Sv: Nivådelt opplæring
Opprinnelig lagt inn av Darth, her.
Forskning fra New Zeeland, som norsk skole liker å ha som forbilder, viser at økt lærertetthet er blant de tiltakene som ikke gir noe særlig økt læringseffekt faktisk.
Ellers så ønsker ikke jeg at skolen blir lagt opp som kurs. Å gå på skole er mer enn å lære seg to pluss to og preteritum futurum - sånn ønsker jeg at det skal fortsette å være. Jeg er dog ikke i mot at man tilpasser undervisninga, også for de flinke, sånn at de får jobbe på sitt nivå. I klassen til jentungen min så er det flere som jobber med åttendeklasseboka, hun går i sjetteklasse nå. Det eneste som er dumt med det opplegget er at ungene aldri vil få nytte av fellesundervisning - for de har vært gjennom den samme boka før. Jeg skulle ønske at man hadde nivådelte ekstrabøker til læreverkene - for jeg er sikker på at selv den flinkeste 14-åring har godt av å innimellom følge fellesundervisning på "mellomnivået" som skal passe for hele klassen for å sjekke at alle hull er tettet. Men da forutsetter det at de ikke bare løser oppgaver som denne eleven allerede har løst.
Ja, jeg vet at forskningen sier det. Men i det minste ville jeg sluppet å bli utslitt av dårlig samvittighet for alt jeg ikke får gjort og alle jeg ikke får fulgt opp. Det må da telle for noe det også :-(. Og de gangene vi er 3 lærere på trinnet istedenfor 2 så er det faktisk noen elever (svake som regel, sterke aaaav og til) som får helt tilpasset undervisning og noen huller dekt. Jeg kan ikke forstå at det ikke skal være positivt.