|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
superbruker
|
Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?
På skolen barna mine sogner til er SFO ren oppbevaring. De lærer lite og mange slutter tidlig. Minstepropellen var den av mine som gikk lengst og hun gikk til jul i 3 klasse. De to eldste sluttet til jul i 2 klasse. Ingen av mine 3 har trivdes på SFO.
|
|
|
#42 |
|
Glamorøs
|
Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Jeg er ikke Lisa, men svarer siden vi også er veldig fornøyde. De har mye friluftsliv og turer, spiller ulike ballspill, bygger snøhule, går på skøyter, har dramagrupper, band, korps, dansekurs, gym og bibliotek. De voksne er med hele tiden og de er flinke til å dra veksel på deres interesser og kunnskap.
|
|
|
#43 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Gamle sfo'en vår(aks) hadde veldig bra tilbud; trommekurs(afrikanske trommer og dans), |
|
|
|
|
|
#44 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
På vår aks river de seg i håret over dette. De hevder at de taper mye penger når det er mange med de laveste satsene på aks. Jeg kjenner ikke til alle detaljene, men inntekten til aks er foreldrebetalingen. Det er mulig de får mer også, det vet jeg ikke. Når mange foreldre ikke betaler full sats betyr dette mindre penger å drive aks for. De får nemlig ikke kompensert fra kommunen for de reduserte inntektene. Dette er et betydelig beløp på vår skole og dermed mye mindre til gøyale aktiviteter som koster.
|
|
|
#45 |
|
I mål
|
Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Jeg er heller ikke Lisa, men vi er også fornøyde med AKS hos oss. Førsteklassingene er nok dem som er minst med på aktiviteter, men det er stort sett etter eget ønske. Det synes jeg er greit nok, for det blir jo større behov for noe organisert etterhvert. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Kjenner jeg nesten blir misunnelig over et så godt tilbud! Ikke rart at barna trives godt. Hos oss er de voksne ikke med, de bare sitter der og snakker sammen. Barna tegner, perler, er noe ute og av og til på tur i nærområdet. Det hender at de lager ting også, en gang i blant.
|
|
|
#47 |
|
på slep
Måtte dere betale for disse aktivitetene? Da tenker jeg på kursene?
|
|
|
#48 |
|
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Her står det endel om Aktivitetsskolen og innholdet: http://www.utdanningsetaten.oslo.kom...an_Askolen.pdf |
|
|
|
|
|
#49 |
|
maler
|
Hos oss (Trondheim) prioriterer de å ansette folk med noe utdanning og å oppmuntre til utdanning av ufaglærte. Det fører til at de stort sett har folk som kan noe og vil jobbe med det de gjør. De bruker de ressursene de har internt i staben til å lage kurs, og det blir ganske variert. Det koster ikke noe ekstra.
|
|
|
#50 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Jeg har også blitt veldig positivt overrasket av aks. Jeg trodde det skulle være ren oppbevaring, men det er det slett ikke.
|
|
|
|
#51 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Man måtte betale litt for teater(pga innleide instr.) og svømming, ellers var det andre gratis. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
på slep
Vi har noen engasjerte som driver med fine ting og drar i gang aktiviteter. Og så har vi dessverre noen som er mest opptatt av ikke å brekke negler og å få skravlet med kolleger.
For vår del betyr det aks med mindre å rutte med kombinert med at det ikke er lov med foreldrebetaling mye mindre muligheter enn i bydeler med foreldre med høyere inntekter.
|
|
|
#54 |
|
på slep
Det var nesten litt godt å høre, at dere også har noen uengasjerte.
|
|
|
#55 |
|
maler
|
Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Men selv om det er kurs og aktiviteter betyr det jo ikke at det er lite tid til egenstyrt lek. Man er ikke med på alt, og ting er jo frivillig. Det er ikke sånn at alle dras med i aktiviteten, det er de som vil. Eller de som er påmeldt.
|
|
|
#56 |
|
på slep
Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Jeg mente ikke at det ikke skal være aktiviteter, men at det bør være en god miks.
|
|
|
#57 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Tror ikke det var noen i Størsta sin klasse som brukte SFO i 4.klasse, nei. De fleste sluttet eller kuttet ned iløpet av 2. klasse, og sluttet helt etter 3. Størsta sluttet til jul i 3.klasse,da hadde hun hatt halv plass siden hun begynte i 2.klasse.
-01 -07 og Minstemor -10Stolt bilsikringsfanatiker Sist redigert av emin : 26-02-12 kl 20:29. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Glamorøs
|
Det er det absolutt hos oss. Alle aktivitetene er frivillige, bortsett fra turene da. Trivselen tror jeg kommer mye av at ungene ser at de voksne er engasjert i det de holder på med. Det er alltid minst et par voksne som er med på slåball, en som driver med teater utenom har teatergruppe, han som spiller i band har musikkquizer osv.
|
|
|
#59 |
|
anglofil
Nå har jo flere svart her men vi får en halvårsplan med informasjon om hvilke tema og hva slags kunnskap de legger vekt på i forskjellige perioder. Nå er det f.eks verdensrommet og etter det er det geografi igjen med fokus på Europa. På AKS har de også teaterlek, gitarkurs, sjakkturnering, dans osv. De er også veldig flinke til å benytte seg av ressurser som ligger hos foreldrene ved skolen som f.eks et par kjente forfattere som lager lesegrupper eller andre som måtte ønske å bidra med sitt.
|
|
|
#60 |
|
anglofil
|
![]() |
|