|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hvem tjener mest? | |||
| Far tjener mest |
|
119 | 53,13% |
| Mor tjener mest |
|
61 | 27,23% |
| Omtrentlig likt |
|
31 | 13,84% |
| Er ikke i et forhold |
|
10 | 4,46% |
| Dustepoll |
|
3 | 1,34% |
| Deltakere: 224. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#241 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Flere kvinner som tjener mest
Sover han hjemme eller borte?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#242 |
|
Peppy!
|
Jeg leste i tariffen om læreres arbeidstid, hvor det står som følger:
Hva betyr det da? At det blir betalt overtid for arbeid som vanligvis ikke er ens jobb? Eller overtid hvis man arbeider flere timer enn avtalt? |
|
|
|
|
|
#243 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
For mange realister/ingeniører er det også sånn som det er for meg. En annen realist med samme (eller tilsvarende) utdanning som meg kunne ikke gjort jobben min tilfredsstillende uten flere måneders opplæring. Jeg har spesialisert meg underveis i jobben for akkurat det feltet jeg jobber på, og det tar mye tid å opparbeide den tilleggskunnskapen som akkurat mitt felt krever, så det er ikke gjort på en uke eller fem. På jobben til mannen min regner de med at det tar et år før nyansatte er fullt produktive, og noen trenger enda lengre tid. |
|
|
|
|
|
#244 |
|
flisespikker
|
Ja, han sover hjemme og jobber da også stort sett hjemme i de tilfellene. Og det er klart det er forskjell. Men det med å ikke vite hvor mye man må jobbe og hvor lenge man får sove, som -ea- nevner, det gjelder jo også om man jobber hjemme eller er tilkallingsvakt.
|
|
|
#245 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Flere kvinner som tjener mestOslo, Statistisk sentralbyrå operere med 1950 som heilt årsverk inkludert ferie. Pålitelig kilde vil eg seie.
|
|
|
|
#246 |
|
heimføing
|
Jeg tror jeg skrev noe om å måtte være på jobb, som jeg i likhet med pøbelsara synes er svært annerledes enn å ha vakt og være hjemme eller hvor man nå foretrekker å tilbringe tiden og gjøre det man ellers gjør (med enkelte begrensninger selvsagt) når man ikke er fysisk på jobben. |
|
|
|
|
|
#247 |
|
Er frisk!
|
Overtid kan man få hvis man blir pålagt å undervise ekstra. Det blir vi aldri. Det er ikke leseplikten som går over grensen, det er alle møtene, all tilretteleggingen, all korrespondansen med foreldrene, alle rapportene som skal skrives, alle planene og IOP-ene som skal skrives og vurderes, alle halvårsvurderinger, all retting, osv.
|
|
|
|
#248 |
|
Er frisk!
|
Inkludert ferie? Da snakker vi om forskjellige ting. På linje med brutto og nettoinntekt. Lærere jobber 1687,5 timer NETTO, det gjør også alle andre som har 37,5 timers uker - som regnestykket mitt viste.
|
|
|
|
#249 |
|
flisespikker
|
Ja, det var litt det som var poenget mitt, og jeg tenkte det egentlig bare som en kommentar til det du sa om å ikke vite hvor lenge man får sove. Men jeg er jo enig i at det er stor forskjell mellom å måtte være fysisk på jobb og ikke.
|
|
|
#250 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Ikke i brannvesenet. Der får man 40 % nattillegg for hver time, i tillegg til ordinær lønn, uavhengig om man sover eller ikke.
|
|
|
#251 |
|
Ferdiglada
Dette står om lærertid:
|
|
|
|
#252 |
|
Er frisk!
|
Sv: Flere kvinner som tjener mestJeg skjønner ikke hva du vil frem til? Jeg snakker om netto arbeidstid, som altså er 1687,5 timer (i prinsippet) for lærere. Altså den tiden du faktisk befinner deg på jobb i løpet av et år.
|
|
|
|
#253 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Da jeg jobbet som sykepleier i avdeling, hendte det at jeg hadde slike vakter. Det syntes jeg var helt greit, selv det tar litt tid fra man blir vekket av telefonen til man er helt våken og klar til dyst.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#254 |
|
Ferdiglada
Eg vil berre fram til at i Norge operere en med 1950 timar på et arbeidsår i forhold til utrekning av lønn og overtidsberegning. Dette er min arbeidskvardag; lønnsberegning, utrekning av fastlønnsordning, overtidsberegning og Arbeidstilsynet lene seg på SSB og operere med 1950 som ei full stilling.
|
|
|
|
#255 |
|
Er frisk!
|
Sv: Flere kvinner som tjener mestLæreres tær er ganske såre når det er snakk om at vi har kortere arbeidsår enn andre, ja. For det har vi altså ikke.
|
|
|
|
#256 |
|
Off the map.
|
Det er sikkert sant, men i veldig mange andre yrker som lærere peker på (som tjener bedre enn lærere) så kommer man ingen vei med 37,5 timers uke. Tror de fleste med såkalt 'høy lønn' jobber minst ti timer mer enn dette. Igjen hvis en skal sammenligne de samme størrelsene. Dette er selvsagt bare synsing ut fra forhold jeg kjenner til fra min bransje.
|
|
|
#257 |
|
Er frisk!
|
Det er jo det jeg prøver å si at lærere også gjør. Jeg er sjelden under 50-timers uke, f.eks. Men jeg synes jeg tjener bra nok - til å skulle jobbe 43,4 timer i uka. Men ikke bra nok til å jobbe 50 timer i uka. Derfor ønsket om flere folk inn i skolen.
|
|
|
|
#258 |
|
Travelt opptatt
|
Jeg er fullstendig uenig med deg når det hjelper sykepleiere. Jeg jobbet EI natt på et sykehjem og lovde meg selv at dit skal jeg aldri tilbake. Folk daua jo rundt meg, og jeg hadde ikke peiling på hva jeg holdt på med. Heldigvis var jeg på opplæring, slik at det var en orntlig sykepleier der også, men de hadde tenkt å sette meg, ufaglært, alene på nattevakt på avdelinga etter 3 netter med opplæringsvakter. Gærninger.
|
|
|
#259 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
|
|
|
#260 |
|
Travelt opptatt
|
Tviler på at de tusler til daglig, så det er godt mulig tuslingen min ville kostet litt penger og forsinkelser. Men ingen gamle damer ville dødd fordi jeg ikke skjønte om de fikk hjerteatakk eller faket.
|
![]() |
|
|