor bytte ut alle håndklærne på badet/badene bare for at fargene skal matche?
Hvorfor bytte ut og pusse opp et 5-15 år gammelt bad eller kjøkken som er i topp stand, bare litt umoderne?
Hvorfor bytte ut møbler bare fordi man er lei av den 6 år gamle sofaen?
Hvorfor kjøpe aaaaltfor mye klær?
Hvorfor kaste masse mat?

Spesielt det med oppussing provoserer meg, da...

Gammel 22-03-07, 21:06   #26
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av maribo, her.

Kunne godt tenkt meg å betale mer for varer fra fattige land, jeg, men det kommer an på hvem denne økte pengesummen går til da? Går den til de fattige som bor og jobber der, eller går den til de rike folka fra Vesten, som styrer helt greia?

Handler du fair trade-produkter kan du stole på at bøndene som leverer råstoffene får en grei betaling for varene sine. Derfor er de også litt dyrere, men det er det verdt!

Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 21:08   #27
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Handler du fair trade-produkter kan du stole på at bøndene som leverer råstoffene får en grei betaling for varene sine. Derfor er de også litt dyrere, men det er det verdt!

Hvis det er sånn så er jeg enig - er bare litt skeptisk til at alt skal forvinne til smarte mellommenn....

Gammel 22-03-07, 21:08   #28
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Når det gjelder oppussingen Maribo sikter til synder jeg nok mye, men vi pusser da opp til mer miljøvennlig hus, og vi trenger aldri å male det.

Jeg betaler gjerne mer for varene om de som trenger dt får penge. Bilbruk synder jeg på og har stort forbedringspotensiale. Kjøtt blir det også mindre av.

Forøvrig forsto jeg ikke at det var en flervalgspoll.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 00:22   #29
lil'c
Passiv

Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Poll: Hva er du villig til å ofre for miljøet?

Jeg har vært idealist siden jeg var liten og skulle ikke forurense miljøet med noen bil nei! Så jeg tok ikke lappen.
Og vil ikke ha bil.
Vi tar kollektivt, og en sjelden taxi.
Spiser allerede veldig lite kjøtt, så lite at hvis vi reduserer er vi vegeterianere, og det vil jeg ikke helt.
Betaler allerede mer for økologiske varer og fair trade varer.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 01:32   #30
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Er det bra for miljøet å frakte varer hit fra "fattige" land? Skipstrafikk forurenser mye så vidt jeg vet. Enten blander denne pollen miljøhensyn sammen med gode formål generelt, eller det er noe jeg har misforstått ganske grundig.

Ben "inconvenient truth" Murphy

Jeg tolker det på samme måte som deg.

Gammel 23-03-07, 16:17   #31
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi spiser ikke voldsomt med kjøtt, har ikke bil og jeg kunne sikkert betalt mer for varer fra fattige land.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 16:31   #32
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Jeg har jo akkurat fått lappen, og det som fikk meg til å ta den akkurat nå, var at her jeg bor er man helt og holdent avhengig av bil for å i det hele tatt komme deg i en matbutikk. Men jeg prøver å ikke kjøre unødvendig mye, henter gjerne Aurora i barnehagen, parkerer hjemme og går til parken etterpå. Nå som jeg er ganske gravid begrenser det seg litt hvor mye jeg kan gå, men etter fødselen kommer jeg til å gå mest mulig turer, også når jeg skal shoppe og på kafé.

Jeg spiser ikke så veldig mye kjøtt, i hvert fall ikke sammenlignet med folk her borte, og under norsk gjennomsnitt også, vil jeg tro. På skiva har jeg som regel ost eller kaviar, og til middag har vi ofte salater, noen ganger med kjøtt, men aldri mye. Prøver å lage middager med mest mulig godt tilbehør, så man ikke trenger så store mengder kjøtt. Men jeg kunne nok fint klart å kutte ned enda litt mer. Ikke bestille disse digre biffene man får på restauranter her i Texas, f.eks.

Jeg har nok ikke vært så veldig bevisst på det enda, men hvis jeg er i en butikk og ser flere ting jeg har lyst på, og den ene er merket med fair trade, velger jeg gjerne den. Handler av og til i en non-profit-gavebutikk like i nærheten her som kun selger fair trade-varer.

Gammel 23-03-07, 18:54   #33
linka-mor
Aquarist

linka-mor sin avatar

linka-mor er populærlinka-mor er populærlinka-mor er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Bor du på en øy?

linka-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 09:09   #34
løvemor
Tilbake

løvemor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
løvemor er litt kul
Standard

Bilbruken min er egentlig ganske minimal. Kjøpe dyrere varer fra andre land er jeg veldig villig til, og gjør også det når muligheten er der. Jeg må bare begynne å oppsøke slike varer litt mer.
Spise mindre kjøtt er heller egentlig ikke noe problem for meg. Jeg har bare ikke hatt bevisthet om at det er noe man bør gjøre for miljøet. Men vegetarianer blir jeg nok ikke.

løvemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 11:58   #35
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Jeg betalte 9 euro for en kaviartube fra Norge!

"Men det er jo tre ting på én gang, og det går jo ikke. Det er jo ikke mulig, det!" *Kinderegg-reklame-stemme*

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 12:00   #36
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker ikke bil i det hele tatt.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 12:02   #37
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Men jeg elsker kjøtt da, og ikke pokkern om jeg betaler noe mer enn nødvendig for varer. Jeg vil heller prute. *miljøsvin*

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 19:20   #38
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg gjør gjerne alle tre punktene. Bruker mindre bil, for jeg har lovt meg selv å gå eller sykle til jobben. Vi prøver å spise to-tre måltider i uka med fisk. Noe kjøtt må vi ha! Prøver kjøpe økologisk, men må innrømme at det også går i "vanlig" kjøtt her også. Kan godt betale dyrere for varer fra Fair trade.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:18.