Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

SFO i 4. klasse - et mål for alle?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-12, 22:52   #41
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Akkurat samme hos oss. Jeg vil også si at jeg er utrolig imponert over hvor mye de lærer på AKS (men det var vel det som var hele poenget med overgang fra SFO til Aktivitetsskole) og jeg tenker på hvor mye kunnskap de barna som ikke går der mister.

På skolen barna mine sogner til er SFO ren oppbevaring. De lærer lite og mange slutter tidlig. Minstepropellen var den av mine som gikk lengst og hun gikk til jul i 3 klasse. De to eldste sluttet til jul i 2 klasse. Ingen av mine 3 har trivdes på SFO.

Gammel 25-02-12, 23:00   #42
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke Lisa, men svarer siden vi også er veldig fornøyde. De har mye friluftsliv og turer, spiller ulike ballspill, bygger snøhule, går på skøyter, har dramagrupper, band, korps, dansekurs, gym og bibliotek. De voksne er med hele tiden og de er flinke til å dra veksel på deres interesser og kunnskap.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 23:10   #43
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Gamle sfo'en vår(aks) hadde veldig bra tilbud; trommekurs(afrikanske trommer og dans),
teater med instruktører fra teaterskole, Taekwondo, sjakk-kurs, svømming, bordtennis-kurs og kor.
Der de går nå er det ikke så mye, de har svømming, dramagruppe og litt formingsaktiviteter.
Begge sfo'ene har formingsakt, gymsal/samlingsal og datarom/spillerom.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 23:12   #44
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Nå vet jeg ikke detaljene men i fjor høst reduserte Oslo Kommuner satsen på AKS ganske så mye for de med lavest inntekt. Vår AKS leder jublet og sørget for at ganske så mange barn kunne begynne på AKS igjen.

På vår aks river de seg i håret over dette. De hevder at de taper mye penger når det er mange med de laveste satsene på aks. Jeg kjenner ikke til alle detaljene, men inntekten til aks er foreldrebetalingen. Det er mulig de får mer også, det vet jeg ikke. Når mange foreldre ikke betaler full sats betyr dette mindre penger å drive aks for. De får nemlig ikke kompensert fra kommunen for de reduserte inntektene. Dette er et betydelig beløp på vår skole og dermed mye mindre til gøyale aktiviteter som koster.

Gammel 25-02-12, 23:15   #45
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er heller ikke Lisa, men vi er også fornøyde med AKS hos oss. Førsteklassingene er nok dem som er minst med på aktiviteter, men det er stort sett etter eget ønske. Det synes jeg er greit nok, for det blir jo større behov for noe organisert etterhvert.
Hos oss er det tilbud om turgruppe, det er mulig å spille et instrument (da med ekstrabetaling, i regi av kulturskolen, men foregår i AKStiden), de har hatt dukketeaterkurs, dansekurs, de har taekwondotilbud i ekstern regi (men gratis), ulike formingsaktiviteter, bytter på å ha gymsalen, har månedlig gymsaldisco, sjakkgruppe, skigåing, sløydgruppe, aerobic og kor (ikke alt dette pågår hele tiden, noe går som kurs over et visst antall uker, feks sløyd, andre ting er dropin). Ellers er det lek ute og inne, inne er de ganske flinke med lekestasjoner, synes jeg. Gutta bygger mye lego, jentene driver mye med formingsaktiviteter av litt ulik type. ¨
Skolen har svømmehall, og barna roterer på å ha svømming med AKS 1 gang i uka.

Jeg tok nå en titt på planen for 3. og 4. klasse også, der er det jo tilbud jeg ikke kjenner til, og jeg ser at der står det ting som avisgruppe, matgruppe og Forskergruppe i regi av Forskerfabrikken.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 23:15   #46
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg er ikke Lisa, men svarer siden vi også er veldig fornøyde. De har mye friluftsliv og turer, spiller ulike ballspill, bygger snøhule, går på skøyter, har dramagrupper, band, korps, dansekurs, gym og bibliotek. De voksne er med hele tiden og de er flinke til å dra veksel på deres interesser og kunnskap.

Kjenner jeg nesten blir misunnelig over et så godt tilbud! Ikke rart at barna trives godt. Hos oss er de voksne ikke med, de bare sitter der og snakker sammen. Barna tegner, perler, er noe ute og av og til på tur i nærområdet. Det hender at de lager ting også, en gang i blant.

