Sv: Flere kvinner som tjener mest
Kie: Du er kanskje inne på noe, men jeg personlig har aldri valgt jobb ut fra et kall eller et ønske om å være noens "lille hjelper." Hvorvidt man kommer lett til pengene eller ikke (lønninger rundt millionen) blir i stor grad bestemt når man velger programfag på vg.skole. Pengene ligger i realfagene, stort sett. For meg som omtrent kaster opp når jeg ser en formel og ikke vet bak- fram på et Exel-ark (OK, jeg overdriver, men bare litt...) ville det vært absurd å ta en utdanning innen økonomi eller realfag. Hva som lønner seg og ikke, er man kanskje ikke så bevisst på som nittenåring, men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke har et fnugg mer lyst til å bli ingeniør eller lege i dag enn det jeg hadde for 20 år siden, selv om jeg vet at jeg ville tjent det dobbelte av det jeg gjør nå.
Og en ting til: Jeg tror SF og Polyanna kunne vikariert for deg og meg et par uker uten å gjøre ubotelig skade. Klart det er mange ting de ikke ville hatt peiling på, men de ville sikkert klart å få til_ en slags_ undervisning i fellesfagene i alle fall. På samme måte kunne de mest sannsynlig klart å gjøre de enklere sykepleieroppgavene også (ikke blodprøver og medisinering og slikt, for all del ) Jeg er derimot rimelig sikker på at i alle fall jeg hadde blitt ganske hvis jeg skulle utføre en ingeniørs oppgaver for en dag eller to. Mest sannsynlig ville jeg hatt null peiling på hva som foregikk.
Jeg mener selvsagt (og dette kan jeg ikke få understreket hardt nok) ikke at hvem som helst kan blir lærere el. sykepleiere, det kreves enormt mye mer av kunnskap og ferdigheter enn det lille man har tilegnet seg ved å selv være elev eller å ha vært syk en gang, men jeg tror ikke vi kan se helt bort fra det faktum at noen jobber er vanskeligere å utføre uten den rette utdannelsen enn andre. Logisk nok er det også ofte disse jobbene som er best betalt, så kan vi like det eller ikke.
|