Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nivådelt opplæring

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-12, 14:27   #11
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nivådelt opplæring

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Forskning fra New Zeeland, som norsk skole liker å ha som forbilder, viser at økt lærertetthet er blant de tiltakene som ikke gir noe særlig økt læringseffekt faktisk.

Ellers så ønsker ikke jeg at skolen blir lagt opp som kurs. Å gå på skole er mer enn å lære seg to pluss to og preteritum futurum - sånn ønsker jeg at det skal fortsette å være. Jeg er dog ikke i mot at man tilpasser undervisninga, også for de flinke, sånn at de får jobbe på sitt nivå. I klassen til jentungen min så er det flere som jobber med åttendeklasseboka, hun går i sjetteklasse nå. Det eneste som er dumt med det opplegget er at ungene aldri vil få nytte av fellesundervisning - for de har vært gjennom den samme boka før. Jeg skulle ønske at man hadde nivådelte ekstrabøker til læreverkene - for jeg er sikker på at selv den flinkeste 14-åring har godt av å innimellom følge fellesundervisning på "mellomnivået" som skal passe for hele klassen for å sjekke at alle hull er tettet. Men da forutsetter det at de ikke bare løser oppgaver som denne eleven allerede har løst.

Ja, jeg vet at forskningen sier det. Men i det minste ville jeg sluppet å bli utslitt av dårlig samvittighet for alt jeg ikke får gjort og alle jeg ikke får fulgt opp. Det må da telle for noe det også :-(. Og de gangene vi er 3 lærere på trinnet istedenfor 2 så er det faktisk noen elever (svake som regel, sterke aaaav og til) som får helt tilpasset undervisning og noen huller dekt. Jeg kan ikke forstå at det ikke skal være positivt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:48.