Gammel 25-02-12, 23:15   #47
veobra
på slep

veobra sin avatar

veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Gamle sfo'en vår(aks) hadde veldig bra tilbud; trommekurs(afrikanske trommer og dans),
teater med instruktører fra teaterskole, Taekwondo, sjakk-kurs, svømming, bordtennis-kurs og kor.

Der de går nå er det ikke så mye, de har svømming, dramagruppe og litt formingsaktiviteter.
Begge sfo'ene har formingsakt, gymsal/samlingsal og datarom/spillerom.

Måtte dere betale for disse aktivitetene? Da tenker jeg på kursene?

På vår skole er det ikke tillat å ta ekstra betalt for aktiviteter. Det er klart det hadde vært fint å få mange ekstra tilbud i aks. Men vi får ikke lov hvis det innebærer foreldrebetaling. Slik jeg har forstått det er begrunnelsen mange familier i området med dårlig økonomi.

Gammel 25-02-12, 23:21   #48
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her står det endel om Aktivitetsskolen og innholdet: http://www.utdanningsetaten.oslo.kom...an_Askolen.pdf

De er veldig flinke med aktiviteter på vår Aks. Allikevel trapper 3.klassingen vår veldig ned nå. Hun velger selv hvor mye hun vil være der, og velger stadig oftere å gå hjem , enten alene, eller sammen med andre (blir med noen/tar med seg noen). Jeg synes det er en naturlig utvikling, og jobber ikke for å snu trenden.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 23:24   #49
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

På vår skole er det ikke tillat å ta ekstra betalt for aktiviteter. Det er klart det hadde vært fint å få mange ekstra tilbud i aks. Men vi får ikke lov hvis det innebærer foreldrebetaling. Slik jeg har forstått det er begrunnelsen mange familier i området med dårlig økonomi.

Hos oss (Trondheim) prioriterer de å ansette folk med noe utdanning og å oppmuntre til utdanning av ufaglærte. Det fører til at de stort sett har folk som kan noe og vil jobbe med det de gjør. De bruker de ressursene de har internt i staben til å lage kurs, og det blir ganske variert. Det koster ikke noe ekstra.

Det høres kjemperart ut om de har laget et opplegg der de vedtar SFO-satser som vil gjøre at noen SFOer har veldig mye mindre å rutte med enn andre? Det logiske hadde jo vært å samle inn pengene i en pott og delt utover igjen.

Gammel 25-02-12, 23:32   #50
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også blitt veldig positivt overrasket av aks. Jeg trodde det skulle være ren oppbevaring, men det er det slett ikke.

Ungene stortrives, og de holder masse korte kurs. Kursene har et tema med variasjoner. Det blir kanskje litt kjønnsdelt på den måten, men ungene får i hvert fall gjøre det de selv liker. Og kursene bytter ofte slik at gruppene skiftes ut jevnlig.

Men vi vurderer å kutte ned på plassen. Mye fordi Snuppa rett og slett trives med å være alene og strukturere dagen sin selv. Det betyr ikke at tilbudet ikke er godt.

Gammel 25-02-12, 23:32   #51
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Man måtte betale litt for teater(pga innleide instr.) og svømming, ellers var det andre gratis.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 23:35   #52
veobra
på slep

veobra sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hos oss (Trondheim) prioriterer de å ansette folk med noe utdanning og å oppmuntre til utdanning av ufaglærte. Det fører til at de stort sett har folk som kan noe og vil jobbe med det de gjør. De bruker de ressursene de har internt i staben til å lage kurs, og det blir ganske variert. Det koster ikke noe ekstra. .

Vi har noen engasjerte som driver med fine ting og drar i gang aktiviteter. Og så har vi dessverre noen som er mest opptatt av ikke å brekke negler og å få skravlet med kolleger. Det høres supert ut at de satser ved ansettelser. Jeg har litt inntrykk av at de tar det de kan få her og at alle ikke er like klare for utvikling. Vi er fornøyd, ungene trives. Men jeg synes de har en del å gå på når det gjelder aktivitetstilbudet. Spesiellt når jeg ser hva andre får tilbud om.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det høres kjemperart ut om de har laget et opplegg der de vedtar SFO-satser som vil gjøre at noen SFOer har veldig mye mindre å rutte med enn andre? Det logiske hadde jo vært å samle inn pengene i en pott og delt utover igjen.

For vår del betyr det aks med mindre å rutte med kombinert med at det ikke er lov med foreldrebetaling mye mindre muligheter enn i bydeler med foreldre med høyere inntekter.

Gammel 25-02-12, 23:43   #53
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke alle de ansatte er like engasjerte her, men hvert "doble" trinn har egen aktivitetsleder som lager aktivitetsprogram, og får med seg mange i alle fall.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 00:21   #54
veobra
på slep

veobra sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Ikke alle de ansatte er like engasjerte her, men hvert "doble" trinn har egen aktivitetsleder som lager aktivitetsprogram, og får med seg mange i alle fall.

Det var nesten litt godt å høre, at dere også har noen uengasjerte.

Jeg synes også det skal være mye tid til egenstyrt lek på aks. Skolen er for det meste organsisert og så er det lekser og fritidsaktiviteter. Da er det litt godt med tid til å styre selv på aks i løpet av dagen.

Gammel 26-02-12, 00:23   #55
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men selv om det er kurs og aktiviteter betyr det jo ikke at det er lite tid til egenstyrt lek. Man er ikke med på alt, og ting er jo frivillig. Det er ikke sånn at alle dras med i aktiviteten, det er de som vil. Eller de som er påmeldt.

Gammel 26-02-12, 00:28   #56
veobra
på slep

veobra sin avatar

Standard

Jeg mente ikke at det ikke skal være aktiviteter, men at det bør være en god miks.

Gammel 26-02-12, 20:09   #57
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tror ikke det var noen i Størsta sin klasse som brukte SFO i 4.klasse, nei. De fleste sluttet eller kuttet ned iløpet av 2. klasse, og sluttet helt etter 3. Størsta sluttet til jul i 3.klasse,da hadde hun hatt halv plass siden hun begynte i 2.klasse.

Jeg kan jo også føye til at SFO her ikke er stort å skryte av, og at vi dermed antagelig kommer til å holde oss til lavest mulig plass så lenge som mulig. Størsta går siste året på samme skolen når Mellomste begynner til neste år. En full SFO-plass koster 2177,- pr mnd. + melkepenger, og det er ingen søskenmoderasjon mellom bhg/SFO, så det blir dyrere enn nå når vi har to barn i barnehage. Det går også an å ha halv plass til ca. 1200,- pr mnd, og det blir antagelig det vi kommer til å lande på i første omgang. Det går an å oppgradere med en måneds forvarsel dersom behovet for større plass blir nødvendig.

Stolt bilsikringsfanatiker

Sist redigert av emin : 26-02-12 kl 20:29.
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 20:35   #58
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mente ikke at det ikke skal være aktiviteter, men at det bør være en god miks.

Det er det absolutt hos oss. Alle aktivitetene er frivillige, bortsett fra turene da. Trivselen tror jeg kommer mye av at ungene ser at de voksne er engasjert i det de holder på med. Det er alltid minst et par voksne som er med på slåball, en som driver med teater utenom har teatergruppe, han som spiller i band har musikkquizer osv.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 00:35   #59
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Kan du utdype, hva lærer de på deres AKS? Hos oss har de lite opplegg, og jeg tror neppe de lærer noe særlig, dessverre. Mange synes SFO hos oss er svært kjedelig.

Nå har jo flere svart her men vi får en halvårsplan med informasjon om hvilke tema og hva slags kunnskap de legger vekt på i forskjellige perioder. Nå er det f.eks verdensrommet og etter det er det geografi igjen med fokus på Europa. På AKS har de også teaterlek, gitarkurs, sjakkturnering, dans osv. De er også veldig flinke til å benytte seg av ressurser som ligger hos foreldrene ved skolen som f.eks et par kjente forfattere som lager lesegrupper eller andre som måtte ønske å bidra med sitt.

De to første skoleårene følte jeg nesten ungen min lærte mer på AKS en hun gjorde i skoletiden, faktisk.

Gammel 27-02-12, 00:39   #60
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

På vår aks river de seg i håret over dette. De hevder at de taper mye penger når det er mange med de laveste satsene på aks. Jeg kjenner ikke til alle detaljene, men inntekten til aks er foreldrebetalingen. Det er mulig de får mer også, det vet jeg ikke. Når mange foreldre ikke betaler full sats betyr dette mindre penger å drive aks for. De får nemlig ikke kompensert fra kommunen for de reduserte inntektene. Dette er et betydelig beløp på vår skole og dermed mye mindre til gøyale aktiviteter som koster.

Er du sikker på dette? Vi snakker om Oslo Kommune ikke sant? Jeg er ganske så sikker på at dette umulig kan være tilfelle. Det ville da si at budsjettet til AKS ved Vinderen og Ullern ville være mye høyere en ved f.eks Gran eller Tøyen skole. Det kan umulig være tilfelle, det ville i så fall vært blodig urettferdig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:04.